abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 18 oktober 2023 @ 09:57:51 #1
292419 NoXia
Productiefoutje
pi_210993184
Samenvatting 7 oktober tot 18 oktober (wiki)

In de ochtend van 7 oktober 2023 werden vanuit de Gazastrook duizenden raketten op Israëlische plaatsen in de grensstreek afgevuurd. Ook de steden Tel Aviv en Jeruzalem waren doelwit. Een groot aantal Hamasleden stak vanuit de Gazastrook op meerdere plaatsen de grens met Israël over, over land en via de lucht. Meer dan 1.300 mensen werden gedood, waaronder tientallen niet-Israëli's.

Premier Benjamin Netanyahu sprak in reactie op de aanvallen over een oorlogssituatie. Op 7 oktober begon Israël met een uitgebreide reeks luchtaanvallen op de Gazastrook, die volgens Israël waren gericht op locaties van Hamas.
Op 8 oktober sloot Israël de toevoer van elektriciteit en brandstof naar Gaza af. Als gevolg daarvan viel de enige elektriciteitscentrale op 11 oktober uit.Netanyahu zei op 9 oktober tegen VS-president Biden, dat Israël geen andere keus heeft dan een grondoperatie in Gaza te starten en dat het "een lange en moeilijke oorlog" zal worden

Als gevolg van het conflict liepen ook de spanningen op de Westelijke Jordaanoever, inclusief Oost-Jeruzalem op. Sinds 8 oktober werden gevechten aan de Israëlisch-Libanese grens gemeld. Het ging om beschietingen door Hezbollah, die het Israëlische leger met raketaanvallen antwoordde.

Israël riep op 13 oktober inwoners van Gaza-Stad op om voor hun veiligheid uit te wijken naar zuidelijker delen van de Gazastrook. De burgers hebben tot 16:00 uur lokale tijd op 14 oktober naar haar het zuiden te vertrekken via 2 routes. Tot op heden is er nog geen grond offensief in Gaza. Op 17 oktober werd het Al-Ahli Arabi Baptistenziekenhuis in Gaza gebombardeerd, bronnen spreken van 500 doden. Het is onduidelijk wie dit heeft gedaan op dit moment. Dit bombardement leidde tot veel onrust. Leiders in het Midden Oosten zeggen hun afsprak met Joe Biden af, bij ambassades wordt geprotesteerd.

Recente frontpage berichten
Israël geeft burgers Gaza meer tijd om te evacueren
Van Palestina tot Gazastrook
Egypte verplaatst troepen naar de zuidelijke grens met Gaza

SPOILER: Livestreams
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
SPOILER: Geschiedenis conflict
Enkele belangrijke links
Liveblog Nu.nl
Liveblog NOS
Liveblog AD

Steve Lookner live

pi_210993196
twitter
pi_210993199
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 09:48 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Dat is dus het triestste. Al komt er haarscherp bewijs tevoorschijn, beide kampen willen alleen het andere als schuldige aanwijzen. Er zijn nu al legio beelden van die parkeerplaats en nog wordt hier doodleuk gepost "dat het ziekenhuis opgeblazen is", ter illustratie.
Veel media namen gisteren dan ook gewoon klakkeloos de berichten over van het Hamas-persbureau. En schreven daarbij dat het afkomstig was van 'de Palestijnse autoriteiten'. Nou, dat is gewoon Hamas dus.

Of het nu om het aantal slachtoffers ging, of over de toedracht. Het werd klakkeloos overgenomen.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 18 oktober 2023 @ 09:59:48 #4
8369 speknek
Another day another slay
pi_210993205
Nu niet allemaal binnen 1 seconde in de Israëlische propaganda geloven omdat het je wereldbeeld weer kloppend maakt he? Dat er geen grote krater is kan ook duiden op een airburst granaat (alleen Israël heeft die) en dat zou meteen het hoge aantal slachtoffers verklaren.

(Maar het kan inderdaad ook een afgezwaaide, ontplofte Hamas raket zijn)
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_210993226
Op nrc.nl is het laatste nieuwsbericht van 22:45 gisteravond.
11 uur lang geen enkele update over hun voorbarige berichtgeving?
pi_210993243
Jaaa *O*
pi_210993256
quote:
1s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 09:59 schreef speknek het volgende:
Nu niet allemaal binnen 1 seconde in de Israëlische propaganda geloven omdat het je wereldbeeld weer kloppend maakt he? Dat er geen grote krater is kan ook duiden op een airburst granaat (alleen Israël heeft die) en dat zou meteen het hoge aantal slachtoffers verklaren.

En het is begrijpelijk dat mensen in Gaza ervoor kiezen hun huizen te verlaten, zoals hen is opgedragen, omdat ze weten dat hun huizen kunnen worden vernietigd. Het verblijven in en rondom een ziekenhuis, zoals een parkeerterrein, is een logische keuze.
pi_210993257
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 10:01 schreef Jemoederniet het volgende:
Het staat er gewoon nog;
quote:
Het is niet bevestigd of Israël bewust op het ziekenhuis mikte.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-gazastrook-a4177639
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210993260
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 10:02 schreef StephanL het volgende:
Jaaa *O*
:?

"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
  Redactie Sport woensdag 18 oktober 2023 @ 10:05:34 #10
274204 crew  Mexicanobakker
pi_210993267
Waarom worden we allemaal zo gepushed om een kant te kiezen?
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_210993274
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 10:01 schreef Jemoederniet het volgende:
Open het bericht ;)
  woensdag 18 oktober 2023 @ 10:06:05 #12
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_210993276
quote:
1s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 10:04 schreef capricia het volgende:

[..]
Het staat er gewoon nog;
[..]
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-gazastrook-a4177639
Toch bijzonder. Van oudsher was het toch de Volkskrant die klakkeloos alle Palestinapropaganda overnam, niet NRC.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_210993287
quote:
Nu niet allemaal binnen 1 seconde in de Israëlische Palestijnse propaganda geloven omdat het je wereldbeeld weer kloppend maakt he?
Jeetje, je zou zeggen dat je helemaal niet in propaganda zou moeten geloven... maar wie ben ik? :)
Intolerant voor intolerantie
pi_210993289
Was dit al gemeld? IS eist aanslag Brussel op:

https://www.bruzz.be/veil(...)eggeweest-2023-10-18
  woensdag 18 oktober 2023 @ 10:06:58 #15
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_210993293
quote:

Hè maar ik heb hier gister nog geleerd dat de Israëlische regering democratisch verkozen is en 1) daarom niet liegt en 2) nooit oorlogsmisdaden zouden kunnen begaan.
Huilen dan.
  woensdag 18 oktober 2023 @ 10:07:38 #16
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_210993306
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 10:05 schreef Mexicanobakker het volgende:
Het gebruikelijke gelul over 'laf' e.d.
pi_210993307
Die Biden heeft me een mooi klusje te klaren, dat is zelf eigenlijk een halve zachte hoogbejaarde vredesduif en die mag nu de problemen van de wereld oplossen, tot op de tanden bewapende op wraak zinnende Joden en knettergekke zwakzinnige islamieten, succes opaatje ^O^
pi_210993319
quote:
1s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 09:59 schreef capricia het volgende:

[..]
Veel media namen gisteren dan ook gewoon klakkeloos de berichten over van het Hamas-persbureau. En schreven daarbij dat het afkomstig was van 'de Palestijnse autoriteiten'. Nou, dat is gewoon Hamas dus.

Of het nu om het aantal slachtoffers ging, of over de toedracht. Het werd klakkeloos overgenomen.
Dit is natuurlijk een complete schande. En dat met een bevriend land die net een terroristische aanval heeft moeten ondergaan die honderden onschuldigen het leven heeft gekost.
Intolerant voor intolerantie
pi_210993322
Korte review van het boek van israelische historicus Ilan pappen. Om context te krijgen voor alle ellende wat er gaande is momenteel

Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_210993325
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 10:05 schreef Salina het volgende:

[..]
:?

[ afbeelding ]
Hij is er! *O*
pi_210993327
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 09:45 schreef RaXz het volgende:

[..]
Precies wat ik dacht toen ik het geluid hoorde van de inslag.
Kan je er ook zelf onder zetten.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 18 oktober 2023 @ 10:09:13 #22
292419 NoXia
Productiefoutje
pi_210993330
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 10:06 schreef Jazeg het volgende:

IS eist zelfs mijn drol nog op.
pi_210993341
Je zou bijna een media = virus vest van Jensen willen kopen :')

Wat een desinformatie overal zeg.
pi_210993359
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 10:09 schreef Simmertje het volgende:
Je zou bijna een media = virus vest van Jensen willen kopen :')

Wat een desinformatie overal zeg.
Dat gaat alleen maar (veel) erger worden.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_210993364
Nu zal er vast een VN resolutie worden ingediend door de Arabische landen waarin alleen het geweld door Israël wordt veroordeeld met als gevolg dat deze door de VS wordt geblokkeerd wat ook niet opschiet. Zoals altijd.

Het heeft enkel zin als ook het bloedbad van Hamas wordt veroordeeld.

De VN resoluties hebben ook niet veel zin als Israël zich daar niet aan houdt, maar ook Hamas niet.

En toch kan een raket gemaakt van waterleidingen door Hamas toch niet zoveel schade aanrichten met zoveel slachtoffers? Het kan natuurlijk een raket van Israël geweest zijn die het doel gemist heeft.
pi_210993374
quote:
Normale burgers hebben niets met oorlog. Dus moeten ze voorgelogen worden om er voor te gaan juichen :)
  woensdag 18 oktober 2023 @ 10:13:22 #27
292419 NoXia
Productiefoutje
pi_210993376
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 10:12 schreef Mylene het volgende:

En toch kan een raket gemaakt van waterleidingen door Hamas toch niet zoveel schade aanrichten met zoveel slachtoffers?

Juist wel lijkt me
pi_210993378
quote:
Nu zal er vast een VN resolutie worden ingediend door de Arabische landen waarin alleen het geweld door Israël wordt veroordeeld met als gevolg dat deze door de VS wordt geblokkeerd wat ook niet opschiet. Zoals altijd.

De VN resoluties hebben ook niet veel zin als Israël zich daar niet aan houdt, maar ook Hamas niet.

En toch kan een raket gemaakt van waterleidingen door Hamas toch niet zoveel schade aanrichten met zoveel slachtoffers? Het kan natuurlijk een raket van Israël geweest zijn die het doel gemist heeft.
Miljoenen mensen zitten als ratten in de val, kan me voorstellen dat je dan bij een ziekenhuis gaat schuilen (want hogere kans op overleven).
VBL SC influencer
Left, right, behind
  woensdag 18 oktober 2023 @ 10:14:45 #29
12172 Rabieluh
Pronopower! Fight the ploon!
pi_210993394
Dus het ziekenhuis is helemaal niet ontploft?
Recht zo die gaat, braaf zo die heen.
  Forum Admin woensdag 18 oktober 2023 @ 10:15:52 #30
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_210993404
quote:
Omdat dat het gigantisch simpele binaire wereldbeeld van een aantal users bevestigd.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_210993407
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 10:13 schreef Caland het volgende:

[..]
Miljoenen mensen zitten als ratten in de val, kan me voorstellen dat je dan bij een ziekenhuis gaat schuilen (want hogere kans op overleven).
Correct. En zoals het er nu naar uitziet zijn het aantal slachtoffers dat genoemd wordt aan de hoge kant. Gisteren repte men over 800, nu over 300-500.

Nog steeds verschrikkelijke aantallen natuurlijk, maar er is gewoon nog een hele hoop onduidelijk op dat vlak.
pi_210993408
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 09:47 schreef Rupibma het volgende:
Dat geluidsbestand in een wereld waarin je met AI zo een gesprek fabriceert bewijst ook niet veel meer nowadays.
Ja?
Alles maar om twijfel te zaaien he dat Israel gewoon het niet heeft gedaan. Maar zodra je je vingertje kan wijzen, is het binnen een seconde.

Er is geen enkel stukje bewijs van hamas dat het Israel is, er is inmiddels genoeg bewijs dat het geen grote sterke bom was.
En het kwam heerlijk uit voor hamas aan de vooravond van een conferentie.

En helemaal chringe dat een uur na de 'aanval' er een 'pers'item is met 2 dode baby's en een hoop bebloede dekens die op lijken zouden moeten lijken.

Allemaal wel erg in scene gezet. Dus maak maar even pas op de plaats met je wijzende vingertje.
1947-2016
  Moderator woensdag 18 oktober 2023 @ 10:16:13 #33
8781 crew  Frutsel
pi_210993410
quote:

Het kan ook een ander type bom van Israel geweest zijn die midair ontplofte, of een raket die het gebouw raakte en niet de grond? Volgens mij nog geen beelden van de andere kant?
Maar het kan ook zijn dat er zaken van Hamas lagen opgeslagen die nu de lucht in gingen... geen idee.
In het verleden bleek vaker dat Hamas zich juist daar verschanst en dat het ellende oplevert. :)
  Redactie Sport woensdag 18 oktober 2023 @ 10:16:19 #34
pi_210993413
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 10:06 schreef Jazeg het volgende:

Wat heeft dit met het conflict in Israel te maken? Of zegt IS dat ze de lijn van Hamas volgen ofzo?
  woensdag 18 oktober 2023 @ 10:16:23 #35
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210993414
twitter
pi_210993417

Foto van wat lijkt op een 'krater' (NOS liveblog)
pi_210993418
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 10:14 schreef Rabieluh het volgende:
Nee, het gebeurde op de binnenplaats/parkeerplaats. GeenStijl heeft een redelijk compleet stuk erover inclusief beelden.
pi_210993419
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 10:14 schreef Rabieluh het volgende:
Schijnbaar staat het nog. De parkeerplaats moet opnieuw en een paar ramen...
1947-2016
pi_210993421
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 10:16 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Wat heeft dit met het conflict in Israel te maken? Of zegt IS dat ze de lijn van Hamas volgen ofzo?
IS zijn een vijand van Hamas dus dat lijkt me niet
Big Brother 2025 Favo: Jolien (mijn persoonlijke winnaar)
  woensdag 18 oktober 2023 @ 10:17:06 #40
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210993426
Is er al een ander land van Israël en aantal islamitische landen die iets heeft gezegd over wie ziekenhuis heeft bestookt?
pi_210993429
En die persconferentie van die artsen daar. Nog nooit zoiets afschuwelijks gezien qua propaganda. Tussen de lijken.
Ik vond dat wel een nieuw dieptepunt.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210993430
quote:
2s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 10:13 schreef NoXia het volgende:

[..]
Juist wel lijkt me
Die raket schijnt vanaf de naast het ziekenhuis gelegen begraafplaats afgeschoten te zijn, die zat nog vol met brandstof om naar Israel te kunnen vliegen.
(Brandstof die volgens partijen als de VN weer door Israel aan Gaza geleverd zou moeten worden om binnen het gebied water en voedsel te kunnen verplaatsen. The irony.)
pi_210993432
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 10:16 schreef Snikkelbeer het volgende:
[ afbeelding ]

Foto van wat lijkt op een 'inslag' (NOS liveblog)
Ik ben geen expert, maar dat lijkt een kleine inslag voor zo’n JBAM raket van wat ik gelezen heb. Dit komt wel meer overeen met de raketten die Hamas af schiet qua impact.
  Redactie Sport woensdag 18 oktober 2023 @ 10:17:42 #44
pi_210993433
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 10:16 schreef TheVoice4ever het volgende:

[..]
IS zijn een vijand van Hamas dus dat lijkt me niet
Soms geldt het credo 'the enemy of my enemy is my friend'. Maar ja, dat is dan maximaal van tijdelijke aard.
  woensdag 18 oktober 2023 @ 10:17:51 #45
12172 Rabieluh
Pronopower! Fight the ploon!
pi_210993435
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 10:16 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Nee, het gebeurde op de binnenplaats/parkeerplaats. GeenStijl heeft een redelijk compleet stuk erover inclusief beelden.
Thx! Die ga ik even doornemen zo.

Gisteren was er hier nog een user die precies het type bom wist wat het hele ziekenhuis had laten ontploffen, opmerkelijke wending weer.
Recht zo die gaat, braaf zo die heen.
  woensdag 18 oktober 2023 @ 10:17:56 #46
292419 NoXia
Productiefoutje
pi_210993436
quote:
[ afbeelding ]

Valt wel mee dus
pi_210993441
quote:
[ afbeelding ]

Foto van wat lijkt op een 'inslag' (NOS liveblog)
Jdam zou zich schamen voor zo'n kratertje. 5 straatstenen stuk.

Yeah, right. Dit is hetzelfde materiaal wat complete gebouwen in 1x om legt?
:D
1947-2016
pi_210993449
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 10:08 schreef Cuendillar het volgende:

[..]
Dit is natuurlijk een complete schande. En dat met een bevriend land die net een terroristische aanval heeft moeten ondergaan die honderden onschuldigen het leven heeft gekost.
Ze waren in slaap gedommeld. In deze oorlog leek Hamas het aantal slachtoffers bij de duizenden aanvallen eens een keer niet te overdrijven. Nu werd het bericht over 500 doden direct overgenomen.

Tsja dat is niet correct en aan de andere kant een beetje te begrijpen als niks geverifieerd kan worden.

Elke journalist weet ook dat deze oorlog nog lang niet op zijn eind is. Er zijn pas 3.000 Gazanen omgekomen.
  woensdag 18 oktober 2023 @ 10:19:37 #49
463823 Rodgrod
Lekker met vanillekwark
pi_210993458
quote:
[ afbeelding ]

En dit heeft honderden doden veroorzaakt?
❤️🐤🐤🐤🐤🐤🐤🐤🐤❤️
Doet rubber om staven
  woensdag 18 oktober 2023 @ 10:19:37 #50
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_210993459
quote:
Het is logischerwijs in het belang van beide partijen dat men zich onvoorwaardelijk achter hen schaart en alleen de tegenpartij ziet als een stel schurken. Verder laten mensen zich graag pushen om een kant te kiezen, want dat is gewoon het makkelijkst. Dat houdt de wereld lekker overzichtelijk ^O^ .
Huilen dan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')