In de ochtend van 7 oktober 2023 werden vanuit de Gazastrook duizenden raketten op Israëlische plaatsen in de grensstreek afgevuurd. Ook de steden Tel Aviv en Jeruzalem waren doelwit. Een groot aantal Hamasleden stak vanuit de Gazastrook op meerdere plaatsen de grens met Israël over, over land en via de lucht. Meer dan 1.300 mensen werden gedood, waaronder tientallen niet-Israëli's.
Premier Benjamin Netanyahu sprak in reactie op de aanvallen over een oorlogssituatie. Op 7 oktober begon Israël met een uitgebreide reeks luchtaanvallen op de Gazastrook, die volgens Israël waren gericht op locaties van Hamas. Op 8 oktober sloot Israël de toevoer van elektriciteit en brandstof naar Gaza af. Als gevolg daarvan viel de enige elektriciteitscentrale op 11 oktober uit.Netanyahu zei op 9 oktober tegen VS-president Biden, dat Israël geen andere keus heeft dan een grondoperatie in Gaza te starten en dat het "een lange en moeilijke oorlog" zal worden
Als gevolg van het conflict liepen ook de spanningen op de Westelijke Jordaanoever, inclusief Oost-Jeruzalem op. Sinds 8 oktober werden gevechten aan de Israëlisch-Libanese grens gemeld. Het ging om beschietingen door Hezbollah, die het Israëlische leger met raketaanvallen antwoordde.
Israël riep op 13 oktober inwoners van Gaza-Stad op om voor hun veiligheid uit te wijken naar zuidelijker delen van de Gazastrook. De burgers hebben tot 16:00 uur lokale tijd op 14 oktober naar haar het zuiden te vertrekken via 2 routes. Tot op heden is er nog geen grond offensief in Gaza. Op 17 oktober werd het Al-Ahli Arabi Baptistenziekenhuis in Gaza getroffen door een bom, sommige bronnen spreken zelfs van 500 doden. Dit bombardement leidde tot veel onrust. Leiders in het Midden Oosten zeggen hun afsprak met Joe Biden af, bij ambassades wordt geprotesteerd. Beide partijen claimen dat de andere partij verantwoordelijk is voor het drama in het ziekenhuis.
Op 19 oktober werd bekend dat Ofir Engel, een 18-jarige Nederlander een van de 200 gegijzelde is die Hamas heeft meegenomen naar Gaza. Op 21 oktober werden er enkele vrachtwagens met hulp Gaza binnengelaten vanuit Egypte. Op 22 oktober werd bekend dat een 33-jarige Nederlandse vrouw is overleden in Zuid-Gaza in een vluchtelingenkamp, dit was de moeder van de 16-jarige Mohammed die vlogs maakt voor de NOS. Mark Rutte bracht op 23 oktober een bezoek aan Israëlische premier Netanyahu en Palestijnse president Abbas. In de nacht van 27 op 28 oktober leek een nieuwe fase aangebroken, Israël trok met niet alleen bommen, maar ook mankracht Gaza binnen. Dit lijkt echter nog niet het grondoffensief te zijn.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Steve Lookner live
Op dinsdag 31 oktober 2023 15:21 schreef UitStraling het volgende: Het is aan de bevolkingsopbouw en de algehele staat van Gazastad in ieder geval te zien dat ze liever wippen dan werken.
Aha, alle ellende daar is simpelweg terug te voeren op een kwestie van willen. Bedankt voor je verfrissende inzicht.
[..] Aha, alle ellende daar is simpelweg terug te voeren op een kwestie van willen. Bedankt voor je verfrissende inzicht.
Ze hadden er ook wat moois van kunnen maken, een strook met witte stranden en vier- en vijfsterrenhotels aan de Middellandse Zee was ook een optie geweest.
[..] Ze hadden er ook wat moois van kunnen maken, een strook met witte stranden en vier- en vijfsterrenhotels aan de Middellandse Zee was ook een optie geweest.
Hoe kan je nou het beste op dit soort simplistisch gewauwel reageren?
[..] Ik werk zelf in de zorg en heb ook islamitische collega’s, sommige dragen een hoofddoekje en andere weer niet. Een collega is transgender en dat is verder prima, nooit ook maar iets gemerkt dat ze daar wat van vinden of er een probleem mee hebben.
Verder hebben we wat artsen die uit Syrië komen en ook keihard werken en hun best doen, maar het zal die ene procent wel zijn.
En ze hebben me nooit geprobeerd te bekeren.
Denk dat je de film 'Airplane' iets te vaak gezien hebt. Wanneer denk je dat bekering normaal gesproken plaats zal vinden?
quote:
Op dinsdag 31 oktober 2023 14:48 schreef MissButterflyy het volgende: En zeker zijn er bepaalde wijken waar je je pride vlag niet op kan hangen, en zeker zijn er bepaalde wijken waar vooral laagopgeleide moslims dit afkeuren. Maar homo en pride haat is niet hun stokpaardje hoor. Hang die vlag ook maar niet op in de Bible Belt of een Hollandse achterbuurt.
[..] Ze hadden er ook wat moois van kunnen maken, een strook met witte stranden en vier- en vijfsterrenhotels aan de Middellandse Zee was ook een optie geweest.
Dan hadden ze alleen niet zoveel raketten en tunnels gehad om joden mee te jagen.
And what rough beast, its hour come round at last, Slouches towards Bethlehem to be born?
Op dinsdag 31 oktober 2023 15:21 schreef UitStraling het volgende: Het is aan de bevolkingsopbouw en de algehele staat van Gazastad in ieder geval te zien dat ze liever wippen dan werken.
[..] Nouuuuu. Kan me een filmpje herinneren uit de coronatijd waarin een bible belter een cameraman te grazen nam omdat deze het lef had te gaan filmen bij een kerk waar ondanks corona nog steeds mensen met grote gatelen bij elkaar meenden te moeten komen. En na dat dit geweldadige figuur schoppen had uitgedeeld liep 'ie nog de kerk in ook.
Ik kan me een filmpje herinneren waarin honderen onschuldige mensen in Israel 'te grazen' werden genomen omdat ze het lef hadden om te leven. En na dat deze geweldadige figuren moorden hadden uitgedeeld mochten ze nog terug naar Gaza ook.
M.a.w. wat wil je zeggen met deze stuitend schaamteloze whataboutism?
[..] Dat de Palestijnen de vele miljarden van 2005 tot 2020 prima hebben geïnvesteerd in ...
ehm...
ja ik weet het eigenlijk ook niet... doe jij eens een poging want ik loop vast... heb ik vaker
Ik dacht dat ging over de Palestijnse bevolking, die niet zou willen. Laten we dus eens beginnen met helder krijgen of de Palestijnse bevolking iets te zeggen heeft gehad over de investering van de vele miljarden waarover jij het nu hebt.
[..] Ik dacht dat ging over de Palestijnse bevolking, die niet zou willen. Laten we dus eens beginnen met helder krijgen of de Palestijnse bevolking iets te zeggen heeft gehad over de investering van de vele miljarden waarover jij het nu hebt.
Je had kunnen beginnen met niet stemmen op Hamas .
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum Get woke, go broke!
[..] Hoe kan je nou het beste op dit soort simplistisch gewauwel reageren?
Gewoon niet doen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll. An emotional void, I feel numb and cold. You're all dead to me now. And has been for long. The time has come to reap what you've sown.
[..] Ik dacht dat ging over de Palestijnse bevolking, die niet zou willen. Laten we dus eens beginnen met helder krijgen of de Palestijnse bevolking iets te zeggen heeft gehad over de investering van de vele miljarden waarover jij het nu hebt.
Misschien hadden ze beter even de Stemwijzer kunnen gebruiken voordat ze een partij met maar 1 partijpuntje kozen.
"Israël moet ten koste van alles vernietigd worden"