Ze weten toch echt keer op keer aan te tonen dat ze echt 0,0 betrouwbaar is hé, onze regering. Van de andere kant, niets aflossen omdat 'de rente toch 0 is dus tijd zat' is ook weer niet héél handig.quote:Rente op studieschuld vanaf volgend jaar meer dan vijf keer zo hoog
De rente voor studieleningen in het hoger onderwijs wordt per 1 januari 2024 meer dan vijf keer zo hoog. De rente is nu nog 0,46 procent, maar stijgt vanaf volgend jaar naar 2,56 procent. Voor mbo'ers stijgt de rente ook: van 1,78 naar 2,95 procent. De verhoging is het gevolg van de stijgende rente die de overheid moet betalen op leningen.
Door de rentestijging moeten bepaalde groepen (oud-) studenten straks meer gaan terugbetalen. Studentenorganisaties maken zich zorgen. "Het collegegeld stijgt, de koopkrachtmaatregel wordt niet verlengd. Studenten krijgen met de ene klap na de andere te maken", zegt Demi Janssen, voorzitter van het Interstedelijk Studentenoverleg (ISO). "En nu ook oud-studenten. Dit is echt niet niks."
Bij het aflossen van studieschuld geldt er een rentevaste periode van vijf jaar. Hbo- en wo-studenten hebben sinds de invoering van het leenstelsel 35 jaar om hun schuld af te betalen. Voor mbo'ers is dit 15 jaar. Voor studenten die nog onder het oude stelsel (van voor 2015) vallen, geldt een aflostermijn van 15 jaar. Hun rente komt overeen met die van de mbo'ers en ligt dus vanaf het nieuwe jaar op 2,95 procent.
Pechgeneratie
Sinds het studiejaar 2015/2016 kregen de meeste studenten geen studiefinanciering meer, vanwege de invoering van het leenstelsel. De totale studieschuld is sindsdien verdubbeld. Een deel van die zogenoemde pechgeneratie krijgt nu dus ook te maken met een flink hogere rente. Het leenstelsel is inmiddels teruggedraaid en sinds dit jaar ontvangen studenten weer een basisbeurs.
Demissionair minister Dijkgraaf van Onderwijs laat in een reactie aan de NOS weten dat hij zich kan voorstellen dat er zorgen zijn bij studenten. "Daarom willen we als kabinet studenten financiële rust bieden."
Hij wijst hierbij op de basisbeurs, de verruimde aanvullende beurs en energietoeslag voor sommige studenten. Verder benadrukt Dijkgraaf dat DUO rekening houdt met de situatie van studenten. "Heb je bijvoorbeeld weinig inkomen, dan betaal je maandelijks ook weinig terug." De minister noemt alleen geen oplossing voor de pechgeneratie.
Voor wie geldt het nieuwe rentepercentage?
Voor studenten die dit jaar klaar zijn met hun studie en na hun aflossingsvrije periode van twee jaar beginnen met afbetalen. Het rentepercentage geldt voor deze groep vijf jaar.
Voor oud-studenten die volgend jaar beginnen aan hun tweede vijf-jaar-periode. Zij zitten vanaf volgend jaar vijf jaar vast aan het nieuwe rentepercentage.
Voor huidige studenten die bezig zijn hun studieschuld op te bouwen. Voor hen geldt deze rente een jaar.
Voor oud-studenten die nog onder het oude stelsel studeerden (voor 2015) geldt nog een aflostermijn van 15 jaar in plaats van 35 jaar. Hun rente komt overeen met die van mbo'ers en ligt dus vanaf het nieuwe jaar op 2,95 procent.
Door de verhoogde rente betaalt een student met een studieschuld van 10.000 euro in een jaar 256 euro aan rente. Bij een schuld van 30.000 ligt dit bedrag op 857 euro. Bij een mbo'er of hbo/wo-student die valt onder het oude leenstelsel ligt de jaarlijkse rente op 295 euro bij een schuld van 10.000 euro.
"Onze eerste gedachte was: Hoe kan dit?' En dat is ook wat we terugkrijgen van studenten en bezorgde ouders', zegt Elisa Weehuizen van de Landelijke Studentenvakbond (LSVB) over de renteverhoging. Juist omdat de overheid aan jongeren had gecommuniceerd dat ze een voordelige lening zouden afsluiten, zo benadrukt ze.
"Studenten hadden verwacht dat de rente altijd nul zou blijven. Bij de 0,46 procent vorig jaar waren heel veel mensen al in een soort shock. Je treft hier juist de studenten mee die van de lening afhankelijk zijn geweest om hun studie en huur te bekostigen", zegt Weehuizen. "Het is heel pijnlijk voor de toegankelijkheid van het onderwijs."
Studentenorganisaties pleiten voor een plafond voor de rente op studieschuld. "Studenten leven nu ieder jaar in onzekerheid," zegt ISO-voorzitter Janssen. "Het is bijna een lootje trekken over wat voor soort rente ze krijgen."
Huh, dit is toch altijd zo geweest? De rente wordt bepaald door de rente op een bepaalde staatsobligatie of iets dergelijks.quote:Op maandag 9 oktober 2023 20:08 schreef Frozen-assassin het volgende:
Onbetrouwbare overheid toont zich weer eens onbetrouwbaar
[ afbeelding ]
Ik weet nog wel dat mensen met een studieschuld ons uitlachten toen we zeiden dat die rente weer omhoog zou gaan. Nu mag je dus meer terug gaan betalen.quote:Op maandag 9 oktober 2023 20:11 schreef JimmyJames het volgende:
Goh wat onverwachts in een tijd dat de rente voor IEDEREEN stijgt. Gratis geld bestaat niet.
Het is oneerlijk voor de studenten die alles hebben moeten lenen, want we vonden een leenstelsel beter ofzo.quote:Op maandag 9 oktober 2023 20:15 schreef SnertMetChoco het volgende:
Niks onbetrouwbaars aan?! Werkt al sinds jaar en dag zo. Golft mee met de marktrente en dan iets daaronder...
[ afbeelding ]
Hen is beloofd dat de rente niet zou stijgen door de overheid?quote:Op maandag 9 oktober 2023 20:18 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is oneerlijk voor de studenten die alles hebben moeten lenen, want we vonden een leenstelsel eerlijker.
En die mensen worden wederom genaaid ook al is ze beloofd dat dat niet zou gebeureb.
Dat is ze inderdaad beloofd.quote:Op maandag 9 oktober 2023 20:19 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Hen is beloofd dat de rente niet zou stijgen door de overheid?
Ik weet niet of dat ooit toegezegd is. Het was simpelweg jarenlang 0. Maar dat is geen garantie dat dat ook voor altijd zo zal blijven (en er bleek dus dat dat niet hetzelfde bleef)quote:Op maandag 9 oktober 2023 20:18 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is oneerlijk voor de studenten die alles hebben moeten lenen, want we vonden een leenstelsel beter ofzo.
En die mensen worden wederom genaaid ook al is ze beloofd dat dat niet zou gebeuren.
Hoezo beloofd dat het niet zou gebeuren? Het is gewoon openbaar hoe de rente wordt bepaald. Ik kan mij van een aantal herinneren dat men dit al redelijk kon voorspellen. Dit kan dus echt geen verrassing zijn.quote:Op maandag 9 oktober 2023 20:18 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is oneerlijk voor de studenten die alles hebben moeten lenen, want we vonden een leenstelsel beter ofzo.
En die mensen worden wederom genaaid ook al is ze beloofd dat dat niet zou gebeuren.
quote:Het rentepercentage voor de studieschuld is nu gelijk aan het gemiddeld effectief rendement van openbare staatsleningen met een gemiddelde resterende looptijd van 3 tot 5 jaar over de maand oktober van het betreffende jaar.
Het was een valse belofte om de doodeenvoudige reden dat het niet haalbaar was en is. Maar dan moet je dan niet als argument gebruiken om het leenstelsel in te voeren. Wat dus wel gebeurt is..en die mensen krijgen nu voor de tweede keer een trap naquote:Op maandag 9 oktober 2023 20:21 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik weet niet of dat ooit toegezegd is. Het was simpelweg jarenlang 0. Maar dat is geen garantie dat dat ook voor altijd zo zal blijven (en er bleek dus dat dat niet hetzelfde bleef)
We gaan zo prat op een kenniseconomie ja. Dat blijkt echter niet echt uit de manier waarop we studenten (überhaupt Onderwijs) behandelenquote:Op maandag 9 oktober 2023 20:23 schreef Chandler het volgende:
Sowieso lenen! Ben ik blij dat ik geschoold ben voordat deze onzin begon!
Ze moeten scholen gewoon GRATIS maken, alles, zolang jij maar wil
Kennis is voor een land zo waardevol, vandaar dat onze overheid er ook een kostenplaatje aan verbonden heeft, de domste zet ooit. Ze moeten eens een voorbeeld nemen aan andere landen (zoals Frankrijk) waar de avondschool bv helemaal gratis is, iedereen mag naar school en levert je geen schuld op!!
Maar goed...
Oh?quote:Op maandag 9 oktober 2023 20:20 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat is ze inderdaad beloofd.
Heb je daar een bron voor? Ik zie alleen een artikel in Trouw, waar die claim in gemaakt wordt, zonder verdere onderbouwing. Sterker, bij het begin van het leenstelsel was de rente al niet 0% (wel dichtbij: 0.12%).quote:Op maandag 9 oktober 2023 20:20 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat blijkt wel op meerdere fronten: drugs beleid, asiel beleid, woning markt, liberalisering, kennis economie etc.quote:Op maandag 9 oktober 2023 20:24 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
We gaan zo prat op een kenniseconomie ja. Dat blijkt echter niet echt uit de manier waarop we studenten (überhaupt Onderwijs) behandelen
Heb je daar een bron voor?quote:Op maandag 9 oktober 2023 20:20 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Zeker. Ik weet niet meer waar het vandaan kwam, maar rentevrij lenen was wel een belangrijk dingetje.quote:
Bron? Want ik kan het niet vinden.quote:Op maandag 9 oktober 2023 20:20 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
In te voeren? Het is gewoon standaard dat elk jaar de rente wordt aangepast. Die geldt dan alleen voor mensen die net zijn afgestudeerd of voor de groepen van wie de 5-jaarsrenteperiode afloopt.quote:Op maandag 9 oktober 2023 20:26 schreef Straatcommando. het volgende:
Maar goed, dan staat het nog steeds niet in verhouding om juist die generatie zo een trap na te geven door zo'n flinke renteverhoging door te voeren.
En daarmee doel ik op de leenstelsel generatie studenten.
Ik weet het zo gauw niet meer, het zou zomaar eens kunnen zijn dat het is gezegd in een debat. Toentertijd ging het mij namelijk ook aan.quote:Op maandag 9 oktober 2023 20:27 schreef Zombabe het volgende:
[..]
Bron? Want ik kan het niet vinden.
Ik voelde mij destijds ook genaaid toen de studieschuld opeens wel ging meetellen voor de hoogte van een hypotheek, terwijl de overheid suggereerde dat dat niet zou gebeuren.
Maar feitelijk was daarover niet gelogen: het zou niet onder BKR registratie vallen en dat klopt nog steeds..
Misschien is het een vergelijkbare situatie?
Je kunt er ook van af zien voor bepaalde studenten.quote:Op maandag 9 oktober 2023 20:29 schreef Zwansen het volgende:
[..]
In te voeren? Het is gewoon standaard dat elk jaar de rente wordt aangepast. Die geldt dan alleen voor mensen die net zijn afgestudeerd of voor de groepen van wie de 5-jaarsrenteperiode afloopt.
quote:Check: breekt het kabinet twee beloftes aan studenten?
Er zouden studenten twee beloftes zijn gedaan: de rente op studieschulden blijft altijd nul procent én studieschulden wegen niet mee bij de aanvraag van een hypotheek. Maar dat is helemaal nooit beloofd, zegt minister Dijkgraaf. Heeft hij gelijk?
Studenten protesteren tegen de rente op studieschulden en ook sommige politieke partijen hebben bedenkingen: wat betekent de stijgende rente bijvoorbeeld voor oud-studenten die een huis willen kopen?
Minister Dijkgraaf heeft de Tweede Kamer gisteren een brief gestuurd. Volgens hem is studenten nooit beloofd dat de rente nul procent blijft en ook niet dat hun studieschuld geen invloed heeft op de hoogte van hun hypotheek.
Wie heeft het over die beloften?
Sommige studenten zagen de stijging niet aankomen en dachten dat er een rente van nul procent was beloofd. Ze meenden bovendien dat studieschulden niet zouden meewegen bij de aanvraag van een hypotheek, zoals onlangs nog een bestuurslid van de Jonge Democraten beweerde. Dat is de jongerenafdeling van Dijkgraafs eigen partij, D66.
Is er ooit beloofd dat de rente nul procent zou blijven?
Nee, dat is nooit beloofd. In 2015, bij de invoering van het leenstelsel, was de rente 0,12 procent. Die daalde daarna naar nul procent en gaat nu weer stijgen.
Wat werd er dan wél beloofd?
Dat het om een gunstige lening zou gaan. Studenten hebben 35 jaar de tijd om de schuld af te lossen. Dat kan bovendien naar draagkracht: wie niet genoeg verdient, krijgt het restant kwijtgescholden. Vergeleken met andere leningen zijn dat inderdaad gunstige voorwaarden.
Sterker nog, hypotheekadviseurs stelden al in 2014 dat studenten maximaal moesten gaan lenen om het geld later te gebruiken voor de koop van een huis. Geen hypotheekverstrekker zou immers een betere lening aanbieden.
Is er ooit beloofd dat studieschulden niet meetellen als je een huis gaat kopen?
Nee, dat is nooit beloofd.
Hoe kon die indruk dan ontstaan?
Toenmalig PvdA-minister Bussemaker deed haar uiterste best om de gevolgen van een studielening te bagatelliseren. Ze wilde pertinent niet dat studieschulden bekend zouden zijn bij het Bureau Kredietregistratie (BKR). Dat zou immers de ‘leenangst’ aanwakkeren. Ze kreeg bijval van de Tweede Kamer én van de belangenbehartigers van studenten.
Wat maakt die registratie uit?
Banken checken bij het BKR of mensen schulden hebben waar ze rekening mee moeten houden bij het verstrekken van een hypotheek. Zonder registratie bij het BKR kunnen oud-studenten beweren dat ze niets geleend hebben bij DUO, wat leugenaars op de huizenmarkt een voorsprong geeft. Voor hen heeft een studieschuld inderdaad géén invloed op hun maximale hypotheek. Tegenwoordig wordt dit overigens moeilijker gemaakt.
Hoe ging het toen het leenstelsel eenmaal bestond?
Ook Dijkgraafs voorganger (en partijgenoot) Ingrid van Engelshoven hield dit beeld in stand. Na kritiek van de Autoriteit Financiële Markten twitterde zij vorig jaar: “Ik herhaal het nog maar een keer: het kabinet vindt het belangrijk dat lenen voor elke student toegankelijk blijft, zodat iedereen kan blijven studeren. Een BKR-registratie van de studieschuld kan een afschrikwekkende werking hebben, gaan we dus niet doen.”
Dus wat is de conclusie: zijn er beloftes gebroken?
Wat betreft de rente heeft Dijkgraaf gelijk: er is studenten nooit beloofd dat die op nul procent zou blijven staan.
Formeel heeft hij ook gelijk op het andere punt, het effect van studieleningen op de maximale hoogte van hypotheken. Maar gezien de uitlatingen van zijn voorgangers is het helemaal niet vreemd dat studenten de verkeerde indruk kregen.
Dank je wel!quote:
Is het niet vooral iets wat studenten elkaar hebben wijsgemaakt?quote:Op maandag 9 oktober 2023 20:29 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik weet het zo gauw niet meer, het zou zomaar eens kunnen zijn dat het is gezegd in een debat. Toentertijd ging het mij namelijk ook aan.
Het is niet voor niets dat dat idee zo alomvattend geloofd wordt..maar een bron ben ik aan het zoeken, tot nu toe met weinig succes.
Dat idee krijg ik wel, het stuk hierboven van snert geeft wel wat meer duidelijkheidquote:Op maandag 9 oktober 2023 20:31 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Is het niet vooral iets wat studenten elkaar hebben wijsgemaakt?
We hebben het over 2,5%. Niet over 10% zoals het ooit ook eens was.quote:Op maandag 9 oktober 2023 20:30 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Je kunt er ook van af zien voor bepaalde studenten.
Nou voor zolang iemand wil? Dan krijg je de eeuwige studenten van vroeger, je mag er best wat voorwaarden aan stellen.quote:Op maandag 9 oktober 2023 20:23 schreef Chandler het volgende:
Sowieso lenen! Ben ik blij dat ik geschoold ben voordat deze onzin begon!
Ze moeten scholen gewoon GRATIS maken, alles, zolang jij maar wil
Kennis is voor een land zo waardevol, vandaar dat onze overheid er ook een kostenplaatje aan verbonden heeft, de domste zet ooit. Ze moeten eens een voorbeeld nemen aan andere landen (zoals Frankrijk) waar de avondschool bv helemaal gratis is, iedereen mag naar school en levert je geen schuld op!!
Maar goed...
Natuurlijk, maar ik heb het dan ook specifiek over de generatie die alles heeft moeten lenen. Ik vind dat niet fairquote:Op maandag 9 oktober 2023 20:32 schreef Zwansen het volgende:
[..]
We hebben het over 2,5%. Niet over 10% zoals het ooit ook eens was.
Dat leest inderdaad als suggestief. Feitelijk niet gelogen, maar in de praktijk voelt het wel als voorgelogen.quote:
Nee je moet wel prikkels hebben om gewoon snel af te studeren.quote:Op maandag 9 oktober 2023 20:32 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nou voor zolang iemand wil? Dan krijg je de eeuwige studenten van vroeger, je mag er best wat voorwaarden aan stellen.
Het is vooral horen wat je wil horen. Een goede leerschool voor je latere leven.quote:Op maandag 9 oktober 2023 20:33 schreef Zombabe het volgende:
[..]
Dat leest inderdaad als suggestief. Feitelijk niet gelogen, maar in de praktijk voelt het wel als voorgelogen.
quote:Op maandag 9 oktober 2023 20:33 schreef Zombabe het volgende:
[..]
Dat leest inderdaad als suggestief. Feitelijk niet gelogen, maar in de praktijk voelt het wel als voorgelogen.
Tja..quote:Sterker nog, hypotheekadviseurs stelden al in 2014 dat studenten maximaal moesten gaan lenen om het geld later te gebruiken voor de koop van een huis. Geen hypotheekverstrekker zou immers een betere lening aanbieden.
Voor wat betreft de hypotheek wel, maar die 0.0% lijkt me simpel wensdenken.quote:Op maandag 9 oktober 2023 20:33 schreef Zombabe het volgende:
[..]
Hoezo? je moet gewoon zelf zorgen voor je inkomsten voor huisvesting!! ik zeg niet dat je geld moet krijgen om te leven?quote:Op maandag 9 oktober 2023 20:32 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nou voor zolang iemand wil? Dan krijg je de eeuwige studenten van vroeger, je mag er best wat voorwaarden aan stellen.
Vertrouw nooit de overheid is wat ik er vooral van leer.quote:Op maandag 9 oktober 2023 20:34 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het is vooral horen wat je wil horen. Een goede leerschool voor je latere leven.
Maar is dat zo? Bron?quote:Op maandag 9 oktober 2023 20:20 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat was dus niet zo.quote:
Niet helemaal mee eens. Ik heb altijd verwacht dat de rente weer zou stijgen. Geld lenen kost geld..quote:Op maandag 9 oktober 2023 20:34 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het is vooral horen wat je wil horen. Een goede leerschool voor je latere leven.
Je vergeet er wel bij te zeggen dat een studiebeurs hooguit een paar duizend euro opleverde. Uitgaande van thuiswonen slechts 1000 euro per jaar, op een studie van 4 jaar is dat echt niet veel.quote:Op maandag 9 oktober 2023 20:22 schreef Frozen-assassin het volgende:
Het is wel weer een flinke naaistreek voor de studenten die precies in de jaren dat er een leenstelsel was zijn gaan studeren. Nu is basisbeurs weer ingevoerd. Pech stapelt alleen maar op voor die generatie. Daar had de regering wel rekening mee mogen houden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |