abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211110858
Negen Anemone Hupehensis Alba's aangeschaft maar nu las ik dat die graag "door de tuin heen lopen" en nu heeft mijn brein er blijvend Anemone Huppelensis Alba van gemaakt.
  Moderator zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:45:52 #77
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_211110994
Vandaag maar eens een tegelpad aangelegd op het grindpad dat leidt naar onze nieuwe (recent gebouwde) kamer onder het huis :D

Voor:

Na:

Voldaan gevoel. Was nog aardig zweten in de volle zon en 24 graden :P
  zaterdag 28 oktober 2023 @ 16:41:46 #78
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_211111913
Iemand nog een leuke tip voor een kleine (4-6m) niet al de breed uitgroeiende boom? Voorkeur gaat uit naar een inheemse boom.

Nu al op het lijstje:
Drents krentenboompje
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_211112253
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 16:41 schreef GrumpyFish het volgende:
Iemand nog een leuke tip voor een kleine (4-6m) niet al de breed uitgroeiende boom? Voorkeur gaat uit naar een inheemse boom.

Nu al op het lijstje:
Drents krentenboompje
Frangula alnus (Sprokehout/Vuilboom) voldoet volgens mij ook aan de wensen. Gele kornoelje zou ook kunnen. En wilgen zijn ook inheems en ook in lagere varianten te vinden.
pi_211112583
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 14:28 schreef UitStraling het volgende:
Negen Anemone Hupehensis Alba's aangeschaft maar nu las ik dat die graag "door de tuin heen lopen" en nu heeft mijn brein er blijvend Anemone Huppelensis Alba van gemaakt.
_O_

quote:
6s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 14:45 schreef dick_laurent het volgende:
Vandaag maar eens een tegelpad aangelegd op het grindpad dat leidt naar onze nieuwe (recent gebouwde) kamer onder het huis :D

Voor:

[ afbeelding ]

Na:

[ afbeelding ]

Lekker bezig!

Wij hebben vandaag compostbakken 1 en 2 vervangen door het nieuwe roterende systeem. Dat systeem heeft een betegelde ondergrond gekregen. De compost uit de oudste bak is verdeeld over de moestuin.

Verder zijn de laatste tomatenplanten verwijderd, is er veel opgeruimd, is het gras voor het laatst dit jaar gemaaid, zijn de maaimachines winterklaar gemaakt, is er een struik gesnoeid en zitten er weer 110 bollen in de grond.

Ik heb trouwens geen idee welke struik ik heb gesnoeid. Hij wordt elk jaar rond deze tijd groter en groener en beneemt ons dan het zicht als we oprit af willen rijden de weg op.

Morgen verder met de bollen. Dan ontdoen we ook het stuk tuin waar het compostgebeuren eerst stond van onkruid en dan wordt daar nog 2 kuub grond op gestort. Die grond ligt enorm in de weg nu dus hopelijk lukt het om dat af te krijgen.
Spoilers!
pi_211112678
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 12:57 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Wat zoek je precies? Vaste planten of heesters? Groenblijvend in de winter of zelfs bloeiend?
Een combi denk ik. Ik heb in mijn hoofd dat ze bij het tuincentrum een beetje de plofkippen onder de tuinplanten hebben, die er nu prachtig uit zien maar eigenlijk vrij zwak zijn. Het zou niet erg zijn als ze meerdere jaren meegaan.
pi_211112834
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 17:57 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Een combi denk ik. Ik heb in mijn hoofd dat ze bij het tuincentrum een beetje de plofkippen onder de tuinplanten hebben, die er nu prachtig uit zien maar eigenlijk vrij zwak zijn. Het zou niet erg zijn als ze meerdere jaren meegaan.
Ik heb van Gardeners’s world geleerd dat je een pot het beste kunt beplanten met 3 types planten samen: a pillar, a spiller and a filler. Oftewel eentje die omhoog gaat, eentje die over de rand gaat hangen en eentje die de boel daartussen opvult. Als pillar is misschien een mahoniestruik wel iets. Helleborus erbij en dan nog iets. Evt wat bollen in de pot erbij stoppen, beetje afhankelijk van het formaat van je pot en planten.
pi_211112911
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 18:14 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Ik heb van Gardeners’s world geleerd dat je een pot het beste kunt beplanten met 3 types planten samen: a pillar, a spiller and a filler. Oftewel eentje die omhoog gaat, eentje die over de rand gaat hangen en eentje die de boel daartussen opvult. Als pillar is misschien een mahoniestruik wel iets. Helleborus erbij en dan nog iets. Evt wat bollen in de pot erbij stoppen, beetje afhankelijk van het formaat van je pot en planten.
Dat was het plan ja. Mijn dilemma is waar ik de planten ga halen.
pi_211112974
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 18:24 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Toch gewoon bij een tuincentrum, ik gok dat dergelijke planten en heesters daar gewoon prima zijn. Zolang je geen bolchrysanten enzo koopt
pi_211114769
quote:

Nu al op het lijstje:
Drents krentenboompje
Davidia involucrata.

Niet inheems maar die wil je hebben in je tuin met dat maatje.
pi_211114860
quote:

Nu al op het lijstje:
Drents krentenboompje
Berk
  zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:53:12 #87
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_211115015
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 17:16 schreef Puala het volgende:

[..]
Frangula alnus (Sprokehout/Vuilboom) voldoet volgens mij ook aan de wensen. Gele kornoelje zou ook kunnen. En wilgen zijn ook inheems en ook in lagere varianten te vinden.
Thanks voor je suggesties.

Die gele kornoelje vind ik wel gaaf, al zie ik daar ook wel vrij brede varianten van. Moet je die flink snoeien om hem slank te houden?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:54:09 #88
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_211115027
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 21:33 schreef UitStraling het volgende:

[..]
Davidia involucrata.

Niet inheems maar die wil je hebben in je tuin met dat maatje.
Hm...

In zijn natuurlijke verspreidingsgebied tot 20 m hoogte groeiend, in ons klimaat maximaal tot 15 m.
pi_211115037
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 21:53 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Thanks voor je suggesties.

Die gele kornoelje vind ik wel gaaf, al zie ik daar ook wel vrij brede varianten van. Moet je die flink snoeien om hem slank te houden?
Met een groeisnelheid van ca. 20-40 cm op jaarbasis is de gele kornoelje een redelijk snel groeiende plant.

Denk dat dat goed bij te houden is in de praktijk :Y
pi_211115041
Gele kornoelje is nieuw voor me en ik dacht dat ik zowat alle planten/heesters/bomen/plantjes wel zou kennen.
pi_211115058
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 21:54 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Hm...

In zijn natuurlijke verspreidingsgebied tot 20 m hoogte groeiend, in ons klimaat maximaal tot 15 m.
Toch komt de zakdoekjesboom klein over door zijn open kruin, bijna een heester.
  zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:57:18 #92
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_211115071
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 21:41 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Berk
Die worden ook zo 20 meter.
  zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:59:04 #93
249756 Symphonic
Pret met een Kerstpakket
pi_211115085
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 11:09 schreef Puala het volgende:

[..]
Jullie kunnen wel met een groepje gaan paaldansen idd :D O+

Wel heel tof. Ben benieuwd hoe het is straks met planten
Die lagere palen rechts worden een takkenril, en we gaan proberen die heel slim te gaan gebruiken als verlengstuk van de moestuin.

[ Bericht 0% gewijzigd door Symphonic op 28-10-2023 22:05:27 ]
Pietje Puk en de Plakbandcrisis
  zaterdag 28 oktober 2023 @ 22:00:54 #94
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_211115103
quote:
15s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 21:56 schreef UitStraling het volgende:

[..]
Toch komt de zakdoekjesboom klein over door zijn open kruin, bijna een heester.
Ja maar ik wil een kleine boom, niet een grote met een kleine uitstraling (hihi)
pi_211115144
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 18:24 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Ik ken de meeste webwinkels uit de OP en ben daar tevreden over. Je kunt zo gerichter op zoek naar kleine exemplaren van vaste planten en heesters. Het zijn niet allemaal biologische kwekerijen, dus daar moet je op letten als je dat belangrijk vindt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_211115150
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 22:00 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Ja maar ik wil een kleine boom, niet een grote met een kleine uitstraling (hihi)
Een lijsterbes oogt ook luchtig
pi_211115151
quote:

[..]
:D
pi_211115170
quote:

Nu al op het lijstje:
Drents krentenboompje
Ik zou stoppen met zoeken. Een krentenboompje mag niet in je tuin ontbreken. O+
pi_211115186
quote:
6s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 14:45 schreef dick_laurent het volgende:

Voor:

[ afbeelding ]

Na:

[ afbeelding ]

Blijft wonderlijk om dat verschil te zien met Hollandse huizen en tuinen. Leuk ook, zo'n ondergrondse kamer!
pi_211115248
quote:

[..]
Met een hoop geduld en wat opletwerk kun je een prachtige "boom" maken van een snelgroeiende Wisteria, maak je de vorm van een paal en daarop de gewenste kroon van hout en leiden maar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')