quote:Storm Ciarán nadert Europa, onstuimig weer in Nederland verwacht
Een zeer zware storm ontwikkelt zich momenteel in snel tempo boven de Atlantische Oceaan. Storm Ciarán koerst daarbij met verwoestende windsnelheden af op met name het Verenigd Koninkrijk en delen van Frankrijk.
De herfst roert zich op alle fronten en ook het stormseizoen is dit jaar erg actief. De afgelopen twee weken volgden stormen als Aline, Babet, Bernard en Céline elkaar snel op. En nu is het de beurt aan Ciarán, die woensdag en donderdag mogelijk voor veel overlast gaat zorgen. Daarom komen de weerdiensten nu al met eerste waarschuwingen, omdat het wel eens een extreem zware storm zou kunnen zijn.
Volgens de Britse meteorologische dienst Met Office zal Ciarán in Zuid-Engeland en Wales voor waarschijnlijk harde wind, zware regenval en het risico op overstromingen zorgen. De snelheden kunnen oplopen tot zeker 130 kilometer per uur. Er gelden momenteel al waarschuwingen voor deze regio’s en mogelijk worden die de komende dagen nog verder opgeschaald. In veel delen van Engeland en Wales wordt nog steeds opgeruimd na storm Babet, die ten minste zeven doden veroorzaakte en honderden mensen dakloos maakte door overstromingen. Ook het noordwesten van Frankrijk krijgt met Ciarán te maken.
Situatie Nederland
In Nederland wordt het donderdag ook onstuimig weer, maar de kans op storm is in ons land vrij klein. Weeronline: ,,In ons land wordt het vanaf donderdag onstuimig, met een krachtige wind boven land tot een stormachtige wind in de kustgebieden (windkracht 6 tot 8). In heel het land kunnen windstoten voorkomen tot circa 75 kilometer per uur en pal aan zee tot 90 km per uur. Aan de kust is daarbij slechts een kleine kans op storm.”
Voor de Belgen geldt dat het land nipt zal ontsnappen aan de sterkste windkrachten, maar wel neemt de wind fors toe in de loop van donderdag. België krijgt dan te maken met een vrij krachtige tot krachtige wind uit het zuidwesten. En in de westelijke provincies van het land kan de wind zelfs tijdelijk hard tot stormachtig waaien.
quote:Meteorologen waarschuwen voor zeer zware storm Ciarán: mogelijk ‘bomcycloon’ met uitzonderlijke windstoten in West-Europa
Meteorologen houden de weerkaarten van vandaag en morgen in de gaten. Want een zeer zware storm ontwikkelt zich in sneltempo op de Atlantische Oceaan. De Britse weerdienst heeft de storm al de naam “Ciarán” gegeven en een waarschuwing afgekondigd. Men verwacht immers uitzonderlijke en wellicht ook verwoestende windsnelheden in het westen van Europa. Meer waarschuwingen zullen ongetwijfeld nog volgen in de komende dagen. Wij blikken alvast vooruit. Hoe fel zal deze storm tekeer gaan? Waar en wanneer wordt de meeste wind verwacht? Moeten ook wij in België vrezen voor stormschade?
Opnieuw storm in Europa?
De herfst draait op volle toeren en ook het stormseizoen dat dit jaar erg actief is. Na de doortocht van stormen Agnes in september volgde Aline, Babet, Bernard en Céline elkaar in sneltempo op in de afgelopen twee weken. En deze week dient zich al een volgende Europese storm aan.
Dit weekend al doopte de Britse weerdienst deze aankomende storm onder de naam ‘Ciarán’. Dat dit zo vroeg gebeurde en al meteen gepaard ging met een eerste waarschuwing komt omdat men verwacht dat het hier wel eens om een extreem zware storm zou kunnen gaan. Daarom volgen de meteorologen van verschillende Europese landen de ontwikkeling van deze storm nauwgezet op. Indien de Franse weerdienst ook een naam toekent aan de storm zal dit ‘Domingos’ zijn.
BOMCYCLOON jonguh!!quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 09:50 schreef SpecialK het volgende:
Onstuimig? Of gewoon regelrecht onguur? Of gewoon een beetje ruig.
Is dit nu al te zeggen dan? Wat de exacte koers gaat zijn en waar dus het zwaartepunt van een storm komt te liggen is toch pas zo'n 12 uur van tevoren duidelijk?quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 09:48 schreef Frutsel het volgende:
,,In ons land wordt het vanaf donderdag onstuimig, met een krachtige wind boven land tot een stormachtige wind in de kustgebieden (windkracht 6 tot 8). In heel het land kunnen windstoten voorkomen tot circa 75 kilometer per uur en pal aan zee tot 90 km per uur. Aan de kust is daarbij slechts een kleine kans op storm.”
quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 09:50 schreef SpecialK het volgende:
Het is ook lastig te voorspellenquote:Op dinsdag 31 oktober 2023 09:53 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Is dit nu al te zeggen dan? Wat de exacte koers gaat zijn en waar dus het zwaartepunt van een storm komt te liggen is toch pas zo'n 12 uur van tevoren duidelijk?
Ik dacht net meer aan die eilandjes daar voor de kust... Guernsey, Jersey enzoquote:Op dinsdag 31 oktober 2023 10:01 schreef Momo het volgende:
Windstoten van 200 km/h is wel serieus voor Bretagne.
Lockdowns. Scholen dicht. Sportscholendicht. Niet-essentiele winkels dicht. Thuiswerkplicht. Avondklok. Alcoholverbod.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 09:50 schreef SpecialK het volgende:
En op fora anderhalve regel afstand.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 10:04 schreef Nober het volgende:
[..]
Lockdowns. Scholen dicht. Sportscholendicht. Niet-essentiele winkels dicht. Thuiswerkplicht. Avondklok. Alcoholverbod.
Hebben we die hier gemist of wat? Babet komt me alleen héél vaag bekend voor, ergens een kopje ofzo, de rest heb ik überhaupt niet gezien of gemerktquote:Op dinsdag 31 oktober 2023 09:48 schreef Frutsel het volgende:
De afgelopen twee weken volgden stormen als Aline, Babet, Bernard en Céline elkaar snel op.
Aline, Bernard, Celine waren in gebruik in landen als Frankrijk, Spanje, Portugal, Luxemburg en Belgiëquote:Op dinsdag 31 oktober 2023 10:18 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Hebben we die hier gemist of wat? Babet komt me alleen héél vaag bekend voor, ergens een kopje ofzo, de rest heb ik überhaupt niet gezien of gemerkt
Oh ja, zat het bericht even verder te lezen en dat met Babet in Schotland heb ik langs zien komen inderdaad. In Nederland verder eigenlijk nog niks gemerkt de afgelopen weken, in elk geval niet wat betreft wind die echt een naam zou krijgen anders dan 'hey, het waait wat harder dan gisteren'quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 10:21 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Aline, Bernard, Celine waren in gebruik in landen als Frankrijk, Spanje, Portugal, Luxemburg en België
Agnes, Babet, Ciaran werden gebruikt in landen Engeland, Ierland, Nederland, Duitsland dacht ik
Sowieso irritant dat Europa niet gewoon één naam gebruikt Ook het zuiden is gesplitst. Italie gebruikt weer andere namen dan bijv Griekenland/Cyprusquote:Op dinsdag 31 oktober 2023 10:24 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Oh ja, zat het bericht even verder te lezen en dat met Babet in Schotland heb ik langs zien komen inderdaad. In Nederland verder eigenlijk nog niks gemerkt de afgelopen weken, in elk geval niet wat betreft wind die echt een naam zou krijgen anders dan 'hey, het waait wat harder dan gisteren'
De kans op storm aan de kust is groot en zeker niet klein.quote:Aan de kust is daarbij slechts een kleine kans op storm.”
Ik wil net zeggen. Volgens mij hebben wij er een aantal overgeslagen.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 10:18 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Hebben we die hier gemist of wat? Babet komt me alleen héél vaag bekend voor, ergens een kopje ofzo, de rest heb ik überhaupt niet gezien of gemerkt
quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 15:00 schreef Frutsel het volgende:
Tis inderdaad een serie van "winden"
[ twitter ]
De Kop van N-Holland (Westfriesland) krijgt ook een lekker koel briesje zo te zien. Ik zal m'n tuinstoelen naar binnen brengenquote:Op dinsdag 31 oktober 2023 21:09 schreef Starhopper het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Lijkt minder diep in het binnenland te gaan idd. Eens zien wat de volgende runs gaan doen. Aan de kust blijft het goed waaien + flinke windstoten. Ik ga lekker uitwaaien op het strand morgenquote:Op woensdag 1 november 2023 07:51 schreef aloa het volgende:
Harmonie laat het hier meevallen. Mogelijk storm voor de kust en stormachtig rond het IJsselmeer. Windstoten tussen de 80 - 110 km.
Er kunnen wel wat bomen sneuvelen.
Wat is Zuggeschwindigkeit?quote:
Trekkracht/Treksnelheid zou ik zeggen... dat het zich met grote kracht en snelheid verplaatst ofzoquote:
Ok! Dank!quote:Op woensdag 1 november 2023 09:44 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Trekkracht/Treksnelheid zou ik zeggen... dat het zich met grote kracht en snelheid verplaatst ofzo
O ja, goede. En de parasols maar vast opbergen.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 21:27 schreef Papabear het volgende:
[..]
De Kop van N-Holland (Westfriesland) krijgt ook een lekker koel briesje zo te zien. Ik zal m'n tuinstoelen naar binnen brengen
Vanaf morgen 03:00 begint de storm op te zetten. Hoogtepunt storm 10:00-17:00 in Nederland.quote:Op woensdag 1 november 2023 11:23 schreef Xlarge het volgende:
Hoe laat wordt nu verwacht dat de storm (in welke hoedanigheid dan ook) in Nederland, omgeving rotterdam is ?
Dank jequote:Op woensdag 1 november 2023 11:27 schreef Momo het volgende:
[..]
Vanaf morgen 03:00 begint de storm op te zetten. Hoogtepunt storm 10:00-17:00 in Nederland.
Is dat Estofex helemaal uit de lucht ? Zou denken dat ze voor vandaag/morgen wel een waarschuwing zouden doenquote:Op woensdag 1 november 2023 11:13 schreef aloa het volgende:
[..]
Frankrijk krijgt de hardste klappen.
En voor de mensen die zouden wonen in Den Helder ligt hoogtepunt tussen 12:00 en 21:00, in noorden lijkt het langer te blijven dan Rotterdam als locatie. Al zou ik het nieuws en KNMI ook gewoon in de gaten houden. Er zit nog variatie in de modellen over hoe en wat hier in Nederland.quote:
Hopelijk heeft Danny de servers goed vastgezet 😱quote:Op woensdag 1 november 2023 11:27 schreef Momo het volgende:
[..]
Vanaf morgen 03:00 begint de storm op te zetten. Hoogtepunt storm 10:00-17:00 in Nederland.
Als ik Windy.com kijk naar de modellen dan lijkt het wel echt alleen aan de kust te zijn, binnenland op aantal regio's na lijkt het niet te merken?quote:Op woensdag 1 november 2023 11:27 schreef Momo het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 1 november 2023 11:29 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Is dat Estofex helemaal uit de lucht ? Zou denken dat ze voor vandaag/morgen wel een waarschuwing zouden doen
Zal wel iets verkeerd zijn ofzo? Iets technisch?quote:We are sorry that ESTOFEX is currently unable to provide a daily service.
die melding staat er volgens mij al heel lang namelijk. Ook toen ze in september soms wel meldingen deden.quote:Op woensdag 1 november 2023 11:33 schreef aloa het volgende:
[..]
[..]
Zal wel iets verkeerd zijn ofzo? Iets technisch?
Geen idee. Ze zijn volgens mij het meest actief in de warme maanden.quote:Op woensdag 1 november 2023 11:34 schreef Frutsel het volgende:
[..]
die melding staat er volgens mij al heel lang namelijk. Ook toen ze in september soms wel meldingen deden.
quote:Op woensdag 1 november 2023 11:33 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Als ik Windy.com kijk naar de modellen dan lijkt het wel echt alleen aan de kust te zijn, binnenland op aantal regio's na lijkt het niet te merken?
Hmm... hun Twitteraccount is wel in de lucht zie ik. Laatste forecast was maandag.quote:Op woensdag 1 november 2023 11:36 schreef aloa het volgende:
[..]
Geen idee. Ze zijn volgens mij het meest actief in de warme maanden.
Wij, in het oosten, merken meestal niets van alle ellende die het Westen over zichzelf afroept natuurlijkquote:Op woensdag 1 november 2023 11:37 schreef Momo het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ja vooral Zeeland, Zuid-Holland en Noord-Holland
Jullie hebben dat dan weer met onweerquote:Op woensdag 1 november 2023 11:38 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Wij, in het oosten, merken meestal niets van alle ellende die het Westen over zichzelf afroept natuurlijk
Ze bepalen zelfs het weer hierquote:Op woensdag 1 november 2023 12:04 schreef Frutsel het volgende:
Interessant stuk van Weather Channel...
Altijd weer die Yanks...
https://weather.com/news/(...)witter&sf183300786=1
How the US Weather contributed to a bomb-cyclone hitting Europe...
Heb vakantie dus dan vandaag maar ff snel naar de stad en boodschapjes doen.quote:Op woensdag 1 november 2023 11:56 schreef Momo het volgende:
ANWB adviseert morgen thuis te werken vanwege storm Ciarán
De ANWB adviseert mensen om morgen thuis te werken vanwege storm Ciarán. Door de sterke wind en regen kan het onstuimig worden en kunnen er langere files dan gebruikelijk ontstaan. Naar verwachting bereikt de storm in de loop van morgenochtend de Nederlandse kust.
Volgens een ANWB-woordvoerder kan de vertraging op de weg bij regen en wind snel oplopen. Automobilisten houden dan meer afstand en door incidenten als omgevallen bomen nemen files en vertraging toe. Doordat veel bomen nog ruim in het blad zitten, vangen ze extra veel wind.
De ANWB roept mensen in ieder geval op om de verkeersinformatie goed in de gaten te houden. Het KNMI heeft vooralsnog code geel uitgegeven voor storm Ciarán, behalve in het noordoosten van Nederland. De waarschuwing kan nog naar code oranje gaan, als er meer bekend is over de koers van de storm.
Razendsnel de Atlantische Oceaan over
Ciarán lag gisteravond nog ten oosten van Canada en maakt vandaag razendsnel de oversteek over de Atlantische Oceaan. Vanavond wordt de kern vlak ten zuiden van Ierland verwacht en vervolgens koerst hij morgen over Engeland richting de Noordzee.
NOS
We gaan het zien. Schiphol lijkt 80-90km/u te krijgen. Bij Windkracht 10 worden vluchten sowieso afgeblazen (hehe) lees ik. Daaronder minder vluchten = meer vertragingen.quote:
Hoogtepunt is begin van de middag. Als je echt later in de avond vliegt zou je nog wel eens geluk kunnen hebben. Verschilt nogal per model welke gust ze maximaal hebben rond Schiphol, sommige 80-90 km/h inderdaad, anderen gaan boven de 100 km/h. Ligt er ook aan waar je heen moet, als je naar het westen moet moet het vliegtuig wel door de harde wind.quote:Op woensdag 1 november 2023 13:26 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
We gaan het zien. Schiphol lijkt 80-90km/u te krijgen. Bij Windkracht 10 worden vluchten sowieso afgeblazen (hehe) lees ik. Daaronder minder vluchten = meer vertragingen.
edit: zie nu dat het hoogtepunt al sochtends verwacht wordt, wij vliegen pas savonds. Dus zal wel meevallen hopelijk
Azie, dus hoef gelukkig niet westwaarts te gaan.quote:Op woensdag 1 november 2023 13:30 schreef Momo het volgende:
[..]
Hoogtepunt is begin van de middag. Als je echt later in de avond vliegt zou je nog wel eens geluk kunnen hebben. Verschilt nogal per model welke gust ze maximaal hebben rond Schiphol, sommige 80-90 km/h inderdaad, anderen gaan boven de 100 km/h. Ligt er ook aan waar je heen moet, als je naar het westen moet moet het vliegtuig wel door de harde wind.
Kun je niet via Eindhoven of Maastricht vlucht nemen (omboeken) die je naar een vliegveld brengt vanuit waar ze naar Azie vliegen?quote:Op woensdag 1 november 2023 13:34 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Azie, dus hoef gelukkig niet westwaarts te gaan.
Nee kan niet. Moet naar schoonfamilie en de vluchten daarheen gaan alleen vanaf schiphol. sowieso is een dagje later aankomen ook geen probleem.quote:Op woensdag 1 november 2023 13:52 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Kun je niet via Eindhoven of Maastricht vlucht nemen (omboeken) die je naar een vliegveld brengt vanuit waar ze naar Azie vliegen?
Volgens mij gaat het wel mee vallen in Zuid oost brabant en Limburg.
Toch @:Momo?
Dan grotere kans dat je kan gaan denk ik
Ja, daar gaat het heel erg meevallenquote:Op woensdag 1 november 2023 13:52 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Volgens mij gaat het wel mee vallen in Zuid oost brabant en Limburg.
Toch @:Momo?
Inderdaad.quote:Op woensdag 1 november 2023 13:55 schreef Momo het volgende:
[..]
Ja, daar gaat het heel erg meevallen
Nee dat is wel redelijk zeker.quote:Op woensdag 1 november 2023 13:59 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Inderdaad.
Maar mogelijk veranderd dat nog.
Of is het inmiddels redelijk zeker en stabiel?
Denk dat we dat pas vanavond met enige zekerheid kunnen zeggen.quote:Op woensdag 1 november 2023 13:59 schreef Momo het volgende:
[..]
Nee dat is wel redelijk zeker.
De vraag is hoe hard het gaat waaien aan de kust.
Jezus.quote:
Waar woon je?quote:Op woensdag 1 november 2023 15:17 schreef Leandra het volgende:
Ik twijfel een beetje of ik de parasol (die dicht zit uiteraard) binnen moet halen, hij zit door de tuintafel heen en houdt de boel door het gewicht van de voet misschien juist op z'n plek.
De stoelen om de tafel misschien wel even stapelen en/of binnen zetten.
Bij de vorige serieuze storm heb ik alles binnen gezet, maar dat gaat nu niet lukken.
Volgens mij gaat het in Amersfoort en omstreken wel meevallen.quote:
Gelderland op de grens met Utrecht, het midden van het land zeg maar, in de driehoek, middelpunt, zwaartepunt en kadastraal middelpuntquote:
quote:Op woensdag 1 november 2023 15:20 schreef Leandra het volgende:
[..]
Gelderland op de grens met Utrecht, het midden van het land zeg maar, in de driehoek, middelpunt, zwaartepunt en kadastraal middelpunt
Ja valt wel mee denk ik daar.quote:Op woensdag 1 november 2023 15:20 schreef Perrin het volgende:
[..]
Volgens mij gaat het in Amersfoort en omstreken wel meevallen.
Heb ze al plat gelegd.quote:Op woensdag 1 november 2023 14:44 schreef TLC het volgende:
Dat worden dus weer omgewaaide tuinstoelen![]()
Ik hoop het, morgen na het werk een borrel daar en daarna hoop ik nog wel met de trein weg te kunnenquote:Op woensdag 1 november 2023 15:20 schreef Perrin het volgende:
[..]
Volgens mij gaat het in Amersfoort en omstreken wel meevallen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |