abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator vrijdag 3 november 2023 @ 00:21:22 #226
236264 crew  capricia
pi_211175421
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 november 2023 00:18 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Wat is westbank?
De Westelijke Jordaanoever.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  vrijdag 3 november 2023 @ 00:22:09 #227
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_211175424
quote:
15s.gif Op donderdag 2 november 2023 23:39 schreef Perrin het volgende:

[..]
Zou wel mooi zijn als er daar toch ergens een paar bloeiende democratieën ontstaan in plaats van de huidige disfunctionele, corrupte en repressieve staten waar apathie en wanhoop heerst. Hopelijk is de jeugd die oude bende een keer beu.
Erg mooi ja. Het moet dan wel vooral vanuit de mensen zelf komen en niet met de vergaande bemoeienis vanuit onze zijde die tot de machtsvacuüms en huidige totale wanorde heeft geleid. Hoewel het misschien cru klinkt, niet leuk is om te horen en makkelijk praten is voor iemand als ik die in vrijheid mag leven, waren bepaalde landen voorlopig beter af onder een dictatuur.

Ondanks alle overduidelijke nadelen die daaraan kleven, was het dagelijks leven voor de meerderheid simpelweg veel beter dan nu en werden op de loer liggende binnenlandse vijandigheden en bloedige strijd tussen gezworen aartsvijanden grotendeels de kop ingedrukt. Uiteraard kan dat niet zonder onderdrukking waardoor dat verre van ideaal is, maar het alternatief is simpelweg veel slechter.

Daarnaast kun je je afvragen hoe zo'n democratie er dan uitziet. Ons beeld is er een van vrijheid voor het individu, vooruitgang, gelijkheid, mensenrechten, etc. Ga je echter uit van 'de wil van het volk', kan het zomaar zijn dat de meerderheid voorstander is van repressie van minderheden, een zwaar orthodoxe staat, etc.

We gaan er voor het gemak van uit dat de 'jonge generatie' overal ter wereld graag modern, vrij en seculier wil zijn, in tegenstelling tot oude conservatieven. Dat de meerderheid graag naar westers model zouden willen leven en hen dat nu door dictators en een kleine minderheid die de macht in handen heeft onmogelijk wordt gemaakt.

In Iran zagen we wel wat anders ten tijde van de Iraanse Revolutie. Onder de sjah was Perzië een behoorlijk westers georiënteerd land. Nu was dat natuurlijk gewoon een keiharde dictator die bruut geweld totaal niet schuwde. Geen twijfel over mogelijk. Maar blijkbaar wilde de meerderheid van de bevolking (dus ook 'de jeugd') liever een staat zoals het huidige Iran. Anders krijg je zo'n revolutie niet voor elkaar.

Als men echt een liberale samenleving en 'bloeiende democratie' zoals wij die hier inmiddels kennen wil, moet dat helaas toch echt vanuit de mensen zelf komen. Dat kun je moeilijk extern forceren of opdringen.
  vrijdag 3 november 2023 @ 00:22:12 #228
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_211175425
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 23:09 schreef loveyoulongtime het volgende:

[..]
Want? Iemand uit Palestina die in Israël werkt iedere dag om zijn gezin te onderhouden mag nu niet meer werken? Die gaan niet in de avonduren ook nog vuurwerk afsteken richting Israël. Die eet gewoon met zijn familie en gaat daarna slapen.

Hoe creëer je meer haat richting de Israëlische bevolking door juist degenen die er werken af te sluiten van hun levensonderhoud?
Bij de mensen die op 7 okt meededen aan de slachting werden permithouders herkend. Ik zou die gasten niet meer vertrouwen. Jammer dan maar dat de goeden onder de kwaden moeten lijden.
  Moderator vrijdag 3 november 2023 @ 00:29:31 #229
236264 crew  capricia
pi_211175449
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 23:30 schreef loveyoulongtime het volgende:

[..]
Laat ik het dan mensen noemen zoals jij zegt die op de West Bank leven en in Israël werken. Door uitsluiting en verdrukking versterk je alleen het sentiment richting die kant.

Correct gezien is Palestina geen erkend land, maar zouden ze wel moeten hebben. En ja Hamas en Hezbollah en alles die gebruikt maakt van Palestijnen die gewoon willen leven mogen van mij ook terechtgesteld worden. Maar De Palestijnse bevolking verdient in mijn ogen net zo goed een land als Israël. En ik ben ook wel van mening dat Israël in de afgelopen decennia ook fouten heeft gemaakt in de omgang met Palestijnen. En hoe voedt je terrorisme? Juist daardoor.

Je kunt geen samenleving vinden zonder samen om te gaan op gelijkwaardige manier, doe je dat niet groeit onvrede en ook een kruitvat. Maar Palestijnen van alles afsluiten gaat mij een stap te ver. Niet iedere Palestijn is Hamas. Gaat Israël hier te lang mee door dan krijg je alleen maar meer afzet tegen die aanpak van Palestijnse kant waar dus niet iedereen Hamas aanhangt en zal dit jaren doorgaan met ontelbare doden tot gevolg. Want meer mensen zullen zich bij terroristen aansluiten.

Er is ook geen simpele oplossing denk ik. Maar een deel van de bevolking die onschuldig is in dit alles de schuldige te maken door alle sancties gaat mij een stap te ver. Ik sta voor iedere burger, welke afkomst dan ook zolang hij/zij/they gewoon vredig wil leven.
Maar wat is Palestina?
Jij noemde het.
- Goethe, “Faust”
pi_211175461
quote:
10s.gif Op vrijdag 3 november 2023 00:11 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik zou er eigenlijk een soort EU van maken. Gaza. Israël. WestBank.
Een GIWB.
En jij?
Nee. Gaza is Palestina en Palestina is Gaza. Hoofdstad, Jeruzalem.

Israël is op alle fronten gediskwalificeerd en heeft in mijn ogen zijn legitieme status als staat verloren. De genocide die zij recent gepleegd hebben is niet terug te draaien en staat vast in de geschiedenis. Hetgeen wat komt, zal dus terugkijken naar de geschiedenis en op basis daarvan een besluit nemen.

Nu Israël in militaire zin geen vooruitgang kan boeken met zijn grondtroepen en weten dat zij de strijd tegen Hamas niet kunnen winnen, probeert Amerika met andere trucjes om Gaza alsnog formeel in te pikken en over te dragen aan Israël.
  vrijdag 3 november 2023 @ 00:32:54 #231
381159 loveyoulongtime
bloedpompbiscuit
pi_211175464
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 november 2023 00:29 schreef capricia het volgende:

[..]
Maar wat is Palestina?
Jij noemde het.
Je hoeft me niet 2x te quoten hoor :) Ik vind dat Palestina een land moet zijn van Palestijnen zonder het juk van terroristen. En die mensen zouden ruimte moeten krijgen. Net als Israël heeft gekregen. Zonder het juk van druk van gewapende groepen. Maar een land voor henzelf. Denk dat het je zou verbazen wat Palestijnen met eigen land kunnen doen zonder alle BS.
Lach met een schone bips
  Moderator vrijdag 3 november 2023 @ 00:34:21 #232
236264 crew  capricia
pi_211175467
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 00:32 schreef loveyoulongtime het volgende:

[..]
Je hoeft me niet 2x te quoten hoor :) Ik vind dat Palestina een land moet zijn van Palestijnen zonder het juk van terroristen. En die mensen zouden ruimte moeten krijgen. Net als Israël heeft gekregen. Zonder het juk van druk van gewapende groepen. Maar een land voor henzelf. Denk dat het je zou verbazen wat Palestijnen met eigen land kunnen doen zonder alle BS.
Ik quote je dubbel omdat je veel schrijft, maar weinig antwoord geeft.

En welk gebied is dat dan? Dat Palestina.
Je heeft helemaal geen antwoord.
- Goethe, “Faust”
pi_211175471
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 00:32 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Nee. Gaza is Palestina en Palestina is Gaza. Hoofdstad, Jeruzalem.

Israël is op alle fronten gediskwalificeerd en heeft in mijn ogen zijn legitieme status als staat verloren. De genocide die zij recent gepleegd hebben is niet terug te draaien en staat vast in de geschiedenis. Hetgeen wat komt, zal dus terugkijken naar de geschiedenis en op basis daarvan een besluit nemen.

Nu Israël in militaire zin geen vooruitgang kan boeken met zijn grondtroepen en weten dat zij de strijd tegen Hamas niet kunnen winnen, probeert Amerika met andere trucjes om Gaza alsnog formeel in te pikken en over te dragen aan Israël.
Dammmmzzz er post hier een BNW-mod mee, dat betekent niet dat je hier je braaksels kunt posten. In BNW liever ook niet.
  vrijdag 3 november 2023 @ 00:38:15 #234
381159 loveyoulongtime
bloedpompbiscuit
pi_211175475
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 november 2023 00:34 schreef capricia het volgende:

[..]
En welk gebied is dat dan?
Serieus gezien? Boeit me geen zak.. Er zijn plekken zat op de wereld waar ruimte is. Maar die mensen verdienen wel een compleet eigen land met eigen zelfbestuur. Hey als China al van Woestijn een vruchtbare wereld kan maken. De Palestijnen zijn wel wat gewend, die zijn vindingrijker dan wij hier zijn in ons verwende landje.
Lach met een schone bips
pi_211175476
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 00:35 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
Dammmmzzz er post hier een BNW-mod mee, dat betekent niet dat je hier je braaksels kunt posten. In BNW liever ook niet.
Ssstt.
pi_211175477
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 00:19 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
Trol
Iedereen weet wat er bedoeld wordt als iemand Palestina zegt. Alleen dan vind jij de trol natuurlijk wel oké
138 van de 195 landen erkennen Palestina. Dat is wel minder dan Israël, maar dat nummer zoek je zelf maar op
pi_211175480
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 00:38 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Ssstt.
Niemand ssstt mij. Jij al helemaal niet.
  vrijdag 3 november 2023 @ 00:39:38 #238
381159 loveyoulongtime
bloedpompbiscuit
pi_211175482
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 00:35 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 00:38 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Ssstt.
Ik post hier als user, niet als mod. Laat dat duidelijk zijn voor een ieder. Ik post hier mijn eigen kijk. Niks meer en niks minder.
Lach met een schone bips
pi_211175489
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 00:39 schreef loveyoulongtime het volgende:

[..]
[..]
Ik post hier als user, niet als mod. Laat dat duidelijk zijn voor een ieder. Ik post hier mijn eigen kijk. Niks meer en niks minder.
Ho ff, ik heb niks gezegd. Het was mascara flodder die zomaar met iets kwam. Plus was mijn bericht niet gericht naar jou maar naar capricia. Ze vroeg namelijk wat.
pi_211175495
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 00:32 schreef loveyoulongtime het volgende:

[..]
Niet dat ik het niet met je eens ben, maar volgens mij komen we weer uit bij een twee staten oplossing die in het verleden dan weer enkele malen afgewezen werd.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  Moderator vrijdag 3 november 2023 @ 00:44:12 #241
236264 crew  capricia
pi_211175496
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 00:39 schreef loveyoulongtime het volgende:

[..]
[..]
^O^
Idem voor mij. En topics waarin ik deelneem aan de discussie, daar modereer ik dan ook niet.
Vanzelfsprekend.
- Goethe, “Faust”
  vrijdag 3 november 2023 @ 00:44:32 #242
381159 loveyoulongtime
bloedpompbiscuit
pi_211175497
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 00:42 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Ho ff, ik heb niks gezegd. Het was mascara flodder die zomaar met iets kwam. Plus was mijn bericht niet gericht naar jou maar naar capricia. Ze vroeg namelijk wat.
Just making my working horse point :)
Lach met een schone bips
  vrijdag 3 november 2023 @ 00:45:58 #243
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_211175503
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 00:18 schreef Slayage het volgende:
Opvallend dit. Duitse politici steunen Israël blind, maar het publiek heeft daar heel duidelijk een andere mening over.

De Israëlische militaire actie...
gaat niet ver genoeg 8%
is passend 35%
gaat te ver 41%

De Israëlische militaire acties met burgerslachtoffers zijn...
gerechtvaardigd 25%
niet gerechtvaardigd 61%

[ twitter ]
Wat interessant is, is wat de vraagstelling is. Want 8% "gaat niet ver genoeg" + 35% "is proportioneel" = minimaal 43% "het is gerechtvaardigd". 41% zegt dat het te ver gaat. De overige 16% is dan wellicht "geen mening".

Als 43% minimaal van mening is dat de acties gerechtvaardigd zijn, gaat het erom wat de vraagstelling is bij die burgerslachtoffers. Het lijkt me logisch dat een meerderheid geen voorstander is van burgerslachtoffers. Maar ik neem aan dat die 43% die aangeeft dat de acties gerechtvaardigd zijn, ook wel begrijpen dat het helaas vrijwel onmogelijk is zonder burgerslachtoffers te maken.
  vrijdag 3 november 2023 @ 00:46:08 #244
381159 loveyoulongtime
bloedpompbiscuit
pi_211175505
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 november 2023 00:44 schreef capricia het volgende:

[..]
^O^
Idem voor mij. En topics waarin ik deelneem aan de discussie, daar modereer ik dan ook niet.
Vanzelfsprekend.
Ik denk dat iedere mod hoog oplopende discussies sowieso aan anderen laat dan zelf te gaan modden in een discussie waar je zelf in zit toch?`
Lach met een schone bips
pi_211175507
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 00:42 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Je post onzin. Mascara flodder? Kom op, je kunt toch wel iets beters verzinnen?!
  Moderator vrijdag 3 november 2023 @ 00:48:32 #246
236264 crew  capricia
pi_211175508
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 00:38 schreef loveyoulongtime het volgende:

[..]
Serieus gezien? Boeit me geen zak.. Er zijn plekken zat op de wereld waar ruimte is. Maar die mensen verdienen wel een compleet eigen land met eigen zelfbestuur. Hey als China al van Woestijn een vruchtbare wereld kan maken. De Palestijnen zijn wel wat gewend, die zijn vindingrijker dan wij hier zijn in ons verwende landje.
Het lijkt me een heel bijzonder land, Palestina. Jou boeit het geen zak waar Palestina ligt. Kan net zo goed in de woestijn in Egypte zijn.
Een ander denkt dat iedereen het wel begrijpt.
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 november 2023 00:38 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Iedereen weet wat er bedoeld wordt als iemand Palestina zegt.
Is dat land überhaupt ergens vastgelegd? Wat de grenzen zijn?
- Goethe, “Faust”
  vrijdag 3 november 2023 @ 00:52:52 #247
381159 loveyoulongtime
bloedpompbiscuit
pi_211175515
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 november 2023 00:48 schreef capricia het volgende:
Het lijkt me een heel bijzonder land, Palestina. Jouw boeit het geen zak waar Palestina ligt. Kan net zo goed in de woestijn in Egypte zijn.
Nope, dat is ook weer een verkeerde aanname :D Ze zijn meer gewend dan wij in overleven op een kut stukland dat ze nu hebben. Ze kunnen er met een stukje land echt wel wat van maken. Ik vertrouw juist op hun mentaliteit wat ze zelf al decennia doen. En ik kies geen partij tussen iets. Maar dit gaat denk ik nooit meer goed komen tussen die 2 volken.
Lach met een schone bips
  vrijdag 3 november 2023 @ 00:56:46 #248
381159 loveyoulongtime
bloedpompbiscuit
pi_211175523
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 november 2023 00:48 schreef capricia het volgende:
Het lijkt me een heel bijzonder land, Palestina. Jou boeit het geen zak waar Palestina ligt. Kan net zo goed in de woestijn in Egypte zijn.
En ja, ben wel voor internationale hulp daarvoor :)
Lach met een schone bips
  vrijdag 3 november 2023 @ 00:59:53 #249
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_211175531
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 00:38 schreef loveyoulongtime het volgende:

[..]
Dit slaat echt helemaal nergens op. Waarop baseer je dit? De Palestijnen waren voornamelijk een nomadisch volk. Israël heeft in dat gebied binnen enkele decennia een moderne, bloeiende staat gerealiseerd. Kijk ook eens wat wij hier zelf hebben gerealiseerd, ondanks dat we blijkbaar niet zo vindingrijk zijn in ons verwende landje.

En "als China al van woestijn een vruchtbare wereld kan maken"? Wat bedoel je hier in hemelsnaam mee? Iets als "als China dat al kan, dan kan iedereen het" of iets dergelijks? De Chinese beschaving, vooruitgang en wetenschap gaat al meer dan 5.000 jaar terug.
  Moderator vrijdag 3 november 2023 @ 01:01:57 #250
236264 crew  capricia
pi_211175532
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 00:52 schreef loveyoulongtime het volgende:

[..]
Nope, dat is ook weer een verkeerde aanname :D Ze zijn meer gewend dan wij in overleven op een kut stukland dat ze nu hebben. Ze kunnen er met een stukje land echt wel wat van maken. Ik vertrouw juist op hun mentaliteit wat ze zelf al decennia doen. En ik kies geen partij tussen iets. Maar dit gaat denk ik nooit meer goed komen tussen die 2 volken.
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 00:56 schreef loveyoulongtime het volgende:

[..]
En ja, ben wel voor internationale hulp daarvoor :)
Er is al decennia internationale hulp. En nee, ze hebben er niets van gemaakt.
Behalve Gaza onder de grond zo ongeveer even groot gemaakt als boven de grond.

Ik vraag me serieus af of Gaza straks nog wel bestaat.
- Goethe, “Faust”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')