Denk dat elke zelfoprollend haspel een keer ermee stopt. Ik heb voor mezelf ook zoiets overwogen maar hield het toch maar bij ouderwetse slang (ook flex overwogen maar geen aftappunt buiten mijn woning wat risicovol is en nee zomaar aftappunt maken gaat hier niet lukken).quote:Op zondag 8 oktober 2023 14:35 schreef Lucky_Strike het volgende:
Bij ons hetzelfde. Al een jaarWe denken dat er veel vuil in zit.
We hebben inmiddels een andere tuinslang die veel prettiger in gebruik is (flexibel van Lidl met sproeikop van Hornbach) dus we hebben nog geen nood gehad om de Gardena te repareren.
Ooit houdt het op inderdaad. Ik wil dat wel eerst zeker weten voor ik het op geef. Ik was al helemaal klaar met dat rotding van Gardena maar nu ik die nieuwe slang heb, kan de Gardena wat mij betreft op Marktplaats. Mits hij dus te repareren is. Hij is ook nog maar 5 jaar oud. Even uit elkaar halen en schoon blazen met de compressor is vast niet heel veel moeite.quote:Op zondag 8 oktober 2023 14:39 schreef ExtremeSatisfication het volgende:
[..]
Denk dat elke zelfoprollend haspel een keer ermee stopt. Ik heb voor mezelf ook zoiets overwogen maar hield het toch maar bij ouderwetse slang (ook flex overwogen maar geen aftappunt buiten mijn woning wat risicovol is en nee zomaar aftappunt maken gaat hier niet lukken).
De schroeven aan één kant brengen mij niet verder dan een plastic plugje met een soort van filter dat verstopt zit achter een kap. Aan de andere kant staat op één kap dat je hem vooral daar niet moet openen.quote:Op zondag 8 oktober 2023 13:38 schreef Basp1 het volgende:
Ik zie genoeg schroeven zitten op het plaatje, maak dat ding eens open dan zie je waarschijnlijk wel wat kapot is.
Ik heb er inmiddels wel een beetje respect voor gekregen; door schade en schande..quote:Op zondag 8 oktober 2023 13:32 schreef ExtremeSatisfication het volgende:
Een veer repareren is 1 van mijn minst favoriete knutselbezigheden. Vaker niet gelukt dan wel gelukt.
Je kan hem proberen te repareren met het idee dat hij toch al kapot is.
Schoenmaker blijf bij je leesquote:Op zondag 8 oktober 2023 13:43 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
Vonken en water zijn sowieso geen goede combo
Het heeft hier jaren probleem loos gewerkt, maar inmiddels wil hij dus niet meer. Vond het nooit bezwaarlijk om die slang mee te moeten slepen door de tuin. Maar als je niet altijd die 30m slang nodig hebt dan begrijp ik wel dat je overgestapt bent naar een gewone tuinslang.quote:Op zondag 8 oktober 2023 14:44 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ooit houdt het op inderdaad. Ik wil dat wel eerst zeker weten voor ik het op geef. Ik was al helemaal klaar met dat rotding van Gardena maar nu ik die nieuwe slang heb, kan de Gardena wat mij betreft op Marktplaats. Mits hij dus te repareren is. Hij is ook nog maar 5 jaar oud. Even uit elkaar halen en schoon blazen met de compressor is vast niet heel veel moeite.
Het is voor mij een rotding omdat hij 30 meter lang is. Het is zwaar om dat door de tuin te verplaatsen en zwaar met uittrekken en oprollen. Er komt ook elke keer een knik in.
Flexibele slang![]()
Security inbus.quote:Op zondag 8 oktober 2023 15:04 schreef Vonkenboer het volgende:
De grotere delen van de constructie zitten vast met van die inbusboutjes met een pennetje in het midden, dus niet zomaar "even" te openen.
*overgestapt bent naar een flexibele tuinslang.quote:Maar als je niet altijd die 30m slang nodig hebt dan begrijp ik wel dat je overgestapt bent naar een gewone tuinslang.
Heb nog wel ergens zo'n sleutel set liggen met allerlei rare soorten schroeven en boutjesquote:Op zondag 8 oktober 2023 15:48 schreef ExtremeSatisfication het volgende:
[..]
Security inbus.
[..]
*overgestapt bent naar een flex tuinslang.
Nee hier heb je een voorbeeld (en ik heb die slang niet maar Lucky_Strike wel): https://www.bol.com/nl/nl(...)3_17.20.ProductImagequote:Op zondag 8 oktober 2023 15:50 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Heb nog wel ergens zo'n sleutel set liggen met allerlei rare soorten schroeven en boutjes![]()
Flex tuinslang ? https://leidingshop.nl/ga(...)lang-30-meter-13-mm/ ?
Geen ervaring met Gardena, wel via werk met een ander budget merk en met luchtslanghaspels.quote:Op zondag 8 oktober 2023 13:27 schreef Vonkenboer het volgende:
Hoi,
We hebben al enige tijd een Gardena slanghaspel buiten hangen, en sinds deze week rolt hij de slang niet meer uit zichzelf op. Iemand enig idee om dit soort haspels te repareren zijn ? De slanghaspel is al wel enige jaren oud..
[ afbeelding ]
Iemand enig idee / ervaring daarmee ?
Of kan ik hem beter gewoon afvoeren en een nieuwe kopen..
Voor of na je bezoek aan de 1e hulpquote:Op zondag 8 oktober 2023 17:27 schreef Zomaarevenkijken het volgende:…..
Persoonlijk had ik hem waarschijnlijk wel opengemaakt om te kijken wat er aan de hand is en daarna alsnog weggegooid wegens gebrek aan geduld.
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat je gemakkelijk zon ding open krijgt maar dicht is weer een ding.... zeker met die veer... is mij toen niet gelukt (we misten ook de ophanging voor aan de muur) en hebben het ding toen weg geflikkerd en een nieuwere gekocht!quote:
Zijn ook rotdingen die veren...quote:Op maandag 9 oktober 2023 08:54 schreef Chandler het volgende:
[..]
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat je gemakkelijk zon ding open krijgt maar dicht is weer een ding.... zeker met die veer... is mij toen niet gelukt (we misten ook de ophanging voor aan de muur) en hebben het ding toen weg geflikkerd en een nieuwere gekocht!
Klopt, ik heb toen ook tie-wrap gebruikt om de veer op spanning te houden, dat was wel gemakkelijk!quote:Op maandag 9 oktober 2023 09:19 schreef Watuntrik het volgende:
Zijn ook rotdingen die veren...Net zo als die man in het filmpje het verkeerd deed en een gespannen veer eruit probeert to halen dan knalt hij je om de oren. Hij had geluk want dit kan je een neusje kosten...
Het is precies andersom denken, de veer staat op spanning met de slang geheel afgerold en dan moet je er vanaf blijven. Dus als het open is en je ziet dat veer niet gebroken is en op zijn plaats zit dan niets er aan doen. Zie je een breuk in de veer zal het sowieso einde oefening zijn, geen idee of die veer als onderdeel verkrijgbaar is.
Staat de veer op spanning dan is of het lager van de as sterk vervuilt en te stroef geworden of het remmechanisme van de slang hangt vast en laat niet meer los.
Ik ken het geheel dan niet van Gardena, maar die van het snoer van de stofzuiger heb ik al eens gerepareerd. Ook die volgen exact hetzelfde principe, ziet iets anders uit maar werkt hetzelfde. Dan is het open schroeven en logisch technisch inzicht om te zien wat wat is en waar je moet kijken.
In het 2e filmpje is de uitleg zoals het hoort en heel simpel, 1:30 minuut, eerst de slang oprollen dan de veer met klein beetje spanning aan brengen. En dan kan het niet anders werken dan de wanneer je de slang afrolt dat de veer op spanning komt en weer terug rolt als je de slang loslaat.quote:Op maandag 9 oktober 2023 09:21 schreef Chandler het volgende:
[..]
Klopt, ik heb toen ook tie-wrap gebruikt om de veer op spanning te houden, dat was wel gemakkelijk!
Maar leuk klusje is het niet, maar een beetje haspel is ook niet goedkoop dus als het te fixen valt vooral doen! Maar doe vooral een helm/bril/handschoenen aan/op!
Volgens mij heb je 5 jaar garantie op dat ding.quote:Op zondag 8 oktober 2023 13:27 schreef Vonkenboer het volgende:
Hoi,
We hebben al enige tijd een Gardena slanghaspel buiten hangen, en sinds deze week rolt hij de slang niet meer uit zichzelf op. Iemand enig idee om dit soort haspels te repareren zijn ? De slanghaspel is al wel enige jaren oud..
[ afbeelding ]
Iemand enig idee / ervaring daarmee ?
Of kan ik hem beter gewoon afvoeren en een nieuwe kopen..
We kunnen er eens na kijken maar vermoed zelf dat hij ouder is dan vijf jaar.quote:Op maandag 9 oktober 2023 15:26 schreef PJ het volgende:
[..]
Volgens mij heb je 5 jaar garantie op dat ding.
Niet nodig want:quote:Op maandag 9 oktober 2023 16:17 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
We kunnen er eens na kijken maar vermoed zelf dat hij ouder is dan vijf jaar.
quote:
Dan word de veer natuurlijk wel een stuk korter, en ik was bang dat ik dit uiteindelijk ook weer niet goed in de kunstof pen kreeg waar het geheel mee op plek gehouden word.quote:Op zaterdag 14 oktober 2023 18:27 schreef ExtremeSatisfication het volgende:
Edit: kan je van de langere afgebroken stuk een nieuwe hoek vouwen en dit hergebruiken op de manier zoals het had moeten zitten toen hij nog niet gebroken was?
Dankjewel ! Ik haat het zelf ook als mensen een heel topic starten en daar uiteindelijk niet op terug komen wat bij hun de oplossing eigenlijk was.quote:Op zaterdag 14 oktober 2023 18:27 schreef ExtremeSatisfication het volgende:
@Vonkenboer bedankt voor de fotos en begeleidende tekst.![]()
8 jaar is niet slecht.
Bedankt voor de tutorial! Ik bookmark dit topic voor als wij er eens aan toekomen om dat ding open te maken.quote:Op zaterdag 14 oktober 2023 16:05 schreef Vonkenboer het volgende:
Met de tijd maar eens de aanbiedingen in de gaten houden, wellicht kunnen we er nog ergens één op de kop tikken. De opvolger van onze Gardena slanghaspel met ook 25 meter slang kost nu ¤ 149,- bij de Hornbach.
How lang heb je hem nu. Mijn ervaring is dat het 2 jaar max en dan gaat die lek.quote:Op zaterdag 14 oktober 2023 20:59 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Bedankt voor de tutorial! Ik bookmark dit topic voor als wij er eens aan toekomen om dat ding open te maken.
Maar doe jezelf een lol en probeer zoiets eens voor een paar tientjes. Ze hebben de slang van 30 meter momenteel niet maar die bestaat dus ook.
Nooit meer met een zware slang door de tuin slepen![]()
Nooit meer een knik in de slang zodra je een paar bochten maakt![]()
Nooit meer pijn in de schouders na het uittrekken van de slang![]()
Nooit meer troep in de behuizing![]()
Deze sproeikop is ook een enorme aanrader: https://www.hornbach.nl/p(...)axgrip-1-2/10141876/
Nu een jaar in gebruik, de volle 30 meter wordt zo'n 5 keer per week gebruikt. De slang is nog in topconditie.quote:Op zondag 15 oktober 2023 09:18 schreef Nico987 het volgende:
[..]
How lang heb je hem nu. Mijn ervaring is dat het 2 jaar max en dan gaat die lek.
Doe mij maar gewoon de extra sterke Gardena pro slang.. nu 15 jaar oud, gaat ws nog 15 jaar mee.
Als je moeten hebt met een tuinslang tillen, is het misschien toch tijd je naar de basic fit te begeven..
Heb je overal hangpotjes hangen of zo? Of konijnen kooitjes? Vijf keer per week water geven aan planten is echt absurd. Als het voor dieren water geven is dan wordt het tijd een vaste waterleiding in te graven.quote:
Grote tuin die nog in aanleg is. Niet alles krijgt vijf keer water. De ene dag het ene deel, de andere dag het andere, de dag er na nog een deel, etc. Het komende jaar zal dat een stuk minder zijn.quote:Op zondag 15 oktober 2023 11:07 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Heb je overal hangpotjes hangen of zo? Of konijnen kooitjes? Vijf keer per week water geven aan planten is echt absurd. Als het voor dieren water geven is dan wordt het tijd een vaste waterleiding in te graven.
BTW Water uit zo'n flexibele slang in niet geschikt voor consumptie. Dus ook niet om een vijver te vullen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Spoilers!
Veel korter wordt hij niet, ik denk dat hij dat qua lengte wel gaat redden... Voor het ombuigen indien je het alsnog zou willen proberen kun je smalle griptang met lange bek gebruiken daarmee laat je de veer gewoon op zijn plaats zitten.quote:Op zaterdag 14 oktober 2023 18:44 schreef Vonkenboer het volgende:
Dan word de veer natuurlijk wel een stuk korter, en ik was bang dat ik dit uiteindelijk ook weer niet goed in de kunstof pen kreeg waar het geheel mee op plek gehouden word.
Om dat stukje veer "even" mooi haaks om te kunnen buigen is ook wel een kunst natuurlijk,
Mooi onderzoek.quote:Op zaterdag 14 oktober 2023 16:05 schreef Vonkenboer het volgende:
Vandaag even tijd gehad om onze slanghaspel eens los te draaien, zag direct al ergens dat hij een sticker had met bouwjaar 2015, dat maakt hem toch al 8 jaar oud.
De eerste indruk was in ieder geval dat het apparaat niet gemaakt is om los te halen, je hebt er sowieso al een extra lange inbussleutel of T-sleutel met inbus 20 en 25 bij nodig om de buitenste kappen van de slanghaspel los te kunnen halen. Ik heb zelfs zelfs van een sleutel wat plastic van het handvat moeten zagen om diep genoeg er in te kunnen komen
Met een beetje logisch nadenken en technisch inzicht kom je dan verder wel weer een eind en op een gegeven moment kom je dan op het binnenwerk uit.
[ afbeelding ]
Allereerst had ik de slang zelf al heel ver met de hand terug op de haspel gedraaid zodat de spanning van de binnenveer af is. Wanneer de slang op de haspel afgerold is, staat de veer namelijk vol op zijn spanning.
Ik raad het af om hem dan zomaar los te gaan draaien..![]()
Dit witte dopje met de aanvoerslang moest er nog even af.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dan kan aan de andere kant de behuizing ook losgedraaid worden van het binnenwerk..
En eigenlijk had ik het ook al wel gezien toen het binnenwerk nog wel aan elkaar zat.
De veer is gebroken en hoewel je bij Gardena van alles kunt bestellen qua onderdelen is het niet mogelijk om dit te bestellen. Ze hebben dan wel weer een redelijk duidelijke technische tekening van het geheel.
Maar niet de onderdelen die ik nodig heb![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Kortom; helaas einde oefening voor onze slanghaspel.
Waarschijnlijk loopt er op den duur vocht in de haspel, door condens of doordat er ergens een kleine lekkage zit in het mechanisme dat er in zit. Misschien waren de O-ringen versletenen liep daar water langs.
Dat komt dan vervolgens op de spiraalveer terecht.
De tuinslang neemt op den duur allemaal vuil en zand mee naar binnen terwijl die op en afrolt, dat komt dan overal op en tussen te zitten.
En de roest die ontstaat doet dan de rest..
Leerzaam om een keer zoiets uit elkaar te halen, maar hij is helaas verder niet te repareren..
[ afbeelding ]
Met de tijd maar eens de aanbiedingen in de gaten houden, wellicht kunnen we er nog ergens één op de kop tikken. De opvolger van onze Gardena slanghaspel met ook 25 meter slang kost nu ¤ 149,- bij de Hornbach.
Inmiddels is hij gedemonteerd en voor een deel al weggegooid. De veer was verder ook erg aangeroest.quote:Op zondag 15 oktober 2023 12:03 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Veel korter wordt hij niet, ik denk dat hij dat qua lengte wel gaat redden... Voor het ombuigen indien je het alsnog zou willen proberen kun je smalle griptang met lange bek gebruiken daarmee laat je de veer gewoon op zijn plaats zitten.
[ afbeelding ]
https://www.gamma.nl/asso(...)ken-175-mm/p/B400589
Goed stevig erop klemmen en ombuigen...
We hebben hem toen in de aanbieding gekocht ergens met keuze korting geloof ik. Zal er ook nooit de volle prijs voor betalen. Die veer is denk ik meer zoiets dat ze consumenten niet willen laten vervangen omdat er natuurlijk wel een risico op letsel is als je niet weet wat je doet.quote:Op zondag 15 oktober 2023 12:20 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Mooi onderzoek.
Vind dit wel een ondeugdelijk product voor het geld dan.
En dat de veer niet verkocht wordt is bewust, dat met de o ringen is het enige wat slijt zo ongeveer.
Dus zoveelste weggooi product.
Je kunt ook een reep staal smeden en koelen en oprollen tot een veer en die erin bouwenquote:Op zondag 15 oktober 2023 15:16 schreef Cybersijp het volgende:
jammer dat je al een deel hebt geskipt naar de prullebak. je zou evt even op marktplaats kunnen kijken of iemand een defecte aan bied . Dan met twee weer een maken ? t is duidelijk wat er stuk is natuurlijk
En van die andere op marktplaats weet je ook niet eerder wat de staat van binnen is, dan moet je hem ook tot op dit punt losmaken. Niet dat ik bang ben dat ik hem niet meer in elkaar zou kunnen krijgen.quote:Op zondag 15 oktober 2023 15:16 schreef Cybersijp het volgende:
jammer dat je al een deel hebt geskipt naar de prullebak. je zou evt even op marktplaats kunnen kijken of iemand een defecte aan bied . Dan met twee weer een maken ? t is duidelijk wat er stuk is natuurlijk
Het is wel te doen, je moet wel met technisch inzicht een goed in de gaten hebben wat je doet.quote:Op donderdag 19 oktober 2023 12:00 schreef Fer het volgende:
Mooi project. Heb hier nog een waarvan ik de slang wil vervangen, maar zo te zien maak ik hem liever niet open en knip ik liever de bestaande slang en maak ik de nieuwe eraan vast met een slang koppeling.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |