abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211115285
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 21:59 schreef Symphonic het volgende:

[..]
Die lagere palen rechts worden een takkenril, en we gaan proberen die heel slim te gaan gebruiken als verlengstuk van de moestuin.
Ik vind dat echt een heel tof plan O+
Spoilers!
  zaterdag 28 oktober 2023 @ 22:15:46 #102
249756 Symphonic
Pret met een Kerstpakket
pi_211115286
quote:
6s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 14:45 schreef dick_laurent het volgende:
Vandaag maar eens een tegelpad aangelegd op het grindpad dat leidt naar onze nieuwe (recent gebouwde) kamer onder het huis :D

Voor:

[ afbeelding ]

Na:

[ afbeelding ]

Voldaan gevoel. Was nog aardig zweten in de volle zon en 24 graden :P
Dit doet me echt zo aan huis van mijn ouders in Portugal denken..
Heb je ook citrusbomen staan?
Pietje Puk en de Plakbandcrisis
  zaterdag 28 oktober 2023 @ 22:17:14 #103
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_211115309
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 22:07 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik zou stoppen met zoeken. Een krentenboompje mag niet in je tuin ontbreken. O+
Ja ik vind m ook erg cool, maar blijkbaar hadden mn schoonouders er een en kwamen er daar allemaal duiven op de besjes af en scheten de boel onder. Dus vriendinlief is daardoor nog niet helemaal overtuigd :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  zaterdag 28 oktober 2023 @ 22:26:42 #104
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_211115428
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 22:12 schreef UitStraling het volgende:

[..]
Met een hoop geduld en wat opletwerk kun je een prachtige "boom" maken van een snelgroeiende Wisteria, maak je de vorm van een paal en daarop de gewenste kroon van hout en leiden maar.
Ja blauwe regen is schitterend maar ik wil graag zoveel mogelijk inheemse beplanting in onze tuin.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_211115561
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 22:17 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Ja ik vind m ook erg cool, maar blijkbaar hadden mn schoonouders er een en kwamen er daar allemaal duiven op de besjes af en scheten de boel onder. Dus vriendinlief is daardoor nog niet helemaal overtuigd :D
Ugh, duiven. Wonderwel heb ik daar geen last van.

Als ik kijk naar wat ik zelf in de tuin heb:
- Gouden regen (Laburnum watereri 'Vossii'). Blijft bescheiden en groeit niet zo snel. Is wel erg giftig.
- Sneeuwbal (Viburnum bodnantense 'Dawn'). Bloeit in de winter. Heeft wel een wat slordige groei.
- Hazelaar. Maakt veel takken aan, maar wordt niet heel groot. Ik vind de vaasvormige groei mooi. En dan heb je je eigen hazelnoten.
- Fruitbomen (laagstam of halfstam).
- Sierappel vanwege de bloesem.

Maar als ik eerlijk ben, vind ik de groeiwijze van het krentenboompje het mooist. Het is een elegant boompje. Alleen mijn Perzische slaapboom vind ik eleganter, maar die wordt mogelijk te hoog voor je tuin en is bovendien niet inheems. (Er zullen er wel meer van mijn lijstje niet inheems zijn.)

Wat ik ook aardig vind, is de vlier. Die groeit als een gek, maar blijft een kleine boom en is bovendien goed in vorm te snoeien. Je hebt er snel wat aan. Er is een vlier met fijn, rood blad, sambucus nigra. Die vind ik ook elegant (al was elegantie niet je criterium).

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 28 oktober 2023 @ 22:44:00 #106
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_211115688
quote:
11s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 21:55 schreef UitStraling het volgende:
Gele kornoelje is nieuw voor me en ik dacht dat ik zowat alle planten/heesters/bomen/plantjes wel zou kennen.
Hahahaha, het idee al dat je alle planten en heesters wel zou kennen.

Dan zit je nog voor het punt dat je beseft hoeveel planten/heesters/bomen er zijn denk ik ;) .

Die gele kornoelje kende ik ook niet trouwens! Ziet er wel tof uit.
  zaterdag 28 oktober 2023 @ 22:53:06 #107
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_211115816
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 22:35 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ugh, duiven. Wonderwel heb ik daar geen last van.

Als ik kijk naar wat ik zelf in de tuin heb:
- Gouden regen (Laburnum watereri 'Vossii'). Blijft bescheiden en groeit niet zo snel. Is wel erg giftig.
- Sneeuwbal (Viburnum bodnantense 'Dawn'). Bloeit in de winter. Heeft wel een wat slordige groei.
- Hazelaar. Maakt veel takken aan, maar wordt niet heel groot. Ik vind de vaasvormige groei mooi. En dan heb je je eigen hazelnoten.
- Fruitbomen (laagstam of halfstam).
- Sierappel vanwege de bloesem.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Maar als ik eerlijk ben, vind ik de groeiwijze van het krentenboompje het mooist. Het is een elegant boompje. Alleen mijn Perzische slaapboom vind ik eleganter, maar die wordt mogelijk te hoog voor je tuin en is bovendien niet inheems. (Er zullen er wel meer van mijn lijstje niet inheems zijn.)

Wat ik ook aardig vind, is de vlier. Die groeit als een gek, maar blijft een kleine boom en is bovendien goed in vorm te snoeien. Je hebt er snel wat aan. Er is een vlier met fijn, rood blad, sambucus nigra. Die vind ik ook elegant (al was elegantie niet je criterium).

[ [url=https://i.tuincentrum.nl/https://store.tuincentrum(...)5func=fit]afbeelding[/url] ]
Ik heb hier in de achtertuin één duif gezien die een paar keer terug is gekomen, verder niet. Een boom met besjes die vogels aantrekt lijkt me top, maar geen duiven. En misschien valt het wel mee als ie er is. Lijkt met sterk dat er opeens 10 duiven op af komen.

Een perenboom hebben we sinds het voorjaar staan, en net een vlier gekocht voor de voorkant, dus je zit wel aardig op onze lijn :D

Elegantie of looks spelen natuurlijk wel mee. Wilgen vind ik bijvoorbeeld wel gaaf en spelen ook een belangrijke ecologische rol, maar onze tuin is daar niet de plek voor.

Oh, hazelaar hebben we ook, maar nog in een pot. Ik denk dat ik die in een gemeenteperk plaats
pi_211116196
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 22:53 schreef GrumpyFish het volgende:

Elegantie of looks spelen natuurlijk wel mee. Wilgen vind ik bijvoorbeeld wel gaaf en spelen ook een belangrijke ecologische rol, maar onze tuin is daar niet de plek voor.
Vanwege het formaat? Mijn buurvrouw weet een wilg in haar tuin klein te houden door die te knotten. Daar heeft ze een interessante strategie voor: ze heeft ervoor gezorgd dat de boom twee stammen heeft en ze snoeit de stammen om het jaar. Daardoor ziet de boom er altijd leuk uit én wordt die niet zo groot. En de beesten zijn er blij mee.
pi_211116241
quote:

[..]
Ik heb hier in de achtertuin één duif gezien die een paar keer terug is gekomen, verder niet. Een boom met besjes die vogels aantrekt lijkt me top, maar geen duiven. En misschien valt het wel mee als ie er is. Lijkt met sterk dat er opeens 10 duiven op af komen.

Een perenboom hebben we sinds het voorjaar staan, en net een vlier gekocht voor de voorkant, dus je zit wel aardig op onze lijn :D

Oh, hazelaar hebben we ook, maar nog in een pot. Ik denk dat ik die in een gemeenteperk plaats
Een zoete Kers zou je neer kunnen zetten, best een mooie boom en de kersen trekken vogels. Die moet je wel snoeien op een gegeven moment, maar dat kan ook rigoreus.
  zaterdag 28 oktober 2023 @ 23:24:00 #110
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_211116410
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 23:13 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Vanwege het formaat? Mijn buurvrouw weet een wilg in haar tuin klein te houden door die te knotten. Daar heeft ze een interessante strategie voor: ze heeft ervoor gezorgd dat de boom twee stammen heeft en ze snoeit de stammen om het jaar. Daardoor ziet de boom er altijd leuk uit én wordt die niet zo groot. En de beesten zijn er blij mee.
Ik weet het niet precies. Ik denk dat ik wilgen altijd associeer met een rij opstelling in een grote ruimte. Zo'n solitaire wilg in een vrij kleine tuin lijkt me dan niks.
pi_211116859
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 22:17 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Mijn buurman heeft er 15 ofzo langs zijn erfgrenzen, ik zie er helemaal niks in.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  zondag 29 oktober 2023 @ 00:19:14 #112
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_211117343
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 23:49 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Mijn buurman heeft er 15 ofzo langs zijn erfgrenzen, ik zie er helemaal niks in.
Hangt gewoon van de plek af. In onze vorige tuin, midden in een top 5 stad met een duivenmelker achter ons, zaten de krentenboompjes altijd vol van die schijtbeesten. Van die dunne takjes met zoon volgevreten beest erop waardoor die boompjes na het seizoen vol gebroken takken zat.

Maar goed, nu dus in een dorp zonder duivenmelkers (voor zover ik weet), valt het heel erg mee. Daarnaast hebben de dieren hier ook een hoop andere dingen te vreten waardoor het dagmaal niet perse can 2 boompjes hoeft te komen :P .
pi_211118167
Ik zie krentenboompjes ook wel eens in bosplantsoenen staan en dan zijn ze niet zoveel aan, op de bloesemtijd na. Solitair vind ik ze wel mooi, zeker als je ze een handje helpt met het krijgen van een goede basisvorm. Dat geldt voor wel meer kleine bomen omdat het in feite geen bomen maar heesters zijn.

Zelf vond ik knotwilgen altijd verschrikkelijk. Dat is wel wat veranderd, al vind ik de natuurlijke vorm van een boom veel mooier.
pi_211118174
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 23:24 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Ik weet het niet precies. Ik denk dat ik wilgen altijd associeer met een rij opstelling in een grote ruimte. Zo'n solitaire wilg in een vrij kleine tuin lijkt me dan niks.
Ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt. Het is een heel logge boom, compleet anders dan de sierlijkere krentenboom en gele kornoelje.
pi_211118222
Krentenboompje O+. Wij hebben hem solitair centraal in de achtertuin staan. De vogels zijn er dol op. Ik probeer mijn man ook nog te overtuigen om er een aan te schaffen voor de voortuin.
pi_211118302
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 00:19 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Hangt gewoon van de plek af. In onze vorige tuin, midden in een top 5 stad met een duivenmelker achter ons, zaten de krentenboompjes altijd vol van die schijtbeesten. Van die dunne takjes met zoon volgevreten beest erop waardoor die boompjes na het seizoen vol gebroken takken zat.

Maar goed, nu dus in een dorp zonder duivenmelkers (voor zover ik weet), valt het heel erg mee. Daarnaast hebben de dieren hier ook een hoop andere dingen te vreten waardoor het dagmaal niet perse can 2 boompjes hoeft te komen :P .
Er zitten hier ook geen duiven in, ik vind ze gewoon niet mooi ;)

Mij lijkt een tulpenboom (Liriodendron tulipifera) echt fantastisch. Maar 20 meter vind ik wat heftig.

[ Bericht 4% gewijzigd door Vanyel op 29-10-2023 07:52:20 ]
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  Moderator zondag 29 oktober 2023 @ 09:16:51 #117
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_211118968
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 06:57 schreef Claudia_x het volgende:
Ik zie krentenboompjes ook wel eens in bosplantsoenen staan en dan zijn ze niet zoveel aan, op de bloesemtijd na. Solitair vind ik ze wel mooi, zeker als je ze een handje helpt met het krijgen van een goede basisvorm. Dat geldt voor wel meer kleine bomen omdat het in feite geen bomen maar heesters zijn.

[ afbeelding ]

Zelf vond ik knotwilgen altijd verschrikkelijk. Dat is wel wat veranderd, al vind ik de natuurlijke vorm van een boom veel mooier.
Oh ik ben altijd zo'n liefhebber van kersebloesem bomen geweest. _O_
Dat is iets wat hier vrijwel niet voorkomt aan de kust waar wij zitten helaas. Echter, op ongeveer een uur rijden van ons huis het binnenland in heb je het stadje Cieza en daar hebben ze in het voorjaar echt prachtige velden met bloesems

quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 22:15 schreef Symphonic het volgende:

[..]
Dit doet me echt zo aan huis van mijn ouders in Portugal denken..
Heb je ook citrusbomen staan?
Ja we hebben een (lullig klein) citroenboompje :P Maar die moet nog op gang komen. Hij heeft nu een paar citroentjes inmiddels :D
Verder moeten we sws nog meer planten gaan halen voor onze tuin want het is nog vrij kaal. Toen we het huis een jaar geleden kochten was de HELE tuin, echt letterlijk de héle tuin een groot oerwoud aan oleander. Van voor tot achter was gewoon een lang "bos" aan oleander struik zeg maar :')

Vorige eigenaren hadden het totaal laten gaan jaren lang en oleander groeit hier echt als een idioot, dus we hebben eerst met behulp van tuinier al die oleander met wortel en al laten verwijderen om letterlijk vanaf nul weer de tuin mooi en divers te gaan maken.
  zondag 29 oktober 2023 @ 10:03:52 #118
249756 Symphonic
Pret met een Kerstpakket
pi_211119349
Dan weet je ook bijna niet waar je beginnen moet. Fijn dat de oleander geruimd is.
Ik ben heel benieuwd hoe het gaat worden.
Pietje Puk en de Plakbandcrisis
pi_211120099
Hoe ben je daar eigenlijk terechtgekomen, @dick_laurent?

En je hebt toch wel een oleander laten staan, hè? Ze bloeien zo lang en fraai.
pi_211120842
Ik heb het mezelf toch maar niet te moeilijk gemaakt en ben vanmorgen naar het tuincentrum geweest. De eerste potten zijn gevuld, zal dadelijk een fotootje delen.
Ben blij dat ik er bij openingstijd was, want toen ik weg ging stond het hele parkeerterrein vol. Voornamelijk voor de kerstshow denk ik.
  zondag 29 oktober 2023 @ 13:04:02 #121
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211121029
quote:

Wait, what?
Resistance is futile.
  zondag 29 oktober 2023 @ 13:06:14 #122
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211121061
Even niet gekeken naar inheems of niet, maar deze bomen staan op mijn lijstje als kanshebbers omdat ze niet groter worden dan 6m:

Judasboom
Rode meidoorn
Rode kerspruim
Krentenboom
Pruikenboom

En ik neig zelf heel erg naar pruikenboom want roos/paars blad.

Hoe lang bloeit een krentenboompje ongeveer?
Resistance is futile.
pi_211121107
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 12:50 schreef Tuindier het volgende:
Voornamelijk voor de kerstshow denk ik.
:'( :D :'(
pi_211121288
quote:
7s.gif Op zondag 29 oktober 2023 13:06 schreef Seven. het volgende:
Even niet gekeken naar inheems of niet, maar deze bomen staan op mijn lijstje als kanshebbers omdat ze niet groter worden dan 6m:

Judasboom
Rode meidoorn
Rode kerspruim
Krentenboom
Pruikenboom

En ik neig zelf heel erg naar pruikenboom want roos/paars blad.

Hoe lang bloeit een krentenboompje ongeveer?
Oh ja, een judasboom! Die heb ik zelf dit jaar ook geplant omdat ik die bij de buurvrouw zag. Erg fraai. Fotootje van het internet (maar in het echt vind ik 'em nog mooier):

Wat bijzonder is aan de boom, is dat die eerst bloeit en daarna pas blad krijgt. En het blad is hartvormig:

Ik ben een zuinigerd en heb 'em zo'n 10 cm hoog gekocht.

Van de meidoorn vind ik de doornen naar. Met de pruikenboom heb ik geen ervaring. En ik weet niet meer precies hoelang het krentenboompje bloeit.
  Moderator zondag 29 oktober 2023 @ 13:51:11 #125
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_211121653
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 11:41 schreef Claudia_x het volgende:
Hoe ben je daar eigenlijk terechtgekomen, @:dick_laurent?

En je hebt toch wel een oleander laten staan, hè? Ze bloeien zo lang en fraai.
Lang verhaal :P De relatief korte versie is dat ik eigenlijk al mijn hele leven me meer aangetrokken heb gevoeld tot warmere drogere streken kwa klimaat, landschap etc.

Afijn, coronapandemie is stom genoeg een vd beste dingen geweest die er kon gebeuren (voor mij :@ ) want daardoor kreeg ik in de winter van 2021 toestemming van mijn toenmalige baas om 2.5 maanden remote vanuit zuidoost Spanje te werken aangezien het hele team toch al vanuit huis werkte, dus why not!

Dus na die 2.5 maanden ging ik met enorme tegenzin weer terug naar Holanda, want ik voelde me zo lekker en thuis daar... Naja en toen is het in mijn hoofd eigenlijk gaan groeien naar, waarom de heck doe ik het gewoon niet? Je leeft maar 1X :D
En ja, een jaar later werd de move definitief gemaakt, nu dus een krap jaartje geleden.

Edit: ohja, en heb zeker oleander laten staan, op twee plekken. Want ze krijgen inderdaad hele mooie bloemen :)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 3% gewijzigd door dick_laurent op 29-10-2023 14:03:56 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')