Logisch, ondernemersrisico.quote:Gevreesd wordt dat huishoudens daardoor meer moeten betalen om stroom geleverd te krijgen.
De meeste huishoudens kunnen gemakkelijk meer betalen voor de energie die zij aan huis geleverd krijgen.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 18:14 schreef Klepper272 het volgende:
https://fd.nl/economie/14(...)017&utm_term=app-ios
https://www.nu.nl/economi(...)ndparken-op-zee.html
De kosten om windenergie van zee naar land te krijgen, vallen de komende decennia veel hoger uit dan verwacht. Gevreesd wordt dat huishoudens daardoor meer moeten betalen om stroom geleverd te krijgen. Dat meldt demissionair minister Rob Jetten van Klimaat en Energie.
Goh, zoiets verwacht je toch niet.![]()
Blijkt windenergie toch niet zo goedkoop te zijn als ons altijd voorgehouden is.
Misschien een soort Fyra, daar vlogen de onderdelen ook af wanneer de omstandigheden niet helemaal optimaal waren.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 18:22 schreef schommelstoel het volgende:
Gaat dit een soort nieuwe Joint Strike fighter worden?
ik heb iets gemist, wat is ons altijd voorgehouden?quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 18:14 schreef Klepper272 het volgende:
Blijkt windenergie toch niet zo goedkoop te zijn als ons altijd voorgehouden is.
liever eerst deenergiebelastingquote:Op dinsdag 17 oktober 2023 19:48 schreef halfway het volgende:
Mooi kunnen ze daar de O.D.E aan uitgeven ipv aan buitenlandse investeerders
https://nl.wikipedia.org/wiki/Energiebelasting_in_Nederlandquote:Deze belasting is ingevoerd als onderdeel van de vergroening van het belastingstelsel door de twee paarse kabinetten. De heffing is budgetneutraal ingevoerd, dat wil zeggen tegelijkertijd met de invoering van de energiebelasting zijn de inkomstenbelastingen met een bedrag gelijk aan de opbrengst van de energiebelasting verlaagd. Het doel van de energiebelasting is een efficiënt gebruik van energie te stimuleren.
Ach, je hebt het artikel van het FD duidelijk niet gelezen.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 19:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
Er zitten een paar "mitsen en maren" in het artikel:
- er wordt uitgegaan van 120TWh verbruik per jaar, maar in 2030 en 2040 is dat veel hoger, dus zit je ook op minder cent per kWh, dat zal ongeveer 3 cent zijn in 2033.
- "40 miljard extra" is een extrapolatie van TS voor de komende 25 jaar, als de rente nooit meer daalt.
- met 3 tot 4 cent voor het net en 5 cent per kWh, is het nog steeds goedkoper dan atoomstroom, de kerncentrales die nu in aanbouw zijn zitten allemaal rond de 10 tot 11 cent per kWh prijsgarantie (en dat is nog zonder inflatiecorrectie)
Dus deels een terecht nieuwsbericht, deels een stukje clickbait.
Vraag @TheFreshPrince.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 20:06 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik heb iets gemist, wat is ons altijd voorgehouden?
die 5 ct per kwh klopt toch ook?quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 20:21 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Vraag @
[..]
Vraag @:TheFreshPrince.
Die kwam altijd met die mooie getallen van 5ct per kWh zonder subsidie.
Nee, je kan een FD artikel niet zomaar lezen. Maar ik kan wel rekenen.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 20:17 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Ach, je hebt het artikel van het FD duidelijk niet gelezen.
Als iets 1,6 miljard duurder is per jaar, dan zit je na 25 jaar op 40 miljard.quote:-FD komt met 40 miljard, niet de TS
Ik kan het niet lezen maar ik betwijfel het.quote:-Dit gaat niet over 25 jaar maar tot 2031 en de rente kan ook nog verder omhoog.
Bouw windmolens zakt ieder jaar nog in kosten per MWe.quote:- Bouw windmolens en aansluitkosten zijn ook zonder inflatie correctie
Windmolens worden in de praktijk goedkoper. Dat komt vooral omdat ze steeds groter worden en dus meer energie leveren waardoor de kostprijs van energie uit zo'n windmolen zakt.quote:-Duurder worden van bouw windmolens wegens hogere grondstofprijzen is hierbij geheel buiten beschouwing gelaten. Dus tel er nog maar een paar centen bovenop.
De aanbestedingsprijs van wind op zee zit inderdaad al onder de ¤50 per MWh momenteel, zonder subsidie.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 20:21 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Vraag @:TheFreshPrince.
