9 oktober 2023- De bevolking van de Gazastrook gaat bloedige weken tegemoet. Na de aanval door het radicaal-islamitische Hamas kondigde het Israëlische leger (IDF) de grootste mobilisatie in zijn geschiedenis aan: het heeft 300.000 reservisten opgeroepen, meer dan ooit tevoren, zei de hoofdwoordvoerder van het leger, Daniel Hagari, rond het middaguur: “ Wij gaan in het offensief."
Israël heeft opdracht gegeven tot een volledige sluiting van de Gazastrook na de verwoestende grote aanval van het islamitische Hamas. Minister van Defensie Joav Galant zei: "Er zal geen elektriciteit, geen voedsel en geen brandstof zijn." Alles zal gesloten zijn.
Israël was zaterdag al gestopt met het leveren van elektriciteit aan de Gazastrook via zijn staatsenergieleverancier. Minister van Energie Israel Katz zei dat hij een bevel had ondertekend waarin hij de Israel Electric Company opdroeg 'te stoppen met het leveren van elektriciteit aan de Gazastrook'.
Nadat Hamas in 2007 aan de macht kwam in de Gazastrook, legde Israël een blokkade op aan de smalle kuststrook. Volgens het Midden-Oostenkwartet, waartoe de VS, Rusland, de Europese Unie en de Verenigde Naties behoren, hebben de inwoners daar onder normale omstandigheden slechts 5 tot 15 uur per dag elektriciteit. Het Palestijnse grondgebied heeft tot nu toe tot 120 megawatt elektriciteit geïmporteerd van de Israëlische staatsenergieleverancier.
De Gazastrook heeft een oppervlakte van ongeveer 365 vierkante kilometer. Er wonen bijna twee miljoen mensen in de regio. In de loop van de aanval op Israël vanuit de Gazastrook afgelopen zaterdag heeft de terroristische organisatie Hamas zo'n 170 Israëli's ontvoerd, maar blijkbaar ook staatsburgers van andere landen. Israël voert sinds zaterdag massale vergeldingsaanvallen uit tegen de Gazastrook. Er wordt ook een grondoffensief verwacht. Aan beide zijden zijn inmiddels honderden doden en duizenden gewonden gevallen. Bron
SPOILER: Oudere berichtgeving
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Update 17 uur 7 oktober
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Update 13.40 uur
SPOILER: Update 10.46 uur
SPOILER: Liveblog Nu.nl
SPOILER: Livestreams
SPOILER: Diverse tweets van zaterdag na de inval
SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
[ Bericht 0% gewijzigd door Momo op 14-10-2023 09:32:26 ]
[..] In de praktijk zal de soep niet zo heet gegeten worden en mogen ze waarschijnlijk blijven in ruil voor wat tegendiensten. Maar dat is dan een gunst, geen recht. Enige reden dat dat een gewaagde uitspraak is is vanwege inconsistente snowflakes.
[..] Nogmaals: het ging in eerste instantie om de bewering dat "de wereld Israël steunt". Ik gaf aan dat "de wereld" een heel stuk groter is dan alleen het Westen en dat die steun daarbuiten helemaal niet zo vanzelfsprekend is.
Dan kom jij met een verhaal dat de wereldwijde invloed van Israël heel groot is, met als argument dat er mensen met Joodse roots op belangrijke posities in de VS zitten. Ook hier: ondanks hun dominante positie, is de wereld veel groter dan de VS.
Maar het feit dat iemand Joodse roots heeft en in een ander land op een hoge/invloedrijke positie zit, maakt die persoon geen staatsburger van het land dat in 1948 gesticht is. Dus: waarom zou je de invloed van mensen met Joodse roots in andere landen toeschrijven aan die, volgens jou, wereldwijde enorme invloed vanuit de staat Israël? Want dat is waar ik het over had, de steun van "de wereld" aan de staat Israël.
Dat de VS Israël steunt en ze een goede relatie hebben, is inderdaad duidelijk. Maar dat is dus vooral de invloed van de VS op Israël en niet andersom. En zeker niet de invloed van de staat Israël op "de wereld".
Zoals ik zei: we beschouwen de huidige hegemonie van de VS nu toch ook niet meer als de invloed van 'de Britten' of 'de Spanjaarden' omdat dat daar hun voornaamste roots liggen?
Ik ga deze even meenemen naar achteren. Weloverwogen reactie, maar niet de puf om nu inhoudelijk te reageren. Kom ik op terug
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
[..] Die relatie is anders wel echt duidelijk bekoeld..
Ja, de relatie tussen Turkije en Nederland was in 2017 ook ernstig bekoeld, met de rel rond de komst van minister Kaya hier. Liep hoog op tussen Rutte en Erdogan. We waren nazi's etc.
Bij de start van de oorlog in Oekraïne waren ze weer dikke matties en was Turkije een geweldige NAVO-bondgenoot. Dit jaar kreeg Erdogan de welgemeende felicitaties van Rutte met zijn verkiezingsoverwinning. Het is net politiek.
Houd je kranig! Ik ben in het begin ook uitgemaakt voor van alles en nog wat. Maar ik hield me staande. In het begin negeerden ze me, toen bevochten ze me, nu willen ze samen met me optrekken en heb ik gewonnen. Het is wel een lange adem maar voor het algemeen belang zeker het wachten waard! Uiteindelijk komt gewoon de kwaliteit bovendrijven, daar ben ik altijd van overtuigd geweest. Was wel een journey van zo'n 20 jaar!
²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden. Bansheeboy: Fok!ker van de week! [Without heart we would be mere machines] Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
Houd je kranig! Ik ben in het begin ook uitgemaakt voor van alles en nog wat. Maar ik hield me staande. In het begin negeerden ze me, toen bevochten ze me, nu willen ze samen met me optrekken en heb ik gewonnen. Het is wel een lange adem maar voor het algemeen belang zeker het wachten waard! Uiteindelijk komt gewoon de kwaliteit bovendrijven, daar ben ik altijd van overtuigd geweest. Was wel een journey van zo'n 20 jaar!
²
Wat ben je nu aan het bazelen man Alexandrian schopt jou het continent uit met je onzin
²
Hoe voelt dat, lobotomie?
In order to understand, I destroyed myself - Fernando Pessoa
[..] Wat ben je nu aan het bazelen man Alexandrian schopt jou het continent uit met je onzin
Dat is ook de bedoeling. Ik herken talent en probeer hem te motivaten en te helpen zodat hij niet de moeilijkheden tegenkom zoals ik die heb moeten overwinnen. De vrijgekomen bandbreedte kan hij dan louter in kwaliteitsposts plaatsen.
Man wat ben ik blij dat Sharon niet meer leeft! Ik had hem deze ogenschijnlijke overwinning niet gegund. Als er iemand nog erger was dan Netanyahu was hij het wel. Pffff.
²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden. Bansheeboy: Fok!ker van de week! [Without heart we would be mere machines] Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
[..] Wat ben je nu aan het bazelen man Alexandrian schopt jou het continent uit met je onzin
Jazeker, waar hij zelf ook het liefst is. Maar dan rotten wij ook op uit zijn land zodat zijn land ook kan floreren zonder inmenging van onze worstenvingers in zijn pap.
John Cleese, George Costanza, Meneer Harmsen uit TWGHG. Mijn favorieten.
²
[..] Ter land ter zee en in de lucht! 2x per jaar dezelfde uitzending.... Vrienden voor het leven, tot in den treure... Maar wat moest je kijken?
Kameraden tot de laatste dag!
²
Nu doe je Graham Chapman te kort. Samen met John Cleese waren zij degene die het meeste schreven voor Monty Python. Nadeel was alleen dat hij zwaar alcoholist was.
Op zaterdag 14 oktober 2023 01:13 schreef Alexandrian het volgende: Een vriend van me vroeg zich overigens af of Iraanse vlagen als UI mogen of eventueel Hezbollah/Hamas?
Met welke intentie zou je dat willen doen? Want jij lijkt me eerder iemand voor de Europese vlag. Al het andere is stoken toch?
[..] Beetje ordinair dus onder een spoiler omdat ik wel eerlijk wil blijven.
SPOILER
Oeh ik keek nog Erotic dreams stiekum op mijn kamertje op een 15" Amstrad beeldbuis tv'tje en Als ik pa of moe hoorde bewegen beneden dan ging geluid meteen op uit i.p.v. zacht.... Heerlijke tijden
[..] Oeh ik keek nog Erotic dreams stiekum op mijn kamertje op een 15" Amstrad beeldbuis tv'tje en Als ik pa of moe hoorde bewegen beneden dan ging geluid meteen op uit i.p.v. zacht.... Heerlijke tijden
Op zaterdag 14 oktober 2023 01:13 schreef Alexandrian het volgende: Een vriend van me vroeg zich overigens af of Iraanse vlagen als UI mogen of eventueel Hezbollah/Hamas?
Iraanse lijkt me wel. Hamas staat op de terreurlijst. Lijkt me daarom minder kansrijk.
"You know, boys, a nuclear reactor is a lot like a woman. You just have to read the manual and press the right buttons."
"People that use Fiat currency as a store of value. There is a name for it: We call them Poor"
[..] Dat is ook de bedoeling. Ik herken talent en probeer hem te motivaten en te helpen zodat hij niet de moeilijkheden tegenkom zoals ik die heb moeten overwinnen. De vrijgekomen bandbreedte kan hij dan louter in kwaliteitsposts plaatsen.
Man wat ben ik blij dat Sharon niet meer leeft! Ik had hem deze ogenschijnlijke overwinning niet gegund. Als er iemand nog erger was dan Netanyahu was hij het wel. Pffff.
²
Dank u zeer, waarde broeder van eerlijkheid en rechtvaardigheid.
Veroordeeld topcrimineel Geert W. is het overigens niet eens met je eens wat dat laatste betreft. Geert was nog op de begrafenis van de Oost-Europese oorlogsmisdadiger Ariel Sheinerman beter bekend als de Slager van Sabra en Shatila die jij zojuist bij zijn verzonnen naam Ariël Sharon noemde. Geert heeft overigens ook een vlag in de fractiekamer van zijn politieke partij hangen. Toch gek voor een Nederlands kamerlid.
[..] Oeh ik keek nog Erotic dreams stiekum op mijn kamertje op een 15" Amstrad beeldbuis tv'tje en Als ik pa of moe hoorde bewegen beneden dan ging geluid meteen op uit i.p.v. zacht.... Heerlijke tijden
Herkenbaar
Of als je ouders thuis een kastje hadden met Filmnet en andere zenders waar je een pincode voor nodig hebt en je bleef een nacht of weekend alleen thuis.
Alsof je de jackpot had gewonnen
Mooie tijden.
[ Bericht 0% gewijzigd door Erasmus op 14-10-2023 01:22:48 ]
Die vriend van me vroeg zich af waarom je dan wel vlaggen mag hebben van landen die aantoonbaar zijn opgericht naar aanleiding van terroristische aanslagen. En niet alleen dat: de terrorist werd later zelfs premier van dat land . Welke partij had die terrorist opgericht? Likud. Van jawel: de huidige premier en Oost-Europese Pool Ben Nitay beter bekend onder zijn alias, oorlogsmisdadiger Benyamin Netanyahu.
Of als je ouders thuis een kastje hadden met Filmnet en andere zenders waar je een pincode voor nodig hebt en je bleef een nacht of weekend alleen thuis.
Alsof je de jackpot had gewonnen
Mooie tijden.
Jaaaa, gordijnen dicht... op de bank en deuren op slot. Wat een tijd was dat
[..] Zie hierboven. Waarom mogen terroristische organisaties niet maar de opvolgers daarvan wel?
Ik denk dat het heel verstandig is hier niet op door te gaan, organisaties die op dit moment bestempeld zijn als terreur organisaties zou ik als ik jou was geen UI van plaatsen. Ik ben geen mod in dit Topic, maar is een gewoon een vriendelijk advies en zou er ook niet veel verder op doorgaan
Raakte je de verhaallijn dan niet uit het oog?
²
[..] Ik denk dat het heel verstandig is hier niet op door te gaan, organisaties die op dit moment bestempeld zijn als terreur organisaties zou ik als ik jou was geen UI van plaatsen. Ik ben geen mod in dit Topic, maar is een gewoon een vriendelijk advies en zou er ook niet veel verder op doorgaan
Oh, ik doe helemaal niets. Wat boeit mij die woestijniërs nou. Hezbollah staat overigens niet op de terreurlijst van de EU. Die vriend van me wilde louter de hypocrisie meten.