abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210979546
Hier kun je alles vragen over tuinieren, van grond verbeteren tot 'is dit onkruid of niet?' Er staan verderop in F&F ook topics over moestuinen, kamerplanten en vogels en egels in je eigen tuin (al zijn jullie hier ook welkom ;)).

Goeie websites
Buitenleven, tuinmagazine
Charles Dowding, YouTubekanaal over gemakkelijk en tijdbesparend tuinieren
De Hessenhof (plantenkiezer), biologische kwekerij met gezaghebbende plantenindex
De tuinen van Appeltern, plantenindex, voorbeeldtuinen en andere tuininspiratie
Diana's mooie moestuin, blog over de moestuin
Flora van Nederland, informatie over inheemse planten
MijnTuin.org, sociaal netwerk voor en door de tuinliefhebbers
The Garden Professors, wetenschappelijke kennis over planten
Tuinmanieren, YouTubekanaal met 'how to'-video's

Goeie boeken
Alles kan wachten: tuinieren op ontspannen wijze, Romke van de Kaa
Bloemen uit de tuin: zelf zaaien, planten & plukken, Silvia Dekker
De Tuinplanten Bijbel, Geoff Bryant
Ontwerpen met planten, Piet Oudolf & Noel Kingsbury
Tuinieren met Monty Don, Monty Don

Goeie app
Pl@ntNet, plantidentificatie

Goeie webshops
Cruydt-Hoeck, wilde planten en zaden
De Bolster, biologische zaden
De Tuinstek, diverse planten (let op: ophalen in de kop van NH)
De Warande, stinzenplanten en verwilderingsbollen
De Wilde, rozenkwekerij
De Wiltfang, tuingereedschap
Dima vaste planten
Directplant, diverse planten
Ferdinandushof, bijzondere tuinplanten en dahlia's
Haagplanten.net
Het groene paradijs, diverse planten
Hortus Alkmaar, zaden
Huiberts biologische bloembollen
Kleurjetuin, diverse planten
MyPalmShop, palmen en andere exotische planten
Natuurlijk sterker, biologische kwekerij
Nijssen Tuin & Bulbs Heemstede, diverse planten en bollen
Plantwerk, kwekerij
Seedo, zaden
Sprinklr, biologische tuinplanten
Tuinflora, heesters
Tuinplantenwinkel.nl, diverse planten
Van der Wal, zaadhandel en tuinwinkel
Vreeken's zaden (let op: lange bezorgtijd)

Biologische zaden
Voor wilde bijen en andere insecten is het het beste om zaadjes te gebruiken waar geen gif in zit, biologisch dus. Maar het aanbod in deze zaden is niet groot. Hier onze tips voor het kopen van biologische zaden:

Waar koop je biologische zaden?
Webshops voor biologische zaden

Tuinen van Fok!'ers O+

- Foto's komen later -
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 16 oktober 2023 @ 23:09:12 #2
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_210979723
en als tussen oplossing een hegge zaag?
zoals :
https://www.bol.com/nl/nl(...)1zw4w4xoCGVIQAvD_BwE

die hebben wij en ik ben echt verliefd op dat apparaat.. ik ga er regelmatig gewoon mee langs de paadjes om alles wat uitsteekt wat bij te werken

ik kom hopelijk ook wat meer mee posten

overigens team zit-maaier, ahoewel die van ons steeds stuk is, laatst donderde de uitlaat er vanaf O-)
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_210980432
@Claudia die bijdehandjes heb ik al jaren!
Best handig met bladeren ruimen zoals op de foto.
Voor mij wel met tuinhandschoenen aan. Anders zien mijn handruggen blauw van haematomen.-O-
pi_210981149
quote:
7s.gif Op maandag 16 oktober 2023 23:09 schreef Barreltje het volgende:
en als tussen oplossing een hegge zaag?
zoals :
https://www.bol.com/nl/nl(...)1zw4w4xoCGVIQAvD_BwE

die hebben wij en ik ben echt verliefd op dat apparaat.. ik ga er regelmatig gewoon mee langs de paadjes om alles wat uitsteekt wat bij te werken
Ja, dat durf ik wel aan! Staat op mijn verlanglijstje (een van Makita), aangezien ik tegenwoordig een haag heb. Dat is alleen nog geen haag die fors hoeft te worden gesnoeid, dus het heeft geen haast.

Op mijn wensenlijst staan trouwens ook dingen als rozenhandschoenen, spullen die ik goed kan gebruiken in de tuin maar ik klaarblijkelijk niet voor mezelf koop.

quote:
ik kom hopelijk ook wat meer mee posten

overigens team zit-maaier, ahoewel die van ons steeds stuk is, laatst donderde de uitlaat er vanaf O-)
Leuk dat je meer komt posten!

Wat is het gewicht eigenlijk van zo’n zitmaaier? Ik weet dat bij tractoren bodemverdichting een risico is. Vanaf een bepaald formaat terrein ontkom je niet aan het gebruik van een zitmaaier, maar bij twijfel tussen een zitmaaier en robotmaaier zou ik voor de robotmaaier kiezen.
pi_210981157
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 00:27 schreef AnneX het volgende:
@:Claudia die bijdehandjes heb ik al jaren!
Best handig met bladeren ruimen zoals op de foto.
Voor mij wel met tuinhandschoenen aan. Anders zien mijn handruggen blauw van haematomen.-O-
De toepassing is zo specifiek dat ik me afvroeg of iemand die dingen heeft. :+ Ze zien er niet heel handig (gheghe) uit. Ik kan me niet voorstellen waar ik ze voor zou willen gebruiken. Blad op het gazon haal ik niet weg.
pi_210981163
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 21:40 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik wist niet eens dat dat bestond. :D Een kettingzaag lijkt me handig om te hebben, maar ik ben te bang voor een ongeluk.
Ik ook niet, dus wij stonden op een ladder, boven ons hoofd, met een kleine kettingzaag. Deze heeft een drie-dubbele beveiliging, dus dat voelt een stuk veiliger.
pi_210981674
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 07:46 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
De toepassing is zo specifiek dat ik me afvroeg of iemand die dingen heeft. :+ Ze zien er niet heel handig (gheghe) uit. Ik kan me niet voorstellen waar ik ze voor zou willen gebruiken. Blad op het gazon haal ik niet weg.
Wij hebben ze ook. Liggen elke herfst voor een paar euro bij de Aldi.

We hadden een paar jaar geleden nog veel bomen (RIP) en er was veel struikelrisico hier in de tuin. Van de bladeren maakten we bladcompost. Inmiddels zijn ze niet meer nodig.
Spoilers!
  dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:10:44 #8
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_210982012
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 07:43 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ja, dat durf ik wel aan! Staat op mijn verlanglijstje (een van Makita), aangezien ik tegenwoordig een haag heb. Dat is alleen nog geen haag die fors hoeft te worden gesnoeid, dus het heeft geen haast.

Op mijn wensenlijst staan trouwens ook dingen als rozenhandschoenen, spullen die ik goed kan gebruiken in de tuin maar ik klaarblijkelijk niet voor mezelf koop.
[..]

Wat is het gewicht eigenlijk van zo’n zitmaaier? Ik weet dat bij tractoren bodemverdichting een risico is. Vanaf een bepaald formaat terrein ontkom je niet aan het gebruik van een zitmaaier, maar bij twijfel tussen een zitmaaier en robotmaaier zou ik voor de robotmaaier kiezen.
Mja, ik heb een iets grotere tuin,(8.5 hectare, maar niet alles is gras) een robot zou denk ik meteen vol zijn.. dat schiet dus niet persee op..
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
  dinsdag 17 oktober 2023 @ 19:39:18 #9
63722 z80
I fink you freaky
pi_210987021
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 07:43 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

[..]

In plaats van rozenhandschoenen pak je beter lashandschoenen. Lekker lange schacht om je onderarm te beschermen en dik genoeg tegen de dorens van wilde braam en rozen.

Kies je voor een robot maaier. Laat dat ding dan alleen overdag werken. En niet in de schemer. Dit om het wild leven te beschermen. Egels zijn met regelmaat de klos.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_210987063
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 19:39 schreef z80 het volgende:

Kies je voor een robot maaier. Laat dat ding dan alleen overdag werken. En niet in de schemer. Dit om het wild leven te beschermen. Egels zijn met regelmaat de klos.
Ik heb al een robotmaaier. Die maait sowieso niet als het donker is en heeft bovendien een sensor voor bijv. het detecteren van dieren. Daar komt bij dat beesten zich doorgaans in het hogere gras bevinden en daar komt de robotmaaier niet. De egel neemt bij ons trouwens altijd het pad. :s)
  dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:26:23 #11
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_210987839
Iemand trouwens ideeën hoe je voorkomt dat de rimboe van de buren (klimop, bramen & woekerbamboe) je garage op de erfgrens sloopt?

Ik zat er aan te denken om tegen de fundering bamboebegrenzer in te graven tot 80cm diep (als ik ze kan vinden van 1m hoog en dik genoeg). Bramen gaan denk ik wel goed. Alleen die klimop vind ik spannend. Voor je het weet klimt het tussen de muur en dak naar binnen, of onder de dakpannen.

En de boel schoonhouden is dus niet te doen door de bramen en bamboejungle. Dat kan ik ook niet verwachten van de buren.
  dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:17:21 #12
36431 bleiblei
pi_210988672
Ik kom dit tegen:
https://www.gggreen.eu/product/hoe-werkt-klimopstop/

Ziet er niet heel complex om zelf te maken. Kwestie van zo en schrikdraadding hangen aan een geïsoleerd aluminium profiel...
pi_210989420
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 20:26 schreef bleiblei het volgende:

En de boel schoonhouden is dus niet te doen door de bramen en bamboejungle. Dat kan ik ook niet verwachten van de buren.
Hoe bedoel je dat het niet te doen is? Ik zou zeggen dat het toch echt hun verantwoordelijkheid is. Eventueel bied je aan eenmalig de boel flink leeg te helpen trekken en dan kunnen zij het erna binnen de perken houden. Woekerbamboe weghalen is een vreselijke klus, maar dan ben je er wel vanaf.
  dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:11:38 #14
36431 bleiblei
pi_210989576
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 22:01 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Hoe bedoel je dat het niet te doen is? Ik zou zeggen dat het toch echt hun verantwoordelijkheid is. Eventueel bied je aan eenmalig de boel flink leeg te helpen trekken en dan kunnen zij het erna binnen de perken houden. Woekerbamboe weghalen is een vreselijke klus, maar dan ben je er wel vanaf.
Ik kijk wel uit :D . Dat spul staat nu over een lengte van 30-40 meter en ongeveer 3m breed :D . En ze hebben er zelf geen last van. Dus, mee helpen, no way rosé :P . Daar ga ik niet 2 weken op hakken.

Daarnaast is het hun tuin. Wie ben ik om te zeggen dat het eruit moet. Dat is echt een gruwelijke irritatie bij mij. Buren die een mening hebben op mijn tuin alsof het die van hen is ("er komt teveel zooi van jullie boom", "ik eis groen uitzicht vanuit mijn tuin dus je mag geen hoge garage bouwen" of "die roos in jullie tuin mag je absoluut niet weghalen hoor! Die groeit zo mooi onze tuin in".)
pi_210990472
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 22:11 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Ik kijk wel uit :D . Dat spul staat nu over een lengte van 30-40 meter en ongeveer 3m breed :D . En ze hebben er zelf geen last van. Dus, mee helpen, no way rosé :P . Daar ga ik niet 2 weken op hakken.

Daarnaast is het hun tuin. Wie ben ik om te zeggen dat het eruit moet. Dat is echt een gruwelijke irritatie bij mij. Buren die een mening hebben op mijn tuin alsof het die van hen is ("er komt teveel zooi van jullie boom", "ik eis groen uitzicht vanuit mijn tuin dus je mag geen hoge garage bouwen" of "die roos in jullie tuin mag je absoluut niet weghalen hoor! Die groeit zo mooi onze tuin in".)
Ik heb mijn buren, met wie ik een goede relatie heb, gevraagd om de klimplant die onder mijn dakpannen kroop te snoeien en om de tijdelijk tegen de erfgrens gestalde woekerbamboe weg te halen. Dat vind ik geen gemiep. Ik zeur niet over hun bomen die over de erfgrens komen of het onkruid dat vanuit hun tuin oprukt. Op mijn beurt voorkom ik dat klimop tegen het hout van de schuur van de andere buren groeit. En hij snoeit mijn boom aan zijn kant. Ik zeur niet over hun kippen die mijn tuin overhoop halen. Zij zeuren niet over het zevenblad dat vanuit mijn tuin hun halfverharding in groeit. Zo vinden we een modus met elkaar. We zeuren niet over kleine dingen, maar overleggen wel over de dingen die we belangrijker of vervelender vinden. Niks mis mee, lijkt me. Ik heb liever dat m’n buren praten dan zich stilletjes zitten te ergeren.

Maar ik zou denk ik ook niet vragen om 30-40 meter bamboe weg te halen. Dat is niet mals. Mijn buren zijn wekenlang met een paar meter bezig geweest (gelukkig niet tegen onze erfgrens).
pi_210992080
En voor je het weet, popt ie toch weer ergens op.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_210992261
quote:
1s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 06:21 schreef Vanyel het volgende:
En voor je het weet, popt ie toch weer ergens op.
Ik kan zelf klimop bijvoorbeeld goed in de hand houden, al popt-ie telkens wel weer ergens op. Maar woekerbamboe lijkt me de hel, al is natuurlijk niets zo erg als }:| paardenstaart }:| .

Brandnetel en haagwinde van de buren haal ik zelf maar weg (met permissie). Ik weet dat ze dat stuk van de tuin wat verwaarlozen en geef ze groot gelijk. Vanuit mijn andere buren komt nauwelijks iets, want ze hebben een onderhoudsarme tuin.
  woensdag 18 oktober 2023 @ 07:59:59 #18
36431 bleiblei
pi_210992338
Nee dat klopt. Het waren ervaringen van verschillende buren over mijn tuin waardoor ik bijzonder terughoudend ben geworden om de andere kant op zaken aan mensen te vragen. Kom bij dat dit echt niet ff een klusje is van een halve dag. En het zijn vriendelijke meewerkende & leuke buren. Itt. Een aantal andere buren zoals hierboven genoemd ;) . Dus dat wil ik graag zo houden.

Maar bamboebegrenzer is bewezen spul. Dus dat gaat wel werken. Die klimopstop wat soort van schrikdraad is, dat wordt dan een duur experiment :P . Zet ik over een lengte van 15m die profielen tegen de muur en dan is het kwestie van stroom erop zetten :P .
pi_210992367
quote:
1s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 07:59 schreef bleiblei het volgende:
Nee dat klopt. Het waren ervaringen van verschillende buren over mijn tuin waardoor ik bijzonder terughoudend ben geworden om de andere kant op zaken aan mensen te vragen. Kom bij dat dit echt niet ff een klusje is van een halve dag. En het zijn vriendelijke meewerkende & leuke buren. Itt. Een aantal andere buren zoals hierboven genoemd ;) . Dus dat wil ik graag zo houden.

Maar bamboebegrenzer is bewezen spul. Dus dat gaat wel werken. Die klimopstop wat soort van schrikdraad is, dat wordt dan een duur experiment :P . Zet ik over een lengte van 15m die profielen tegen de muur en dan is het kwestie van stroom erop zetten :P .
Ga je 30-40 meter wortelbegrenzer ingraven? :o Nou ja, voordeel van dit soort oplossingen is wel dat je ze één keer doet.

- Edit - Ik bedenk net dat ik jaren geleden een soort wortelbegrenzer (hetzelfde spul met een ander doel) over een lengte van circa 10 meter heb ingegraven. Viel me toen beste mee, al was dat geen 80 cm diep.
  woensdag 18 oktober 2023 @ 08:14:49 #20
36431 bleiblei
pi_210992420
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 08:07 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ga je 30-40 meter wortelbegrenzer ingraven? :o Nou ja, voordeel van dit soort oplossingen is wel dat je ze één keer doet.

- Edit - Ik bedenk net dat ik jaren geleden een soort wortelbegrenzer (hetzelfde spul met een ander doel) over een lengte van circa 10 meter heb ingegraven. Viel me toen beste mee, al was dat geen 80 cm diep.
Ja joh, we moeten sowieso de fundering uitgraven van de garage met een minigraver. Dus dan is het een koud kunstje om de gleuf wat langer te maken en er dat plastic in te duwen 8-) .
pi_210992433
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 08:14 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Ja joh, we moeten sowieso de fundering uitgraven van de garage met een minigraver. Dus dan is het een koud kunstje om de gleuf wat langer te maken en er dat plastic in te duwen 8-) .
Oh, dat is dan een no-brainer!
pi_210992455
De buurvrouw heeft trouwens een paar weken geleden haar wilde wingerd gesnoeid en nu groeit er alweer een vertakking over een raam. Het is een mooie plant hoor, maar ik zou daar niet blij van worden. Wat dat betreft is wilde wingerd even 'erg' als klimop, misschien wel erger.
  woensdag 18 oktober 2023 @ 09:29:14 #23
36431 bleiblei
pi_210992921
Wingerd is alleen wel super mooi in het najaar O+ .
En heeft dat spul ook van die fijne zuignapjes? Volgens mij niet toch?
Groot nadeel is wel dat je zo een kaal takkenbos aan de muur hebt hangen in de winter -O- .
pi_210993214
Buren aan de overkant hebben het hele pand bewingerd.
Zónder zuignapjes, die in de stenen en voegen gaan groeien.
Het bestaat!

Het wordt prachtig rood / geel / oranje binnenkort. O+
pi_210993865
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 20:26 schreef bleiblei het volgende:
Iemand trouwens ideeën hoe je voorkomt dat de rimboe van de buren (klimop, bramen & woekerbamboe) je garage op de erfgrens sloopt?

Ik zat er aan te denken om tegen de fundering bamboebegrenzer in te graven tot 80cm diep (als ik ze kan vinden van 1m hoog en dik genoeg). Bramen gaan denk ik wel goed. Alleen die klimop vind ik spannend. Voor je het weet klimt het tussen de muur en dak naar binnen, of onder de dakpannen.

Een meter hoog is wel erg hoog voor bamboe, meeste bamboe gaan niet dieper dan 45 cm. De hoogste die ik heb gezien was 65 cm ooit een in een webshop, dat zou echt ruim voldoende moeten zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')