Die kwam altijd met die mooie getallen van 5ct per kWh zonder subsidie.
Stabiele energiebron vergelijken met wiebelstroomquote:Op dinsdag 17 oktober 2023 20:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De aanbestedingsprijs van wind op zee zit inderdaad al onder de ¤50 per MWh momenteel, zonder subsidie.
En voor het aansluiten heb ik altijd 2 cent per kWh gerekend en met de toename van het stroomverbruik en wat ik in de OP lees over de rente en inflatie wordt dat 3 cent (geen 4 cent). Dus ja, jammer maar niet onoverkomelijk.
Atoomstroom uit nieuwe centrales is nog steeds duurder, bijvoorbeeld.
Fictieve atoomstroom uit fictieve nieuwe kerncentrales vergelijken met bestaande windmolenparkenquote:Op dinsdag 17 oktober 2023 20:26 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Stabiele energiebron vergelijken met wiebelstroom
Misschien eerst jezelf goed informeren voordat je een hoop aannames doet.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 20:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nee, je kan een FD artikel niet zomaar lezen. Maar ik kan wel rekenen.
[..]
Als iets 1,6 miljard duurder is per jaar, dan zit je na 25 jaar op 40 miljard.
Het stroomverbruik in Nederland neemt ook toe, dus meer kWh's verkocht, dus ook meer opbrengst uit de energiebelasting. Dus netto zal het ~3 cent zijn ipv de genoemde 4 cent.
[..]
Ik kan het niet lezen maar ik betwijfel het.
[..]
Bouw windmolens zakt ieder jaar nog in kosten per MWe.
Aansluitkosten zou absoluut kunnen, inflatie zal ook gelden voor het bouwen van een kerncentrale of ieder ander alternatief.
[..]
Windmolens worden in de praktijk goedkoper. Dat komt vooral omdat ze steeds groter worden en dus meer energie leveren waardoor de kostprijs van energie uit zo'n windmolen zakt.
Gehele welvaart weggooien? Gehele Noordzee volstorten? Nutteloze windmolens?quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 20:15 schreef DjDaano het volgende:
Lekker onze gehele welvaart weggooien en onbeperkt geld uit geven aan “duurzame” energie. Dat we daar de gehele noordzee volstorten met beton voor een paar nutteloze windmolens maakt alleen een klein groepje klimaatgekkies gelukkig.
Het is wel een beetje een flauw artikel want windenergie (wind op zee vooral) is echt bizar in kostprijs gedaald in de laatste 10-15 jaar. Nu het even duurder wordt komen alle klimaatontkenners uit hun hol.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 20:30 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Misschien eerst jezelf goed informeren voordat je een hoop aannames doet.
Voer de link van FD in op https://archive.is/
Misschien kan je het dan lezen.
Ik kan het artikel van FD gewoon zonder te betalen lezen.
Wat denk je dat ik gedaan heb.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 20:30 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Misschien eerst jezelf goed informeren voordat je een hoop aannames doet.
Die link doet het niet, site is dood.quote:Voer de link van FD in op https://archive.is/
Misschien kan je het dan lezen.
Ik kan het artikel van FD gewoon zonder te betalen lezen.
Op zee komt er volgens mij weinig beton aan te pas.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 20:15 schreef DjDaano het volgende:
Lekker onze gehele welvaart weggooien en onbeperkt geld uit geven aan “duurzame” energie. Dat we daar de gehele noordzee volstorten met beton voor een paar nutteloze windmolens maakt alleen een klein groepje klimaatgekkies gelukkig.
Goede argumenten ook. 😂quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 20:31 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Gehele welvaart weggooien? Gehele Noordzee volstorten? Nutteloze windmolens?
Heerlijk die (bijna) oneindige domheid.
Niet het artikel gelezen wat ik gelinkt heb.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 20:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Wat denk je dat ik gedaan heb.
[..]
Die link doet het niet, site is dood.
En ik ga geen abo afsluiten om te lezen wat ik al weet.
Ik heb alle browser al geprobeerd.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 20:41 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Niet het artikel gelezen wat ik gelinkt heb.
Vreemd, hier werkt het prima met Edge.
Andere browser proberen?
Het heeft totaal niets met klimaatontkenners te maken.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 20:33 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Het is wel een beetje een flauw artikel want windenergie (wind op zee vooral) is echt bizar in kostprijs gedaald in de laatste 10-15 jaar. Nu het even duurder wordt komen alle klimaatontkenners uit hun hol.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |