Ik begrijp eerlijk gezegd nooit zo goed dat mensen er met al die sentimenten naar kijkt die komen van zaken waar ze zelf nooit iets mee te maken hebben gehad.quote:Op zondag 15 oktober 2023 21:56 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Meerdere factoren denk ik. Denk dat voor christenen meespeelt dat het over bakermat van eigen religie gaat. Dat geeft herkenbaarheid van plaatsnamen en al oudere strijd om die gebieden. Ook speelt mee dat joden al heel lang in Nederland/europa wonen en er door de emigratie naar Israël er familie over en weer woont. Ergens speelt ook een schuldgevoel over het verleden mee lijkt mij.
Door al die aandacht is er ook automatisch meer aandacht voor de andere partij, het is immers nieuws als bv familieleden daar onder vuur liggen. Die aandacht voor de Palestijnen maakt dat je vanzelf wat sympathie krijgt. Door immigratie is er hier ook grotere populatie ontstaan met sympathie. Ook is de 'palestijnse zaak' haast synoniem geworden voor je afzetten westerse machthebbers en haast che Guevara achtig gevoel. En ook een ideaal instrument in de hele Arabische wereld om afleiding te organiseren van binnenlandse problematiek, wat overal ter wereld in de media maar wat graag wordt opgepakt.
Nederlanders hebben geen of weinig trots en/ of eergevoel.quote:Op zondag 15 oktober 2023 21:50 schreef Confetti het volgende:
[..]
De blanken/autochtonen zijn vooral begaan met Israël, maar ze gaan er niet voor met duizenden de straat op.
Moslims en Arabieren zijn vooral begaan met Palestijnen. Kijk gewoon naar die demonstratie in Amsterdam. Hoeveel van die mensen waren begaan met Oekraïne denk je?
Er is geen uniform 'we' in Nederland.
Ik zie weinig acties om de Palestijnen te helpen vanuit die hoek. Ook geen demonstraties om het leed te verzachten en Israël tot terughoudendheid te dwingen.quote:Op zondag 15 oktober 2023 21:56 schreef Repentless het volgende:
[..]
Nogmaals de vraag: hoe uit dat verschil in betrokkenheid onder blanke/autochtone Nederlanders zich concreet?
Nee, we interviewen een doorsnee Palestijns meisje van 10 jaar die geheel toevallig perfect Engels spreekt, want dat is tenslotte heel normaal in die contreien.quote:Op zondag 15 oktober 2023 21:46 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Kijkend naar het verleden: pallywood is mannen die dood en gewond spelen, niet kinderen die in een kist liggen.
Arabieren zijn ook veel temperatmentvoller.quote:Op zondag 15 oktober 2023 22:00 schreef Droopie het volgende:
[..]
Nederlanders hebben geen of weinig trots en/ of eergevoel.
Tis geen vlam in de pan.
Geen ramp, het is wat het is.
Maar het is wel iets wat ik vaak waardeer in andere culturen/ landen.
Bijvoorbeeld die documentaire van het marokkaanse voetbal team.
Dat is toch geweldig.
Als Feyenoord-fan erger ik me al jaren kapot en schaam me dood als een stel Neanderthalers weer met hakenkruisen aan komt zetten Hamassen of dat Turkse bezoekende fans "Allah, je moeder is een hoer" te horen krijgen. "Louis had een kankerwijf", ook zo'n parel.quote:Op zondag 15 oktober 2023 21:56 schreef Salina het volgende:
[..]
Je bent ook net in het altijd 'gezellige' avonduurtje belandt. Dikke pech.
Normaal is het hier wel wat prettiger toeven.
[ afbeelding ]
Ah well, wie ben ik voor de gek aan het houden.
[..]
Ik zou ook meer zin hebben om te rellen dan om voetbal te kijken, als ik fan van Ajax was.
Is dat niet gewoon de tweede taal? Net als voor veel andere landen in die regio?quote:Op zondag 15 oktober 2023 22:01 schreef Hathor het volgende:
[..]
Nee, we interviewen een doorsnee Palestijns meisje van 10 jaar die geheel toevallig perfect Engels spreekt, want dat is tenslotte heel normaal in die contreien.
Als dit klopt en in de buurt Iraanse militaire goederen worden opgeslagen dan zal Israël daar wel weer wat raketjes naartoe laten vliegen zoals ze in december 2021 hebben gedaan.quote:
Ja dat is toch een totale idioot die totaal niet serieus te nemen is? Het is alsof je naar een seniele SS-er zit te kijken.quote:Op zondag 15 oktober 2023 21:58 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Jij hebt ons helemaal door man. Die 95-jarige Israëlische reservist kan je goed advies geven hoe om te gaan met deze gedachtegang.
Maar als je met de massa van de arabieren meegaat, is er veel meer saamhorigheid en fatsoen.quote:Op zondag 15 oktober 2023 22:02 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
Arabieren zijn ook veel temperatmentvoller.
Plus dat de Palestijnen best goed opgeleid zijn vaak vergeleken met de rest van het MO.quote:Op zondag 15 oktober 2023 22:03 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Is dat niet gewoon de tweede taal? Net als voor veel andere landen in die regio?
Het conflict is amper een week oud. Los van wat bombardementen in Gaza (droevig genoeg uiteraard), heeft er nog geen invasie plaatsgevonden.quote:Op zondag 15 oktober 2023 22:01 schreef Confetti het volgende:
[..]
Ik zie weinig acties om de Palestijnen te helpen vanuit die hoek. Ook geen demonstraties om het leed te verzachten en Israël tot terughoudendheid te dwingen.
Dat komt omdat degenen die lijden Arabier zijn. Zo simpel is het. Zie je het al voor je dat autochtonen met duizenden de straat op gaan om te protesteren?
Mensen zijn niet kleurenblind. Dat geldt voor alle partijen en is niet eens een verwijt.
Waarom is het dan zo'n teringzooi in die moslimlanden?quote:Op zondag 15 oktober 2023 22:05 schreef Droopie het volgende:
[..]
Maar als je met de massa van de arabieren meegaat, is er veel meer saamhorigheid en fatsoen.
Vond het wel een doorsnee fok!ker.quote:Op zondag 15 oktober 2023 22:04 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ja dat is toch een totale idioot die totaal niet serieus te nemen is? Het is alsof je naar een seniele SS-er zit te kijken.
Dat vind ik altijd zo'n neerbuigende term. Alsof het geen volwassen mensen zijn maar peuters. "Ja haha, Giuseppe is nu eenmaal temperamentvol, typisch Italiaans."quote:Op zondag 15 oktober 2023 22:02 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
Arabieren zijn ook veel temperatmentvoller.
Doe ik mijn favoriete filmpje weer even plaatsenquote:Op zondag 15 oktober 2023 22:06 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Waarom is het dan zo'n teringzooi in die moslimlanden?
Denk dat sommigen het ook zien als een tegenstelling van normen en waarden, en dan raakt het hen dus direct. Dit gevoel wordt versterkt op momenten dat bv de Erasmusbrug vol staat met mensen die buitenlandse vlaggen zwaaien. Andersom creërt dat verbinding en groepsgevoel wat wordt versterkt als er wij-zij sfeer ontstaat.quote:Op zondag 15 oktober 2023 21:58 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Ik begrijp eerlijk gezegd nooit zo goed dat mensen er met al die sentimenten naar kijkt die komen van zaken waar ze zelf nooit iets mee te maken hebben gehad.
IK weet niet wat het niveau is van de Palestijnse scholen, maar ik geloof nooit dat er veel zijn die zo goed Engels spreken als dat meisje. Maar ik kan me vergissen.quote:Op zondag 15 oktober 2023 22:03 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Is dat niet gewoon de tweede taal? Net als voor veel andere landen in die regio?
In hoeveel landen in de wereld is het geen teringzooi? Stel jezelf die vraag ook even.quote:Op zondag 15 oktober 2023 22:06 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Heeft o.a. te maken met kolonisatie door Westerse landen.quote:Op zondag 15 oktober 2023 22:06 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Je vergist je. Dus nee, geen complot. In veel landen in het Midden-Oosten is het Engels nog de tweede onderwezen taal.quote:Op zondag 15 oktober 2023 22:10 schreef Hathor het volgende:
[..]
IK weet niet wat het niveau is van de Palestijnse scholen, maar ik geloof nooit dat er veel zijn die zo goed Engels spreken als dat meisje. Maar ik kan me vergissen.
Nou ja misschien was grappig een betere woord, ondanks de financiële motieven. Het idee dat duizenden mensen naar een videospelletje zaten te kijken zonder het zelf door te hebben, werk op mijn lachspierenquote:Op zondag 15 oktober 2023 21:31 schreef Momo het volgende:
[..]
Nouja die stream had ook gewoon veel views, gaat om geld niet als actie. In de chat van Steve Lookner zag je ook mensen zeggen dat Steve geen goede stream hun wel een goede stream hadden waar je het offensief zag en iedereen daar heen moest. Ik hoop maar dat dat vooral mensen waren die geen idee hadden van videogames of wat. Want als je goed kijkt zie je dat wel. En als je nadenkt zoiets wordt ook niet gefilmd door spectaculaire camerashots door tientallen verschillende camera's. En ook een stukje nadenken als nergens anders inslagen worden gemeld. Maar goed, mensen
In dat geval... i stand corrected.quote:Op zondag 15 oktober 2023 22:12 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Je vergist je. Dus nee, geen complot. In veel landen in het Midden-Oosten is het Engels nog de tweede onderwezen taal.
Het zijn inderdaad stereotypes, maar daar is een reden voor natuurlijk. Net zoals nuchtere nederlanders, terwijl je bijvoorbeeld ook hooligans hebt.quote:Op zondag 15 oktober 2023 22:07 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Dat vind ik altijd zo'n neerbuigende term. Alsof het geen volwassen mensen zijn maar peuters. "Ja haha, Giuseppe is nu eenmaal temperamentvol, typisch Italiaans."
Is een mogelijkheid, maar zonder bewijs blijft het een aanname.quote:Op zondag 15 oktober 2023 22:01 schreef Hathor het volgende:
[..]
Nee, we interviewen een doorsnee Palestijns meisje van 10 jaar die geheel toevallig perfect Engels spreekt, want dat is tenslotte heel normaal in die contreien.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |