abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212403072
Het lijkt wel alsof alles tegelijk gebeurt nu. De hortensia's, clematissen en rozen lopen uit, de pioenrozen en zelfs asters komen op. Intussen bloeien wat bollen, de helleborussen en winterjasmijn.

Dit jaar heb ik de oleander eens flink gesnoeid, aangezien die vorig jaar ging hangen. Ik geloof dat-ie nu drie winters heeft overleefd. Hij doet het fantastisch in de koude kas zonder winterbescherming. Op de foto zie je achterin de palm. Die groeit veel minder hard, maar doet het ook goed en verdraagt de natte bodem prima.

En deze wolfsmelk is wel m'n favoriet. Hij ziet er nu alweer geweldig uit:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_212403153

De hazelaars bloeien, de rode katjes steken mooi af tegen de gewone groene,
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_212403216
Misschien ook wel geinig om te laten zien, mijn klaproostransplantatie:

Er is een stuk border waar ik weer gazon van wil maken. Natuurlijk zaait klaproos zich juist daar uit. Zo gebeurt dat elk jaar op precies de plekken waar ik het niet wil. Klaproos is een van die planten die zich niet goed laat verplaatsen, maar als je het op tijd doet in een natte periode en een kluit die groot genoeg is meeneemt, lukt het wel.
pi_212403224
quote:
7s.gif Op maandag 12 februari 2024 18:48 schreef sigme het volgende:
[ afbeelding ]
De hazelaars bloeien, de rode katjes steken mooi af tegen de gewone groene,
Hola, het is me niet eens opgevallen dat die bloeit! Morgen even bekijken.
  maandag 12 februari 2024 @ 19:05:34 #280
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_212403379
Elleuh,

Hier ik ook weer wat beter met de tuin aan de slag,
ik wil graag inheemse planten /bloemen gaan gebruiken. Is er ergens een ( europese) site die geeft wat de inheemse planten in een gebied zijn?
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_212403447
quote:
7s.gif Op maandag 12 februari 2024 19:05 schreef Barreltje het volgende:
Elleuh,

Hier ik ook weer wat beter met de tuin aan de slag,
ik wil graag inheemse planten /bloemen gaan gebruiken. Is er ergens een ( europese) site die geeft wat de inheemse planten in een gebied zijn?
Hier hebben we www.floravannederland.nl. Fantastische database. Heb je hier wat aan? (Gezocht op 'Danmarks flora'. :+)
pi_212404548
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 18:52 schreef Claudia_x het volgende:
Misschien ook wel geinig om te laten zien, mijn klaproostransplantatie:

[ afbeelding ]

Er is een stuk border waar ik weer gazon van wil maken. Natuurlijk zaait klaproos zich juist daar uit. Zo gebeurt dat elk jaar op precies de plekken waar ik het niet wil. Klaproos is een van die planten die zich niet goed laat verplaatsen, maar als je het op tijd doet in een natte periode en een kluit die groot genoeg is meeneemt, lukt het wel.
Bedankt voor de tip en de foto. Ik zal eens kijken of ik ook uitzaailingen heb. En bedenken waar ik die naartoe wil transporteren.
Spoilers!
pi_212404856
Ik las uitzaaiingen ;( :P

En de hazelaar vd buur is ook een gewone groene. Ik ken geen rode! Mooi!
pi_212404863
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 20:38 schreef Blues het volgende:
Ik las uitzaaiingen ;( :P

En de hazelaar vd buur is ook een gewone groene. Ik ken geen rode! Mooi!
Dat typte ik ook eerst :D
Spoilers!
  maandag 12 februari 2024 @ 21:37:47 #285
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_212405747
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 19:10 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Hier hebben we www.floravannederland.nl. Fantastische database. Heb je hier wat aan? (Gezocht op 'Danmarks flora'. :+)
ja tak! ;)
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_212440183
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2024 20:15 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Bedankt voor de tip en de foto. Ik zal eens kijken of ik ook uitzaailingen heb. En bedenken waar ik die naartoe wil transporteren.
Ik heb 1 uitgezaaide klaproos gevonden en die staat precies op de juiste plaats.

Volgens mij heb ik vorig jaar de klaproos verwijderd voor hij zaad maakte. Hij stond echt te erg in de weg.
Spoilers!
pi_212470093
Vandaag was het enorm lente hier. Zon, bolletjes O+

Een paar 'gewone' narcissen al helemaal in bloei:

Meestal zijn deze, de mini-narcisjes, eerder dan de groten

En ik zie her en der pollen van de vaste korenbloem opkomen, dat belooft veel :Y
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 17 februari 2024 @ 20:03:22 #288
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212470552
Ik wilde morgen wat doen in de tuin maar het gaat de hele dag regenen :') .
Resistance is futile.
pi_212473932
Ik heb vandaag alles gedaan wat ik nog moest doen om het gazon op orde te krijgen voor het robotmaaierseizoen start. Ik had vorig jaar wat tegels ontdekt onder een stukje gazon. Die heb ik opgegraven ik heb dat stuk opgehoogd en hersteld. Elders heb ik opgehoogd en gezaaid. Ik heb wat planten verplaatst (en gesplitst) en een nieuwe border gemaakt. Oh, en ik heb stipa gesnoeid.

Omdat ik wist dat het morgen de hele dag gaat regenen, heb ik eigenlijk te veel gedaan. Oef. Wat mij betreft mag het regenseizoen wel weer eens eindigen.
  zondag 18 februari 2024 @ 10:18:01 #290
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212479273
Toch maar even de tuin in geweest. Veel knoppen. Even de dode rommel uit de hangende bakken gehaald, bieslook is alweer aan het uitlopen :D .

De forsythia gaat dit jaar vroeg bloeien, denk ik. Ziet er eigenlijk uit alsof 'ie nog een weekje nodig heeft. Ik heb 'm bij het ruimen laten staan en drastisch gesnoeid (in de verkeerde tijd van het jaar ook :') ) maar eigenlijk staat 'ie op de plek waar de wadi over 2 maanden komt. T.z.t. laat ik 'm verplaatsen en dan is het ook de goeie tijd van het jaar voor een snoeibeurt, dus dan denk ik dat ik 'm tot een cm of 60-70 terug snoei.

Wat is een goeie tijd om hosta te verplaatsen? Ik heb e.e.a. staan naast de oprit maar ik wil dit op een onopvallende plek neerzetten voor de slakken (en dus ook de egels >:) ). Verder hoop ik daarmee te voorkomen dat slakken de tuin overnemen. Met zo'n beekje in de achtertuin verwacht ik wel dat we hier de nodige overlast mee gaan krijgen.

Hopelijk volgend weekend beter weer. Dan ga ik alvast wat tegels opwippen en een graaf vrije zone aanwijzen zodat ik de ruimte heb om e.e.a. te verplaatsen.
Resistance is futile.
  zondag 18 februari 2024 @ 10:21:45 #291
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212479315
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2024 22:02 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb vandaag alles gedaan wat ik nog moest doen om het gazon op orde te krijgen voor het robotmaaierseizoen start. Ik had vorig jaar wat tegels ontdekt onder een stukje gazon. Die heb ik opgegraven ik heb dat stuk opgehoogd en hersteld. Elders heb ik opgehoogd en gezaaid. Ik heb wat planten verplaatst (en gesplitst) en een nieuwe border gemaakt. Oh, en ik heb stipa gesnoeid.

Omdat ik wist dat het morgen de hele dag gaat regenen, heb ik eigenlijk te veel gedaan. Oef. Wat mij betreft mag het regenseizoen wel weer eens eindigen.
Kutregen :') . Ik ben er ook helemaal klaar mee ineens. Ondertussen gaat dit alweer 5 maanden door. Komende zomer waarschijnlijk weer droogte :') .

Wat heb je allemaal verplaatst en gesplitst?
Resistance is futile.
pi_212479990
quote:
7s.gif Op zondag 18 februari 2024 10:21 schreef Seven. het volgende:

[..]
Kutregen :') . Ik ben er ook helemaal klaar mee ineens. Ondertussen gaat dit alweer 5 maanden door. Komende zomer waarschijnlijk weer droogte :') .
Ja, in de aanhoudende regen is het gewoon niet te doen. Intussen wordt de tuin vooral een bende van het veelvuldig erin werken.

quote:
Wat heb je allemaal verplaatst en gesplitst?
Ik had jaren geleden een aangewaaid boompje geplant dat ik eigenlijk toch weg wilde hebben. En ik heb dit stuk aangepakt (oude foto):

Zo'n stukje als hierboven werkt totaal niet, want overal groeit paardenstaart doorheen (en ook nog eens riet). Ik heb een borderrand gemaakt, kardoen een stukje verplaatst en heemst (linksonder op de foto) ergens anders neergezet. Heemst heb ik gesplitst, wat niet zo goed ging omdat de kluit flink verhout is. Dat werd zagen.

Ik ben bang dat ik overmoedig ben geweest t.a.v. kardoen. Ik wist niet dat kardoen een penwortel heeft. Volgens mij heb ik de wortel een beetje beschadigd. Bovendien was kardoen al een tijdje aan het uitlopen. Het is afwachten of die het gaat overleven. En of dat zagen van heemst nou verstandig was...? Ik tuinier wat roekeloos, maar daar leer ik wel veel van. En ach, je kunt altijd een nieuwe plant kopen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 18-02-2024 11:22:36 ]
pi_212480511
Ik ben ook helemaal klaar met die regen. Gisteren wel de cornunussen siberica gesnoeid, en het stuk van de wisteria waar ik zonder trapje bij kon. Mijn rozen lopen al uit, maar de kweker mailde juist dat ik nog even moet wachten met die snoeien. Gardeners World zegt weer iets anders.

De mangolia zit wel al flink in de knop, en de nieuw geplante gewone vlier loopt ook flink uit. Ik kan niet wachten tot het iets droger weer wordt en de lente losbarst.
pi_212480744
Wat voor siergras denken jullie dat dit is?

pi_212480759
Ik wilde ook de tuin in vandaag 8)7 kom er niet aan toe.
Maar skip vandaag ook maar :')
pi_212480880
quote:
5s.gif Op zondag 18 februari 2024 12:12 schreef Claudia_x het volgende:
Wat voor siergras denken jullie dat dit is?

[ afbeelding ]
Een Japans siergras denk ik
pi_212480901
https://i.postimg.cc/T3jQ3q3m/IMG20240218111501.jpg

Heb deze "boom" eerder nog nooit niet gesnoeid.
Ben benieuwd wat er gaat komen.

[ Bericht 1% gewijzigd door hoechst op 18-02-2024 13:15:49 ]
pi_212482000
En ik doe nog niks. In de tuin. 😎
pi_212482106
Gisteren alsnog de bollen van de tulpen en alliums in potten geplant, door gezondheidsproblemen waren we daar nog niet aan toe gekomen, ik ben erg benieuwd of ze nog wat gaan doen. Schaal met narcissen van vorig jaar ook maar eens uit de schuur gehaald, die waren al mooi aan het groeien.
Verder is de ‘tuin’ nog steeds een lege kale modderige bende, ik ben echt zo klaar met die hovenier
pi_212482767
Toch wel leuk om even de tuin in te gaan, ook al regent het.

Vanuit m'n keuken zie ik heuchera onder de hortensia's, waar nu tulpen en narcissen tussen opkomen. Heuchera heb ik eind vorig jaar geplant bij wijze van experiment:

Een flinke rij zomerklokjes komt op (volgens mij bloeit er zelfs al één):

En een van m'n wolfsmelken staat op het punt te gaan bloeien:

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')