abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211176229
Samenvatting 7 oktober tot met 28 oktober (wiki)

In de ochtend van 7 oktober 2023 werden vanuit de Gazastrook duizenden raketten op Israëlische plaatsen in de grensstreek afgevuurd. Ook de steden Tel Aviv en Jeruzalem waren doelwit. Een groot aantal Hamasleden stak vanuit de Gazastrook op meerdere plaatsen de grens met Israël over, over land en via de lucht. Meer dan 1.300 mensen werden gedood, waaronder tientallen niet-Israëli's.

Premier Benjamin Netanyahu sprak in reactie op de aanvallen over een oorlogssituatie. Op 7 oktober begon Israël met een uitgebreide reeks luchtaanvallen op de Gazastrook, die volgens Israël waren gericht op locaties van Hamas.
Op 8 oktober sloot Israël de toevoer van elektriciteit en brandstof naar Gaza af. Als gevolg daarvan viel de enige elektriciteitscentrale op 11 oktober uit.Netanyahu zei op 9 oktober tegen VS-president Biden, dat Israël geen andere keus heeft dan een grondoperatie in Gaza te starten en dat het "een lange en moeilijke oorlog" zal worden

Als gevolg van het conflict liepen ook de spanningen op de Westelijke Jordaanoever, inclusief Oost-Jeruzalem op. Sinds 8 oktober werden gevechten aan de Israëlisch-Libanese grens gemeld. Het ging om beschietingen door Hezbollah, die het Israëlische leger met raketaanvallen antwoordde.

Israël riep op 13 oktober inwoners van Gaza-Stad op om voor hun veiligheid uit te wijken naar zuidelijker delen van de Gazastrook. De burgers hebben tot 16:00 uur lokale tijd op 14 oktober naar haar het zuiden te vertrekken via 2 routes. Tot op heden is er nog geen grond offensief in Gaza. Op 17 oktober werd het Al-Ahli Arabi Baptistenziekenhuis in Gaza getroffen door een bom, sommige bronnen spreken zelfs van 500 doden. Dit bombardement leidde tot veel onrust. Leiders in het Midden Oosten zeggen hun afsprak met Joe Biden af, bij ambassades wordt geprotesteerd. Beide partijen claimen dat de andere partij verantwoordelijk is voor het drama in het ziekenhuis.

Op 19 oktober werd bekend dat Ofir Engel, een 18-jarige Nederlander een van de 200 gegijzelde is die Hamas heeft meegenomen naar Gaza. Op 21 oktober werden er enkele vrachtwagens met hulp Gaza binnengelaten vanuit Egypte. Op 22 oktober werd bekend dat een 33-jarige Nederlandse vrouw is overleden in Zuid-Gaza in een vluchtelingenkamp, dit was de moeder van de 16-jarige Mohammed die vlogs maakt voor de NOS. Mark Rutte bracht op 23 oktober een bezoek aan Israëlische premier Netanyahu en Palestijnse president Abbas. In de nacht van 27 op 28 oktober leek een nieuwe fase aangebroken, Israël trok met niet alleen bommen, maar ook mankracht Gaza binnen. Dit lijkt echter nog niet het grondoffensief te zijn.

Recente frontpage berichten 28 oktober met dank aan @Jippie
Hamas heeft in Moskou onderhandeld over vrijlating gijzelaars
Joodse school Cheider weer open: 'Veiligheid van de leerlingen is verbeterd'
Erdogan: 'het Westen negeert mensenrechtenschendingen in Gaza'

Also: frontpage :')

SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Geschiedenis conflict
Enkele belangrijke links
Liveblog Nu.nl
Liveblog NOS
Liveblog AD

SPOILER: Livestreams
Steve Lookner live

pi_211176257
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 07:59 schreef TLC het volgende:
Ik vind het ook wel heel typerend dat niemand in Gaza in opstand komt tegen hamas, geen een protestbord of niks, terwijl zij toch verantwoordelijk zijn voor deze hele ellende.

Wellicht was de situatie al niet rooskleurig voor de bevolking van Gaza voor 7 oktober, maar nu hebben ze helemaal niks meer. Maar nog steeds geen een slecht woord over hun blijkbaar geliefde hamas :')
Hoe en waarmee moeten ze dat doen? En ik weet niet, volgens mij is er iets aan de hand met bommen die overal neerdalen, dus wie weet heeft men wel wat anders aan het hoofd momenteel. Simpelweg overleven misschien wel.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  vrijdag 3 november 2023 @ 08:15:46 #3
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_211176275
quote:
5s.gif Op vrijdag 3 november 2023 08:12 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Hoe en waarmee moeten ze dat doen? En ik weet niet, volgens mij is er iets aan de hand met bommen die overal neerdalen, dus wie weet heeft men wel wat anders aan het hoofd momenteel. Simpelweg overleven misschien wel.
Als ze zo graag willen overleven, dan moeten ze het IDF een handje helpen om Hamas uit te roeien.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_211176292
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 08:15 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Als ze zo graag willen overleven, dan moeten ze het IDF een handje helpen om Hamas uit te roeien.
Veilig vanachter je schermpje is dat natuurlijk wel veel makkelijker gezegd dan gedaan.
pi_211176308
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 08:15 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Inderdaad. Ze moeten gewoon even zwaaien en 'hier hier !' roepen.

Zo werkt dat.
pi_211176322
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 07:59 schreef TLC het volgende:
Ik vind het ook wel heel typerend dat niemand in Gaza in opstand komt tegen hamas, geen een protestbord of niks, terwijl zij toch verantwoordelijk zijn voor deze hele ellende.

Wellicht was de situatie al niet rooskleurig voor de bevolking van Gaza voor 7 oktober, maar nu hebben ze helemaal niks meer. Maar nog steeds geen een slecht woord over hun blijkbaar geliefde hamas :')
De mensen die dat gedaan hebben leven niet meer, het is Hamas of de dood.
3 maanden ban vanwege vvmu en gewoon één op één teksten overnemen van linkse users waar de PVV in DENK/Links wordt veranderd mag blijkbaar niet. Doei.
pi_211176334
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 07:52 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Moeilijk te bevatten? Bijna iedereen moet daar een keer het leger in. In case you didnt know.
Ik had het over je tweede zin :)
pi_211176366
https://twitter.com/HindHassanNews/status/1720056492613583150

Ziekenhuizen zijn ofwel verwoest door bombardementen, of de systemen in het ziekenhuis doen het niet meer. Gazanen zullen sterven. Of welke manier dan ook.

Een catastrofe.
  vrijdag 3 november 2023 @ 08:28:46 #9
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_211176369
quote:
5s.gif Op vrijdag 3 november 2023 08:12 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Het makkelijkst is denk ik locaties van doelwitten doorgeven aan IDF-informanten.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_211176390
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 08:28 schreef Perrin het volgende:

[..]
Het makkelijkst is denk ik locaties van doelwitten doorgeven aan IDF-informanten.
Dat dus. Maar kruipen in een slachtofferrol is natuurlijk veel makkelijker. De Gazanen hebben alle kans van de wereld om even te zwaaien, en hier hier te roepen. Of te wijzen naar Hamas terroristen. Dat ziet zo'n IDF soldaat vanuit de lucht heel helder.

Het is ook duidelijk door de uitspraken van meerdere Israelische politici dat ze de Gazanen nog als mensen zien, en zo min mogelijk burgerslachtoffers willen maken.
pi_211176409
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 08:28 schreef Perrin het volgende:

[..]
Je kan je afvragen (en ik chargeer een beetje) hoeveel zin de mensen daar nog in hebben nadat datzelfde IDF hun huis heeft gebombardeerd waarbij ook nog eens hun halve familie is omgekomen.
pi_211176448
quote:
2s.gif Op vrijdag 3 november 2023 08:33 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Je kan je afvragen (en ik chargeer een beetje) hoeveel zin de mensen daar nog in hebben nadat datzelfde IDF hun huis heeft gebombardeerd waarbij ook nog eens hun halve familie is omgekomen.
https://twitter.com/lalarian/status/1717300660616495603

Zie hier. Hier wordt geprobeerd een menselijk beeld te geven van een groepje kinderen uit Gaza. Vanwege haar positieve ervaring met deze kinderen, vraagt ze zich af hoe het met hun gaat...

Maar ze vergeet te vermelden dat zolang deze kinderen niet effectief mee hebben gewerkt met de IDF of Hamas-terroristen op te sporen, terwijl ze Gaza al aan het bombarderen zijn ze in feiten supporters zijn van 7 oktober.
pi_211176451
quote:

[..]
Nadat ze zelf de hamasstrijder met raket hebben binnengelaten.
Daarnaast kan de andere 95,5% van de bevolking dit wel doen waarvoor dit niet geldt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_211176470
De kernvraag van dit alles is: wat wordt Gaza's eindoplossing, popjes?
pi_211176473
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 08:39 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Nadat ze zelf de hamasstrijder met raket hebben binnengelaten
Poeh, het begint er op te lijken dat het e.e.a. allemaal niet zo makkelijk is zoals gesteld wordt hier, veilig vanachter het beeldschermpje.
pi_211176483
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 08:38 schreef theunderdog het volgende:

[..]
https://twitter.com/lalarian/status/1717300660616495603

Zie hier. Hier wordt geprobeerd een menselijk beeld te geven van een groepje kinderen uit Gaza. Vanwege haar positieve ervaring met deze kinderen, vraagt ze zich af hoe het met hun gaat...

Maar ze vergeet te vermelden dat zolang deze kinderen niet effectief mee hebben gewerkt met de IDF of Hamas-terroristen op te sporen, terwijl ze Gaza al aan het bombarderen zijn ze in feiten supporters zijn van 7 oktober.
Dan verdienen ze wel een paar bommen op hun knar ja.
pi_211176491
quote:
14s.gif Op vrijdag 3 november 2023 08:40 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Poeh, het begint er op te lijken dat het e.e.a. allemaal niet zo makkelijk is zoals gesteld wordt hier, veilig vanachter het beeldschermpje.
9% is gebombardeerd van texel, 0,05% van de bevolking is dood. En dat na 3 weken. Wat is hier moeilijk aan?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_211176493
quote:
8s.gif Op vrijdag 3 november 2023 08:42 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Dan verdienen ze wel een paar bommen op hun knar ja.
Op zijn minst. Dat gelach van die kinderen ook...

Vast allemaal omdat ze al een voorgevoel hadden van 7 oktober 2023..
pi_211176513
twitter
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_211176533
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 08:42 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
9% is gebombardeerd van texel, 0,05% van de bevolking is dood. En dat na 3 weken. Wat is hier moeilijk aan?
Als het zo meevalt en makkelijk is kun je er ook wel even heenvliegen om de Gazanen instructie te geven over wat ze moeten doen.
  vrijdag 3 november 2023 @ 08:47:51 #21
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_211176536
quote:

[..]
Tja. Zo lang de inwoners zich niet realiseren dat ze die ellende aan Hamas te danken hebben en niet aan Israël zal er inderdaad weinig gaan veranderen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_211176560
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 08:40 schreef theunderdog het volgende:
A.G.I. en B.C.I. heb ik zo'n vermoeden. Slavernij was al nooit echt verdwenen, maar zal dan een heel andere aard krijgen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_211176569
quote:
14s.gif Op vrijdag 3 november 2023 08:47 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Als het zo meevalt en makkelijk is kun je er ook wel even heenvliegen om de Gazanen instructie te geven over wat ze moeten doen.
Nouja, het is correct dat de burgerslachtoffers nog relatief meevallen, qua grootschaligheid in de context van statistiek. En dat dus bijvoorbeeld spreken over een 'genocide' zoals sommige mensen doen die heel erg emotioneel betrokken zijn bij de Palestijnse zaak, nogal voorbarig is (wat ook weer tegelijkertijd cynisch is, want of iets wel of geen genocide was, kun je vrijwel altijd slechts achteraf weten).

Vooralsnog lijkt het erop dat de intentie van Israel wel degelijk is om Hamas uit te schaken, maar dat ze zero fucks geven om de burgerslachtoffers die daar ook bij omkomen.

Kortom: geen gerichte strategie om zoveel mogelijk burgerslachtoffers te maken, maar ook niet om zo min mogelijk te maken.
pi_211176647
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 08:47 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Tja. Zo lang de inwoners zich niet realiseren dat ze die ellende aan Hamas te danken hebben en niet aan Israël zal er inderdaad weinig gaan veranderen.
Nogal een simplistische benadering.

Het is zo ongeveer als volgt gegaan: Hamas is op 1987 opgericht, als splitsing van de moslimbroederschap - in die tijd domineerde de PLO en fatah. Seculier 'verzet' tegen Israel (wat zij zagen als de bezetter), Israel zag vervolgens Hamas als een middel om verdeeldheid te zaaien, en heeft tussen 1970 en 1980 weinig gedaan om de invloed van Hamas te verminderen, en soms werden ze zelfs gesteund.

Dit heeft vervolgens als gevolg gehad dat Hamas alleenheersers werden. Dat Hamas in 2006 'democratisch' is verkozen is dan ook nogal grotesk. Allereerst omdat Hamas nagenoeg de enige keuze was, en omdat het nogal bijzonder is dat mensen dan ineens wel geloven dat een terreurorganisatie eerlijke en gedegen verkiezingen houdt.

Dan negeer ik nog het gegeven dat een groot deel van de Gazanen kinderen zijn, die waarschijnlijk nog niet goed begrijpen waarom ze in de situatie zitten waarin ze zitten, en liever uhhh spongebob zouden kijken.
pi_211176661
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 08:40 schreef theunderdog het volgende:
Als Hamas echt het beste met de Palestijnen voor zou hebben zouden ze zich onvoorwaardelijk overgeven.
pi_211176674
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 09:01 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Nogal een simplistische benadering.

Het is zo ongeveer als volgt gegaan: Hamas is op 1987 opgericht, als splitsing van de moslimbroederschap - in die tijd domineerde de PLO en fatah. Seculier 'verzet' tegen Israel (wat zij zagen als de bezetter), Israel zag vervolgens Hamas als een middel om verdeeldheid te zaaien, en heeft tussen 1970 en 1980 weinig gedaan om de invloed van Hamas te verminderen, en soms werden ze zelfs gesteund.

Dit heeft vervolgens als gevolg gehad dat Hamas alleenheersers werden. Dat Hamas in 2006 'democratisch' is verkozen is dan ook nogal grotesk. Allereerst omdat Hamas nagenoeg de enige keuze was, en omdat het nogal bijzonder is dat mensen dan ineens wel geloven dat een terreurorganisatie eerlijke en gedegen verkiezingen houdt.

Dan negeer ik nog het gegeven dat een groot deel van de Gazanen kinderen zijn, die waarschijnlijk nog niet goed begrijpen waarom ze in de situatie zitten waarin ze zitten, en liever uhhh spongebob zouden kijken.
Natuurlijk, Israël is weer eens de schuldige aan de onderdrukking van Palestijnen door Hamas, stel je voor dat er zoiets als eigen verantwoordelijkheid zou bestaan.

Koekoek.
pi_211176679
Ik ga me ook steeds meer afvragen of Israël niet beter gewoon de komende 30 jaar de boel daar bezet kan houden. Daarmee kun je het onkruid in de kiem blijven smoren.
pi_211176687
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 09:02 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Als Hamas echt het beste met de Palestijnen voor zou hebben zouden ze zich onvoorwaardelijk overgeven.
Ik betwijfel sterk dat Hamas het beste voor heeft met de Palestijnen, maar ik waardeer het buitengewoon dat jij zelfs in hen nog oprechte hoeders van het menselijk leven ziet.
pi_211176693
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 09:04 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Natuurlijk, Israël is weer eens de schuldige aan de onderdrukking van Palestijnen door Hamas, stel je voor dat er zoiets als eigen verantwoordelijkheid zou bestaan.

Koekoek.
Stroman.
pi_211176712
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 09:05 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Ik betwijfel sterk dat Hamas het beste voor heeft met de Palestijnen, maar ik waardeer het buitengewoon dat jij zelfs in hen nog oprechte hoeders van het menselijk leven ziet.
Wel gek, Hamas rekruteert onder Palestijnen, is een Palestijnse terreurorganisatie en is de defacto overheidsinstantie in de Gaza met beperkte zelfbestuur, en tot afgelopen maand gesteund door 57% van de Palestijnen.

Maar nu zeg jij mij dat ze eigenlijk helemaal geen Palestijnse roots hebben, dat ze niks met Palestina te maken hebben, dat we ze los zouden moeten zien van de Palestijnse bevolking.

Zijn ze nou wel of niet onderdeel van Palestina?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')