abonnement Unibet Coolblue
  Moderator dinsdag 16 januari 2024 @ 13:22:39 #226
382129 crew  Donna
pi_212050208
Een grote hoge dichte rhodondedron vind ik bijv ook mooi, maar zou niet weten waar je dat zo koopt. Ik heb alleen maar kleintjes.
pi_212050760
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2024 13:20 schreef Donna het volgende:

[..]
Het zit in mijn beeld vanaf de bank en ik vind het zelf wel leuk om wat te zien. Stokken of kale takken vind ik minder om te zien. Plus dat ik in bijv. een conifeer achtige lampjes kan hangen rondom de feestdagen.
Mja eigenlijk is het wel het belangrijkste. Of iig dicht in de winter.
Een combinatie kan ook mooi zijn? Ik had bij mijn vorige huis glansmispel, laurier, olijfwilg en liguster gecombineerd. En doordat de 1 wat breder groeit en de ander wat minder groeide het uiteindelijk heel fijn dicht. En alles is in hoogtes redelijk betaalbaar te krijgen.
pi_212050962
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2024 13:22 schreef Donna het volgende:
Een grote hoge dichte rhodondedron vind ik bijv ook mooi, maar zou niet weten waar je dat zo koopt. Ik heb alleen maar kleintjes.
Hier kun je bijv. rhododendrons van 60-70 cm hoog kopen. En ze hebben haagelementen.

Als ik jou was, zou ik de struik of struiken van mijn voorkeur zo hoog mogelijk kopen en kiezen voor een niet al te snel groeiende struik. Ja, dan heb je wat meer geduld nodig, maar het is ook vervelend om ruzie met de buren te krijgen omdat je haag als een gek over de erfgrens heen groeit.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator dinsdag 16 januari 2024 @ 14:36:31 #229
382129 crew  Donna
pi_212051058
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2024 14:25 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Hier kun je bijv. rhododendrons van 60-70 cm hoog kopen. En ze hebben haagelementen.

Als ik jou was, zou ik de struik of struiken van mijn voorkeur zo hoog mogelijk kopen en kiezen voor een niet al te snel groeiende struik. Ja, dan heb je wat meer geduld nodig, maar het is ook vervelend om ruzie met de buren te krijgen omdat je haag als een gek over de erfgrens heen groeit.
Ja dat hoeft ook niet idd. En ik denk niet dat ze boos zouden worden hoor, dat niet. Maar wil het wel een beetje fatsoenlijk bij kunnen houden. Moet niet elke week daar staan knippen. :P

Thanks! Zal eens even speuren. Een mix kan ook mooi zijn, ik wil het sowieso wat mooier/groener aankleden allemaal in de tuin.
pi_212051159
Hoeveel ruimte heb je in die voortuin voor hoge struiken of een haag? Hoe lang is dat stukje tussen huis en stoep?
  Moderator dinsdag 16 januari 2024 @ 15:31:15 #231
382129 crew  Donna
pi_212051591
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 januari 2024 14:46 schreef Doedezemaar het volgende:
Hoeveel ruimte heb je in die voortuin voor hoge struiken of een haag? Hoe lang is dat stukje tussen huis en stoep?
Ik wil sowieso een stuk van 2-3 meter groen maken, hoeft niet allemaal hoog. Maar naast de voordeur zeg maar (zit nog een groot hoog raam) daarvoor dan wel 1 wat hoger, evt breder exemplaar.
pi_212108796
Ik wil dit voorjaar een klus aanpakken die we al een paar jaar uitstellen omdat het zo groot en veel is. Willen jullie meedenken over beplanting?

We hebben twee stukken tuin die omheind moeten worden door bomen en struiken. Een stuk is 20x5 meter lang op kleigrond, langs een dijk. Het andere stuk is 40x3 (kan dieper) meter lang op zandklei, langs een weiland. We hebben flink inkijk aan beide kanten en van de kant van het weiland waait het flink.

Ik ben wel halfslachtig begonnen met beplanting maar het is lang niet genoeg. Er staan o.a. enkele olijfwilgen, duindoorn, rode beuk, hulst, glansmispel, amandel, hazelaars, vlier, wat bessen.

Ik hou niet van hagen en heb geen zin om erg veel onderhoud te doen. Mijn idee is dat het een wilde begroeiing wordt van allerlei planten en bomen.

Een ander stuk tuin dat nog beplant moet worden is langs ons huis aan een muur met halfschaduw. Dat stuk is 7 meter lang en 40cm, langs de oprit. Ik wil het liefst planten die het huis een beetje isoleren. Dan wordt het al snel iets dat wintergroen is denk ik. Klimplanten zijn welkom, zo lang ze niet aan de gevel vastplakken.

Ik vind laurier heel stom.
Spoilers!
pi_212108919
Je hele post lang dacht ik laurier! Ze moet laurier! Laurier is de oplossing!
Toen die laatste zin. Misschien moet je starten met een disclaimer.

Maar als je er weinig aan wil doen, bamboe. Neem lekker olifantsgras ofzo.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_212108985
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 21:20 schreef Vanyel het volgende:
Je hele post lang dacht ik laurier! Ze moet laurier! Laurier is de oplossing!
Toen die laatste zin. Misschien moet je starten met een disclaimer.

Maar als je er weinig aan wil doen, bamboe. Neem lekker olifantsgras ofzo.
>:)

Iedereen heeft hier laurier. Het is de nieuwe conifeer lijkt wel. Oh, die vind ik ook stom.

Bamboe lijkt me raar staan in de polder.
Spoilers!
pi_212109523
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 21:24 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
>:)

Iedereen heeft hier laurier. Het is de nieuwe conifeer lijkt wel. Oh, die vind ik ook stom.

Bamboe lijkt me raar staan in de polder.
Olifantsgras ook?
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_212109837
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 21:48 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Olifantsgras ook?
Overheen gelezen. Dat is op zich een optie. Ik vind het wat saaiig. Ik heb overigens heel veel grassen in de rest van de tuin dus ik hou er wel van.
Spoilers!
  Vis een optie? zondag 21 januari 2024 @ 00:48:40 #237
70532 loveli
N
pi_212112216
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 21:24 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
>:)

Iedereen heeft hier laurier. Het is de nieuwe conifeer lijkt wel. Oh, die vind ik ook stom.
Laurier is zo oud als de weg naar Rome/de tuin van mijn ouders en hun buren (en hun coniferen).

Een beetje uit de tijd dat iedereen een magnolia plantte.
crap in = crap out
pi_212112935
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 21:15 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik wil dit voorjaar een klus aanpakken die we al een paar jaar uitstellen omdat het zo groot en veel is. Willen jullie meedenken over beplanting?

We hebben twee stukken tuin die omheind moeten worden door bomen en struiken. Een stuk is 20x5 meter lang op kleigrond, langs een dijk. Het andere stuk is 40x3 (kan dieper) meter lang op zandklei, langs een weiland. We hebben flink inkijk aan beide kanten en van de kant van het weiland waait het flink.

Ik ben wel halfslachtig begonnen met beplanting maar het is lang niet genoeg. Er staan o.a. enkele olijfwilgen, duindoorn, rode beuk, hulst, glansmispel, amandel, hazelaars, vlier, wat bessen.

Ik hou niet van hagen en heb geen zin om erg veel onderhoud te doen. Mijn idee is dat het een wilde begroeiing wordt van allerlei planten en bomen.
Dus als ik het goed begrijp wil je omheining met als doel om een stuk grond af te zetten, inkijk tegen te gaan en wind tegen te houden? Dan zou ik toch aan een haag denken. Een haag is in feite een compacte rij struiken en doet op een efficiënte manier wat je wilt. Ik heb ooit gelezen dat de Hessenhof bij aanleg van de kwekerij eerst begonnen is met het maken van een haag:



Ik vind hagen fraai. Ze bieden beschutting, demarkeren een stuk, kunnen een structuurelement vormen of juist voor een achtergrond zorgen. Ik zie liever een haag dan een schutting. Bovendien zijn ze nuttig voor beesten. Ik zeg dit niet om je te overtuigen - ik gun een ieder zijn of haar weerzin - maar soms kun je iets gaan waarderen door er met andere ogen naar te kijken.

Ik zou in jouw geval gaan voor een soort hedgerow, met een mix van inheemse struiken, klimplanten (en zelfs bomen) die je weelderig laat groeien en gaat snoeien als het echt moet:

quote:
There is no generic hedgerow; it is always completely local, completely placebound. Key is that hedgerows are tailored to their ecosystem with more or fewer conifers, different tree and shrub species, and different compositions of layers.
Dit spreekt je denk ik wel aan:

quote:
A hedgerow is not a windbreak—one of those dreary though functional arrangements of a single species of conifer ringing farmhouses like fences to keep out the strong west and north winds of the northern prairies. Nor is it a line of one or two species of shrub, such as privet, box, or barberry (all non-native, by the way). Plant diversity is fundamentally important.
Je kiest de planten die bij de omstandigheden passen. Dat kunnen bijvoorbeeld zijn:



Ik kom online tips tegen die eenvoudig toe te passen lijken. Hier zie je meer over een traditionele techniek die iemand hier een tijdje geleden heeft gedeeld.


quote:
Een ander stuk tuin dat nog beplant moet worden is langs ons huis aan een muur met halfschaduw. Dat stuk is 7 meter lang en 40cm, langs de oprit. Ik wil het liefst planten die het huis een beetje isoleren. Dan wordt het al snel iets dat wintergroen is denk ik. Klimplanten zijn welkom, zo lang ze niet aan de gevel vastplakken.
Wat bedoel je met "isoleren"? En heb je misschien een foto?

[ Bericht 1% gewijzigd door Claudia_x op 21-01-2024 08:27:50 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_212113083
Ik dacht ook meteen aan iets als de tuiny Haag van sprinklr of deze sympathieke website.
  zondag 21 januari 2024 @ 08:59:30 #240
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_212113184
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2024 00:48 schreef loveli het volgende:

[..]
Laurier is zo oud als de weg naar Rome/de tuin van mijn ouders en hun buren (en hun coniferen).

Een beetje uit de tijd dat iedereen een magnolia plantte.
Ik weet het. Het is in mijn directe omgeving weer helemaal in de mode. Het geeft zo'n eenzijdig en saai straatbeeld.

quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2024 08:41 schreef Tuindier het volgende:
Ik dacht ook meteen aan iets als de tuiny Haag van sprinklr of deze sympathieke website.
Ja, dank je. Daar kan ik zeker wel wat informatie voor planten uithalen.
Spoilers!
  zondag 21 januari 2024 @ 10:07:51 #241
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_212113827
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2024 08:05 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dus als ik het goed begrijp wil je omheining met als doel om een stuk grond af te zetten, inkijk tegen te gaan en wind tegen te houden? Dan zou ik toch aan een haag denken. Een haag is in feite een compacte rij struiken en doet op een efficiënte manier wat je wilt.

Dat is precies wat ik wil inderdaad.
quote:
Ik vind hagen fraai. Ze bieden beschutting, demarkeren een stuk, kunnen een structuurelement vormen of juist voor een achtergrond zorgen. Ik zie liever een haag dan een schutting. Bovendien zijn ze nuttig voor beesten. Ik zeg dit niet om je te overtuigen - ik gun een ieder zijn of haar weerzin - maar soms kun je iets gaan waarderen door er met andere ogen naar te kijken.

Dat doen hedgerows ook ;)
quote:
Ik zou in jouw geval gaan voor een soort hedgerow, met een mix van inheemse struiken, klimplanten (en zelfs bomen) die je weelderig laat groeien en gaat snoeien als het echt moet:
[..]
Dit spreekt je denk ik wel aan:
[..]
Je kiest de planten die bij de omstandigheden passen. Dat kunnen bijvoorbeeld zijn:

[ afbeelding ]

Ik kom online tips tegen die eenvoudig toe te passen lijken. Hier zie je meer over een traditionele techniek die iemand hier een tijdje geleden heeft gedeeld.

[..]

Een hedgerow is exact wat ik bedoel! Heel gek want ik weet wat het is en de omschrijving is dus wat ik wil maar toch zie ik een hedgerow als iets dat ze aan de andere kant van het Kanaal doen :D

Ik ga hier eens op broeden. Die site van Growing with Nature is een mooi startpunt.
quote:
Wat bedoel je met "isoleren"? En heb je misschien een foto?
In Gardener's World heb ik eens gezien dat planten ook een isolerende werking kunnen hebben. Planten kunnen voor koelte in de zomer en voor het breken van wind in de winter zorgen. Natuurlijk heeft het huis zelf ook prima isolatie, maar als ik met beplanting wat extra's kan bereiken zou dat welkom zijn. Ik weet alleen nog niet aan welke beplanting ik moet denken.

Plaatje:
Spoilers!
pi_212114015
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2024 10:07 schreef Lucky_Strike het volgende:

In Gardener's World heb ik eens gezien dat planten ook een isolerende werking kunnen hebben. Planten kunnen voor koelte in de zomer en voor het breken van wind in de winter zorgen. Natuurlijk heeft het huis zelf ook prima isolatie, maar als ik met beplanting wat extra's kan bereiken zou dat welkom zijn. Ik weet alleen nog niet aan welke beplanting ik moet denken.

Plaatje:
[ afbeelding ]
Ah, op zo'n manier! Ik heb zelf een tijdje geprobeerd bewijs te zoeken voor voor- of nadelen aan beplanting tegen een huis en ben er niet uitgekomen. De ene bron stelt wat jij zegt en de andere bron heeft het bijvoorbeeld over vocht- en ventilatieproblemen. Mijn gevelhersteller zei vooral slechte gevels te zien bij huizen met klimplanten ertegen. Maar ja, is dat nou een ouwe zeur of zit er wat in?

Mijn buren hebben een klimhortensia en wilde wingerd tegen hun huis. Beide zijn prachtig, maar alleen al vanwege het onderhoud op hoogte wil ik er niet aan. Ik heb gekozen voor passiebloem (mijn ervaring is dat die het goed doet op het westen), blauwe regen (op het zuiden) en een klimroos (op het oosten). Aan de noordkant wilde niets lukken en heb ik het opgegeven. Er groeit nu wel een ligusterhaag die het goed lijkt te doen.

Tegen gevels kom ik regelmatig vuurdoorn tegen. Dat zou je nog kunnen overwegen. Gisteren liep ik langs een van mijn oude woonadressen en kwam ik nog vuurdoorn tegen:



De doornen vind ik wel een groot nadeel aan klimroos en vuurdoorn. Als ik de klimroos naast de voordeur niet braaf snoei, dan blijft er gemakkelijk een twijg in kleding (of in huid :X) hangen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 21 januari 2024 @ 10:27:58 #243
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_212114076
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2024 10:23 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ah, op zo'n manier! Ik heb zelf een tijdje geprobeerd bewijs te zoeken voor voor- of nadelen aan beplanting tegen een huis en ben er niet uitgekomen. De ene bron stelt wat jij zegt en de andere bron heeft het bijvoorbeeld over vocht- en ventilatieproblemen. Mijn gevelhersteller zei vooral slechte gevels te zien bij huizen met klimplanten ertegen. Maar ja, is dat nou een ouwe zeur of zit er wat in?

Mijn buren hebben een klimhortensia en wilde wingerd tegen hun huis. Beide zijn prachtig, maar alleen al vanwege het onderhoud op hoogte wil ik er niet aan. Ik heb gekozen voor passiebloem (mijn ervaring is dat die het goed doet op het westen), blauwe regen (op het zuiden) en een klimroos (op het oosten). Aan de noordkant wilde niets lukken en heb ik het opgegeven. Er groeit nu wel een ligusterhaag die het goed lijkt te doen.

Tegen gevels kom ik regelmatig vuurdoorn tegen. Dat zou je nog kunnen overwegen. Gisteren liep ik langs een van mijn oude woonadressen en kwam ik nog vuurdoorn tegen:

[ afbeelding ]

De doornen vind ik wel een groot nadeel aan klimroos en vuurdoorn. Als ik de klimroos naast de voordeur niet braaf snoei, dan blijft er gemakkelijk een twijg in kleding (of in huid :X) hangen.
Doornen zijn inderdaad wel een ding. Naar de vuurdoorn heb ik ook al eens gekeken. Ik heb weinig zin om bij het uitstappen van de auto met mijn neus in een doorn terecht te komen.

Het hoeven niet per se klimplanten te zijn. Iets dat een beetje hoog en smal blijft kan ook een optie zijn. Of toch maar gewoon lage beplanting.
Spoilers!
pi_212114170
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2024 10:27 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Doornen zijn inderdaad wel een ding. Naar de vuurdoorn heb ik ook al eens gekeken. Ik heb weinig zin om bij het uitstappen van de auto met mijn neus in een doorn terecht te komen.

Het hoeven niet per se klimplanten te zijn. Iets dat een beetje hoog en smal blijft kan ook een optie zijn. Of toch maar gewoon lage beplanting.
Ik heb vuurdoorn ook steeds afgeschreven, maar door dat beeld van gisteren raakte ik toch weer aan het twijfelen. En aan die kant van het huis lijk je de ruimte te hebben? Bij mij is dat niet zo, wat toch sterk tegen doornen pleit. Maar de klimroos laat ik maar gewoon, want die is zo mooi. O+

Ik las ergens dat de vuurdoorn in feit een leistruik is. In die hoek zou je het kunnen zoeken. Desnoods plaats je leibomen met eronder struiken. En ik vind dit wel cool:



I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_212114188
Een Zeeuwse haag lijkt wel op wat je zoekt
pi_212114227
Hier is de hovenier weer begonnen, de fundering van de kas staat. Maar met die storm kan hij niet gaan opbouwen, dus het wordt weer afwachten. Ik wil zo graag dat de tuin afgemaakt wordt, ik wil bomen en struiken en de rest van de beplanting
pi_212114245
quote:
1s.gif Op zondag 21 januari 2024 10:34 schreef Doedezemaar het volgende:
Een Zeeuwse haag lijkt wel op wat je zoekt
Ik besef nu pas dat ik zelf ook zo'n soort haag heb. Ik heb hondsroos geplant op een plek waar al wat sleedoorn, meidoorn en (aan de kant van de buren) boompjes stonden. Het is me best meegevallen hoe snel dat groeit. Alleen is het snoeien niet zo'n fijn werkje, al heb ik met kerst goede handschoenen gekregen. En ik moet eigenlijk iets elektrisch kopen voor het snoeien.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 21 januari 2024 @ 10:41:30 #248
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_212114268
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2024 10:33 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik heb vuurdoorn ook steeds afgeschreven, maar door dat beeld van gisteren raakte ik toch weer aan het twijfelen. En aan die kant van het huis lijk je de ruimte te hebben? Bij mij is dat niet zo, wat toch sterk tegen doornen pleit. Maar de klimroos laat ik maar gewoon, want die is zo mooi. O+

Ik las ergens dat de vuurdoorn in feit een leistruik is. In die hoek zou je het kunnen zoeken. Desnoods plaats je leibomen met eronder struiken. En ik vind dit wel cool:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hmm, interessant. Dank je. Ik ga hier toch echt eens tijd voor maken.

Zo'n vuurdoorn zou wel aan de voorkant/bovenkant van de oprit kunnen denk ik. Daar stap ik sowieso niet in of uit de auto. Dan zou hij ook om het huis heen kunnen slaan O+

quote:
1s.gif Op zondag 21 januari 2024 10:34 schreef Doedezemaar het volgende:
Een Zeeuwse haag lijkt wel op wat je zoekt
Goede tip, dank je.
Spoilers!
pi_212114321
Vuurdoorn O+ wij hebben er 1 met gele besjes. Ik moet nog even in overleg met de hovenier of hij op dat plekje achterin de tuin kan blijven staan of dat hij nog een mooier plekje kan bedenken, misschien kan hij beter naast de rode/roze meidoorn in de zijtuin, dan wordt dat nog meer een schuilplek voor vogels
pi_212114340
quote:
1s.gif Op zondag 21 januari 2024 10:37 schreef Doedezemaar het volgende:
Hier is de hovenier weer begonnen, de fundering van de kas staat. Maar met die storm kan hij niet gaan opbouwen, dus het wordt weer afwachten. Ik wil zo graag dat de tuin afgemaakt wordt, ik wil bomen en struiken en de rest van de beplanting
Ik begin ook ongeduldig te worden! Met kerst kreeg ik van m'n werkgever een cadeaubon en daar heb ik fruitplanten van gekocht waar ik nu niks mee kan. Er is één ruit in de kas kapotgegaan, m'n vlinderstruik is omgewaaid, een oud stukje schutting is omgewaaid. Maar het wil maar niet op het juiste moment mooi genoeg worden om er iets aan te doen.

Nog een tip: Vreeken heeft dit jaar weer het helleboruspakket.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')