9 oktober 2023- De bevolking van de Gazastrook gaat bloedige weken tegemoet. Na de aanval door het radicaal-islamitische Hamas kondigde het Israëlische leger (IDF) de grootste mobilisatie in zijn geschiedenis aan: het heeft 300.000 reservisten opgeroepen, meer dan ooit tevoren, zei de hoofdwoordvoerder van het leger, Daniel Hagari, rond het middaguur: “ Wij gaan in het offensief."
Israël heeft opdracht gegeven tot een volledige sluiting van de Gazastrook na de verwoestende grote aanval van het islamitische Hamas. Minister van Defensie Joav Galant zei: "Er zal geen elektriciteit, geen voedsel en geen brandstof zijn." Alles zal gesloten zijn.
Israël was zaterdag al gestopt met het leveren van elektriciteit aan de Gazastrook via zijn staatsenergieleverancier. Minister van Energie Israel Katz zei dat hij een bevel had ondertekend waarin hij de Israel Electric Company opdroeg 'te stoppen met het leveren van elektriciteit aan de Gazastrook'.
Nadat Hamas in 2007 aan de macht kwam in de Gazastrook, legde Israël een blokkade op aan de smalle kuststrook. Volgens het Midden-Oostenkwartet, waartoe de VS, Rusland, de Europese Unie en de Verenigde Naties behoren, hebben de inwoners daar onder normale omstandigheden slechts 5 tot 15 uur per dag elektriciteit. Het Palestijnse grondgebied heeft tot nu toe tot 120 megawatt elektriciteit geïmporteerd van de Israëlische staatsenergieleverancier.
De Gazastrook heeft een oppervlakte van ongeveer 365 vierkante kilometer. Er wonen bijna twee miljoen mensen in de regio. In de loop van de aanval op Israël vanuit de Gazastrook afgelopen zaterdag heeft de terroristische organisatie Hamas zo'n 170 Israëli's ontvoerd, maar blijkbaar ook staatsburgers van andere landen. Israël voert sinds zaterdag massale vergeldingsaanvallen uit tegen de Gazastrook. Er wordt ook een grondoffensief verwacht. Aan beide zijden zijn inmiddels honderden doden en duizenden gewonden gevallen. Bron
SPOILER: Oudere berichtgeving
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Update 17 uur 7 oktober
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Update 13.40 uur
SPOILER: Update 10.46 uur
SPOILER: Liveblog Nu.nl
SPOILER: Livestreams
SPOILER: Diverse tweets van zaterdag na de inval
SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
[ Bericht 1% gewijzigd door Momo op 12-10-2023 21:23:37 ]
And what rough beast, its hour come round at last, Slouches towards Bethlehem to be born?
[..] Ik ben zo links als maar kan en ik vind dit absoluut niet kunnen. Hamas mag wat mij betreft gewoon compleet uitgeschakeld worden, stelletje laffe terroristenbende. Ben alleen bang voor wat ervoor in de plaats komt. Maar maak er geen links-rechts discussie van. Dat draagt niks bij.
Stem zelf ook altijd links maar de groep zich duidelijk links profilerende mensen die zo min mogelijk aandacht wil hebben voor de gruwelen van Hamas en die in één vloeiende beweging uitgebreid gaan oreren over hoe slecht Israël is, of zelfs de daden van Hamas als begrijpelijke verzetsdaden ziet, is naar mijn smaak oncomfortabel groot.
And what rough beast, its hour come round at last, Slouches towards Bethlehem to be born?
[..] Op GeenStijl hadden ze een ooggetuigen verslag van iemand die een door het hoofd geschoten zwangere vrouw was tegengekomen, waar ze de buik van open hebben gesneden om de baby te steken. Fog of war en iedereen kan wel wat roepen, maar alleen al het feit dat deze zieke gebeurtenis niet meer zou verbazen zegt genoeg.
De beelden gezien van die schep en dat hoofd. Het is me wel duidelijk.
"People that use Fiat currency as a store of value. There is a name for it: We call them Poor"
[..] Hamas is wat anders dan een palestijn, maar het gedachtegoed bij het "normale volk" hoeven we ook niet te onderschatten.
Nee. Hamas bestaat uit Palestijnen.
Net als bij de Russen kun je het hele volk verantwoordelijk houden voor de wandaden van de top. Het is altijd aan het volk om die wandaden te voorkomen. Ik heb meer respect voor het Iraanse volk wat dat betreft; die probeert het af en toe. De Palestijnen tonen geen enkele bereidheid om hun leiderschap aan te pakken.
Ze moeten nu helaas de gevolgen ondergaan. En laten we eerlijk zijn... het moest ooit gebeuren.
De grens verschuift steeds verder lijkt het wel. Was gisteravond om 20u ook al verbaasd wat voor beelden je bij het journaal direct getoond krijgt. Zonder aankondiging ook, tamelijk bizar.
[..] Stem zelf ook altijd links maar de groep zich duidelijk links profilerende mensen die zo min mogelijk aandacht wil hebben voor de gruwelen van Hamas en die in één vloeiende beweging uitgebreid gaan oreren over hoe slecht Israël is, of zelfs de daden van Hamas als begrijpelijke verzetsdaden ziet, is naar mijn smaak oncomfortabel groot.
Geen idee of ik het een specifiek links ding moet vinden. Denk meer een hoefijzer? Baudet was ook niet meteen pro Israël (of wel??).
Baby’s onthoofden en vermoorden . Waarom zijn er nog geen nucleaire wapens op de Gazastrook afgevuurd, maak dat hele gebied maar met de grond gelijk. De Palestijnen steunen en hebben Hamas gekozen, zijn daarom net zo schuldig als de daders.
Hoe krijg je het gvd in je hoofd om een baby moedwillig te vermoorden
Net als bij de Russen kun je het hele volk verantwoordelijk houden voor de wandaden van de top. Het is altijd aan het volk om die wandaden te voorkomen. Ik heb meer respect voor het Iraanse volk wat dat betreft; die probeert het af en toe. De Palestijnen tonen geen enkele bereidheid om hun leiderschap aan te pakken.
Ze moeten nu helaas de gevolgen ondergaan. En laten we eerlijk zijn... het moest ooit gebeuren.
Ik vind niet dat je dat zo 1:1 gelijk kunt stellen, maar ik ga niet ontkennen dat een veel te groot deel gewoon verziekt is.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
Op donderdag 12 oktober 2023 17:37 schreef plesner het volgende: Baby’s onthoofden en vermoorden . Waarom zijn er nog geen nucleaire wapens op de Gazastrook afgevuurd, maak dat hele gebied maar met de grond gelijk. De Palestijnen steunen en hebben Hamas gekozen, zijn daarom net zo schuldig als de daders.
Hoe krijg je het gvd in je hoofd om een baby moedwillig te vermoorden
Ja, dit is wel overtreffende trap barbarisme. Is dit al bevestigd trouwens?
²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden. Bansheeboy: Fok!ker van de week! [Without heart we would be mere machines] Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
[..] De grens verschuift steeds verder lijkt het wel. Was gisteravond om 20u ook al verbaasd wat voor beelden je bij het journaal direct getoond krijgt. Zonder aankondiging ook, tamelijk bizar.
Ik kijk het gewoon niet meer. Ik heb ook bewust een paar dagen gewacht met artikelen lezen in de Volkskrant app. Komt ook omdat ik zaterdagochtend CNN heb opgezet voor ik moest gaan werken en heel misselijk werd van wat daar werd uitgezonden.
[..] Stem zelf ook altijd links maar de groep zich duidelijk links profilerende mensen die zo min mogelijk aandacht wil hebben voor de gruwelen van Hamas en die in één vloeiende beweging uitgebreid gaan oreren over hoe slecht Israël is, of zelfs de daden van Hamas als begrijpelijke verzetsdaden ziet, is naar mijn smaak oncomfortabel groot.
De slachtpartij die Hamas aanrichtte gaat echt iedere beschrijving van 'verzet' ver ver ver te buiten. En dat heeft imho niks te maken met je politieke overtuiging. Ik heb zelf zat kritiek op Israel (mja, meer Netanyahu tbf), maar dit is echt buiten alle proporties.
Aut viam inveniam, aut faciam There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
[..] Er zijn ook volwassen mensen die dit ook een leven lang meedragen en dit slecht kunnen verdragen?
Ik nam aan dat zulk soort filmpjes/video's sowieso onder spoilers zitten (ik heb het niet gezien, was dat niet zo?) en dan kan iedereen natuurlijk zelf bepalen of hij/zij/whatever gaat kijken of niet.
Ik heb het hier specifiek over oudlinkse figuren die behoorlijk anti-Westers/anti-VS zijn en volgens mij zit daar ook een vleugje onderhuids antisemitisme.
Bij politiek (extreem-)rechts is het ook verwarrend, waar pro-Rusland lui ineens ook pro-Israël blijken en sommigen besluiten dat ze Palestijnen en Israëliers evenveel verachten.
[..] Als ze in staat zijn om een baby door het hoofd te schieten is verbranden en onthoofden niet zo heel ver weg meer.
Ik ben blij dat Israel bereid lijkt om de mensenrechten van Hamas te ontnemen. Die horen alleen te gelden voor volwaardige mensen.
Het enige recht wmb dat terroristen en zij die hen daarin faciliteren nog hebben, is als keuze gedood of berecht te worden.
Ik hoop, ook voor mijn eigen gevoel, dat de berichten berusten op desinformatie o het narratief te versterken. Ik vrees echter dat ik dan mijzelf voor de gek ga houden. Te veel ooggetuigen, verslagen, beelden en aangrijpende beschrijvingen van mensen die het ondergaan en ondergingen. Tot op de dag van vandaag kan ik een video van een vrouw die aan haar haren in een Jeep wordt gesleurd, niet uitbannen. Vooral omdat mij meer dan duidelijk was dat ze uit doodsangst in haar broek had gescheten.
De Gazanen hebben nog steeds een optie. Lever de misdadigers uit die onderdak worden verleend. Het is nu geen moment om te zwaaien met onschuld wanneer mensen willens en weten, anderen onder hen verblijvend, elk mensenrecht vertrapt.