Ditquote:Op donderdag 26 oktober 2023 14:10 schreef Farenji het volgende:
Exclusief BTW. BTW is nooit deel van je omzet, het is belasting over je omzet. Daarom heet het ook omzetbelasting.![]()
Die BTW heb je als het goed is ook al afgedragen (minus je eigen zakelijke betaalde btw).
Overigens is hier volgens mij wel één uitzondering op: als TS de BTW niet hoeft af te dragen, bijvoorbeeld omdat dit te weinig is. Maar ik weet niet of deze situatie met de introductie van de vrijwillige KOR een aantal jaren geleden nog mogelijk is. Vroeger had ik altijd relatief weinig BTW-plichtige omzet en omdat mijn totale BTW dan onder een bepaald bedrag bleef, hoefde ik dit niet af te dragen. Ik moest het dan echter wél bij de winst optellen. Daarna is mijn situatie echter veranderd en is de KOR geïntroduceerd, dus het zou nu best anders kunnen liggen.quote:Op donderdag 26 oktober 2023 14:10 schreef Farenji het volgende:
Exclusief BTW. BTW is nooit deel van je omzet, het is belasting over je omzet. Daarom heet het ook omzetbelasting.![]()
Die BTW heb je als het goed is ook al afgedragen (minus je eigen zakelijke betaalde btw).
Klopt. Een paar jaar geleden kon het in elk geval. Ik herinner me in elk geval dat ik BTW factureerde maar die niet hoefde af te dragen.quote:Op zondag 29 oktober 2023 19:32 schreef Serinde het volgende:
Als gebruik wordt gemaakt van de KOR, wordt geen btw meer gefactureerd dus dan heb je de vraag in- of exclusief niet meer
dat kan niet.quote:Op zondag 29 oktober 2023 20:10 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Klopt. Een paar jaar geleden kon het in elk geval. Ik herinner me in elk geval dat ik BTW factureerde maar die niet hoefde af te dragen.
ook in de situatie voorafgaand aan de KOR, kun je niet BTW factureren en deze vervolgens omzetten naar een bruto omzet. dan zul je ten alle tijden correctiefacturen hebben moeten sturen, anders zit je met dat je klant de BTW aftrekt terwijl jij de BTW niet factureerd en je in feite een 21 procent extra brutowinst draait.quote:Op zondag 29 oktober 2023 18:01 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Overigens is hier volgens mij wel één uitzondering op: als TS de BTW niet hoeft af te dragen, bijvoorbeeld omdat dit te weinig is. Maar ik weet niet of deze situatie met de introductie van de vrijwillige KOR een aantal jaren geleden nog mogelijk is. Vroeger had ik altijd relatief weinig BTW-plichtige omzet en omdat mijn totale BTW dan onder een bepaald bedrag bleef, hoefde ik dit niet af te dragen. Ik moest het dan echter wél bij de winst optellen. Daarna is mijn situatie echter veranderd en is de KOR geïntroduceerd, dus het zou nu best anders kunnen liggen.
Ja, zoals ik al zei ging het om de KOR, maar voor de doorvoering van de nieuwe situatie, dus tot en met 2019. Hier een document van de BD waaruit blijkt dat het wel degelijk werkte zoals ik beschreef:quote:Op maandag 30 oktober 2023 10:49 schreef freak1 het volgende:
[..]
dat kan niet.
zie ook
https://www.belastingdien(...)eondernemersregeling
"De KOR is een btw-vrijstelling. Als u voldoet aan de voorwaarden en kiest voor de KOR, mag u geen btw meer berekenen aan uw klanten. Ook doet u geen btw-aangifte meer en kunt u geen btw meer terugvragen over uw kosten en investeringen"
wel BTW berekenen en niet afdragen kan niet, doe je dat toch pleeg je fraude want je steekt de BTW in eigen zak terwijl je aan je klanten meld dat je BTW afdraagt.. voor je zakelijke klanten is die BTW namelijk aftrekbaar. krijg je daar controle op (bijvoorbeeld een van je klanten) en er komt naar voren dat je BTW in rekening hebt gebracht maar nooit hebt afgedragen ben je de lul.
ter aanvulling omdat je hierboven aangeeft dat dit om de situatie voor de KOR ging;
[..]
ook in de situatie voorafgaand aan de KOR, kun je niet BTW factureren en deze vervolgens omzetten naar een bruto omzet. dan zul je ten alle tijden correctiefacturen hebben moeten sturen, anders zit je met dat je klant de BTW aftrekt terwijl jij de BTW niet factureerd en je in feite een 21 procent extra brutowinst draait.
BTW tot 1345 euro hoefde dus niet te worden betaald aan de BD, maar mocht wel gefactureerd worden en moest dan bij de winst worden opgeteld. Voor mij werkte dit heel voordelig omdat ik een kleine jaaromzet van rond de 20k had, waarvan ongeveer 30-40% met BTW belast was. Door bijv. zakelijke uitgaven en klussen slim in te plannen kon ik mijn BTW-saldo vaak onder de 1345 brengen, waardoor ik dit niet hoefde terug te betalen. Ook betaalde ik er vrijwel geen belasting over vanwege mijn lage inkomen.quote:Wat is de kleineondernemersregeling?
De kleineondernemersregeling bestaat uit:
• vermindering van het btw-bedrag dat u moet betalen
• ontheffing van uw administratieve verplichtingen
Voldoet u aan de voorwaarden voor de kleineondernemersregeling? Dan mag u een btw-vermindering
toepassen als u in een jaar minder dan ¤ 1.883 btw moet betalen. Moet u ¤ 1.345 of minder btw betalen,
dan betaalt u door de kleineondernemersregeling helemaal geen btw. U verrekent de vermindering in
uw btw-aangifte. U hoeft ons daarvoor geen toestemming te vragen.
(...)
Let op!
Krijgt u een vermindering van de btw door de kleineondernemersregeling? Het voordeel dat u hierdoor
hebt, moet u als opbrengst (buitengewone bate) opnemen in uw winstberekening
dat eerste lees ik wel, dat tweede lees ik niet terug in de KOR pre 2020. wellicht een manier van interpretatie.. verder zou dat wat mij betreft wel een zeer bijzondere situatie zijn..quote:Op maandag 30 oktober 2023 12:40 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Ja, zoals ik al zei ging het om de KOR, maar voor de doorvoering van de nieuwe situatie, dus tot en met 2019. Hier een document van de BD waaruit blijkt dat het wel degelijk werkte zoals ik beschreef:
https://download.belastin(...)ling_ob2011z21fd.pdf
[..]
BTW tot 1345 euro hoefde dus niet te worden betaald aan de BD, maar mocht wel gefactureerd worden en moest dan bij de winst worden opgeteld. Voor mij werkte dit heel voordelig omdat ik een kleine jaaromzet van rond de 20k had, waarvan ongeveer 30-40% met BTW belast was. Door bijv. zakelijke uitgaven en klussen slim in te plannen kon ik mijn BTW-saldo vaak onder de 1345 brengen, waardoor ik dit niet hoefde terug te betalen. Ook betaalde ik er vrijwel geen belasting over vanwege mijn lage inkomen.
Het was toch echt zo. Hier nog een mevrouw die het precies uitlegt met voorbeelden: https://www.linkedin.com/(...)recies-van-der-meer/quote:Op maandag 30 oktober 2023 13:47 schreef freak1 het volgende:
[..]
dat eerste lees ik wel, dat tweede lees ik niet terug in de KOR pre 2020. wellicht een manier van interpretatie.. verder zou dat wat mij betreft wel een zeer bijzondere situatie zijn..
jij brengt btw in rekening (wat niet jouw geld is, maar geld van de belastingdienst) vervoglens blijkt dat bedrag minder dan 1345 euro per jaar te zijn en dan zegt de belastingdienst, weet je wat vriend, dat mag je houden als winst. bijzonder aangezien het voor de tegenpartij aftrekbaar is.. dan zijn zowel jij als je klant spekkoper en is de belastingdienst voor een aardig bedrag ondernemers aan het sponsoren.
als ik zie hoe dat bij mij loopt in de bedrijven kan ik het me haast niet voorstellen en kan ik dat ook echt niet teruglezen in dat document.
Wellicht dat deze regeling is aangepast, omdat hij inderdaad niet erg logisch was.quote:Wanneer u uw aangifte inkomstenbelasting invult, moet u uw voordeel als gevolg van de belastingvermindering voor kleine ondernemers bij uw winst optellen.
ik twijfel er niet aan dat het inderdaad zo geinterepreteerd is, maar ik haal dat je die btw mag houden niet zo uit de tekst terug..quote:Op maandag 30 oktober 2023 13:53 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Het was toch echt zo. Hier nog een mevrouw die het precies uitlegt met voorbeelden: https://www.linkedin.com/(...)recies-van-der-meer/
Of hier: https://zzp-boekhouder.nl(...)ondernemersregeling/
[..]
Wellicht dat deze regeling is aangepast, omdat hij inderdaad niet erg logisch was.
https://download.belastin(...)ling_ob2011z21fd.pdfquote:Op maandag 30 oktober 2023 14:29 schreef freak1 het volgende:
[..]
ik twijfel er niet aan dat het inderdaad zo geinterepreteerd is, maar ik haal dat je die btw mag houden niet zo uit de tekst terug..
maargoed, er is blijkbaar jarenlang akkoord gegeven op die interpretatie, dus I stand corrected
Omdat jij hier alles van af weet.quote:Op maandag 30 oktober 2023 22:26 schreef BaksteenMongool het volgende:
[..]
Waarom tag je mij in deze pittige discussie maat?
Waarom denk jij dat?quote:Op maandag 30 oktober 2023 22:30 schreef Joopklepzeiker het volgende:
[..]
Omdat jij hier alles van af weet.
Wellicht dat we al jouw berichten in dit topic als niet-geschreven moeten beschouwen...quote:Op maandag 30 oktober 2023 13:53 schreef TAmaru het volgende:
Wellicht dat deze regeling is aangepast, omdat hij inderdaad niet erg logisch was.
Artikel 25, lid 1 Wet op de omzetbelasting 1968quote:Een ondernemer die in Nederland is gevestigd of aldaar een vaste inrichting heeft en van wie de omzet in een kalenderjaar in Nederland niet meer bedraagt dan ¤ 20.000 kan kiezen voor toepassing van vrijstelling van belasting ter zake van door hem in dat en volgende kalenderjaren verrichte leveringen van goederen en diensten. De vrijstelling is niet van toepassing op leveringen van nieuwe vervoermiddelen die door of voor rekening van de verkoper of afnemer worden verzonden of vervoerd naar een plaats in een andere lidstaat en op de levering van onroerende zaken en rechten waaraan deze zijn onderworpen die de ondernemer in zijn bedrijf heeft gebruikt.
Artikel 25, lid 4 Wet op de omzetbelasting 1968quote:De ondernemer die de vrijstelling, bedoeld in het eerste lid, toepast, heeft geen recht op aftrek van belasting als bedoeld in artikel 2 en mag op de factuur op geen enkele wijze melding maken van omzetbelasting.
Dat had ik uiteraard kunnen weten. Ben in ieder geval blij dat jij mij wel deze wijsheid toedicht.quote:Op maandag 30 oktober 2023 23:36 schreef Joopklepzeiker het volgende:
[..]
Omdat baksteenmongool ook met een B begint net als boekhouder.
Zo ging het wel met de oude KOR.... als je onder een bepaald bedrag zat hoefde je dat deel niet te betalen. Was dus echt een schenking van de Belastingdienst. Je factureerde wel gewoon met BTW dus je klant kon het gewoon vorderen. Ik snap wel dat ze het aangepast hebben, alhoewel het wel een leuk opstapje was voor startende ondernemers.quote:Op maandag 30 oktober 2023 14:29 schreef freak1 het volgende:
[..]
ik twijfel er niet aan dat het inderdaad zo geinterepreteerd is, maar ik haal dat je die btw mag houden niet zo uit de tekst terug..
maargoed, er is blijkbaar jarenlang akkoord gegeven op die interpretatie, dus I stand corrected
Je helpt jezelf het beste, door iemand in te schakelen die dit beroepsmatig doet. Dat kost je wat maar die weet het allemaal precies en kan regelingen toepassen waar jij - met alle respect - nog nooit van gehoord hebt en die je duizenden euro's voordeel kunnen opleveren.quote:Op donderdag 26 oktober 2023 14:05 schreef iunik het volgende:
Zet ik nu in mijn IB aangifte mijn jaarlijkse omzet inclusief of exclusief BTW
Voor wie mij wil helpen, heel lief
Ik denk dat ik de enige ben die het correct heeft in dit topic, en bovendien heb ik jaren met deze situatie te maken gehad. Daarnaast heb ik redelijk wat links en documenten in het topic gezet die mijn gelijk aantonen.quote:Op maandag 30 oktober 2023 23:44 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Wellicht dat we al jouw berichten in dit topic als niet-geschreven moeten beschouwen...
Uit alle documenten en links die ik heb aangehaald blijkt gewoon dat het anders werkte bij de oude KOR. Ben je het met die informatie (waarvan één document gewoon van de BD zelf is) dan oneens?quote:[..]
Artikel 25, lid 1 Wet op de omzetbelasting 1968
[..]
Artikel 25, lid 4 Wet op de omzetbelasting 1968
Wat @:Serinde dus al aangaf in bericht # 5 van dit topic.
Niet lullig bedoeld, maar als je dergelijke simpele vragen hier moet stellen, neem dan alsjeblieft een adviseur in de arm die de aangifte voor je doet. Kost je even een paar centen maar op de langere termijn verdient een goeie adviseur zichzelf echt wel terug.quote:Op donderdag 26 oktober 2023 14:05 schreef iunik het volgende:
Zet ik nu in mijn IB aangifte mijn jaarlijkse omzet inclusief of exclusief BTW
Voor wie mij wil helpen, heel lief
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |