Ja, dat durf ik wel aan! Staat op mijn verlanglijstje (een van Makita), aangezien ik tegenwoordig een haag heb. Dat is alleen nog geen haag die fors hoeft te worden gesnoeid, dus het heeft geen haast.quote:Op maandag 16 oktober 2023 23:09 schreef Barreltje het volgende:
en als tussen oplossing een hegge zaag?
zoals :
https://www.bol.com/nl/nl(...)1zw4w4xoCGVIQAvD_BwE
die hebben wij en ik ben echt verliefd op dat apparaat.. ik ga er regelmatig gewoon mee langs de paadjes om alles wat uitsteekt wat bij te werken
Leuk dat je meer komt posten!quote:ik kom hopelijk ook wat meer mee posten
overigens team zit-maaier, ahoewel die van ons steeds stuk is, laatst donderde de uitlaat er vanaf![]()
De toepassing is zo specifiek dat ik me afvroeg of iemand die dingen heeft.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 00:27 schreef AnneX het volgende:
@:Claudia die bijdehandjes heb ik al jaren!
Best handig met bladeren ruimen zoals op de foto.
Voor mij wel met tuinhandschoenen aan. Anders zien mijn handruggen blauw van haematomen.-O-
Ik ook niet, dus wij stonden op een ladder, boven ons hoofd, met een kleine kettingzaag. Deze heeft een drie-dubbele beveiliging, dus dat voelt een stuk veiliger.quote:Op maandag 16 oktober 2023 21:40 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik wist niet eens dat dat bestond.Een kettingzaag lijkt me handig om te hebben, maar ik ben te bang voor een ongeluk.
Wij hebben ze ook. Liggen elke herfst voor een paar euro bij de Aldi.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 07:46 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
De toepassing is zo specifiek dat ik me afvroeg of iemand die dingen heeft.Ze zien er niet heel handig (gheghe) uit. Ik kan me niet voorstellen waar ik ze voor zou willen gebruiken. Blad op het gazon haal ik niet weg.
Mja, ik heb een iets grotere tuin,(8.5 hectare, maar niet alles is gras) een robot zou denk ik meteen vol zijn.. dat schiet dus niet persee op..quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 07:43 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ja, dat durf ik wel aan! Staat op mijn verlanglijstje (een van Makita), aangezien ik tegenwoordig een haag heb. Dat is alleen nog geen haag die fors hoeft te worden gesnoeid, dus het heeft geen haast.
Op mijn wensenlijst staan trouwens ook dingen als rozenhandschoenen, spullen die ik goed kan gebruiken in de tuin maar ik klaarblijkelijk niet voor mezelf koop.
[..]
Leuk dat je meer komt posten!
Wat is het gewicht eigenlijk van zo’n zitmaaier? Ik weet dat bij tractoren bodemverdichting een risico is. Vanaf een bepaald formaat terrein ontkom je niet aan het gebruik van een zitmaaier, maar bij twijfel tussen een zitmaaier en robotmaaier zou ik voor de robotmaaier kiezen.
In plaats van rozenhandschoenen pak je beter lashandschoenen. Lekker lange schacht om je onderarm te beschermen en dik genoeg tegen de dorens van wilde braam en rozen.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 07:43 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ja, dat durf ik wel aan! Staat op mijn verlanglijstje (een van Makita), aangezien ik tegenwoordig een haag heb. Dat is alleen nog geen haag die fors hoeft te worden gesnoeid, dus het heeft geen haast.
Op mijn wensenlijst staan trouwens ook dingen als rozenhandschoenen, spullen die ik goed kan gebruiken in de tuin maar ik klaarblijkelijk niet voor mezelf koop.
[..]
Leuk dat je meer komt posten!
Wat is het gewicht eigenlijk van zo’n zitmaaier? Ik weet dat bij tractoren bodemverdichting een risico is. Vanaf een bepaald formaat terrein ontkom je niet aan het gebruik van een zitmaaier, maar bij twijfel tussen een zitmaaier en robotmaaier zou ik voor de robotmaaier kiezen.
Ik heb al een robotmaaier. Die maait sowieso niet als het donker is en heeft bovendien een sensor voor bijv. het detecteren van dieren. Daar komt bij dat beesten zich doorgaans in het hogere gras bevinden en daar komt de robotmaaier niet. De egel neemt bij ons trouwens altijd het pad.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 19:39 schreef z80 het volgende:
Kies je voor een robot maaier. Laat dat ding dan alleen overdag werken. En niet in de schemer. Dit om het wild leven te beschermen. Egels zijn met regelmaat de klos.
Hoe bedoel je dat het niet te doen is? Ik zou zeggen dat het toch echt hun verantwoordelijkheid is. Eventueel bied je aan eenmalig de boel flink leeg te helpen trekken en dan kunnen zij het erna binnen de perken houden. Woekerbamboe weghalen is een vreselijke klus, maar dan ben je er wel vanaf.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 20:26 schreef bleiblei het volgende:
En de boel schoonhouden is dus niet te doen door de bramen en bamboejungle. Dat kan ik ook niet verwachten van de buren.
Ik kijk wel uitquote:Op dinsdag 17 oktober 2023 22:01 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dat het niet te doen is? Ik zou zeggen dat het toch echt hun verantwoordelijkheid is. Eventueel bied je aan eenmalig de boel flink leeg te helpen trekken en dan kunnen zij het erna binnen de perken houden. Woekerbamboe weghalen is een vreselijke klus, maar dan ben je er wel vanaf.
Ik heb mijn buren, met wie ik een goede relatie heb, gevraagd om de klimplant die onder mijn dakpannen kroop te snoeien en om de tijdelijk tegen de erfgrens gestalde woekerbamboe weg te halen. Dat vind ik geen gemiep. Ik zeur niet over hun bomen die over de erfgrens komen of het onkruid dat vanuit hun tuin oprukt. Op mijn beurt voorkom ik dat klimop tegen het hout van de schuur van de andere buren groeit. En hij snoeit mijn boom aan zijn kant. Ik zeur niet over hun kippen die mijn tuin overhoop halen. Zij zeuren niet over het zevenblad dat vanuit mijn tuin hun halfverharding in groeit. Zo vinden we een modus met elkaar. We zeuren niet over kleine dingen, maar overleggen wel over de dingen die we belangrijker of vervelender vinden. Niks mis mee, lijkt me. Ik heb liever dat m’n buren praten dan zich stilletjes zitten te ergeren.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 22:11 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ik kijk wel uit. Dat spul staat nu over een lengte van 30-40 meter en ongeveer 3m breed
. En ze hebben er zelf geen last van. Dus, mee helpen, no way rosé
. Daar ga ik niet 2 weken op hakken.
Daarnaast is het hun tuin. Wie ben ik om te zeggen dat het eruit moet. Dat is echt een gruwelijke irritatie bij mij. Buren die een mening hebben op mijn tuin alsof het die van hen is ("er komt teveel zooi van jullie boom", "ik eis groen uitzicht vanuit mijn tuin dus je mag geen hoge garage bouwen" of "die roos in jullie tuin mag je absoluut niet weghalen hoor! Die groeit zo mooi onze tuin in".)
Ik kan zelf klimop bijvoorbeeld goed in de hand houden, al popt-ie telkens wel weer ergens op. Maar woekerbamboe lijkt me de hel, al is natuurlijk niets zo erg alsquote:Op woensdag 18 oktober 2023 06:21 schreef Vanyel het volgende:
En voor je het weet, popt ie toch weer ergens op.
Ga je 30-40 meter wortelbegrenzer ingraven?quote:Op woensdag 18 oktober 2023 07:59 schreef bleiblei het volgende:
Nee dat klopt. Het waren ervaringen van verschillende buren over mijn tuin waardoor ik bijzonder terughoudend ben geworden om de andere kant op zaken aan mensen te vragen. Kom bij dat dit echt niet ff een klusje is van een halve dag. En het zijn vriendelijke meewerkende & leuke buren. Itt. Een aantal andere buren zoals hierboven genoemd. Dus dat wil ik graag zo houden.
Maar bamboebegrenzer is bewezen spul. Dus dat gaat wel werken. Die klimopstop wat soort van schrikdraad is, dat wordt dan een duur experiment. Zet ik over een lengte van 15m die profielen tegen de muur en dan is het kwestie van stroom erop zetten
.
Ja joh, we moeten sowieso de fundering uitgraven van de garage met een minigraver. Dus dan is het een koud kunstje om de gleuf wat langer te maken en er dat plastic in te duwenquote:Op woensdag 18 oktober 2023 08:07 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ga je 30-40 meter wortelbegrenzer ingraven?Nou ja, voordeel van dit soort oplossingen is wel dat je ze één keer doet.
- Edit - Ik bedenk net dat ik jaren geleden een soort wortelbegrenzer (hetzelfde spul met een ander doel) over een lengte van circa 10 meter heb ingegraven. Viel me toen beste mee, al was dat geen 80 cm diep.
Oh, dat is dan een no-brainer!quote:Op woensdag 18 oktober 2023 08:14 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ja joh, we moeten sowieso de fundering uitgraven van de garage met een minigraver. Dus dan is het een koud kunstje om de gleuf wat langer te maken en er dat plastic in te duwen.
Een meter hoog is wel erg hoog voor bamboe, meeste bamboe gaan niet dieper dan 45 cm. De hoogste die ik heb gezien was 65 cm ooit een in een webshop, dat zou echt ruim voldoende moeten zijn.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 20:26 schreef bleiblei het volgende:
Iemand trouwens ideeën hoe je voorkomt dat de rimboe van de buren (klimop, bramen & woekerbamboe) je garage op de erfgrens sloopt?
Ik zat er aan te denken om tegen de fundering bamboebegrenzer in te graven tot 80cm diep (als ik ze kan vinden van 1m hoog en dik genoeg). Bramen gaan denk ik wel goed. Alleen die klimop vind ik spannend. Voor je het weet klimt het tussen de muur en dak naar binnen, of onder de dakpannen.
En de boel schoonhouden is dus niet te doen door de bramen en bamboejungle. Dat kan ik ook niet verwachten van de buren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |