abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:42:18 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_211067759
Geheime diensten AIVD en MIVD krijgen meer bevoegdheden in de cyberstrijd tegen hackers uit bijvoorbeeld China en Rusland. Ondanks bezwaren van experts dat de privacy van Nederlanders geschaad gaat worden, is de Tweede Kamer akkoord gegaan met een wet die dit regelt.

De wet maakt het voor de diensten mogelijk om het internetverkeer dat via kabels gaat te ‘verkennen’. Door dat verkeer af te vangen, kunnen de diensten straks zien waar bijvoorbeeld China en Rusland actief zijn op de kabels die door ons land lopen.

Privacywaakhonden maakten hiertegen bezwaar: want bij die ‘verkenningsoperaties’ wordt ook het internetverkeer van Nederlanders opgevangen, opgeslagen en (veelal met computers) geanalyseerd. Tegenstanders menen dat er nu alsnog een sleepnetmethode gehanteerd gaat worden, terwijl Nederland zich daar in 2017 in een referendum nog tegen uitsprak.

Internetkabels zijn namelijk een ratjetoe: verkeer van miljoenen mensen loopt er doorheen, maar de diensten weten vaak niet precies op welk deel van de kabel ze moeten zijn om gevaar te ontdekken. Bij het zoeken daarnaar worden dus wel gegevens van onschuldige Nederlanders opgeslagen. Die worden ook gedeeld met bevriende buitenlandse diensten, waaronder die in de VS. Volgens de AIVD is het onschuldige verkeer van Nederlanders echter bijvangst en zal deze snel worden gefilterd en verwijderd.

Een meerderheid in de Tweede Kamer gelooft daarom de lezing van het kabinet dat de gegevens van grote groepen Nederlanders veilig blijven. Minister Hugo de Jonge (Binnenlandse Zaken) zei vorige week in een debat nog dat de diensten met deze wet ‘achter de Russen aangaan en niet achter de buurman’. De dienst ‘wil dit ook niet’. ,,Daar heeft de dienst namelijk helemaal geen tijd voor. Kortom, het is echt een ridicule voorstelling van zaken. Het kan niet, het mag niet, we willen het niet en het is ook gewoon niet zo. Klaar.”

Niettemin vangen de diensten straks het verkeer van Nederlanders af, waar dat tot nu toe niet mocht. Die gegevens kunnen een jaar lang worden onderschept en mogen vervolgens een half jaar worden bewaard. De wet regelt ook dat hackers gemakkelijker kunnen worden aangepakt, bijvoorbeeld als ze zich ‘verstoppen’ op de router van burgers.

Een meerderheid van de Tweede Kamer stemt in met de wet, alleen SP en Forum voor Democratie stemden dinsdag tegen. In de Eerste Kamer lijkt eveneens een ruime meerderheid voor de extra bevoegdheden van de diensten te zijn.

https://www.ad.nl/politie(...)-verkennen~a998b94c/

Dit ter geruststelling:

'Minister Hugo de Jonge (Binnenlandse Zaken) zei vorige week in een debat nog dat de diensten met deze wet ‘achter de Russen aangaan en niet achter de buurman’. De dienst ‘wil dit ook niet’. ,,Daar heeft de dienst namelijk helemaal geen tijd voor. Kortom, het is echt een ridicule voorstelling van zaken. Het kan niet, het mag niet, we willen het niet en het is ook gewoon niet zo. Klaar.”' :{

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_211067850
Ik heb alvast een naam voor over 10-20 jaar: het cyberschandaal
  Trouwste user 2022 dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:56:44 #3
7889 tong80
Spleenheup
pi_211068003
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 19:47 schreef Nober het volgende:
Ik heb alvast een naam voor over 10-20 jaar: het cyberschandaal
En dan mag links puinruimen. Zoals de geschiedenis vooruit ziet.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_211068056
quote:
Volgens de AIVD is het onschuldige verkeer van Nederlanders echter bijvangst en zal deze snel worden gefilterd en verwijderd.
Nou, hoelang zou het duren voordat uitlekt dat de gegevens toch weer langer worden bewaard dan mag?
pi_211068079
U MAD?
pi_211068096
Gemiste kans van ome Netsplittert om security.nl weer eens te hypen dmv wat schreeuwerige titels dit
  dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:08:40 #7
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_211068222
quote:
9s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 19:59 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Nou, hoelang zou het duren voordat uitlekt dat de gegevens toch weer langer worden bewaard dan mag?
Kan nooit lang duren, de overheid hacken zal gezien hun verleden met IT-zaken nou ook niet echt ingewikkeld zijn :').

[ Bericht 0% gewijzigd door HeatWave op 24-10-2023 20:33:44 ]
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  Trouwste user 2022 dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:12:41 #8
7889 tong80
Spleenheup
pi_211068295
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 20:02 schreef Raw85 het volgende:
Gemiste kans van ome Netsplittert om security.nl weer eens te hypen dmv wat schreeuwerige titels dit
Nu in het normaal Nederlands.

pi_211068891
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 19:56 schreef tong80 het volgende:

[..]
En dan mag links puinruimen. Zoals de geschiedenis vooruit ziet.

De linkse partijen stemde ook tegen. Helaas zijn er nog maar twee.

quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 19:42 schreef tong80 het volgende:
Een meerderheid van de Tweede Kamer stemt in met de wet, alleen SP en Forum voor Democratie stemden dinsdag tegen. In de Eerste Kamer lijkt eveneens een ruime meerderheid voor de extra bevoegdheden van de diensten te zijn.
pi_211068910
Lekker boeiend. Veiligheid boven privacy
pi_211069106
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 20:53 schreef kurk_droog het volgende:
Als dat echt je mening is, dan zou een camera in iedere ruimte van je woning waar de overheid onbeperkt kan meekijken, net wat voor jou zijn.
  dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:06:31 #12
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_211069118
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 20:53 schreef kurk_droog het volgende:
Moet je vooral aan de overheid overlaten, die prutsen maar wat aan.
  dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:09:49 #13
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_211069188
quote:
het internetverkeer dat via kabels gaat
Ik doe alles via WiFi. :6
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_211069238
Ik ben er op alle mogelijke manierem op tegen, dat de overheid dit zou kunnen bezitten. Echter moet je als Nederlandse surfer ook wel gewoon je eigen verantwoordelijkheden nemen, en dingen waarvan je écht niet wil dat de overheid ze ziet, simpelweg niet traceerbaar ondernemen. Jammer dat het zo ver moest komen.

Wat nog enige troost biedt is dat onze overheid niet capabel genoeg is om zulke enorme hoeveelheden data te verwerken en ze dus over vijf jaar weer met een nieuw plan moeten komen en dan zal er ook in den Haag wat meer weerstand zijn.
-nee-
pi_211071095
”Every country has the government it deserves”
~ Joseph de Maistre

Ik vind mijn privacy zwaarder wegen dan veiligheid.
In 2017 al tegen die sleepnetwet gestemd.

Ongekend dat een demissionair kabinet dit er weer door drukt.
You Don't Stop Playing Because You Get Old. But You Could Get Old If You Stop Playing.
pi_211072016
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 23:06 schreef CoExist het volgende:
”Every country has the government it deserves”
~ Joseph de Maistre

Ik vind mijn privacy zwaarder wegen dan veiligheid.
In 2017 al tegen die sleepnetwet gestemd.

Ongekend dat een demissionair kabinet dit er weer door drukt.
Op 2 partijen na is de voltallige oppositie het met deze maatregel eens. Dat heeft niets te maken met het kabinet dat iets ergens doorheen drukt. Als alleen de regeringspartijen voor waren was het redelijk controversieel geweest maar nu is er ook steun van GL, PvdA, JA21, PVV, SGP, Volt, PvdD, BVNL, Denk, BBB enz...

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-10-2023 04:19:58 ]
pi_211072481
Ik vraag me af hoe zo'n tap in de praktijk werkt, vrijwel al het verkeer is tegenwoordig TLS encrypted. En daarnaast bestaat er tegenwoordig ook zoiets DoH waarbij DNS dus ook encrypted is...
pi_211072521
Het is wachten dat de ons prutsende overheid gehackt wordt zodat Rusland en China juist ook die 'sleepnet'gegevens hebben.
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
  woensdag 25 oktober 2023 @ 08:46:39 #19
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211072644
Dikke prima! ^O^ Alles is geoorloofd om de Russen buiten de deur te houden.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_211072676
Want de overheid gaat zorgvuldig om met gegevens gelukkig.

En hoe gaan ze deze gegevens van de gewone burgers filteren dan? Dat lees ik nergens. Met een algoritme, of met de hand (al lijkt me dat ondoenbaar als je kijkt naar de hoeveelheid data)?
pi_211072753
quote:
9s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 19:59 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
En nog mooier dat de belastingdienst ze gaat gebruiken.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_211072816
quote:
10s.gif Op woensdag 25 oktober 2023 08:52 schreef boskameel het volgende:

En hoe gaan ze deze gegevens van de gewone burgers filteren dan? Dat lees ik nergens. Met een algoritme, of met de hand (al lijkt me dat ondoenbaar als je kijkt naar de hoeveelheid data)?
Gewoon niet, verzamelen, zodat mensen zoals Starhopper zich veilig voelen en ondertussen de overheid lekker met je meekijkt.
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
pi_211072827
quote:
Volgens de AIVD is het onschuldige verkeer van Nederlanders echter bijvangst en zal deze snel worden gefilterd en verwijderd.
En wat voor waarborgen krijgen we om zeker te weten dat dat ook gebeurt? Want ik durf te wedden dat die criteria voor 'bijvangst' geheim blijven, omdat je anders alle verkeer kan vermommen als bijvangst.

Wat je uiteindelijk veroorzaakt is een nog grotere hooiberg waarin je een speld mag gaan zoeken.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_211072851
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 19:42 schreef tong80 het volgende:
Volgens de AIVD is het onschuldige verkeer van Nederlanders echter bijvangst
quote:
Het Openbaar Ministerie is van mening dat de actie waarbij journalisten door het OM zijn afgeluisterd tijdens een gesprek met Sywert van Lienden en zijn medeverdachten in het onderzoek naar de mondkapjesdeal niet strijdig is met de Wet bronbescherming. De aanwezige journalisten worden door het OM beschouwd als ‘bijvangst’, zodat zij geen aanspraak kunnen maken op hun wettelijke bescherming.

https://fd.nl/bedrijfslev(...)listen-als-bijvangst
Is dit het nieuwe kapstokje dat ze in de Den Haag hebben bedacht?
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
  woensdag 25 oktober 2023 @ 09:19:51 #25
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_211072869
quote:
84s.gif Op woensdag 25 oktober 2023 08:46 schreef Starhopper het volgende:
Dikke prima! ^O^ Alles is geoorloofd om de Russen buiten de deur te houden.
Jij snapt er weinig van.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')