quote:
Op donderdag 14 november 2024 18:22 schreef Peter88Online het volgende:[..]
Jammer dat het een pratende hoofden documentaire is geworden. Terwijl Get Back wel bewees dat ook een diepgaande documentaire succesvol kan zijn. En hoe de status van Scorsese dan ook is; Living In The Material World vond ik ook een halfgeslaagde documentaire waarin veel belangrijke feiten ontbraken.
Moet zeggen dat Ringo in gesprek met Scorsese er nog wel wat dynamischer uitziet dan de gebruikelijke "een showbizz-licht op een opgepoederde artiest in een zetel backstage tussen de bedrijven door”-beelden, maar de Hollywood-presentatie in de trailer doet mij vermoeden dat ik mij flink ga ergeren. Anderhalve seconde aan niet eerder verschenen beeldmateriaal trouwens, maar dat zegt nog vrij weinig.
Lekkere binnenkomer bij dezelfde trailer op social media ook: Die eerste stem is George, geen John. Dat is dan weer het voordeel van streaming, 'Get Back' had ook een paar feitelijke missers in tekst (in het intro en later een wat minder bekende naam verkeerd), wat ze een paar weken later hadden aangepast. Ik zie ook dat voor het eerst sinds Yoko Ono niet meer betrokken is (sinds een jaar of zeven) bij de producties, haar naam niet meer voor de vorm op de credits is gezet.
En verder ook helemaal met je eens. Voor mij moet een documentaire juist iets nieuws brengen, behalve het grote plaatje voor het grote publiek ook iets voor de kenners. Een volledig beeld, verdieping over wat niet bekend is. En juist over die periode, zoals bij Harrison alles vanaf begin jaren ’80 (met uitzondering van 'Cloud Nine'), hoop je meer over te weten te komen, en die Harrison-docu duurt 3,5 uur waarvan 10 minuten over z’n jeugd, bijna 2 uur over The Beatles, 45 minuten over de jaren ’70, kwartiertje over de jaren ’80 en een kwartiertje over de rest van z’n leven.
Als je kijkt naar een docu als 'LennoNYC' van een jaar of 15 geleden, was dat hetzelfde lot beschoren. Bij Lennon zijn de laatste vijf jaar van zijn leven natuurlijk onderbelicht. Er is dan ook amper bewegend beeld van. Maar er zijn genoeg foto's van allerlei sleutelmomenten en eindeloze verhalen van mensen dichtbij hem. En daar zat letterlijk vijf minuten in de twee uur van in, tot aan de comeback. Dat was ook nog eens een regisseur die duidelijk geen expert over het onderwerp was, en was bijvoorbeeld onder de indruk van het vinden van bepaalde opnames die al sinds de jaren ’80 circuleren. En dat geeft niet, maar het is niet handig als je over een heel specifiek onderwerp een groot document aan het maken was.
Het noemen van die Harrison-docu doet me herinneren: Hoe karig het bonusmateriaal ook is, is de nieuwe mix van 'Living In The Material World' die morgen (of straks eigenlijk al) uitkomt wel erg geslaagd. Natuurlijk overal de vocalen op de voorgrond, af en toe is gedateerde galm weggelaten, eigenlijk precies wat het album nodig had. Het is geen dag-en-nacht verschil, meer een soort technische upgrade, wat de kunst van een remix zou moeten zijn.
Maar de outtakes zijn ontzettend karig en lijken vrijwel allemaal op de uiteindelijke versies qua arrangement en uitvoering. Sja, misschien weinig aan te doen. Wie weet hebben ze het tot in de puntjes geoefend voordat ze begonnen met opnemen, en was er geen reden tot aanpassing.
'Give Me Love (Give Me Peace on Earth)', 'Don’t Let Me Wait Too Long' en 'The Day the World Gets 'Round' zijn (semi-)akoestisch, maar ik ben er vrij zeker van dat dit zelfs outfakes zijn. Als in: Volledige band-takes met de drums en bas weggelaten. Zoals de Elemental Mixes van Lennon’s 'Mind Games’-boxset, zeg maar. De energie klinkt zo, er is wat lekkage te horen en zo niet mag iemand mij uitleggen waarom een take 49 nog akoestisch is.
En het vermoeden wordt bevestigd doordat de outtake van 'Don’t Let Me Wait Too Long' simpelweg de uiteindelijke versie is met gitaar, piano en één van de vocalen. En dat je in de jaren ’70, of zelfs nu, éérst gitaar, piano en vocalen los gaat opnemen en daarna bas en drums overdubt is omslachtig en volledig implausibel om timing-technische redenen. 'The Day the World Gets 'Round' is trouwens dan wel weer de dubbele lengte van de albumversie.
'Try Some Buy Some' heeft geen take-nummer maar heet specifiek “alternative version”. De realiteit is dat het exact dezelfde “backing track” als de bekende albumversie heeft, met een alternatieve vocaal en ongebruikte overdubs, onder andere mooie slidesolo’s en zonder vroege fade-out.
Toch wel een hoogtepunt dus. En die zijn er ook wel. Take 31 van 'Living In The Material World' is interessant. Niet per se beter, maar een hoger tempo, stuk steviger. Take 3 van 'The Lord Loves The One (That Loves The Lord)' is ook sneller en heeft natuurlijk niet alle overdubs, dus klinkt best anders. Het liedje is er niet beter op geworden. De rest klinkt heel dus erg dichtbij het eindresultaat. Al heeft 'That Is All' een gedeeltelijk andere tekst. En die take 24 klinkt ook een stuk minder pathetisch dan de uiteindelijke versie, door gebrek aan bombastische strijker- en koor-overdubs waar zelfs Phil Spector op 'The Long And Winding Road' nog voor had gepast.
'Sunshine Life for Me (Sail Away Raymond)' is de enige outtake op deze collectie die niet op het album terecht is gekomen. Geschreven voor Ringo, of kort na de sessies aan hem gegeven, en kwam op Ringo’s beste soloalbum terecht, z’n zelfgetitelde, die net als Harrison’s album uit 1973 is. En het is heel, nou ja, leuk. Heerlijk gemixt, diepe bas, heel brede instrumentatie met banjo’s en vocale harmonieën van alle kanten. Het klinkt alsof het uit de 'Ringo'-sessies is, want het heeft dezelfde instrumentatie als de Ringo-versie, maar dan wel een andere take. En niet zozeer een snelle vocaal als sketch door Harrison, het is echt met alles d’r op en d’r aan, veel vocale harmonieën en overdubs. Eigenlijk een country-niemendalletje, maar omdat de opname helemaal nieuw is en nooit op bootleg is verschenen en zo goed klinkt, voor mij een hoogtepunt.
Die opnames zijn er dus. En die - sowieso échte - akoestische demo van 'The Light That Has Lighted the World' op de 'Early Takes' (ja, volume 1 van de serie, lol) uitgave is een van mijn favoriete opnames van hem ooit. Die staat hier niet op (is ook niet erg), maar is was dus wel wat echt alternatiefs beschikbaar.
Concluderend blijven het allemaal mooie opnames, en er is gelukkig wel wat studio-chatter voor de takes, maar het komt niet in de buurt van wat een deluxe-editie zou mogen heten. Laat staan voor die prijs. Op geen enkele manier heb ik het idee dichtbij het ontstaan van deze liedjes te zijn gekomen, of enig inzicht te hebben gekregen in het proces van songwriting, laat staan van de studio-sessies.