abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zondag 15 oktober 2023 @ 21:54:17 #1
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_210966232
Welkom in het Peutertopic!!

... en weer verder!

Verjaardagen van de peuters
- taxibabe: Thomas, 9 oktober 2019
- automatic_: K, 25 oktober 2019
- hilmo: F, 30 juli 2020
- NicolasJoy: S II, september 2020
- Seven: Colin, 25 september 2020
- Peejtur: LL, oktober 2020
- MaJo: Aapie, 24 oktober 2020
- Donna: A-tje, november 2020
- Arvensis: Z. november 2020
- Gogo83: J, 13 januari 2021
- Bienelientje: J., februari 2021
- kwakz0r: Pep, 19 maart 2021
- Morgane89: J, mei 2021
- Komkommerschijfje: F., 16 augustus 2021
- Douche-eendje: Anna, 7 oktober 2021
- _Lily_: J, 10 oktober 2021
- TheGirlNextDoor: Bambi, 7 november 2021

[ Bericht 1% gewijzigd door MaJo op 13-11-2023 14:22:24 ]
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_210967325
quote:
1s.gif Op zondag 15 oktober 2023 07:32 schreef SQ het volgende:
Ja nee inderdaad god wat een criminaliteit.
Ja sorry beroepsdeformatie.. ;)
Als je hebt gezien wat voor ellende verslikking kan geven dan neem je sneller die kleine moeite om het even te snijden. ,)

Ik dacht dat het ook algemeen bekend was. Als je dan zo'n traktatie kiest dan denk je daar toch over na? Maar blijkbaar dus niet.
Shine bright like a diamond.
pi_210969062
Oh Pep mag ook wel in het topic (forumnaam). 19 maart 2021.

Herfstvakantie en uiteraard is de peuter ziek. Drie dagen voor mezelf dacht ik te hebben :')

Hij is hangerig dus veel bank en dekentje en tv. Verder is hij echt nog steeds het zonnetje in huis. Zo’n vreselijke lieverd!
Kwak
  maandag 16 oktober 2023 @ 20:55:24 #4
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210975963
We hebben vandaag een logopediste over de vloer gehad. Was echt heel leuk. We hadden twee opties: Colin 1x per week een sessie logopedie, of wij krijgen een cursus om hem te helpen. Gekozen voor het laatste. Ik kon helaas alleen bij het eerste half uur zijn maar m'n man is laaiend enthousiast.

Eerst moesten we 2 vragen invullen: hoeveel zorgen maak je je om zijn ontwikkeling (1-10) en van 1-10, hoe goed denk je hem te kunnen helpen. Mijn man en ik liggen best wel uit elkaar op de 1e vraag. Mijn man heeft 7 ingevuld, ik 4. Op de tweede vraag had hij ook 7 ingevuld en ik 8.

Vervolgens mocht mijn man een paar minuten met Colin spelen en zij ging dat opnemen. En iedereen die bij ons op de knieën gaat zitten, wordt als klimrek gebruikt door Colin dus ook zij was de klos :D . Het filmpje van 4 minuten is nog een kwartier nabesproken. Hele interessante bevindingen, vooral over hoe we als volwassenen geneigd zijn om het spel over te nemen. Dus als er duplo staat, dan wil Colin gewoon beestjes op blokjes zetten. Maar als je vervolgens het spel stuurt richting toren bouwen, dan haakt hij af. Als je het spel 100% aan Colin over laat, dan zit hij binnen no time op je schoot.

Vervolgtraject: stuk of 8 online sessies met nog 3 of 4 andere stellen, waarin ze dus ook relevante stukjes van de video's gaan delen, en er volgen nog 3 of 4 huisbezoeken.

Heel benieuwd, en best zin in ook.
Resistance is futile.
pi_210978283
Mijn peuter mag ook in de OP
J, 10 oktober 2021
  Moderator maandag 16 oktober 2023 @ 23:09:03 #6
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_210979721
Op geüpdatet ^O^

Klinkt interessant @Seven! Ik snap alleen niet de relevantie van hoe hij speelt en logopedie :?
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_210980704
Ha, ik word blij als ik je stukje lees. Hopelijk kan deze collega jullie goed op weg helpen. :)
@MaJo: heel kort - kinderen komen het meest tot (taal)ontwikkeling als wij ze volgen in spel. Wij willen vaak inderdaad bepalen hoe of wat, maar als zij de leiding hebben en het spel sturen, brengen zij veel meer taal in en communiceren ze veel meer met de ouder/verzorger. Als jij het kind volgt, ook in zijn taal, dan neemt het kind veel meer taal over (uiteindelijk). Je volgt het kind, past aan en voegt toe. Dus het kind zegt bijvoorbeeld alleen 'die, mama!' - je wordt dan getraind om dit te herhalen en daar net wat extra taal aan toe te voegen: ja, die hè? De bal'.
Maar dit is mijn beroepsdeformatie, dus ik stop weer eventjes.

Hier gedoe, F. sliep vanaf het begin van de avond al onrustig. Iedere drie kwartier miepen en uiteindelijk ging ze staan in haar bedje. Ik logeer nu bij haar, maar ze werd daarstraks wakker met een hele natte pyjama en slaapzak... Dus ja, alles maar even ververst. En nu ligt madame natuurlijk weer te keten.
  dinsdag 17 oktober 2023 @ 07:06:57 #8
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210981031
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 23:09 schreef MaJo het volgende:
Op geüpdatet ^O^

Klinkt interessant @:Seven! Ik snap alleen niet de relevantie van hoe hij speelt en logopedie :?
Terug naar de basis, praten begint met contact maken en interactie. Dus door zelf anders te reageren, creëer je de basis waarin taal veel beter kan ontwikkelen (door spel). De ontwikkeling van taal is de laatste stap.
Resistance is futile.
  dinsdag 17 oktober 2023 @ 07:10:36 #9
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210981037
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 03:20 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Ha, ik word blij als ik je stukje lees. Hopelijk kan deze collega jullie goed op weg helpen. :)
@:MaJo: heel kort - kinderen komen het meest tot (taal)ontwikkeling als wij ze volgen in spel. Wij willen vaak inderdaad bepalen hoe of wat, maar als zij de leiding hebben en het spel sturen, brengen zij veel meer taal in en communiceren ze veel meer met de ouder/verzorger. Als jij het kind volgt, ook in zijn taal, dan neemt het kind veel meer taal over (uiteindelijk). Je volgt het kind, past aan en voegt toe. Dus het kind zegt bijvoorbeeld alleen 'die, mama!' - je wordt dan getraind om dit te herhalen en daar net wat extra taal aan toe te voegen: ja, die hè? De bal'.
Maar dit is mijn beroepsdeformatie, dus ik stop weer eventjes.

Hier gedoe, F. sliep vanaf het begin van de avond al onrustig. Iedere drie kwartier miepen en uiteindelijk ging ze staan in haar bedje. Ik logeer nu bij haar, maar ze werd daarstraks wakker met een hele natte pyjama en slaapzak... Dus ja, alles maar even ververst. En nu ligt madame natuurlijk weer te keten.
Goedemorgen.. beetje kunnen slapen?
Resistance is futile.
pi_210986847
Het was om 6.15 weer feest en ik denk dat we om 4.00 sliepen, dus nee, niet echt.
Ik denk dat ze het koud had, de nacht ervoor was ze ook om half 11 wakker (en bij mij op bed onder het dekentje sliep ze binnen 2 minuten verder). Nu maar even warmer aangekleed, raam dicht en verwarming even kort aan.
pi_210986981
Wat fijn, seven! Klinkt goed.
Kwak
pi_210987707
Hoi, ik kom ook binnen schuiven. Purk is afgelopen weekend 2 jaar geworden.
En dat is duidelijk qua gedrag ook. Ze heeft ineens een duidelijke mening over dingen en kan heel kippig volhouden.

Seven die training klinkt erg nuttig en interessant. De dingen die genoemd worden zijn goed om op te letten.

Pittig komkommer, hopelijk vannacht beter. Ik vind goed aankleden voor de temperatuur altijd al een uitdaging. Ik ben zelf een enorme koukleum maar mn dochter niet, echter is ze hier afgelopen tijd ook paar keer huilend wakker geweest van te koud. Echter ook momenten met zweetkrullen in haar nek in bed.
pi_210988210
Tot nu toe ligt ze al sinds 19.30 op bed zonder te huilen, dus het gaat al beter dan gisteravond. :D Maar ksst Fokwet.
  dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:30:17 #14
318361 Bienelientjee
Dutchie, living in the UK
pi_210989929
J wordt ook al drie nachten paar keer huilend wakker. Voelt ook koud aan, maar schopt elke keer zijn dekbed af, trekt zijn sokken uit! :D Tjaah!
  dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:29:00 #15
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210991008
We zijn heel blij met de doorverwijzing die we gekregen hebben, maar waar ik minder gelukkig van word is de anamnese die vandaag in de brievenbus lag.

Al met al is het beeld dat ondernemend en actief jongetje alleen testjes en spelletjes wil doen op zijn eigen voorwaarden, en dat hij sturing (lees corrigeren) niet/mondjesmaat accepteert. Blijkbaar is er tijdens de follow-up een soort IQ test afgenomen voor 2 tot 6 jarigen, waar Colin beneden gemiddeld scoort. Het is mij tijdens de gehoortest uitgelegd als 'in een vervolgonderzoek gaan we kijken naar zijn algemene en taalontwikkeling'. Dan moet ik niet direct denken aan een intelligentietest, eigenlijk. Ik was zelf niet bij het vervolgonderzoek, dus dan ineens een uitslag van een soort IQ meting kwam wel ff binnen. En ook alle andere testen die ze hebben afgenomen komen terug met als resultaat dat hij achter blijft in vergelijking met leeftijdsgenoten.

Op zich niks nieuws, dat hij t.o.v. leeftijdsgenoten 6-12 maanden achter loopt, was me al wel duidelijk. De PSZ heeft deze uitslag ook gekregen en de dame die hem 2x geobserveerd heeft, wil ons volgende week spreken. Het zal mij benieuwen of zij nog een mening uit gaat spreken over hoe verder. Wij willen in ieder geval met alle liefde dit traject doorlopen, en daarna zien we wel.

We moeten sowieso nog beslissen of hij na onze verhuizing nog de laatste 6 maanden bij deze psz blijft. Hij vindt het daar leuk maar het is aan de andere kant van de stad en 6 maanden is best wel lang.

Ik blijf gewoon de optie open houden voor bijvoorbeeld een jaartje extra kleuteren of gewoon wat later beginnen met kleuterklas, als dat betekent dat hij dan kan meekomen met zijn klasgenoten ipv leeftijdsgenoten.
Resistance is futile.
  dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:44:46 #16
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210991250
Er valt ook ineens een kwartje. Mijn man is regelmatig nepboos en dan hebben hij en Colin de grootste lol om zo'n bulderende papa.

Dus niet zo gek dat Colin niet onder de indruk is als we echt ingrijpen/echt boos worden. Wat Colin betreft spelen boze mensen een leuk spelletje, dus ook als hij bij zo'n onderzoek gecorrigeerd wordt en gewoon zijn gang gaat :+ .

Hij snapt wel emoties zoals verdrietig/pijn en lief, dat oefenen we met overdreven mimiek en knuffels en aaien. En van blij snapt hij denk ik ook dat het positief is, al is de respons op het woord blij minimaal. Maar bij boos krijg ik consequent 0 respons.

Morgen maar eens een balletje opgooien bij m'n man om andere grappen te bedenken :P .
Resistance is futile.
pi_210991774
J heeft ook logopedie inmiddels, ik vond het heel leuk en interessant om te zien wat de logopediste met hem deed (precies wat komkommer vertelt)
Hij bleek ineens best wat woordjes te kunnen! Nu een stuk of 10 ofzo bij 24 maanden?

Ik probeer nu thuis hetzelfde te doen (hem qua taal te volgen in zijn spel, vertragen etc)
Alleen bij mij thuis houdt hij toch vaak zijn kaakjes stijf op elkaar ;-)
pi_210992340
Ik kan me voorstellen dat het niet helpt als je kindje moeite heeft met meekomen, @Seven. Maar ik denk niet dat dat de oorzaak is. Waarbij ik aanneem dat bijsturen/corrigeren niet al gelijk begint met bulderend boos zijn.

Wel vervelend dat zo'n onderzoek zonder goede toelichting gedaan is, dan komt zoiets wel rauw op je dak vallen. Maar misschien krijgen jullie in het geheel wel handvaten waardoor Collin beter bij te sturen is én daardoor ook beter leerbaar wordt. Sterkte in elk geval, het klinkt als een moeilijk traject om te vinden wat voor hem goed werkt.
Morgen ben ik vast weer mezelf.
  woensdag 18 oktober 2023 @ 09:04:45 #19
35189 Troel
scherp en bot
pi_210992706
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 23:44 schreef Seven. het volgende:
Er valt ook ineens een kwartje. Mijn man is regelmatig nepboos en dan hebben hij en Colin de grootste lol om zo'n bulderende papa.

Dus niet zo gek dat Colin niet onder de indruk is als we echt ingrijpen/echt boos worden. Wat Colin betreft spelen boze mensen een leuk spelletje, dus ook als hij bij zo'n onderzoek gecorrigeerd wordt en gewoon zijn gang gaat :+ .

Hij snapt wel emoties zoals verdrietig/pijn en lief, dat oefenen we met overdreven mimiek en knuffels en aaien. En van blij snapt hij denk ik ook dat het positief is, al is de respons op het woord blij minimaal. Maar bij boos krijg ik consequent 0 respons.

Morgen maar eens een balletje opgooien bij m'n man om andere grappen te bedenken :P .
Ik zou eerst eens het gesprek met de observatiedame aangaan voordat je dingen anders gaat doen ;) Als dit de reden is, dan kan je dat gewoon met haar bespreken en dan kan zij je ook weer tips geven.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 18 oktober 2023 @ 12:03:46 #20
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210994463
quote:
1s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 08:00 schreef Nanuke het volgende:
Ik kan me voorstellen dat het niet helpt als je kindje moeite heeft met meekomen, @:Seven. Maar ik denk niet dat dat de oorzaak is. Waarbij ik aanneem dat bijsturen/corrigeren niet al gelijk begint met bulderend boos zijn.

Wel vervelend dat zo'n onderzoek zonder goede toelichting gedaan is, dan komt zoiets wel rauw op je dak vallen. Maar misschien krijgen jullie in het geheel wel handvaten waardoor Collin beter bij te sturen is én daardoor ook beter leerbaar wordt. Sterkte in elk geval, het klinkt als een moeilijk traject om te vinden wat voor hem goed werkt.
Jawel, en de handvaten grijpen we ook uit dit traject (zijn we ook blij mee). Het traject met de logopedist hebben we echt veel vertrouwen in. Maar ik heb van de begeleider van de PSZ wel het gevoel dat zij een bepaalde kant op stuurt. Het probleem is ook dat zij niet ronduit zegt wat ze vindt dus misschien ga ik haar wel gewoon vragen om er geen doekjes om te winden. Dan hoef ik dat ook niet meer te doen. En verder vind ik het geen fijn idee dat er dus via een omweg en vage communicatie dus toch een label op Colin geplakt is.

Wij sturen inderdaad niet door te bulderen, maar als we hem streng toespreken, dan begint Colin wel vaak te lachen ;) .
Resistance is futile.
  woensdag 18 oktober 2023 @ 12:05:19 #21
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210994476
quote:
7s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 09:04 schreef Troel het volgende:

[..]
Ik zou eerst eens het gesprek met de observatiedame aangaan voordat je dingen anders gaat doen ;) Als dit de reden is, dan kan je dat gewoon met haar bespreken en dan kan zij je ook weer tips geven.
Ik ga het bespreken met de logopediste, superkundige vrouw is dat.
Resistance is futile.
  woensdag 18 oktober 2023 @ 12:05:51 #22
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210994482
quote:
1s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 01:18 schreef _Lily_ het volgende:
J heeft ook logopedie inmiddels, ik vond het heel leuk en interessant om te zien wat de logopediste met hem deed (precies wat komkommer vertelt)
Hij bleek ineens best wat woordjes te kunnen! Nu een stuk of 10 ofzo bij 24 maanden?

Ik probeer nu thuis hetzelfde te doen (hem qua taal te volgen in zijn spel, vertragen etc)
Alleen bij mij thuis houdt hij toch vaak zijn kaakjes stijf op elkaar ;-)
Doen jullie een wekelijkse sessie? Ook benieuwd naar jouw ervaringen.
Resistance is futile.
pi_211003681
Ik ben wel heel blij om te lezen dat het tot nu toe fijn en helpend is voor jullie, dames. Wij komen niet altijd leuk in het nieuws (altijd gezeik over de tarieven die de verzekeraars bieden, en terecht, maar het wordt wel vermoeiend) en het imago gaat daardoor toch een beetje wankelen heb ik het idee. Dit soort verhalen maken me dan toch wel weer heel blij met en trots op mijn vak. 🥰
pi_211004903
Ik was net met A bij de multivlaai. Hoor ik opeens de verkoopster zeggen, 'Oh, dat vind ik niet zo fris hoor!'. Bleek dat A met zijn mond aan het vitrineglas zat. Heel stom misschien, maar ik kan zoiets moeilijk van me af zetten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sunshine1982 op 19-10-2023 11:51:32 ]
  donderdag 19 oktober 2023 @ 11:48:52 #25
149959 SQ
snelle trees
pi_211005125
Waarom niet? Dit doen kinderen toch gewoon? Het is ook niet zo fris. Niet in de minste plaats voor het kind zelf _O-
disclaimer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')