In de ochtend van 7 oktober 2023 werden vanuit de Gazastrook duizenden raketten op Israëlische plaatsen in de grensstreek afgevuurd. Ook de steden Tel Aviv en Jeruzalem waren doelwit. Een groot aantal Hamasleden stak vanuit de Gazastrook op meerdere plaatsen de grens met Israël over, over land en via de lucht. Meer dan 1.300 mensen werden gedood, waaronder tientallen niet-Israëli's.
Premier Benjamin Netanyahu sprak in reactie op de aanvallen over een oorlogssituatie. Op 7 oktober begon Israël met een uitgebreide reeks luchtaanvallen op de Gazastrook, die volgens Israël waren gericht op locaties van Hamas. Op 8 oktober sloot Israël de toevoer van elektriciteit en brandstof naar Gaza af. Als gevolg daarvan viel de enige elektriciteitscentrale op 11 oktober uit.Netanyahu zei op 9 oktober tegen VS-president Biden, dat Israël geen andere keus heeft dan een grondoperatie in Gaza te starten en dat het "een lange en moeilijke oorlog" zal worden
Als gevolg van het conflict liepen ook de spanningen op de Westelijke Jordaanoever, inclusief Oost-Jeruzalem op. Sinds 8 oktober werden gevechten aan de Israëlisch-Libanese grens gemeld. Het ging om beschietingen door Hezbollah, die het Israëlische leger met raketaanvallen antwoordde.
Israël riep op 13 oktober inwoners van Gaza-Stad op om voor hun veiligheid uit te wijken naar zuidelijker delen van de Gazastrook. De burgers hebben tot 16:00 uur lokale tijd op 14 oktober naar haar het zuiden te vertrekken via 2 routes. Tot op heden is er nog geen grond offensief in Gaza. Op 17 oktober werd het Al-Ahli Arabi Baptistenziekenhuis in Gaza getroffen door een bom, sommige bronnen spreken zelfs van 500 doden. Dit bombardement leidde tot veel onrust. Leiders in het Midden Oosten zeggen hun afsprak met Joe Biden af, bij ambassades wordt geprotesteerd. Beide partijen claimen dat de andere partij verantwoordelijk is voor het drama in het ziekenhuis.
Op 19 oktober werd bekend dat Ofir Engel, een 18-jarige Nederlander een van de 200 gegijzelde is die Hamas heeft meegenomen naar Gaza. Op 21 oktober werden er enkele vrachtwagens met hulp Gaza binnengelaten vanuit Egypte. Op 22 oktober werd bekend dat een 33-jarige Nederlandse vrouw is overleden in Zuid-Gaza in een vluchtelingenkamp, dit was de moeder van de 16-jarige Mohammed die vlogs maakt voor de NOS. Mark Rutte bracht op 23 oktober een bezoek aan Israëlische premier Netanyahu en Palestijnse president Abbas. In de nacht van 27 op 28 oktober leek een nieuwe fase aangebroken, Israël trok met niet alleen bommen, maar ook mankracht Gaza binnen. Dit lijkt echter nog niet het grondoffensief te zijn.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Steve Lookner live
maar sommige dingen blijven in je bloed zitten ofzo
Sierteelt
Does not compute!
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
Op zondag 29 oktober 2023 23:16 schreef sp3c het volgende: hoeft ook niet iedere week maar zolang je moedertje leeft koop je per jaar minimaal 100 euro aan bloemetjes voor dr
minimaal
anders ben je wmb een onmens, beste is als je die 100 euro in 1 boeket steekt voor moederdag ofzo en dan echt bij een bloemist
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
Op zondag 29 oktober 2023 23:13 schreef Black_Baron het volgende: Dagestan. 83% islamitisch. Een vliegtuig uit Israël wordt opgewacht om op joden te jagen. Een pogrom in kleur.
Walgelijk. Gelukkig heeft de politie op tijd ingegrepen, of zijn er doden of gewonden gevallen? De pogrom is dus voorkomen.
Ondertussen zijn op de westbank al tientallen Palestijnse boeren en herders vermoord en families verjaagd door gewapende kolonisten. Wat vindt je daarvan?
[..] Mij maak je er echt niet blij mee Liever naar horeca of paar goeie speciaalbiertjes of tof boek ofzo
Dit. Ik neem mijn moeder graag mee uit lunchen. Bij de lokale cafetaria. Daar wordt ze echt blij van. En dan doen we de weekboodschappen samen. En ik rij. En haar rollator ligt achterin de kofferbak.
Waar willen jullie heen met dit topic? Stel deze oorlog duurt nog een half jaar, krijgen we hier nog goede invalshoeken te lezen. Artikelen van kwaliteitskranten uit het buitenland?
Of gaan we 6 maanden lang elkaar de maat nemen en om de 8 uur een herhaling van zetten schrijven, Hamas is kut, Israel is ook kut, religie is stom en de media is niet te vertrouwen?
Ik weet het antwoord niet, dus denk vraag het even
Ik zou ook graag meer kwaliteitsartikelen lezen en daarover op normale toon over kunnen discussiëren, dus als je wat tegenkomt, post het gewoon.
Heb zelf een interessant stuk gelezen over hoe Duitsland goed omgaat met het verleden, en ook van nieuwe Duitsers eenzelfde "anti-anti-semitisme" verwacht. Verschilt eigenlijk niet zo veel als hoe het hier in Nederland gaat.
quote:
Bad Memory Germany is acclaimed for its efforts to atone for the Holocaust. But its method of repudiating the past has become a tool of exclusion. https://jewishcurrents.org/bad-memory-2
[..] Dit. Ik neem mijn moeder graag mee uit lunchen. Bij de lokale cafetaria. Daar wordt ze echt blij van. En dan doen we de weekboodschappen samen. En ik rij. En haar rollator ligt achterin de kofferbak.