In de ochtend van 7 oktober 2023 werden vanuit de Gazastrook duizenden raketten op Israëlische plaatsen in de grensstreek afgevuurd. Ook de steden Tel Aviv en Jeruzalem waren doelwit. Een groot aantal Hamasleden stak vanuit de Gazastrook op meerdere plaatsen de grens met Israël over, over land en via de lucht. Meer dan 1.300 mensen werden gedood, waaronder tientallen niet-Israëli's.
Premier Benjamin Netanyahu sprak in reactie op de aanvallen over een oorlogssituatie. Op 7 oktober begon Israël met een uitgebreide reeks luchtaanvallen op de Gazastrook, die volgens Israël waren gericht op locaties van Hamas. Op 8 oktober sloot Israël de toevoer van elektriciteit en brandstof naar Gaza af. Als gevolg daarvan viel de enige elektriciteitscentrale op 11 oktober uit.Netanyahu zei op 9 oktober tegen VS-president Biden, dat Israël geen andere keus heeft dan een grondoperatie in Gaza te starten en dat het "een lange en moeilijke oorlog" zal worden
Als gevolg van het conflict liepen ook de spanningen op de Westelijke Jordaanoever, inclusief Oost-Jeruzalem op. Sinds 8 oktober werden gevechten aan de Israëlisch-Libanese grens gemeld. Het ging om beschietingen door Hezbollah, die het Israëlische leger met raketaanvallen antwoordde.
Israël riep op 13 oktober inwoners van Gaza-Stad op om voor hun veiligheid uit te wijken naar zuidelijker delen van de Gazastrook. De burgers hebben tot 16:00 uur lokale tijd op 14 oktober naar haar het zuiden te vertrekken via 2 routes. Tot op heden is er nog geen grond offensief in Gaza. Op 17 oktober werd het Al-Ahli Arabi Baptistenziekenhuis in Gaza getroffen door een bom, sommige bronnen spreken zelfs van 500 doden. Dit bombardement leidde tot veel onrust. Leiders in het Midden Oosten zeggen hun afsprak met Joe Biden af, bij ambassades wordt geprotesteerd. Beide partijen claimen dat de andere partij verantwoordelijk is voor het drama in het ziekenhuis. Op 19 oktober werd bekend dat Ofir Engel, een 18-jarige Nederlander een van de 200 gegijzelde is die Hamas heeft meegenomen naar Gaza.
Verschrikkelijk, gaat je niet in de koude kleren zitten zoiets als je dat ziet en meemaakt. Wat een monsters dat Hamas, dat zijn geen mensen meer maar beesten, hopelijk pakken ze ze allemaal en die zogenaamde "Palatijnse autoriteiten" moeten ze maar het internationale strafhof in Den Haag brengen voor gruwelijke oorlogsmisdaden.
3 maanden ban vanwege vvmu en gewoon één op één teksten overnemen van linkse users waar de PVV in DENK/Links wordt veranderd mag blijkbaar niet. Doei.
[..] Gezien de historische vergeldingsfactoren nog 17k te gaan. Niet dat ik daarvoor ben maar dit gaat nog wel even duren tenzij Biden iets uit de hoge hoed weet te toveren.
Hoe groot is de multiplier dit keer, 1 op 15, 1 op 20?
[..] Ik hoefde er niet naar te zoeken. Ik tikte in Google in 'gegijzelden Hamas' en daar kwamen allerlei artikelen uit naar boven.
Ik ben het echt niet met je eens in deze. [..] Ik ging zoeken naar het overzichtslijstje. Dat is er, en is ook in deze reeks gepost. Dat overzicht kan ik zo snel niet vinden.
Wel heel veel artikelen over de gegijzelden, door verschillende bronnen.
Ik mag hopen dat je weet dat je ook bij Google in een algoritme zit en vooral hits krijgt die voor jou specifiek worden samengesteld en uitgelicht.
[..] Hoe groot is de multiplier dit keer, 1 op 15, 1 op 20?
Afgelopen decennia 1 op 20.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages. "Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
Ik vermoed dat we één dezer dagen wakker worden en dan het nieuws openen en zien dat de schoonmaak in volle gang is, we weten dat het eraan komt, maar wij gaan er echt niets meer oven horen (buiten geruchten) totdat het gebeurd.
3 maanden ban vanwege vvmu en gewoon één op één teksten overnemen van linkse users waar de PVV in DENK/Links wordt veranderd mag blijkbaar niet. Doei.
Studenten en docenten ook nog. En 'genocide' ook echt .
Het zegt eigenlijk alles wat je moet weten over de zogenaamde neutraliteit en objectiviteit binnen de UvA. Reken maar dat er hier mensen tussen zullen zitten die het 'From the River to the Sea' 'by any means necessary' sentiment omarmen.
twitter
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
[..] Ik mag hopen dat je weet dat je ook bij Google in een algoritme zit en vooral hits krijgt die voor jou specifiek worden samengesteld en uitgelicht.
Daar gaat het hier toch helemaal niet om.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. .. The wisdom that the old can't give away
Het zegt eigenlijk alles wat je moet weten over de zogenaamde neutraliteit en objectiviteit binnen de UvA. Reken maar dat er hier mensen tussen zullen zitten die het 'From the River to the Sea' 'by any means necessary' sentiment omarmen.
Moeten sowieso eens kappen met het genocide te noemen, dat is een pure leugen. Nog geen 1 miljoen Palestijnen in 1948 tegen bijna 5 miljoen nu, dat is geen genocide, dat is een bevolkingsexplosie.
Neemt niet weg dat ik wel graag zou zien dat al het geweld stopt, van alle kampen.
Het kan zomaar nog even duren. Naast het clusterfuckgehalte die al die burgers meebrengen zit je ook nog met buitenlandse staatshoofden binnen de grenzen. Naast het aandringen op vreedzame oplossingen waar deze op aan zullen dringen, wil je ook niet teveel aankloten met pottenkijkers.
Ik vraag mij af of dat in die vorm nog (ooit) komt. Afsluiten en "legitiem" omheinen, geeft in/over een paar weken net zoveel effect.
Ik zie geen voordeel om man voor man, huis voor geboobytrapt huis te gaan doorzoeken terwlijl je voordurend om je heen moet kijken voor "jonge" sluipschutters. Het voordeel van ingraven aan de randen, is dat alleen hoeft te worden afgewacht tot de ratten uit hun holletje komen. Bijkomend kunnen protestanten, Israël niet beschuldigen dat zij onschuldige mensen in Gazaanze straten neerschieten.
Ik vermoed ook dat Biden niet veel zag in een offensief dat hoe dan ook, ten koste zal gaan van veel kindertjes.
Wat Israël ws wel zal doen is elke afgevuurde raket uit dat gebied komend, traceren en die qua oorsprong "mogen" beantwoorden. Voor de rest is het een kwesie van uitroken & geduld hebben.
Op basis van wiens cijfers? Ik zie alleen maar Hamas cijfers en eerlijk gezegd denk ik dat we maar eens moeten ophouden die over te nemen zonder verificatie.
Op donderdag 19 oktober 2023 14:33 schreef 3rr0r het volgende: Snipers zitten klaar in Gaza als je hun video moet geloven. Ze hebben samen met Hamas wel iemand een cursus filmpjes maken laten doen.
[..] Ik ben benieuwd hoe de VS gaat reageren als er Hamas filmpjes opduiken van gegijzelde Amerikanen. In IS stijl.
Zou het kunnen zijn dat die filmpjes er allang zijn alleen dan alleen bij de Israëlische autoriteiten en niet bij ons het volk. Het is best wel stil rondom die 200 gegijzelden en ik kan me moeilijk voorstellen dat Hamas nog langer wacht met het verder onder druk zetten van Israël
[..] Op basis van wiens cijfers? Ik zie alleen maar Hamas cijfers en eerlijk gezegd denk ik dat we maar eens moeten ophouden die over te nemen zonder verificatie.
Staatje van een week geleden tussen Israelische en Palestijnse slachtoffers per jaar. Was niet van mij.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages. "Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
Vind dit soort dingen, net als dat gezeur over die AH van de week zo'n stierenmest. Zo'n zondagshulp hangt zo'n kartonnetje op en nu moet AH een statement maken/kant kiezen? Dat kon wat mij betreft prima af met zoiets als 'ze spraken niet uit naam van de AH en hadden dit ook niet mogen doen.' Het is een supermarkt ffs.
En dan nu dit weer. Bevalt de geëiste stellingname niet dan is het rellen en als ze zich wel achter de mening van deze eisers scharen is het weer gewoon over tot de orde van de dag? En wat hebben ze er dan mee bereikt?
Net als ik eigenlijk met deze klacht hier doe is het niet meer dan blaffen tegen een verkeerde boom.