9 oktober 2023- De bevolking van de Gazastrook gaat bloedige weken tegemoet. Na de aanval door het radicaal-islamitische Hamas kondigde het Israëlische leger (IDF) de grootste mobilisatie in zijn geschiedenis aan: het heeft 300.000 reservisten opgeroepen, meer dan ooit tevoren, zei de hoofdwoordvoerder van het leger, Daniel Hagari, rond het middaguur: “ Wij gaan in het offensief."
Israël heeft opdracht gegeven tot een volledige sluiting van de Gazastrook na de verwoestende grote aanval van het islamitische Hamas. Minister van Defensie Joav Galant zei: "Er zal geen elektriciteit, geen voedsel en geen brandstof zijn." Alles zal gesloten zijn.
Israël was zaterdag al gestopt met het leveren van elektriciteit aan de Gazastrook via zijn staatsenergieleverancier. Minister van Energie Israel Katz zei dat hij een bevel had ondertekend waarin hij de Israel Electric Company opdroeg 'te stoppen met het leveren van elektriciteit aan de Gazastrook'.
Nadat Hamas in 2007 aan de macht kwam in de Gazastrook, legde Israël een blokkade op aan de smalle kuststrook. Volgens het Midden-Oostenkwartet, waartoe de VS, Rusland, de Europese Unie en de Verenigde Naties behoren, hebben de inwoners daar onder normale omstandigheden slechts 5 tot 15 uur per dag elektriciteit. Het Palestijnse grondgebied heeft tot nu toe tot 120 megawatt elektriciteit geïmporteerd van de Israëlische staatsenergieleverancier.
De Gazastrook heeft een oppervlakte van ongeveer 365 vierkante kilometer. Er wonen bijna twee miljoen mensen in de regio. In de loop van de aanval op Israël vanuit de Gazastrook afgelopen zaterdag heeft de terroristische organisatie Hamas zo'n 170 Israëli's ontvoerd, maar blijkbaar ook staatsburgers van andere landen. Israël voert sinds zaterdag massale vergeldingsaanvallen uit tegen de Gazastrook. Er wordt ook een grondoffensief verwacht. Aan beide zijden zijn inmiddels honderden doden en duizenden gewonden gevallen. Bron
SPOILER: Oudere berichtgeving
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Update 17 uur 7 oktober
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Update 13.40 uur
SPOILER: Update 10.46 uur
SPOILER: Liveblog Nu.nl
SPOILER: Livestreams
SPOILER: Diverse tweets van zaterdag na de inval
[ Bericht 0% gewijzigd door Frutsel op 12-10-2023 09:09:15 ]
Ja dat had ik al gezegd toch maar iemand vond mijn voorbeeld van een kinderhospitaal in Israel beschieten vanuit een school in Gaza vreselijk hypothetisch en extreem onwaarschijnlijk. Het zou dus in de praktijk al gebeurd kunnen zijn.
[..] Ik denk dat Israël zich niet meer door regels laat weerhouden. Als ze het kunnen zullen ze Hamas uitmoorden.
Ze gaan smerige dingen doen, anders stuur je geen troepen richting de buitengrenzen.
Maar het mag mijns inziens ook wel een keer klaar zijn met die ongefundeerde jodenhaat. Ze zijn nu militair machtig, Hamas heeft verkeerde spelletjes gespeeld.
Mag een voorbeeld zijn voor de rest van de Arabische wereld zijn die hun lusten willen botvieren op het joodse volk.
Charlie: How's it going in there? Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers. Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
Voor wat betreft filmpjes. Gisteren op de radio een factcheck mevrouw die maar vond dat alles van x/Twitter gehaald moet worden omdat er een paar fake berichten tussen zitten (bv cutscene van Arma 3).
Ik vind Musk een verschrikkelijke vent maar aan censuur heb ik een nog grotere hekel.
“Never assume you will win, never feel safe, never feel confident, never send a "We got this!" text, never take anything for granted, never pose for a picture late in the game, always expect the worst while rooting for the best.”
Wat fijn ook dat @gewoonuitnederland oid hier verkondigde dat het niet waar kan zijn dat Moslims vrouwen verkrachten want het staat niet in de koran. Dus dan mag het ook niet.
Wat een shitzooi dit.
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-10-2023 00:40:18 ]
[..] Moet je dit soort beelden nou aan het publiek tonen? Wat vind jij? Ik denk dat je er nog meer haat door krijgt. Het is allemaal al zo erg.
De beelden vinden hun weg toch wel, sommigen verlekkeren zich eraan, anderen dwepen ermee. In reguliere media waar nog iemand achter het roer zit zou ik dingen blurren en de ergste dingen niet eens in beeld brengen maar alleen zakelijk benoemen. Je hoeft gruwelen niet breeduit te verslaan maar ze moeten wel genoemd worden.
And what rough beast, its hour come round at last, Slouches towards Bethlehem to be born?
Op donderdag 12 oktober 2023 00:15 schreef PirE het volgende: Voor wat betreft filmpjes. Gisteren op de radio een factcheck mevrouw die maar vond dat alles van x/Twitter gehaald moet worden omdat er een paar fake berichten tussen zitten (bv cutscene van Arma 3).
Ik vind Musk een verschrikkelijke vent maar aan censuur heb ik een nog grotere hekel.
Musk heeft het wel met opzet een paradijs voor desinformatie gemaakt
And what rough beast, its hour come round at last, Slouches towards Bethlehem to be born?
[..] De beelden vinden hun weg toch wel, sommigen verlekkeren zich eraan, anderen dwepen ermee. In reguliere media waar nog iemand achter het roer zit zou ik dingen blurren en de ergste dingen niet eens in beeld brengen maar alleen zakelijk benoemen. Je hoeft gruwelen niet breeduit te verslaan maar ze moeten wel genoemd worden.
Amen.
"People that use Fiat currency as a store of value. There is a name for it: We call them Poor"
[..] Moet je dit soort beelden nou aan het publiek tonen? Wat vind jij? Ik denk dat je er nog meer haat door krijgt. Het is allemaal al zo erg.
Ik denk dat ze inmiddels wel online te vinden zijn en het is niet voor niets dat ik niet ga zoeken. Ik werd lang geleden zelfs onwel van een beschrijving van dit soort wreedheden in Guatemala.
Maar toevallig staat het npo nieuws hier net aan. En daar zie ik hartverscheurende beelden van een familie met jonge kinderen die kennelijk in shock verkeren. En dan ga ik toch twijfelen over waarom die kinderen wel, maar die dode babies buiten beeld houden?
[..] Wat fijn ook dat @:gewoonuitnederland oid hier verkondigde dat het niet waar kan zijn dat Mosims vrouwen verkrachten want het staat niet in de koran. Dus dan mag het ook niet.
Wat een shitzooi dit.
Allah is oneindig vergevingsgezind. Gewoon oprecht sorry zeggen tegen de opperbaas en je bent weer klaar voor het paradijs.
Er zit een veel tussen op het 8 uur journaal gooien en er niet over praten . Je kan het bestaan bevestigen en mensen die het willen zien kunnen het dan bekijken. Ik hoef het niet te zien maar als iemand het wil zien om het te geloven dan moet dat mogelijk zijn (vind ik).
“Never assume you will win, never feel safe, never feel confident, never send a "We got this!" text, never take anything for granted, never pose for a picture late in the game, always expect the worst while rooting for the best.”