abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210937085
9 oktober 2023- De bevolking van de Gazastrook gaat bloedige weken tegemoet. Na de aanval door het radicaal-islamitische Hamas kondigde het Israëlische leger (IDF) de grootste mobilisatie in zijn geschiedenis aan: het heeft 300.000 reservisten opgeroepen, meer dan ooit tevoren, zei de hoofdwoordvoerder van het leger, Daniel Hagari, rond het middaguur: “ Wij gaan in het offensief."

Israël heeft opdracht gegeven tot een volledige sluiting van de Gazastrook na de verwoestende grote aanval van het islamitische Hamas. Minister van Defensie Joav Galant zei: "Er zal geen elektriciteit, geen voedsel en geen brandstof zijn." Alles zal gesloten zijn.

Israël was zaterdag al gestopt met het leveren van elektriciteit aan de Gazastrook via zijn staatsenergieleverancier. Minister van Energie Israel Katz zei dat hij een bevel had ondertekend waarin hij de Israel Electric Company opdroeg 'te stoppen met het leveren van elektriciteit aan de Gazastrook'.

Nadat Hamas in 2007 aan de macht kwam in de Gazastrook, legde Israël een blokkade op aan de smalle kuststrook. Volgens het Midden-Oostenkwartet, waartoe de VS, Rusland, de Europese Unie en de Verenigde Naties behoren, hebben de inwoners daar onder normale omstandigheden slechts 5 tot 15 uur per dag elektriciteit. Het Palestijnse grondgebied heeft tot nu toe tot 120 megawatt elektriciteit geïmporteerd van de Israëlische staatsenergieleverancier.

De Gazastrook heeft een oppervlakte van ongeveer 365 vierkante kilometer. Er wonen bijna twee miljoen mensen in de regio. In de loop van de aanval op Israël vanuit de Gazastrook afgelopen zaterdag heeft de terroristische organisatie Hamas zo'n 170 Israëli's ontvoerd, maar blijkbaar ook staatsburgers van andere landen. Israël voert sinds zaterdag massale vergeldingsaanvallen uit tegen de Gazastrook. Er wordt ook een grondoffensief verwacht. Aan beide zijden zijn inmiddels honderden doden en duizenden gewonden gevallen.
Bron

SPOILER: Oudere berichtgeving
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Update 17 uur 7 oktober
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Update 13.40 uur
SPOILER: Update 10.46 uur
SPOILER: Liveblog Nu.nl
SPOILER: Livestreams
SPOILER: Diverse tweets van zaterdag na de inval
SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:31:35 #2
-1 #ANONIEM
pi_210937092
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 13:29 schreef miss_sly het volgende:

[..]

dat al die 2,2 miljoen inwoners van Gazastrook wel collateral damage mogen worden?
God wat kun jij overdrijven zeg :')

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 13-10-2023 13:31:46 ]
  vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:31:46 #3
360414 bitterbal
Met mayo.
pi_210937095
13:19

Ook Abbas pleit voor humanitaire corridor in Gaza
De Palestijnse president Abbas wil dat er zo snel mogelijk een humanitaire corridor in Gaza komt. Die oproep deed hij volgens Palestijns persbureau WAFA in gesprek met de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Blinken. Zij hebben elkaar vandaag ontmoet in de Jordaanse hoofdstad Amman.

Abbas zegt verder dat hij gedwongen verplaatsingen van Palestijnen afkeurt. Die verplaatsingen zouden volgens hem kunnen leiden tot een "tweede Nakba". Daarmee bedoelt hij de 700.000 Palestijnen die op de vlucht sloegen of werden verdreven rond de vorming van de staat Israël in 1948.

De Jordaanse koning drong eerder vandaag ook aan op het openen van humanitaire corridors.

https://nos.nl/liveblog/2(...)-is-verantwoordelijk
  vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:31:58 #4
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_210937097
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 13:16 schreef miss_sly het volgende: [..] Dat vind ik redelijk onbegrijpelijk. Hoe weet jij nou wie van de Palestijnse burgers die daar wonen de daden van Hamas prachtig vonden? En de kinderen? Die ook?
En al vinden die het prachtig, dat is ook maar omdat hun ouders heb dat verteld hebben. Het is een absolute drogreden dat burgers opeens legitieme doelwitten worden als ze partij kiezen in een conflict. Dan zou de minder snuggere helft van Fok opeens ook een doelwit zijn.
The End Times are wild
  vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:32:17 #5
192657 xpompompomx
^(;,;)^
pi_210937103
quote:
6s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 13:27 schreef Nielsch het volgende:

[..]
Dat hebben ze dus niet. Het is precies wat je zegt; keihard ingrijpen, terugtrekken, Hamas weer laten groeien, wachten op de volgende aanslag, repeat...

Hoewel uiteindelijk niet geslaagd had de VS wel een dergelijk plan voor Afghanistan nadat ze de Taliban hadden verslagen. Zoiets zou Israël ook voor de Gazastrook moeten hebben (is samenwerking met o.a. de VS, Egypte, Palestijnse Autoriteit, de EU). En de kans van slagen is daar ook nog eens een stuk groter vermoed ik, omdat het een gebied is dat goed te controleren is. In tegenstelling tot Afghanistan met al z'n bergen en vlaktes.

Maarja, dan moet je als Israël gaan nadenken over een duurzame oplossing en op die denkwijze heb ik ze nog nooit betrapt.
Maar voor Irak hadden ze dat weer niet. Iets waar we nog lang de wrange vruchten van hebben mogen plukken. Extra wrang is wel dat NL hier ook helaas ook zijn bijdrage aan heeft geleverd.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:32:38 #6
260628 Toefjes
pi_210937108
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 13:28 schreef Gia het volgende:

[..]
Ja, is kut, weet het. Maar je moet wat. Moet je dan vantevoren nadenken: "Eh, 30 kilometer gaat niet lukken, dan blijf ik in de schuilkelder en hoop er maar het beste van."

Je hebt geen keuze.
Je voorstellen wat je gaat doen in een situatie die je je niet kunt voorstellen, dat zijn dingen die je misschien beter voor je zelf kunt houden.
  vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:32:48 #7
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_210937110
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 13:27 schreef Puzzie het volgende:

[..]
'Dat doe je gewoon even' , ze hebben het er naar gemaakt mentaliteit heerst hier heel erg .
Ik denk dat ik helemaal nergens heen zou gaan uit pure angst, bleef zitten waar ik zat omdat ik die omgeving tenminste kende en dan maar hopen dat het mee gaat vallen, te bang om te verkassen niet wetende hoe en wat me te wachten staat, misschien ook wel in ongeloof wat er allemaal beweerd wordt
Maar ik zit hier en heb geen idee, dus makkelijk praten :{

quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 13:27 schreef Gia het volgende:

[..]
Dan doe je dat niet en blijf je zitten. De vijand komt eraan, dat is het enige dat je weet.
En je moet dan maar aannemen dat dat waar is, die waarschuwing van de vijand? Hoe weet je dat je je veiligheid tegemoet gaat als je er gehoor aan geeft en niet juist in grotere ellende terecht zal komen ?

Edit : misschien humanitaire corridors die opgezet gaan worden zouden me dan wat vertrouwen geven om alles achter te laten
  vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:33:03 #8
192657 xpompompomx
^(;,;)^
pi_210937112
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 13:31 schreef LXIV het volgende:

[..]
En al vinden die het prachtig, dat is ook maar omdat hun ouders heb dat verteld hebben. Het is een absolute drogreden dat burgers opeens legitieme doelwitten worden als ze partij kiezen in een conflict. Dan zou de minder snuggere helft van Fok opeens ook een doelwit zijn.
Dit kan ook niet vaak genoeg herhaald worden. ^O^
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:33:10 #9
339469 Salina
pi_210937114
quote:
6s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 13:21 schreef Nielsch het volgende:
Heeft Israël trouwens een concreet plan over wat ze precies willen doen nadat ze Hamas kopstukken te pakken hebben genomen? Dat idee heb ik namelijk niet, wat mij bevestigd in mijn vermoeden dat Israël het eigenlijk wel fijn vindt om een vijand als Hamas te hebben. Daar mogen om de paar jaar best wat Israëlische burgers voor betalen met hun leven. Nu keihard ingrijpen, terugtrekken, wachten op de volgende Hamas-aanslag, repeat...
Niemand heeft er (nog) een concreet plan voor.

Dit zei ik een uurtje geleden:

quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 12:14 schreef Salina het volgende:
Hamas, in ieder geval de militaire tak daarvan, is anno 2023 gewoon een wrede, misselijkmakende terroristische organisatie die wat mij betreft uitgeroeid mag worden. Voor de mensen in Palestina, in Gaza, en voor de mensen in Israël.
Liefst gebeurd dit met zo weinig mogelijk, nog beter: met geen, burgerslachtoffers.

Wat er daarna gebeurd, als Hamas eenmaal weg is, daar heeft de hele wereld een grotere of kleinere vinger voor in de pap. Laten we Palestina groeien of (als natie) afsterven? Geven we de mensen ruimte en zicht op een beter leven? Hoe voorkom je dat er na Hamas weer een andere, nog extremere partij, aan de macht komt of bewegingsruimte krijgt onder de bevolking? Wie zorgt er voor, en hoe, dat er geen voedingsbodem gecreëerd wordt voor het ontstaan daarvan?

Ik heb de antwoorden niet, maar het is wel belangrijk dat we hier als samenleving (VN, NAVO, EU, de betrokken partijen) over nadenken.

In andere landen waar bijvoorbeeld IS of andere dictators zijn verdreven, is het ook niet echt geweldig afgelopen. Denk aan Libië, Syrië, Irak en Afghanistan. Dus je kunt er een hard hoofd in hebben of in ieder geval het idee hebben dat het een zeer, zéér zware kluif gaat worden voor ons allemaal als samenleving.

Helaas.
:{
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
  vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:33:43 #10
501164 KinKiJan
pi_210937121
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 13:31 schreef bitterbal het volgende:
13:19

Ook Abbas pleit voor humanitaire corridor in Gaza
De Palestijnse president Abbas wil dat er zo snel mogelijk een humanitaire corridor in Gaza komt. Die oproep deed hij volgens Palestijns persbureau WAFA in gesprek met de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Blinken. Zij hebben elkaar vandaag ontmoet in de Jordaanse hoofdstad Amman.

Abbas zegt verder dat hij gedwongen verplaatsingen van Palestijnen afkeurt. Die verplaatsingen zouden volgens hem kunnen leiden tot een "tweede Nakba". Daarmee bedoelt hij de 700.000 Palestijnen die op de vlucht sloegen of werden verdreven rond de vorming van de staat Israël in 1948.

De Jordaanse koning drong eerder vandaag ook aan op het openen van humanitaire corridors.

https://nos.nl/liveblog/2(...)-is-verantwoordelijk
Hoe staat Jordanië eigenlijk ten opzichte van opvangen van Palestijnse vluchtelingen?

Just asking, don't shoot me....
“Surrounded by losers, misfits and boozers”
  vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:34:11 #11
3542 Gia
User under construction
pi_210937129
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 13:27 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Precies dit. Onvoorbereid. Binnen vierentwintig uur. Zonder stroom of water.
Wat is het alternatief?
  vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:34:18 #12
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_210937131
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 13:31 schreef LXIV het volgende:

[..]
Het verschil tussen 'burger' en 'militant' is slechts de AK die ze vasthouden in deze.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:34:39 #13
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210937135
In de flyer die vanochtend over Gaza zijn uitgestrooid stond dus binnen 24 uur weg. Sjabbat (rustdag) is van vrijdagavond tot zaterdagavond, zal invasie zaterdag op zondagnacht zijn?
  vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:35:09 #14
168739 Red_85
'echt wel'
pi_210937139
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 13:15 schreef Alloch87 het volgende:
[ twitter ]

Vuile ratten.
hamas is verantwoordelijk dus.

quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 13:07 schreef Salina het volgende:

[..]
Dat is sowieso standaard in Brabant.
[..]

Hier in de Kop van Noord Holland ook.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:35:12 #15
336226 Geschiedkundige
pi_210937140
Kunnen ze niet gewoon een corridor maken richting de Westelijke Jordaanoever zou je zeggen. :+
  vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:35:19 #16
339469 Salina
pi_210937143
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 13:33 schreef KinKiJan het volgende:

[..]
Hoe staat Jordanië eigenlijk ten opzichte van opvangen van Palestijnse vluchtelingen?

Een uur geleden zag ik een filmpje voorbij komen waarin Jordanese grenssoldaten vluchtende Palestijnen in de West Bank beschoten met traangas.

Dus...tja.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
  vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:35:34 #17
343952 Ali_boo
pi_210937145
twitter
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
  vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:35:35 #18
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210937146
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 13:34 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Het verschil tussen 'burger' en 'militant' is slechts de AK die ze vasthouden in deze.
Dat is hoe je de hele bevolking van Gaza ziet?
  vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:35:55 #19
336226 Geschiedkundige
pi_210937150
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 13:33 schreef KinKiJan het volgende:

[..]

Black September staat ze vast nog wel bij. Jordanië wil net als Egypte geen onderdeel worden van het probleem "Palestijnen". Er zitten teveel oncontroleerbare factoren bij.
  vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:35:57 #20
64288 Bensel
Ladderzat
pi_210937151
Ik ben benieuwd wat de criticasters van israel zelf zouden doen. Let wel, er is geen enkele optie waarin er geen burgerdoden gaan vallen. Zelfs bij helemaal niets doen, want hamas zal blijven aanvallen. er gaan dus hoe dan ook burgerdoden vallen. Hoe ga je dan je eigen burgers beschermen tegen het geweldadige en niets ontziende hamas?

Repressie werkt niet, dat is wel duidelijk inmiddels, diplomatie werkt niet. Interventiemacht zal al snel overlopen worden en zal door hamas gezien worden als een extra zionistische westerse macht en zelf doelwit worden.
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
  vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:36:01 #21
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_210937154
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 13:35 schreef Salina het volgende:

[..]
Een uur geleden zag ik een filmpje voorbij komen waarin Jordanese grenssoldaten vluchtende Palestijnen in de West Bank beschoten met traangas.

Dus...tja.
Ja die hebben niet zulke goede herinneringen aan palestijnen.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:36:02 #22
99238 Tomatenboer
pi_210937155
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 13:29 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Dan kun je toch niet met droge ogen vinden dat al die 2,2 miljoen inwoners van Gazastrook wel collateral damage mogen worden? Jammer als dat gebeurt, maar meer ook niet?
Dat snap ik dus ook niet. De slachtoffers in Israël afschuwelijk vinden (dat is het ook, de manier waarop is ook beestachtig, simpelweg terrorisme), maar dan vervolgens wel zo lichtzinnig doen over komende "nevenschade" in de Gazastrook. Daar is het sneuvelen van onschuldige kinderen en babies gewoon net zo erg, en niets om lichtzinnig over te doen. De levens van mensen in Israël wegen niet minder of zwaarder dan de levens van mensen in de Gazastrook.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:36:11 #23
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_210937158
US defense secretary Lloyd Austin is speaking now, opening by saying “it is good to be back in Israel even during such terrible days.”

Austin says he is there in person “to make something crystal clear – America’s support for Israel is iron-clad.”
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:36:25 #24
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_210937160
Als gewone, niet-strijdende Gazabewoner ben je gewoon de sjaak. Werkelijk niemand op de wereld interesseert het iets of je overleeft. Niet Israël, niet Hamas, niet de buurlanden en niet de VN.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:37:06 #25
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_210937167
Ik kom niet helemaal uit met het aantal inwoners per stad en of de mensen in de vluchtelingenkampen bij de inwoners van de stad geteld worden;
- Gaza City: 590.000
- Nuseirat Camp: 161.000
- Burej Camp: 43.000

Maar als ze 1.100.000 mensen vragen naar het zuiden te trekken, vragen ze de mensen binnen de rode lijn dan te vertrekken? Want met alleen Gaza-stad kom je niet op die aantallen. Dat is toch godsonmogelijk?

“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')