quote:
Op woensdag 25 oktober 2023 08:39 schreef hhh38 het volgende:[..]
Door het vage systeem waarin de rente voor iedere individuele student 1x per 5 jaar wordt bepaald kan je ook net geluk of pech hebben. Die van mij wordt precies dit jaar vastgesteld, maar als het vorig jaar was geweest had ik nog 4 jaar geprofiteerd van die lage rente

Klopt, daardoor krijg je inderdaad verschillen tussen individuen. De rente is nu gekoppeld aan de staatsobligatie met een looptijd van 5 jaar en de rentevaste periode is telkens 5 jaar, zodat enige zekerheid is geboden over een langere periode. Let wel, dit is nog altijd een rente zonder kredietopslag, die je wel betaalt als je bijv. een huis koopt. De laagste hypotheekrente (met NHG) voor 5 jaar vast is nu bijvoorbeeld 4,0%, terwijl de DUO-rente in 2024 2,56% wordt. De voorwaarden van de studielening zijn dus nog steeds voordelig, ook op andere vlakken.
Wat de overheid zou kunnen overwegen is dat studenten zelf de rentevaste periode kunnen kiezen, net als bij het afsluiten van een hypotheek. Dus de default blijft bijv. 5 jaar, maar je kunt ook periodiek zelf de keuze maken. Maar dat gaat er niet voor zorgen dat de rente opeens weer 0% is. En waarschijnlijk is dit uitvoeringstechnisch ook weer een drama. Of (dit zou meer effect sorteren): de rente bepalen o.b.v. een vijfjaarsgemiddelde rente i.p.v. een éénjaarsgemiddelde zoals nu het geval is. Dan werkt een rentestijging niet zo hard door en krijg je minder verschillen tussen mensen die een jaar eerder of later afstuderen. Maar als de rente daalt blijft de rente op de studielening ook langer hoog dan de actuele marktrente. En dan zullen bepaalde mensen ook weer gaan klagen.
Waar ik wel een beetje moeite mee heb is het beeld dat nu ontstaat dat de overheid studenten die toch al pech hadden een poot uit probeert te draaien door de rente te verhogen, maar dit is gewoon een uitwerking van het reeds lang bestaande beleid. Wie al lang aan het afbetalen is, heeft ook periodes gekend dat de rente niet 0% was. En dat stond dan ook gewoon voor 5 jaar vast, terwijl de rente ondertussen daalde en daalde. Er is niks veranderd, alleen de rente is weer gestegen. Maar tegenwoordig wordt bij alles wat tegenzit in het leven direct naar de overheid gewezen als schuldige en vervolgens om compensatie gevraagd. De overheid die natuurlijk niks kan, maar wel alles moet regelen voor iedereen.
Neemt niet weg dat ik vind dat deze generatie studenten wel degelijk veel tegenslag heeft. Een huis kopen als alleenstaande met een starterssalaris is nu schier onmogelijk en dat gaat voorlopig helaas niet veranderen. En als er inderdaad onduidelijk of onjuist gecommuniceerd is over de voorwaarden van de studielening, dan is compensatie wel op z'n plaats. Dus ik ben wel benieuwd wat eruit gaat komen.
Artikel in de Volkskrant vandaag:
https://www.volkskrant.nl(...)et-gezicht~b3b12247/Niet iedereen voelt zich trouwens slachtoffer, wat een baas is dit
quote:
Nick Blankvoort (23), deed een bachelor Economics & Business Economics aan de Universiteit van Amsterdam en een master Finance aan de Amsterdam Business School, schuld van 70.000 euro
‘Voor ik ging studeren speelde ik al met het idee om met het geld van de DUO-lening een huis te kopen. Het is een goedkope manier van lenen en de voorwaarden waren gunstig. Ik heb me erin verdiept en maximaal geleend. Ik ben bewust thuis blijven wonen en heb in mijn eigen levensonderhoud voorzien. Tegen het einde van mijn studieperiode had ik 70.000 euro op mijn spaarrekening staan.
Mijn vriendin heeft hetzelfde gedaan. Van dat geld hebben we samen een appartement in Den Haag gekocht en meteen afbetaald. Het is weliswaar een kleine studio en anderen zullen er wellicht niet voor kiezen, maar wij dachten: dit biedt kansen. Nu hebben we geen maandelijkse woonlasten.
Dat de rente nu stijgt is voor ons geen punt, het heeft geen invloed op onze maandlasten, de totale schuld wordt alleen groter. Maar over het aflossen mag ik 35 jaar doen, dat kan ik met mijn huidige inkomen goed dragen.
Dat de overheid nu de rente verhoogt, is dubbel. Enerzijds stond altijd al in de voorwaarden dat de rente variabel is en ieder jaar opnieuw wordt bepaald op basis van wat de overheid moet betalen op haar staatsobligaties. Anderzijds kregen studenten geen geld toe toen die rente negatief was, dat had de overheid dichtgetimmerd. Dat vind ik kwalijk.
Ik begrijp dat studenten woensdag hun stem laten horen, ik steun dat ook. Maar met de kennis van nu had ik het zelf waarschijnlijk precies zo aangepakt.