Tientallen Palestijnse militanten trokken zaterdagmorgen de streng beveiligde grens met Israël over, waarna op tal van plaatsen in Israël grondgevechten uitbraken. Het Israëlische leger voerde op zijn beurt vergeldingsacties uit op Gaza. Hamas-strijders zijn actief en vuren hun wapens af terwijl ze door de straten van Israël trekken.
Er wordt geschat dat minstens 300 Israëliërs zijn omgekomen en meer dan 1590 burgers gewond zijn geraakt. In de Gazastrook werden zeker 232 Palestijnen gedood en raakten 1697 mensen gewond na tegenaanvallen van het Israëlische leger. Zowel Hamas als de Israëlische premier Benjamin Netanyahu spreekt van een oorlog. Hamas noemt de aanval Operatie al-Aqsa-storm.
Het Israëlische leger meldt dat tijdens de aanvallen ook "meerdere terroristen" zijn geïnfiltreerd. Bewoners van de omgeving rond de Gazastrook zijn uit voorzorg opgeroepen thuis te blijven. Mohammad Deif, een leider van de Palestijnse groep Hamas, die de Gazastrook controleert, meldt dat de groepering achter de "verrassingsaanval" zit. Hij zegt dat er wel 5.000 raketten zijn afgevuurd. "Dit is de dag van de grote strijd om de laatste bezetting op aarde te beëindigen." Update 1.00 uur: De Israëlische premier Benjamin Netanyahu roept alle Palestijnen op om Gaza te verlaten. Het Israëlische leger zal de schuilplaatsen van Hamas in Gaza tot “puin” reduceren, zei Netanyahu in een televisietoespraak. Hamas-leider Ismail Haniyeh kondigde aan dat hij de strijd zal uitbreiden van de Gazastrook naar de Westelijke Jordaanoever en Jeruzalem. “De strijd is doorgedrongen tot het hart van de ‘zionistische eenheid’”, zegt hij.
Het Israëlische leger zegt dat het nog steeds vecht tegen “honderden” gewapende indringers uit de Gazastrook in Israël. Legerwoordvoerder Richard Hecht reageerde op vragen van journalisten over hoeveel strijders van het Hamas-offensief zich nog op Israëlisch grondgebied bevonden: "Honderden." De gevechten tegen Hamas-aanhangers zouden op “22 locaties” doorgaan, zei Hecht. De legerwoordvoerder bevestigde ook dat er meerdere Israëlische burgers en militairen werden gegijzeld in Beeri en ook in Ofakim.
Iran beschrijft de aanvallen van Hamas als een daad van zelfverdediging en roept moslimlanden op Palestina te steunen. Deze stap is een “natuurlijke reactie op het oorlogszuchtige en provocerende beleid van de zionisten”, citeerden de Iraanse staatsmedia een woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken.
Op meerdere plaatsen in Europa is er extra politie op de been om in te kunnen grijpen bij mogelijke incidenten. Frankrijk en Duitsland hebben zaterdag extra veiligheidsmaatregelen ingevoerd bij Joodse en Israëlische gebouwen zoals synagoges, scholen en monumenten.
SPOILER: Update 17 uur 7 oktober
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Update 13.40 uur
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op zondag 8 oktober 2023 10:01 schreef opgebaarde het volgende: [..] Jij houdt van juichende mensenmassas of niet? Je hebt het er zo vak over. Juichende mensen na de aanslagen van 911, juichende mensen bij de diverse aanslagen in Europa, juichende rellende Marokkanen in Nederland, juichende Hamas leden en gisteren juichende Arabieren Ik ben ook voor meer positief nieuws en meer mensen die blij zijn, maar scorpie is jouw focus wel correct?
Mensen die juichen om de dood van anderen is voor mij wel een maatstaf over de ontwikkeling van desbetreffende personen/volkeren, hun steun voor de zaak waarvoor ze juichen en de eventuele barbaarsheid daarvan ja.
Stel je voor dat je dat maar buiten beschouwing wil laten omdat het een zeer pijnlijke waarheid naar boven brengt - namelijk dat de steun voor HAMAS vele malen groter is dan je denkt, of dat moslims massaal slachtpartijen goedkeuren en toejuichen tegen niet-moslims.
Dan kan je natuurlijk als cope mechanisme andere mensen gaan aanvallen die wel kijken naar die beelden, en die beelden op waarde kunnen schatten, maar ja, dat verandert die zeer ongemakkelijke waarheid niet; de steun voor (islam)terrorisme is levensgroot, ook hier in het Westen.
Maar wel leuk geprobeerd van je, 5/10 qua poging.
[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 08-10-2023 10:10:14 ]
Op zondag 8 oktober 2023 10:05 schreef Breekfast het volgende: Trouwens voor degenen die roepen dat dit enkel Hamas is en de "bevolking dit niet wil":
Zijn er überhaupt enige voorbeelden van verzet onder de Palestijnse bevolking tegen de terroristen van Hamas?
geen idee, ik woon er niet en ik heb geen idee of het eventuele verzet genoeg aandacht heeft om opgepakt te worden door de media. Daarnaast weet ik niet of de media dit belangrijk genoeg vindt om iets over te zeggen.
Wellicht zijn er hier mensen die wonen in de gaza en hier antwoord op kunnen geven?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
Ik denk dat de Kazanen ook gewoon niets meer te verliezen hebben, die hebben amper nog water en voedsel voor de reguliere burgerbevolking, alhoewel het me wel opviel dat veel van die Hamas strijders een beetje corpulent zijn, ze gokken er gewoon op dat Israël ze niet komt uitroken omdat ze zoveel gijzelaars hebben, dat zie je ook een beetje aan het type gijzelaar dat ze nemen.
[..] geen idee, ik woon er niet en ik heb geen idee of het eventuele verzet genoeg aandacht heeft om opgepakt te worden door de media. Daarnaast weet ik niet of de media dit belangrijk genoeg vindt om iets over te zeggen.
Wellicht zijn er hier mensen die wonen in de gaza en hier antwoord op kunnen geven?
Ik ben met name benieuwd naar de mensen die hier stellig roepen dat de Palestijnse bevolking dit allemaal ook niet wil .
Op zondag 8 oktober 2023 10:05 schreef Breekfast het volgende: Trouwens voor degenen die roepen dat dit enkel Hamas is en de "bevolking dit niet wil":
Zijn er überhaupt enige voorbeelden van verzet onder de Palestijnse bevolking tegen de terroristen van Hamas?
Hamas is een autoritair regime die de Gaza bezet en geen reet om de bevolking geeft. Oh ja en geven graag Israël de schuld van alles wat daar mis gaat.
Op zondag 8 oktober 2023 10:05 schreef Qarrad het volgende: En even onderaan de streep het besef dat die massale ontvoeringen van burgers een van de centrale doelen geweest zijn van deze acties van Hamas. De inval, de gerichtheid op die kleine woonkernen en hun vrouwen en kinderen, het beeldmateriaal, allemaal deel van het plan.
Ze weten dat Israël wel geeft om mensenlevens in tegenstelling tot de leiding van Hamas en dat ze minstens honderdvoudig gaan betalen hiervoor met de kans dat Gaza bezet wordt. Het wordt op zijn minst voor een deel platgegooid nu. Ze hebben immers al opgeroepen aan burgers om te evacueren uit bepaalde gebieden (en om elders te gaan schuilen, weet je meteen waar Hamas gaat schuilen).
Dus: wat is het einddoel? Ik kan er geen bedenken dat positief uitpakt voor de Palestijnen.
Precies. Hamas is er dan ook totáál niet voor 'de Palestijnen', dus ja. Die geven net zoveel om de gemiddelde Palestijn als om de gemiddelde Israëliër, kan hun het verrotten dat er straks honderden Palestijnse burgerdoden vallen.
[..] Precies. Hamas is er dan ook totáál niet voor 'de Palestijnen', dus ja. Die geven net zoveel om de gemiddelde Palestijn als om de gemiddelde Israëliër, kan hun het verrotten dat er straks honderden Palestijnse burgerdoden vallen.
Hamas ontmantelen lijkt me de enige optie, maar goed, wat dan...
got me a movie, I want you to know slicing up eyeballs, I want you to know
Op zondag 8 oktober 2023 10:05 schreef Qarrad het volgende: En even onderaan de streep het besef dat die massale ontvoeringen van burgers een van de centrale doelen geweest zijn van deze acties van Hamas. De inval, de gerichtheid op die kleine woonkernen en hun vrouwen en kinderen, het beeldmateriaal, allemaal deel van het plan.
Ze weten dat Israël wel geeft om mensenlevens in tegenstelling tot de leiding van Hamas en dat ze minstens honderdvoudig gaan betalen hiervoor met de kans dat Gaza bezet wordt. Het wordt op zijn minst voor een deel platgegooid nu. Ze hebben immers al opgeroepen aan burgers om te evacueren uit bepaalde gebieden (en om elders te gaan schuilen, weet je meteen waar Hamas gaat schuilen).
Dus: wat is het einddoel? Ik kan er geen bedenken dat positief uitpakt voor de Palestijnen.
De aanhangers van de fundamentalistische jihad Islam hebben niet dezelfde rationele doelen als wij. Ze zijn uit op dood, haat en verderf. Je zag het ook met IS. Je moet dingen die ze doen dus niet altijd in een kader plaatsen van wat er in de fysieke wereld te winnen valt. Het gaat erom wat er mentaal te winnen valt: chaos en verdriet.
[..] geen idee, ik woon er niet en ik heb geen idee of het eventuele verzet genoeg aandacht heeft om opgepakt te worden door de media. Daarnaast weet ik niet of de media dit belangrijk genoeg vindt om iets over te zeggen.
Dit is de bevolking die Hamas begroet, gisteren:
SPOILER
Dat verzet is er amper natuurlijk. De realiteit is dat dit soort geweld breed wordt gevierd, omdat dit is hoe die cultuur van die mensen in elkaar steekt. Talloze video's ook gewoon op social media van juichende mensen die de straat opgaan en gebak uitdelen. Maar dit moet worden genegeerd en gebagatelliseerd door sommigen natuurlijk.
En dan maar blijven roepen dat deze mensen zo zielig zijn. Mijn hemel, je kiest de kant van het tuig dat gisteren nog feestend muntthee stonden te drinken nadat ze op het levenloze lichaam van een Israëlische soldaat hebben gespuugd. Maar dit is blijkbaar hoe sommigen in elkaar zitten, het is erg schrikbarend om te zien.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
[..] Ik ben met name benieuwd naar de mensen die hier stellig roepen dat de Palestijnse bevolking dit allemaal ook niet wil .
@:aloa
Alle mensen op de wereld zijn in het algemeen hetzelfde: ze willen veiligheid, voldoende eten en een dak boven het hoofd. Er zal geen bevolking zijn die massaal aangevallen en platgebombardeerd wil worden.
Op zondag 8 oktober 2023 10:03 schreef HowardRoark het volgende: Er is in de Palestijnse Gebieden gewoon een Palestijnse autoriteit, dus waar komt het 'bezetten' dan op neer? Het lijkt toch weer wonen en leven te zijn. Er zijn gewoon geen argumenten te maken waarom die gebieden etnisch zuiver moeten blijven. Er moeten daar gewoon Joden kunnen wonen net zoals er vele minderheden in Israël wonen
Die Palestijnse autoriteit heeft maar beperkte autonomie. Er is gewoon een militair bestuur, delen van Israëlische wetgeving zijn van toepassing en worden eventueel met geweld afgedwongen. Dat is een bezetting. Leesvoer: https://en.wikipedia.org/wiki/Israeli_occupation_of_the_West_Bank
Verder zou ik het op prijs stellen dat je walgelijke termen als ‘etnisch zuiver’ achterwege laat, daar draait het namelijk helemaal niet om.
[..] Dat verzet is er amper natuurlijk. De realiteit is dat dit soort geweld breed wordt gevierd, omdat dit is hoe die cultuur van die mensen in elkaar steekt. Talloze video's ook gewoon op social media van juichende mensen die de straat opgaan en gebak uitdelen. Maar dit moet worden genegeerd en gebagatelliseerd door sommigen natuurlijk.
En dan maar blijven roepen dat deze mensen zo zielig zijn. Mijn hemel, je kiest de kant van het tuig dat gisteren nog feestend muntthee stonden te drinken nadat ze op het levenloze lichaam van een Israëlische soldaat hebben gespuugd. Maar dit is blijkbaar hoe sommigen in elkaar zitten, het is erg schrikbarend om te zien.
In Gaza gingen ze feestend en gebak uitdelend de straat op? Mannen, vrouwen en kinderen?
[..] Alle mensen op de wereld zijn in het algemeen hetzelfde: ze willen veiligheid, voldoende eten en een dak boven het hoofd. Er zal geen bevolking zijn die massaal aangevallen en platgebombardeerd wil worden.
[..] Ik ben met name benieuwd naar de mensen die hier stellig roepen dat de Palestijnse bevolking dit allemaal ook niet wil .
Ik snap niet echt waar je heen wil gaan. Er zullen vast wel mensen zijn die er anders over denken. Bij meerderheid bevolking zal de sympathie wel meer richting Hamas liggen dan Israël om zo te zeggen. Maar is dat een vrijbrief om al die mensen dood te wensen? Ook ouderen, kinderen, mensen die er verder niks mee te maken hebben? Hoop jij dan zo graag dat er zoveel mogelijk Palestijnse doden gaan vallen nu?
[..] Mensen die juichen om de dood van anderen is voor mij wel een maatstaf over de ontwikkeling van desbetreffende personen/volkeren, hun steun voor de zaak waarvoor ze juichen en de eventuele barbaarsheid daarvan ja.
Stel je voor dat je dat maar buiten beschouwing wil laten omdat het een zeer pijnlijke waarheid naar boven brengt - namelijk dat de steun voor HAMAS vele malen groter is dan je denkt, of dat moslims massaal slachtpartijen goedkeuren en toejuichen tegen niet-moslims.
Dan kan je natuurlijk als cope mechanisme andere mensen gaan aanvallen die wel kijken naar die beelden, en die beelden op waarde kunnen schatten, maar ja, dat verandert die zeer ongemakkelijke waarheid niet; de steun voor (islam)terrorisme is levensgroot, ook hier in het Westen.
Maar wel leuk geprobeerd van je, 5/10 qua poging.
Dat is ook wat ik aangaf in mijn vorige post. Er zit zo'n dierlijkheid in het gedrag van de daders en aanhangers, dat je zelfs in de gevoelswereld automatisch al meer naar Israël toetrekt. Het lijkt alsof Pro-Palestina zijn synoniem is met het opgeven van enige beschaving en vermogen tot logisch nadenken. Pure, ongecontroleerde emotie is het.
Op zondag 8 oktober 2023 10:05 schreef Scorpie het volgende: [..] Rusland is economisch en militair gezien volledig opgeblazen, maar volgens deze tweet zijn ze aan de winnende hand. Juist.
Eh, Oekraïne maakt ook niet echt progressie met zoveel ondersteuning uit het westen, wel? En economisch opgeblazen? Dat valt ook wel mee hoor.
Daarbij, lees de rest ook ipv blijven hangen bij Rusland.
Snap dat bij alles wat hier voorbij komt en maar enigzins een weempje van pro-Rusland heeft , er gereageert wordt zoals een rode lap bij een stier..
Anyway, grote kans dat dit escaleert en meerdere partijen bij betrokken worden. Vs kan Israël niet laten zakken, en een nieuwe oorlog lijkt mij voor Biden niet echt gunstig met nieuwe verkiezingen in aantocht.