Nederland, Portugal, Spanje.. Geen een van hen waren hegemoniale machten. Amerika daarentegen wel. Punt is alleen dat het einde in zicht lijkt te komen.quote:Op zondag 22 oktober 2023 21:43 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ja, en vaak zijn het kleine landen die zo een imperium weten te stichten. Zie Nederland en Portugal bijvoorbeeld die ertoe in staat waren. Het Israëlisch imperium is nog maar net begonnen en zou wel eens een enorme omvang kunnen gaan krijgen.
Zeker. Maar het "westen" verandert de vorm vsn hulp al. Veel meer overleg en het weghalen van corruptie. China zit er voor o.a. grondstoffen. Hulp is dan een waardeloze weg van 200 km .quote:Op zondag 22 oktober 2023 21:44 schreef Perrin het volgende:
[..]
En het is geen 'Westen'. Heeft ook niet iedereen zulke flitsende ervaringen mee.
Mja, dat is niet goed genoeg voor een blijvend verbond zou ik zeggen. Zodra er iemand met meer geld langs komt…. Of als Chinese economie een flinke knauw krijgt ( sancties bij een aanval op Taiwan bijv) De buurlanden van China zien zichzelf waarschijnlijk ook letterlijk ingelijfd worden als ze nauwe banden aan zouden knopen. Ik geloof er niet zo in.quote:
Volgens de Engelse Wikipedia van hegemonie waren deze landen in het verleden juist voorbeelden van een fase van hegemonie.quote:Op zondag 22 oktober 2023 21:46 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Nederland, Portugal, Spanje.. Geen een van hen waren hegemoniale machten. Amerika daarentegen wel. Punt is alleen dat het einde in zicht lijkt te komen.
En zo verdwijnen alle grote rijken vroeg of laat maar ik denk niet dat er snel een groot Islamitisch wereldrijk zal ontstaan, anders zouden miljoenen mensen wereldrijk wel smeken om in bijvoorbeeld Iran of Turkije te mogen wonen en asiel aanvragen en dat is toch echt andersom, in de meeste moslimlanden zijn ze iets te dol op de dood voor een leuk gezellig leventje.quote:Op zondag 22 oktober 2023 21:46 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Nederland, Portugal, Spanje.. Geen een van hen waren hegemoniale machten. Amerika daarentegen wel. Punt is alleen dat het einde in zicht lijkt te komen.
Ik denk dat ze ook gewoon doorzetten. Ze hebben wel in de vorige eeuw geleerd dat de veiligheid en voortbestaan van het Joodse volk niet geoutsourced kan worden.quote:Op zondag 22 oktober 2023 21:36 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Hier heb je helemaal gelijk in, Israël zal zich door niets of niemand laten tegenhouden om Hamas te vernietigen en eenieder die in de weg gaat staan.
Nee. Idd. Veel dingen klinken ook leuker als je er niet woont en onder de wetten valt.quote:Op zondag 22 oktober 2023 21:51 schreef UitStraling het volgende:
[..]
En zo verdwijnen alle grote rijken vroeg of laat maar ik denk niet dat er snel een groot Islamitisch wereldrijk zal ontstaan, anders zouden miljoenen mensen wereldrijk wel smeken om in bijvoorbeeld Iran of Turkije te mogen wonen en asiel aanvragen en dat is toch echt andersom, in de meeste moslimlanden zijn ze iets te dol op de dood voor een leuk gezellig leventje.
Dan raak je wereldwijd support kwijt. Ook gevaarlijk.quote:Op zondag 22 oktober 2023 21:53 schreef Homey het volgende:
[..]
Ik denk dat ze ook gewoon doorzetten. Ze hebben wel in de vorige eeuw geleerd dat de veiligheid en voortbestaan van het Joodse volk niet geoutsourced kan worden.
In Nederland zeggen we allemaal nie wieder, maar de nieuwe nazi’s marcheren in grote getale weer doodleuk door de straten. Gedekt door een wegkijkende danwel goedpratende media en instituten als het onderwijs en de politie.
Omdat Assad en Iran kut zijn. Ze mogen elkaar kapot makenquote:Op zondag 22 oktober 2023 21:54 schreef Werkperd het volgende:
Vraag: Waarom valt Israel keer op keer Syrie aan?
Dat de VS hegemonie heeft is pas sinds de val van de Sovjet Unie begin jaren 90 en het is dus geen situatie waarvoor men hoeft te vrezen. China is een reus op lemen voeten die al stevig wankelt. De energie transitie die gaande is ook sterk van invloed op de geostrategische verhoudingen.quote:Op zondag 22 oktober 2023 21:46 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Ik denk dat 1500 massaal verkrachte, gefolterde, ontvoerde en vermoorde mensen iets te teveel was voor ze, gebroken schaambeenderen, vrouwen naast hun dode vriend verkracht en daarna in de fik gestoken, kinderen de vingers afgeknipt terwijl de ouders moesten toekijken, baby's uit buiken gesneden, onthoofdingen, yeps geloof me die gaan compleet los.quote:Op zondag 22 oktober 2023 21:53 schreef Homey het volgende:
[..]
Ik denk dat ze ook gewoon doorzetten. Ze hebben wel in de vorige eeuw geleerd dat de veiligheid en voortbestaan van het Joodse volk niet geoutsourced kan worden.
In Nederland zeggen we allemaal nie wieder, maar de nieuwe nazi’s marcheren in grote getale weer doodleuk door de straten. Gedekt door een wegkijkende danwel goedpratende media en instituten als het onderwijs en de politie.
Dit is nieuw voor iedereen hier!quote:Op zondag 22 oktober 2023 21:54 schreef Werkperd het volgende:
Antwoord: preemptive strike (een stap voor zijn)
Dwz dat Israël verschillende proxies van Iran aanvalt om te voorkomen dat zij later vanuit daar een aanval kunnen inzetten. Met deze preemptive strikes op vliegvelden blokkeert Israël deels Iran's logistieke ondersteuning aan Hizbullah en vele andere groepen.
Het gaat om militairen. Niet familie.quote:Op zondag 22 oktober 2023 21:58 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Ik denk dat 1500 massaal verkrachte, gefolterde, ontvoerde en vermoorde mensen iets te teveel was voor ze, gebroken schaambeenderen, vrouwen naast hun dode vriend verkracht en daarna in de fik gestoken, kinderen de vingers afgeknipt terwijl de ouders moesten toekijken, baby's uit buiken gesneden, onthoofdingen, yeps geloof me die gaan compleet los.
In een ideale situatie is er zowel in Gaza als in de west bank een internationale militaire macht, maar dat gaat Israël natuurlijk nooit toelaten.quote:Op zondag 22 oktober 2023 21:34 schreef AgLarrr het volgende:
Ik hoorde iemand opperen om het bestuur van Palestina over te dragen aan de VN, en die vervolgens in gesprek te laten gaan met Israel. Dat is allicht een optie als je nog aan een twee staten oplossing wilt werken.
Eerste keer dat ik denk dat je niet zwakzinnig bent of aan de snoepjes zit.quote:Op zondag 22 oktober 2023 21:54 schreef Werkperd het volgende:
Dwz dat Israël verschillende proxies van Iran aanvalt om te voorkomen dat zij later vanuit daar een aanval kunnen inzetten. Met deze preemptive strikes op vliegvelden blokkeert Israël deels Iran's logistieke ondersteuning aan Hizbullah en vele andere groepen.
Dat klopt ja.quote:Op zondag 22 oktober 2023 21:54 schreef Werkperd het volgende:
Dat ligt eraan vanuit welk perspectief je dit bekijkt, maar ik denk dat Hamas er niet rouwig om is.quote:Op zondag 22 oktober 2023 22:01 schreef Jaroon het volgende:
Wie ziet serieus een win situatie bij een grondoorlog?
Daar wint niemand bij. Laten we wel hopen dat als het er komt, ze het in ieder geval wel lukt Hamas te decimeren. Anders is het helemaal kut met peren.quote:Op zondag 22 oktober 2023 22:01 schreef Jaroon het volgende:
Alleen fantasten zullen een win situatie zien in een grondoperatie. Zelfs als Hamas volledig vernietigd wordt hebben we over 20/30 jaar een Hamas 2.0 maw ben je weer terug bij af.quote:Op zondag 22 oktober 2023 22:01 schreef Jaroon het volgende:
De reden waarom ik dat plaatst is omdat er waarschijnlijk mensen zullen zijn die zich afvragen wat Syrië hiermee te maken heeft. Vandaar.quote:Op zondag 22 oktober 2023 21:58 schreef Salina het volgende:
[..]
Dit is nieuw voor iedereen hier!
Uitstekende geopolitieke analyse, me dunkt.
Die pak je er nooit uit. Dat wordt 2 Hamas tegen 2 burger. Dat ga je al Israëlische soldaat ook niet willen.quote:Op zondag 22 oktober 2023 22:02 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Daar wint niemand bij. Laten we wel hopen dat als het er komt, ze het in ieder geval wel lukt Hamas te decimeren. Anders is het helemaal kut met peren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |