Geen idee, ik zou haar naar een echte dierenarts brengen.quote:Op vrijdag 19 april 2024 00:21 schreef Firuze60 het volgende:
Iemand ervaring met dit :
https://vetts.app/?gad_so(...)FpQemSMaAk0YEALw_wcB
Ik maak mij veel zorgen om mijn zeer schuw lief poesje van inmiddels 16 jaar, tot nu toe lijkt ze gezond, eet en poept, maar ze wordt steeds zwakker in gedrag. Ze heeft trauma's van vroegere dierenartsbezoeken en ik hoef alleen al een carrier in haar nabijheid te zetten of ze is al verdwenen.
Wanneer precies zou je dat doen? Ze is 16 jaar, behalve wat stram gedrag (en sowieso als kitten al schuw) gedraagt ze zich niet als een lijdend beestje. Ze eet goed, ze poept goed en drinkt goed. Ik twijfel enorm daarom.quote:Op zondag 28 april 2024 12:40 schreef deadly_kiss het volgende:
[..]
Geen ervaring mee.
Ik zou dierenarts bezoekjes wel buitenshuis doen en niet een arts naar je huis brengen omdat je kat anders in huis ook angst kan krijgen.
Als ze 16 is zou ik ook meteen een uitgebreid bloedonderzoek laten afnemen want er kan gerust al wat sluimeren waar je dan nog bij kan ingrijpen met medicatie of aangepast voer.
Ik zou dat juist nu al doen. Katten zijn heel goed in pijn verbergen. Mijn kat at goed, dronk genoeg, niks geks op de bak, geen raar gedrag, maar had wel tandresorptie bij twee kiesjes. Wortel bij allebei voor zeker 90% al weg. Dat moet natuurlijk pijn gedaan hebben, maar als ik niet in zn bekkie gekeken zou hebben en nogal rood tandvlees bij die kiesjes gezien zou hebben, had ik dat echt niet geweten.quote:Op zondag 28 april 2024 20:31 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Wanneer precies zou je dat doen? Ze is 16 jaar, behalve wat stram gedrag (en sowieso als kitten al schuw) gedraagt ze zich niet als een lijdend beestje. Ze eet goed, ze poept goed en drinkt goed. Ik twijfel enorm daarom.
Katten zijn heel goed in gedrag e pijn vermommen.quote:Op zondag 28 april 2024 20:31 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Wanneer precies zou je dat doen? Ze is 16 jaar, behalve wat stram gedrag (en sowieso als kitten al schuw) gedraagt ze zich niet als een lijdend beestje. Ze eet goed, ze poept goed en drinkt goed. Ik twijfel enorm daarom.
Dat is wel een heel stellige internet diagnose…quote:Op zondag 28 april 2024 21:25 schreef deadly_kiss het volgende:
[..]
Katten zijn heel goed in gedrag e pijn vermommen.
Ik heb 2x een kat gehad met diabetes, herkennend de een had diarree en de ander plaste iets vaker maar geen van beide ziek.
1 kat met snelle schildklier waar we met toeval achter kwamen met bloedonderzoek.
De schildklierkat en 1 vd diabeetjes hadden nierfalen,kwam ook uit het bloed maar niks aan te merken.
De andere diabeet zat BOMVOL kanker, niet herkend tot dat dag voordat we har moesten inslapen..
De maag werd verdrukt de voeding kwam niet meer door en ze had 2x ee hypo. De 2e keer was verdacht daarom kreeg ze een echo en was de kanker te zien. Alle organen waren al verdrukt en de kat was tot de dag ervoor gewoon zichzelf.
Dit zijn maar een paar voorbeelden... jouw kat 16 jaar heeft ook vast tandsteen en misschien gebitsreiniging of ingreep nodig.
Ik bedoel met "vast" dat de kans heel groot is.quote:Op zondag 28 april 2024 21:35 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Dat is wel een heel stellige internet diagnose…
Mijn 16-jarige werd de vorige controle 8 jaar oud geschat, kerngezond met een perfect gebit.
Crisis, ik zou dan denken geef de kat zelf iets lekkers als een soort tandenborstel om op te gaan knagen als een konijn, ga in de vredesnaam niet de kat zelf martelen met een borstel. Dit advies alleen al geeft mij zo weinig vertrouwen in de DA van tegenwoordig, hoe verzin je het bij elkaar!quote:Op zondag 28 april 2024 22:30 schreef Morgane89 het volgende:
Ik heb vrijdag de jaarlijkse controle van mijn kat gehad en moet zijn tanden gaan poetsen. Dierenarts gaf de tip om eerst alleen met water te poetsen, dus ik heb nu alleen een tandenborstel gekocht. Heeft iemand nog tips hoe ik hiermee kan beginnen?
Martelen?quote:Op zondag 28 april 2024 22:38 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Crisis, ik zou dan denken geef de kat zelf iets lekkers als een soort tandenborstel om op te gaan knagen als een konijn, ga in de vredesnaam niet de kat zelf martelen met een borstel. Dit advies alleen al geeft mij zo weinig vertrouwen in de DA van tegenwoordig, hoe verzin je het bij elkaar!
Ik heb hier een poging gewaagd. Borsteltje preparaat houden en als meneer lekker op schoot lag voorzichtig een paar halen doen. Hij vond het irritant en veel kreeg ik niet klaar. Toen moest hij chronisch aan de metacam ivm zijn arthrose en als bij winst bleek zijn tandvlees er flink van op te knappen. Dus tanden poetsen doen we hier niet meer.quote:Op zondag 28 april 2024 22:30 schreef Morgane89 het volgende:
Ik heb vrijdag de jaarlijkse controle van mijn kat gehad en moet zijn tanden gaan poetsen. Dierenarts gaf de tip om eerst alleen met water te poetsen, dus ik heb nu alleen een tandenborstel gekocht. Heeft iemand nog tips hoe ik hiermee kan beginnen?
Wat een onzin. Je kunt toch gewoon kijken hoe je kat reageert? Niet iedereen heeft een schuwe kat met trauma's.quote:Op zondag 28 april 2024 22:38 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Crisis, ik zou dan denken geef de kat zelf iets lekkers als een soort tandenborstel om op te gaan knagen als een konijn, ga in de vredesnaam niet de kat zelf martelen met een borstel. Dit advies alleen al geeft mij zo weinig vertrouwen in de DA van tegenwoordig, hoe verzin je het bij elkaar!
Wat ik bij die van mij doe: als ze rustig zijn, slapend of doezelen, met één hand met mn duim aan de zijkant en dan achterkant de bovenlip wat optillen. Dan doe ik snel beetje poetsen, en los. Deze omschrijving is niet heel duidelijk zonder beeld denk ikquote:Op zondag 28 april 2024 22:30 schreef Morgane89 het volgende:
Ik snap wel dat je twijfelt ivm schuwe kat, maar als je een lijdende kat herkent lijden ze vaak dus echt al wel een tijdje maar dan nog niet zichtbaar. Dat heeft niks te maken met dat jij als baasje dan ze niet goed in de gaten houdt of wat dan ook, maar dat een kat er evolutionair gezien belang bij heeft om zo lang mogelijk zich compleet gezond te gedragen, want zwakte tonen = opgegeten worden door roofdier. De tip voor gabapentine geven vooraf zou ik zeker overwegen, ik heb er zelf geen ervaring mee maar wel veel goede ervaringen over gehoord, juist van kattenbaasjes met erg angstige katten.quote:Op zondag 28 april 2024 21:54 schreef Firuze60 het volgende:
Jemig, ok, ik heb al een halve eeuw katten en ik herken heus wel een lijdende kat. Mijn boerderdijpoesje is 22 jaar geworden met een kerngezond gebit. Hier is mijn twijfel om een aangeboren zeer schuw raskatje, die nu 16 jaar oud is inmiddels en ik haar best wel eens willen na laten kijken door een DA, maar liever niet traumatisch weer. En ze is niet alleen, ze woont samen met twee soortgenootjes die niet schuw zijn.
https://www.katdootje.nl/blog/benodigdheden/gabapentine-katten/quote:Ik snap wel dat je twijfelt ivm schuwe kat, maar als je een lijdende kat herkent lijden ze vaak dus echt al wel een tijdje maar dan nog niet zichtbaar. Dat heeft niks te maken met dat jij als baasje dan ze niet goed in de gaten houdt of wat dan ook, maar dat een kat er evolutionair gezien belang bij heeft om zo lang mogelijk zich compleet gezond te gedragen, want zwakte tonen = opgegeten worden door roofdier. De tip voor gabapentine geven vooraf zou ik zeker overwegen, ik heb er zelf geen ervaring mee maar wel veel goede ervaringen over gehoord, juist van kattenbaasjes met erg angstige katten.
Bel je dierenarts en vraag naar de opties, en wat gabapentine zou kunnen betekenen?quote:Op maandag 29 april 2024 00:38 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
https://www.katdootje.nl/blog/benodigdheden/gabapentine-katten/
Ok, ga mij overtuigen van de voor- en nadelen van dit medicijn. Ten eerste moet ze dan sowieso naar een consult en wat ik eerder schreef, extreem schuw, zeker naar mensen toe en panisch voor dierenartsen. En ja, ik begrijp heus wel dat ze op dit moment pijn zou kunnen hebben dat ze niet laat zien. Wat ik wel zie is dat ze nog goed eet en drinkt, goed poept en af en toe zich rolt over een kleedje, zich uitstrekt, nog goed in haar vacht zit, geen kale plekken of wat, maar vermagert is en minder actief. Moet ik haar nu echt die stress geven om haar te vangen (ze voelt zich nu veilig in haar mandje met haar mede stapelkatjes, oosters en siamees) en naar een DA te sleuren? Serieus hoor, ik twijfel echt enorm, omdat ze echt behoorlijk oud is, maar mijn gevoel zegt dat ze niet veel beter (of minder zou gaan lijden) zou voelen na een alweer trauma stressvol bezoek aan een DA.
Je beschrijft wat ik bij een van mijn katten zag.quote:Op maandag 29 april 2024 00:38 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ok, ga mij overtuigen van de voor- en nadelen van dit medicijn. Ten eerste moet ze dan sowieso naar een consult en wat ik eerder schreef, extreem schuw, zeker naar mensen toe en panisch voor dierenartsen. En ja, ik begrijp heus wel dat ze op dit moment pijn zou kunnen hebben dat ze niet laat zien. Wat ik wel zie is dat ze nog goed eet en drinkt, goed poept en af en toe zich rolt over een kleedje, zich uitstrekt, nog goed in haar vacht zit, geen kale plekken of wat, maar vermagert is en minder actief. Moet ik haar nu echt die stress geven om haar te vangen (ze voelt zich nu veilig in haar mandje met haar mede stapelkatjes, oosters en siamees) en naar een DA te sleuren? Serieus hoor, ik twijfel echt enorm, omdat ze echt behoorlijk oud is, maar mijn gevoel zegt dat ze niet veel beter (of minder zou gaan lijden) zou voelen na een alweer trauma stressvol bezoek aan een DA.
Jij neemt aan dat ze dan sowieso naar een consult moet. Bel je dierenarts gewoon eens op. Als je hen vertelt dat je haar eigenlijk wel graag eens wil laten onderzoeken, maar schuw etc en je weet dus niet hoe je haar daar krijgt zonder meteen super traumatische ervaring, dan willen ze misschien best zonder consult een beetje gabapentine voorschrijven. Geen garantie, maar je kunt het natuurlijk gewoon vragen ipv er al vanuit te gaan dat het niet kan. Zij kunnen ook prima met je meedenken over wat zij denken dat goed zou zijn om te onderzoeken en hoe jullie dat op een zo min mogelijk belastende manier zouden kunnen doen.quote:Op maandag 29 april 2024 00:38 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Mijn kater Yeltsin heeft vanwege FIP meerdere bloedtesten ondergaan. Na de tweede keer kreeg hij gabapentine toegediend omdat de bloedtesten stressvol zijn. Je geeft het pilletje 2 tot 3 uur van tevoren en ze worden er heel mellow en meegaand van. De tweede keer had hij ook een echo nodig en met gabapentine vond hij het geen probleem om zijn buikje aan te bieden aan de dierenarts. Kortom: geen bijwerkingen en geen stress. Het kan dus geen kwaadquote:Op maandag 29 april 2024 00:38 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ik wil dit best doen, maar hoe? Ken hier bijna alle dierenartsen en geen eentje wil zich door een klant laten voorschrijven wat te doen. Onderling is er ook enorme concurrentie en als je ooit bij de een stond ingeschreven ben je niet welkom bij de ander. Ik durf zelfs niet eens meer te bellen. Heb eentje ge'emaild over het probleem om mijn schuw katje naar een consult te krijgen (kreeg van een vriendin een tip, sommige DA's geven van te voren een sederend middel), geen enkele reactie. Dan zakt mij de broek af. Er zitten hier vijf DA- praktijken, waarvan er twee in een cluster. En ze concurreren (haten) elkaar allemaal. En sowieso hebben (dieren)artsen een pesthekel aan clienten die hen wel even vertellen het ook te weten.quote:Op maandag 29 april 2024 09:37 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
Jij neemt aan dat ze dan sowieso naar een consult moet. Bel je dierenarts gewoon eens op. Als je hen vertelt dat je haar eigenlijk wel graag eens wil laten onderzoeken, maar schuw etc en je weet dus niet hoe je haar daar krijgt zonder meteen super traumatische ervaring, dan willen ze misschien best zonder consult een beetje gabapentine voorschrijven. Geen garantie, maar je kunt het natuurlijk gewoon vragen ipv er al vanuit te gaan dat het niet kan. Zij kunnen ook prima met je meedenken over wat zij denken dat goed zou zijn om te onderzoeken en hoe jullie dat op een zo min mogelijk belastende manier zouden kunnen doen.
Het is natuurlijk aan jou of je nou wel of niet wil laten onderzoeken, maar zou het zonde vinden als je kiest voor niet doen alleen maar omdat je denkt dat ze geen gabapentine willen voorschrijven als ze er nog niet geweest is en je haar niet zonder medicatie mee wil nemen. Want misschien is daar dus wel veel meer in mogelijk dan je denkt, en daarmee het onderzoek veel minder traumatisch dan je nu inschat.
Ik woon vast in een een andere regio dan jij want hetgeen wat jij hier vertelt herken ik totaal niet.quote:Op woensdag 1 mei 2024 00:03 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ik wil dit best doen, maar hoe? Ken hier bijna alle dierenartsen en geen eentje wil zich door een klant laten voorschrijven wat te doen. Onderling is er ook enorme concurrentie en als je ooit bij de een stond ingeschreven ben je niet welkom bij de ander. Ik durf zelfs niet eens meer te bellen. Heb eentje ge'emaild over het probleem om mijn schuw katje naar een consult te krijgen (kreeg van een vriendin een tip, sommige DA's geven van te voren een sederend middel), geen enkele reactie. Dan zakt mij de broek af. Er zitten hier vijf DA- praktijken, waarvan er twee in een cluster. En ze concurreren (haten) elkaar allemaal. En sowieso hebben (dieren)artsen een pesthekel aan clienten die hen wel even vertellen het ook te weten.
Ik merk dat ook. Mijn katjes ontspannen er altijd na een tijdje en laten zich altijd optillen door de assistentes. Ik heb twee voormalige zwerfkatjes. De ene kent nu meerdere dierenartpraktijken van binnen door zijn FIP-traject en is handling echt gewend, de ander nog niet, dus dat wordt nog wel spannend als-ie weer zijn jaarlijkse prik moet krijgen.quote:Een gestreste kat behandelen kan soms een hele uitdaging zijn. In onze kliniek worden daarom rustgevende feromonen verspreid. Hierdoor zal uw kat zich meer op zijn gemak voelen. Ook hebben wij speciaal verhoogde plekken in de wachtkamer als u even moet wachten en hebben we aparte spreekkamers voor hond en kat. Dat is wel zo fijn voor uw kat!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |