abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210818133
Hoi,

Is het beleid van deze webshop rechtsgeldig?

Ik heb een meubelstuk en een bureaustoel aangeschaft. Beide zijn na montage toch niet naar smaak. De stoel zit absoluut niet lekker (behalve in 1 houding) en de kast pas toch niet helemaal.

Uiteraard is dit vervelend voor de webshop. Kan me begrijpen dat dit niet prettig is voor een ondernemer. De webshop gaf het volgende aan, nadat ik kenbaar had gemaakt de producten te willen retourneren:

Ik: Beide zijn al gemonteerd. Dozen heb ik nog wel, maar dat lijkt me een karwei om netjes erin te krijgen zonder het te beschadigen via transport. Ik stel voor dat ik beide persoonlijk kom afgeven.

Webshop: Indien er gebruikerssporen/montagesporen aanwezig zijn, dan zullen we minimaal 50% van het aankoopbedrag inhouden omdat wij het niet meer als nieuw kunnen doorverkopen.

Webshop vroeg mij om foto's te maken; let op hier zijn geen gebruikerssporen zichtbaar. Want die zijn er ook niet. Hij heeft mij ook niet gevraagd of ze beschadigd zijn nadat de foto;s zijn bekeken.

Vervolgens geeft webshop aan: Bedankt voor je bericht. Ik kan nu al aangeven dat we 50% van het aankoopbedrag zullen inhouden van beide producten omdat we het niet meer als nieuw kunnen doorverkopen. Ontvang graag eerst je akkoord waarna we een afspraak zullen maken zodat je de meubels gemonteerd kan afleveren bij ons. Ik verwacht je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Is het beleid van deze webshop rechtsgeldig?
pi_210818177
Je moet het in een redelijke staat in de originele verpakking retour sturen, blijkbaar wil jij daar niet aan voldoen en wil niet eens de moeite nemen om het netjes uit elkaar te halen in de originele verpakking te steken


Dan is 50% gerechtvaardigd

[ Bericht 10% gewijzigd door noodgang op 02-10-2023 23:06:10 ]
  maandag 2 oktober 2023 @ 22:34:57 #3
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_210818227
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_210818331
Wat staat er in de algemene voorwaarden?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 2 oktober 2023 @ 22:45:45 #5
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_210818332
quote:
Men mag waardevermindering in rekening brengen. Dat staat ook in het door jou gelinkte artikel. Weigeren mag niet. Hoe kom je bij de stelling dat TS recht heeft op 100%?

Overigens, mijn beeld is wel dat wat deze shop hier flikt niet mag. Ik meen gelezen te hebben dat waardevermindering door verpakking en montage namelijk niet op gaat. Als in, de consument moet het product kunnen uitproberen zoals in de winkel. Dus geld inhouden omdat de verpakking geopend is en het product in elkaar gezet gaat in beginsel niet op - tenzij de koper verder is gegaan dan noodzakelijk. Daarnaast moet de waardevermindering realistisch zijn en minimaal 50% inhouden vind ik in ieder geval erg fors.

-edit: anderzijds, als je het gemonteerd wil retourneren en zij zodoende arbeidsuren moeten maken om het weer verkoopbaar te krijgen dan is het allicht wel een realistisch bedrag.

[ Bericht 3% gewijzigd door Eix op 02-10-2023 22:51:30 ]
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_210818337
Dus je hebt dat product uitgepakt en in elkaar gezet om er vervolgens achter te komen dat je het niet mooi vindt.

Vervolgens ben jij te lui om alles weer netjes in de verpakking te doen, maar vraagt wel het complete bedrag terug, wetende dat die webshop het niet meer voor het oorspronkelijke bedrag kan verkopen?

Geen idee of jij in je recht staat, maar als webwinkel zou ik er echt alles aan doen om jou zoveel mogelijk te laten betalen. Echt, ik schijt op dat soort mentaliteit van mensen.
pi_210818365
Je hebt het gebruikt en kunt het niet meer in originele staat terugsturen. Bovendien zit de verkoper nu met extra verpakkings en transportkosten als hij het opnieuw wil verkopen.

Lagere vergoeding lijkt me dus wel gepast.
.
pi_210818435
Artikel 6:230s lid 3 BW:
quote:
De consument is slechts aansprakelijk voor de waardevermindering van de zaak als een behandeling van de zaak verder is gegaan dan noodzakelijk om de aard, de kenmerken en de werking daarvan vast te stellen [...]
Waardevermindering mag in rekening gebracht worden als monteren onder het onderlijnde geschaard wordt.

Maar (zonder verpakking en) in gemonteerde staat omdat je het niet zonder schade kunt demonteren? Als ik jou was zou ik met 50% in m'n handjes knijpen
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  maandag 2 oktober 2023 @ 23:04:32 #9
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_210818489
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2023 22:57 schreef baskick het volgende:
Artikel 6:230s lid 3 BW:
[..]
Waardevermindering mag in rekening gebracht worden als monteren onder het onderlijnde geschaard wordt.
Hoe wil je de aard, de kenmerken en de werking van bijvoorbeeld een stoel vaststellen zonder die te monteren?

Er zijn - bizar genoeg - zelfs voorbeelden waar mensen een wasmachine of printer uittesten zonder dat de winkelier aanspraak kan maken op waardevermindering. 8)7
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_210818493
quote:
1s.gif Op maandag 2 oktober 2023 22:45 schreef Eix het volgende:

[..]
Men mag waardevermindering in rekening brengen. Dat staat ook in het door jou gelinkte artikel. Weigeren mag niet. Hoe kom je bij de stelling dat TS recht heeft op 100%?

Overigens, mijn beeld is wel dat wat deze shop hier flikt niet mag. Ik meen gelezen te hebben dat waardevermindering door verpakking en montage namelijk niet op gaat. Als in, de consument moet het product kunnen uitproberen zoals in de winkel. Dus geld inhouden omdat de verpakking geopend is en het product in elkaar gezet gaat in beginsel niet op - tenzij de koper verder is gegaan dan noodzakelijk. Daarnaast moet de waardevermindering realistisch zijn en minimaal 50% inhouden vind ik in ieder geval erg fors.

-edit: anderzijds, als je het gemonteerd wil retourneren en zij zodoende arbeidsuren moeten maken om het weer verkoopbaar te krijgen dan is het allicht wel een realistisch bedrag.
Als de webshop aangeeft het liever gedemonteerd en in doos terug wil hebben dan doen we dat uiteraard. Ik zit niet te wachten op 50% inhouding.
pi_210818505
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2023 22:57 schreef baskick het volgende:
Artikel 6:230s lid 3 BW:
[..]
Waardevermindering mag in rekening gebracht worden als monteren onder het onderlijnde geschaard wordt.

Maar (zonder verpakking en) in gemonteerde staat omdat je het niet zonder schade kunt demonteren? Als ik jou was zou ik met 50% in m'n handjes knijpen
Ik kan het gewoon demonteren en in doos afleveren. Waarom moet mij dat 50% kosten (zowel gemonteerd als gedemonteerd)?
pi_210818525
quote:
1s.gif Op maandag 2 oktober 2023 22:49 schreef Fer het volgende:
Je hebt het gebruikt en kunt het niet meer in originele staat terugsturen. Bovendien zit de verkoper nu met extra verpakkings en transportkosten als hij het opnieuw wil verkopen.

Lagere vergoeding lijkt me dus wel gepast.
Kan wel in originele staat terugsturen. Ook al heb ik geprobeerd om het zo netjes mogelijk uit de verpakking te halen, is het hier en daar met al dat plastic niet in volledige staat qua verpakking in de doos te plaatsen. Lijkt me dat dit juist het ondernemersrisico is, daarom bestaat de wet koop op afstand ook. Super vervelend voor de ondernemer, maar het is zoals het is. Alleen 50% is wel fors. Eerst zeggen ze dat het alleen bij beschadigen zouden toepassen en nu geven ze aan dat een van rechtswege volgens hun beleid 50% is.
pi_210818531
quote:
1s.gif Op maandag 2 oktober 2023 22:29 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Je moet het in een redelijke staat in de originele verpakking retour sturen, blijkbaar wil jij daar niet aan voldoen en wil niet eens de moeite nemen om het netjes uit elkaar te halen in de originele verpakking te steken

Dan is 50% gerechtvaardigd
Goed van je dat je het edit. Schelden doe je maar ergens anders.
  maandag 2 oktober 2023 @ 23:12:25 #14
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_210818543
quote:
1s.gif Op maandag 2 oktober 2023 22:45 schreef Eix het volgende:

[..]
Men mag waardevermindering in rekening brengen. Dat staat ook in het door jou gelinkte artikel. Weigeren mag niet. Hoe kom je bij de stelling dat TS recht heeft op 100%?

Overigens, mijn beeld is wel dat wat deze shop hier flikt niet mag. Ik meen gelezen te hebben dat waardevermindering door verpakking en montage namelijk niet op gaat. Als in, de consument moet het product kunnen uitproberen zoals in de winkel. Dus geld inhouden omdat de verpakking geopend is en het product in elkaar gezet gaat in beginsel niet op - tenzij de koper verder is gegaan dan noodzakelijk. Daarnaast moet de waardevermindering realistisch zijn en minimaal 50% inhouden vind ik in ieder geval erg fors.

-edit: anderzijds, als je het gemonteerd wil retourneren en zij zodoende arbeidsuren moeten maken om het weer verkoopbaar te krijgen dan is het allicht wel een realistisch bedrag.
quote:
de consument slechts aansprakelijk is voor de waardevermindering van de zaak als een behandeling van de zaak verder is gegaan dan noodzakelijk om de aard, de kenmerken en de werking daarvan vast te stellen
Meubels moeten in elkaar om ze te testen
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_210818570
quote:
7s.gif Op maandag 2 oktober 2023 22:45 schreef miss_sly het volgende:
Wat staat er in de algemene voorwaarden?
Retourneren kan binnen 100 dagen.
Voor zover mogelijk in originele staat en verpakking aangeboden.
Mag geen sporen van gebruik of montage bevatten (wat houdt sporen in, dat het überhaupt gemonteerd is?)
Retourlabel ontvangen of ophaal afspraak inplannen.
Kosten retour voor eigen rekening (daarom voorstel om zelf te brengen)
Indien sporen van gebruik of montage bevat, wordt een percentage van het aankoopbedrag ingehouden. Het percentage is afhankelijk van de ernst van de gebruikerssporen na controle. (in dit geval is er niets gecontroleerd)
  maandag 2 oktober 2023 @ 23:19:42 #16
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_210818605
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2023 23:15 schreef Santello het volgende:

[..]
Retourneren kan binnen 100 dagen.
Voor zover mogelijk in originele staat en verpakking aangeboden.
Mag geen sporen van gebruik of montage bevatten (wat houdt sporen in, dat het überhaupt gemonteerd is?)
Retourlabel ontvangen of ophaal afspraak inplannen.
Kosten retour voor eigen rekening (daarom voorstel om zelf te brengen)
Indien sporen van gebruik of montage bevat, wordt een percentage van het aankoopbedrag ingehouden. Het percentage is afhankelijk van de ernst van de gebruikerssporen na controle. (in dit geval is er niets gecontroleerd)
Scheelt weer dat algemene voorwaarden niet boven de wet gaan. :s)
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_210818624
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2023 23:09 schreef Santello het volgende:

[..]
Goed van je dat je het edit. Schelden doe je maar ergens anders.
Sinds wanneer is aangeven dat je een lui varken bent gelijk aan schelden @noodgang

Hij wil het niet eens uit elkaar schroeven en enigszins proberen om het weer in de originele verpakking te steken
pi_210818671
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2023 23:22 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Sinds wanneer is aangeven dat je een lui varken bent gelijk aan schelden @:noodgang

Hij wil het niet eens uit elkaar schroeven en enigszins proberen om het weer in de originele verpakking te steken
Wat je zegt klopt niet. Ik probeerde mee te denken met de webshop. Ik weet niet hoe ze omgaan met retouren. Sommige webshops kijken er niet eens naar om en vernietigen het of sturen het door elders. Voor hetzelfde geldt kiezen ze ervoor om het in de showroom te plaatsen voor verkoop. Hiermee geef ik ze juist een extra optie. Als de webshop aangeeft dat het in doos terug moet, dan doe ik dat. Anders had ik de dozen wel weggegooid.
pi_210818681
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2023 23:15 schreef Santello het volgende:

[..]
Retourneren kan binnen 100 dagen.
Voor zover mogelijk in originele staat en verpakking aangeboden.
Mag geen sporen van gebruik of montage bevatten (wat houdt sporen in, dat het überhaupt gemonteerd is?)
Retourlabel ontvangen of ophaal afspraak inplannen.
Kosten retour voor eigen rekening (daarom voorstel om zelf te brengen)
Indien sporen van gebruik of montage bevat, wordt een percentage van het aankoopbedrag ingehouden. Het percentage is afhankelijk van de ernst van de gebruikerssporen na controle. (in dit geval is er niets gecontroleerd)
Het is de toon die de muziek maakt.

in de OP gaf je aan dat je de producten niet uit elkaar wilde halen en ze wel even langs zou brengen, dat is niet hoe het werkt, je moet ze weer netjes uit elkaar schroeven, zo goed mogelijk en onbeschadigd in de originele verpakking doen en terug sturen.

Nu zeg je eigenlijk dat je geen zin hebt om ze uit elkaar te halen, de ondernemer dat maar moet doen, de dozen kapot of vermist zijn en je 100% van je geld wil (of dit waar is of niet, geen idee, zo komt het over).

net heel gek dat de ondernemer dan zoiets heeft van: flikker maar op, daar heb je weer een klaploper
pi_210818711
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2023 23:30 schreef Ikbenookeenklant het volgende:

[..]
Het is de toon die de muziek maakt.

in de OP gaf je aan dat je de producten niet uit elkaar wilde halen en ze wel even langs zou brengen, dat is niet hoe het werkt, je moet ze weer netjes uit elkaar schroeven, zo goed mogelijk en onbeschadigd in de originele verpakking doen en terug sturen.

Nu zeg je eigenlijk dat je geen zin hebt om ze uit elkaar te halen, de ondernemer dat maar moet doen, de dozen kapot of vermist zijn en je 100% van je geld wil (of dit waar is of niet, geen idee, zo komt het over).

net heel gek dat de ondernemer dan zoiets heeft van: flikker maar op, daar heb je weer een klaploper
Dat was niet wat ik bedoelde en ook niet mijn intentie. Ik zei er ook bij, dat ik het onbeschadigd wil afleveren en bang ben bij het plaatsen in de doos schade maak die er nu in gemonteerde staat niet is. Heb je weleens een ikea doos geopend? Dat zit allemaal netjes in de doos met allerlei foam en dergelijke. Vrij lastig.
Maar ik volg je wel wat de toon betreft.
pi_210818864
Mag alleen als er schade is wat dan ook dat percentage rechtvaardigt. Is er schade? Laat de foto's eens zien?

Dat een product niet meer als nieuw verkocht kan worden (lees: product waarbij zichtbaar is dat doos geopend is) is niet relevant. Relevant is of er schade is ja of nee.

Maar het antwoord op je vraag is een volmondig neen. Een webshop mag een percentage inhouden indien er sprake is van schade. Dan is het vervolgens de vraag of bij elke schade een minimaal percentage van 50 gerechtvaardigd is. Dit is absoluut niet rechtvaardig en is illegaal. Als er ergens bv bij een meubel op een niet in het zicht zich bevindende plek minimale gebruikerssporen zijn dan zal een percentage van minimaal 50% inhouding absoluut disproportioneel zijn.

[ Bericht 1% gewijzigd door SOG op 03-10-2023 20:15:23 ]
pi_210819181
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2023 23:36 schreef Santello het volgende:

[..]
... dat ik het onbeschadigd wil afleveren en bang ben bij het plaatsen in de doos schade maak die er nu in gemonteerde staat niet is. Heb je weleens een ikea doos geopend? Dat zit allemaal netjes in de doos met allerlei foam en dergelijke. Vrij lastig.
...
Tja, dat is de keerzijde van de koop op afstand. Jij bent verantwoordelijk om het bouwpakket weer bij de webshop te krijgen in onbeschadigde staat waarin je het ontvangen hebt. Als dat je lukt, dan heeft de ondernemer geen recht om in te houden omdat het uitgepakt of gemonteerd is geweest.

De conversatie zoals ie er staat klinkt als blufpoker van beide kanten: jij lijkt aan te geven geen zin te hebben om het voor jouw risico uit elkaar te halen, en de ondernemer wil het dan best in de showroom zetten maar dan niet voor de volle mep...

Overigens, een kast helemaal in elkaar te zetten om te concluderen dat ie niet past (fysiek danwel kleur/stijl)? Je moet er maar zin in hebben...

[ Bericht 3% gewijzigd door Wiedanwel op 03-10-2023 02:51:15 ]
pi_210819640
Volgende keer even een meetlint pakken en meubels kopen waar je ze ook kunt zien/testen. Had beide kanten een hoop zeik gescheeld.
pi_210819684
quote:
1s.gif Op maandag 2 oktober 2023 23:04 schreef Eix het volgende:

[..]
Hoe wil je de aard, de kenmerken en de werking van bijvoorbeeld een stoel vaststellen zonder die te monteren?

Er zijn - bizar genoeg - zelfs voorbeelden waar mensen een wasmachine of printer uittesten zonder dat de winkelier aanspraak kan maken op waardevermindering. 8)7
U miste als?

Ik weet niet of het eronder valt.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_210819695
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2023 23:06 schreef Santello het volgende:

[..]
Ik kan het gewoon demonteren en in doos afleveren. Waarom moet mij dat 50% kosten (zowel gemonteerd als gedemonteerd)?
Nou, demonteren van geschroefde meubels leidt m.i. per definitie tot schade.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')