Ongeveer nu is Otis bezig met de landfall, zo te zien min of meer precies in Acapulco, stad met een miljoen inwoners.quote:Een zeldzaam zware orkaan trekt recht op de bekende Mexicaanse badplaats Acapulco af. Vannacht werd de orkaan Otis opgewaardeerd tot categorie 5. Er worden windsnelheden van 260 kilometer per uur verwacht. De autoriteiten waarschuwen voor 'mogelijk rampzalige gevolgen' als de orkaan ook met die kracht aan land komt.
Het Amerikaanse Nationaal Orkaancentrum (NHC) waarschuwde vannacht eerst dat de orkaan een kracht van 4 op de schaal van 5 had gekregen. Enkele uren later werd dat vanochtend vroeg verder opgeschaald naar de maximale schaal. Er wordt gevreesd voor 'potentieel catastrofale gevolgen'.
Waarschuwingen
Naast verwoestende golven en levensgevaarlijke windsnelheden waarschuwt het NHC vooral ook voor snel stijgend water langs de kust.
De autoriteiten van de staat Guerrero hebben de bevolking opgeroepen voorzorgsmaatregelen te nemen. Zware regenval veroorzaakt vaak aardverschuivingen en overstromingen in het zuiden van Mexico, een orkaan van categorie 5 is er echter zeldzaam.
quote:Mogelijk extreem gevaarlijke orkaan Otis nadert Mexicaanse kust: ‘Levensbedreigende winden’
De storm Otis nadert de westkust van Mexico en kan uitgroeien tot een ‘extreem gevaarlijke’ orkaan, meldt het Amerikaanse orkaancentrum NHC. Otis is volgens NHC aangezwollen tot een orkaan van categorie 5, de hoogste categorie, en bevindt zich op 90 kilometer ten zuidoosten van de badplaats Acapulco.
Het NHC verwacht dat Otis aan kracht zal blijven winnen en woensdagochtend vroeg (lokale tijd) de Mexicaanse kust bereikt. Er worden windsnelheden tot 205 kilometer per uur verwacht. ‘Levensbedreigende orkaanwinden worden verwacht in delen van het orkaanwaarschuwingsgebied, met verwachte catastrofale schade’, schrijft de organisatie.
Levensbedreigende overstromingen, grote golven
Volgens de National Weather Service zou Otis aan land kunnen komen tussen Tecpan de Galeana, een van de armste gemeenten van Mexico, en de toeristische haven van Acapulco. ‘Een potentieel catastrofale storm zal naar verwachting levensbedreigende overstromingen creëren nabij en ten oosten van de plek waar de orkaan aan land komt’, meldt de NHC. Nabij de kust zullen tevens ‘grote en destructieve golven’ zijn.
In Acapulco waren al soldaten ingezet in afwachting van de aankomst van Otis. De autoriteiten van de staat Guerrero, waar Acapulco ligt, hebben de bevolking opgeroepen voorzorgsmaatregelen te nemen. Scholen werden gesloten op bevel van de lokale overheid. ,,Er zijn vandaag geen rondleidingen, de haven is gesloten voor toeristen”, zei de lokale rondvaartbootoperator Carolina Torres in een AFPTV-video.
Lijkt er op dat bijna alle modellen hier compleet de mist in gingen en niet goed hebben ingeschat dat Otis zou uitgroeien tot Categorie 5 orkaan?quote:Mexico maakt zich op voor 'potentieel catastrofale' orkaan Otis
Mexico maakt zich op voor de zware orkaan Otis, die de komende uren nog aan kracht zal blijven winnen en daarna aan land komt in het zuiden van het land. Otis is nu een orkaan van de vierde categorie en kan nog uitgroeien tot een "potentieel catastrofale" categorie-5 orkaan, meldt het Amerikaanse Nationaal Orkaancentrum (NHC).
De Amerikaanse dienst waarschuwt voor "verwoestende golven" en overstromingen in de kustgebieden bij Acapulco. Nu al brengt Otis windstoten van ruim 233 kilometer per uur met zich mee. Ook moet de regio zich opmaken voor zeer zware regenval.
"Een potentieel catastrofale stormvloed zal naar verwachting levensbedreigende overstromingen veroorzaken aan de kust", meldt het NHC. Er geldt een orkaanwaarschuwing in het gebied van Punta Maldonado tot Zihuatanejo. Eenmaal aan land zal Otis snel aan kracht verliezen, denkt het orkaancentrum.
Noodopvangen ingericht
De staat Guerrero heeft allerlei voorzorgsmaatregelen getroffen. Zo zijn er honderden noodopvangen ingericht en blijven scholen dicht. Langs de kust is het leger ingezet. Ook is de haven van Acapulco gesloten.
Afgelopen weekend werd het noorden van Mexico nog getroffen door de lichtere orkaan Norma, met twee doden tot gevolg. Een paar dagen daarvoor kwam ook al één persoon in Mexico om het leven door orkaan Lidia.
quote:Hurricane Otis is the strongest hurricane to strike the Pacific coastline of Mexico on record, and the only one to make landfall at Category 5 intensity.
Als dat zo blijft (wat ik me haast niet kan voorstellen) mag dat een wonder heten.quote:Op woensdag 25 oktober 2023 17:14 schreef aloa het volgende:
Hij zei dat zijn regering geen meldingen heeft van slachtoffers na de orkaan Otis,
Er is geen communicatie en er is nog steeds een orkaan.quote:Op woensdag 25 oktober 2023 17:19 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Als dat zo blijft (wat ik me haast niet kan voorstellen) mag dat een wonder heten.
Verklaart dit ook dat ik Otis op de windy map bij verschillende modellen nauwlijks als orkaan kan herkennen?quote:
Ik "bang" met je mee. Kan toch bijna niet anders. Hoewel ik nog steeds hoop dat het meevalt.quote:Op woensdag 25 oktober 2023 17:21 schreef aloa het volgende:
[..]
Er is geen communicatie en er is nog steeds een orkaan.
Ik snap ook niet dat hij dit zegt, want ben bang dat hier echt wel slachtoffers zijn gevallen.
Misschien dat dit stuk daar mee te maken had?quote:Op woensdag 25 oktober 2023 19:52 schreef Vincent_student het volgende:
all communication has been cut off. While there are no reports of human casualties yet, there is uncertainty due to the lack of communication.
Ehhh, ga je dan gewoon niet even kijken met helikopters of zo?
In een land waar drugsclans de baas zijn, waar je zelf niet eens de boel op orde kunt krijgen, is dit natuurlijk te verwachten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |