In de ochtend van 7 oktober 2023 werden vanuit de Gazastrook duizenden raketten op Israëlische plaatsen in de grensstreek afgevuurd. Ook de steden Tel Aviv en Jeruzalem waren doelwit. Een groot aantal Hamasleden stak vanuit de Gazastrook op meerdere plaatsen de grens met Israël over, over land en via de lucht. Meer dan 1.300 mensen werden gedood, waaronder tientallen niet-Israëli's.
Premier Benjamin Netanyahu sprak in reactie op de aanvallen over een oorlogssituatie. Op 7 oktober begon Israël met een uitgebreide reeks luchtaanvallen op de Gazastrook, die volgens Israël waren gericht op locaties van Hamas. Op 8 oktober sloot Israël de toevoer van elektriciteit en brandstof naar Gaza af. Als gevolg daarvan viel de enige elektriciteitscentrale op 11 oktober uit.Netanyahu zei op 9 oktober tegen VS-president Biden, dat Israël geen andere keus heeft dan een grondoperatie in Gaza te starten en dat het "een lange en moeilijke oorlog" zal worden
Als gevolg van het conflict liepen ook de spanningen op de Westelijke Jordaanoever, inclusief Oost-Jeruzalem op. Sinds 8 oktober werden gevechten aan de Israëlisch-Libanese grens gemeld. Het ging om beschietingen door Hezbollah, die het Israëlische leger met raketaanvallen antwoordde.
Israël riep op 13 oktober inwoners van Gaza-Stad op om voor hun veiligheid uit te wijken naar zuidelijker delen van de Gazastrook. De burgers hebben tot 16:00 uur lokale tijd op 14 oktober naar haar het zuiden te vertrekken via 2 routes. Tot op heden is er nog geen grond offensief in Gaza. Op 17 oktober werd het Al-Ahli Arabi Baptistenziekenhuis in Gaza gebombardeerd, bronnen spreken van 500 doden. Het is onduidelijk wie dit heeft gedaan op dit moment. Dit bombardement leidde tot veel onrust. Leiders in het Midden Oosten zeggen hun afsprak met Joe Biden af, bij ambassades wordt geprotesteerd.
[..] Dat is dus het triestste. Al komt er haarscherp bewijs tevoorschijn, beide kampen willen alleen het andere als schuldige aanwijzen. Er zijn nu al legio beelden van die parkeerplaats en nog wordt hier doodleuk gepost "dat het ziekenhuis opgeblazen is", ter illustratie.
Veel media namen gisteren dan ook gewoon klakkeloos de berichten over van het Hamas-persbureau. En schreven daarbij dat het afkomstig was van 'de Palestijnse autoriteiten'. Nou, dat is gewoon Hamas dus.
Of het nu om het aantal slachtoffers ging, of over de toedracht. Het werd klakkeloos overgenomen.
"People that use Fiat currency as a store of value. There is a name for it: We call them Poor"
Nu niet allemaal binnen 1 seconde in de Israëlische propaganda geloven omdat het je wereldbeeld weer kloppend maakt he? Dat er geen grote krater is kan ook duiden op een airburst granaat (alleen Israël heeft die) en dat zou meteen het hoge aantal slachtoffers verklaren.
(Maar het kan inderdaad ook een afgezwaaide, ontplofte Hamas raket zijn)
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
Op woensdag 18 oktober 2023 09:59 schreef speknek het volgende: Nu niet allemaal binnen 1 seconde in de Israëlische propaganda geloven omdat het je wereldbeeld weer kloppend maakt he? Dat er geen grote krater is kan ook duiden op een airburst granaat (alleen Israël heeft die) en dat zou meteen het hoge aantal slachtoffers verklaren.
En het is begrijpelijk dat mensen in Gaza ervoor kiezen hun huizen te verlaten, zoals hen is opgedragen, omdat ze weten dat hun huizen kunnen worden vernietigd. Het verblijven in en rondom een ziekenhuis, zoals een parkeerterrein, is een logische keuze.
Op woensdag 18 oktober 2023 10:01 schreef Jemoederniet het volgende: Op nrc.nl is het laatste nieuwsbericht van 22:45 gisteravond. 11 uur lang geen enkele update over hun voorbarige berichtgeving?
Het staat er gewoon nog;
quote:
Het is niet bevestigd of Israël bewust op het ziekenhuis mikte.
Waarom worden we allemaal zo gepushed om een kant te kiezen?
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Op woensdag 18 oktober 2023 10:01 schreef Jemoederniet het volgende: Op nrc.nl is het laatste nieuwsbericht van 22:45 gisteravond. 11 uur lang geen enkele update over hun voorbarige berichtgeving?
Op woensdag 18 oktober 2023 09:59 schreef speknek het volgende: Nu niet allemaal binnen 1 seconde in de IsraëlischePalestijnse propaganda geloven omdat het je wereldbeeld weer kloppend maakt he?
Jeetje, je zou zeggen dat je helemaal niet in propaganda zou moeten geloven... maar wie ben ik?
Op woensdag 18 oktober 2023 09:59 schreef speknek het volgende: Nu niet allemaal binnen 1 seconde in de Israëlische propaganda geloven omdat het je wereldbeeld weer kloppend maakt he? Dat er geen grote krater is kan ook duiden op een airburst granaat (alleen Israël heeft die) en dat zou meteen het hoge aantal slachtoffers verklaren.
Hè maar ik heb hier gister nog geleerd dat de Israëlische regering democratisch verkozen is en 1) daarom niet liegt en 2) nooit oorlogsmisdaden zouden kunnen begaan.
Die Biden heeft me een mooi klusje te klaren, dat is zelf eigenlijk een halve zachte hoogbejaarde vredesduif en die mag nu de problemen van de wereld oplossen, tot op de tanden bewapende op wraak zinnende Joden en knettergekke zwakzinnige islamieten, succes opaatje
[..] Veel media namen gisteren dan ook gewoon klakkeloos de berichten over van het Hamas-persbureau. En schreven daarbij dat het afkomstig was van 'de Palestijnse autoriteiten'. Nou, dat is gewoon Hamas dus.
Of het nu om het aantal slachtoffers ging, of over de toedracht. Het werd klakkeloos overgenomen.
Dit is natuurlijk een complete schande. En dat met een bevriend land die net een terroristische aanval heeft moeten ondergaan die honderden onschuldigen het leven heeft gekost.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem. -Rabia Al-Basri
Nu zal er vast een VN resolutie worden ingediend door de Arabische landen waarin alleen het geweld door Israël wordt veroordeeld met als gevolg dat deze door de VS wordt geblokkeerd wat ook niet opschiet. Zoals altijd.
Het heeft enkel zin als ook het bloedbad van Hamas wordt veroordeeld.
De VN resoluties hebben ook niet veel zin als Israël zich daar niet aan houdt, maar ook Hamas niet.
En toch kan een raket gemaakt van waterleidingen door Hamas toch niet zoveel schade aanrichten met zoveel slachtoffers? Het kan natuurlijk een raket van Israël geweest zijn die het doel gemist heeft.
Op woensdag 18 oktober 2023 10:12 schreef Mylene het volgende: Nu zal er vast een VN resolutie worden ingediend door de Arabische landen waarin alleen het geweld door Israël wordt veroordeeld met als gevolg dat deze door de VS wordt geblokkeerd wat ook niet opschiet. Zoals altijd.
De VN resoluties hebben ook niet veel zin als Israël zich daar niet aan houdt, maar ook Hamas niet.
En toch kan een raket gemaakt van waterleidingen door Hamas toch niet zoveel schade aanrichten met zoveel slachtoffers? Het kan natuurlijk een raket van Israël geweest zijn die het doel gemist heeft.
Miljoenen mensen zitten als ratten in de val, kan me voorstellen dat je dan bij een ziekenhuis gaat schuilen (want hogere kans op overleven).
[..] Miljoenen mensen zitten als ratten in de val, kan me voorstellen dat je dan bij een ziekenhuis gaat schuilen (want hogere kans op overleven).
Correct. En zoals het er nu naar uitziet zijn het aantal slachtoffers dat genoemd wordt aan de hoge kant. Gisteren repte men over 800, nu over 300-500.
Nog steeds verschrikkelijke aantallen natuurlijk, maar er is gewoon nog een hele hoop onduidelijk op dat vlak.
Op woensdag 18 oktober 2023 09:47 schreef Rupibma het volgende: Dat geluidsbestand in een wereld waarin je met AI zo een gesprek fabriceert bewijst ook niet veel meer nowadays.
Ja? Alles maar om twijfel te zaaien he dat Israel gewoon het niet heeft gedaan. Maar zodra je je vingertje kan wijzen, is het binnen een seconde.
Er is geen enkel stukje bewijs van hamas dat het Israel is, er is inmiddels genoeg bewijs dat het geen grote sterke bom was. En het kwam heerlijk uit voor hamas aan de vooravond van een conferentie.
En helemaal chringe dat een uur na de 'aanval' er een 'pers'item is met 2 dode baby's en een hoop bebloede dekens die op lijken zouden moeten lijken.
Allemaal wel erg in scene gezet. Dus maak maar even pas op de plaats met je wijzende vingertje.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt' 'Ieder nadeel heb zijn voordeel' We zullen je nooit, nooit vergeten 1947-2016
Op woensdag 18 oktober 2023 10:12 schreef Mylene het volgende: Nu zal er vast een VN resolutie worden ingediend door de Arabische landen waarin alleen het geweld door Israël wordt veroordeeld met als gevolg dat deze door de VS wordt geblokkeerd wat ook niet opschiet. Zoals altijd.
Het kan ook een ander type bom van Israel geweest zijn die midair ontplofte, of een raket die het gebouw raakte en niet de grond? Volgens mij nog geen beelden van de andere kant? Maar het kan ook zijn dat er zaken van Hamas lagen opgeslagen die nu de lucht in gingen... geen idee. In het verleden bleek vaker dat Hamas zich juist daar verschanst en dat het ellende oplevert.
Wat heeft dit met het conflict in Israel te maken? Of zegt IS dat ze de lijn van Hamas volgen ofzo?
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
En die persconferentie van die artsen daar. Nog nooit zoiets afschuwelijks gezien qua propaganda. Tussen de lijken. Ik vond dat wel een nieuw dieptepunt.
"People that use Fiat currency as a store of value. There is a name for it: We call them Poor"
Die raket schijnt vanaf de naast het ziekenhuis gelegen begraafplaats afgeschoten te zijn, die zat nog vol met brandstof om naar Israel te kunnen vliegen. (Brandstof die volgens partijen als de VN weer door Israel aan Gaza geleverd zou moeten worden om binnen het gebied water en voedsel te kunnen verplaatsen. The irony.)
Ik ben geen expert, maar dat lijkt een kleine inslag voor zo’n JBAM raket van wat ik gelezen heb. Dit komt wel meer overeen met de raketten die Hamas af schiet qua impact.
[..] IS zijn een vijand van Hamas dus dat lijkt me niet
Soms geldt het credo 'the enemy of my enemy is my friend'. Maar ja, dat is dan maximaal van tijdelijke aard.
[..] Dit is natuurlijk een complete schande. En dat met een bevriend land die net een terroristische aanval heeft moeten ondergaan die honderden onschuldigen het leven heeft gekost.
Ze waren in slaap gedommeld. In deze oorlog leek Hamas het aantal slachtoffers bij de duizenden aanvallen eens een keer niet te overdrijven. Nu werd het bericht over 500 doden direct overgenomen.
Tsja dat is niet correct en aan de andere kant een beetje te begrijpen als niks geverifieerd kan worden.
Elke journalist weet ook dat deze oorlog nog lang niet op zijn eind is. Er zijn pas 3.000 Gazanen omgekomen.
Het is logischerwijs in het belang van beide partijen dat men zich onvoorwaardelijk achter hen schaart en alleen de tegenpartij ziet als een stel schurken. Verder laten mensen zich graag pushen om een kant te kiezen, want dat is gewoon het makkelijkst. Dat houdt de wereld lekker overzichtelijk .