Men mag waardevermindering in rekening brengen. Dat staat ook in het door jou gelinkte artikel. Weigeren mag niet. Hoe kom je bij de stelling dat TS recht heeft op 100%?quote:Op maandag 2 oktober 2023 22:34 schreef Notorious_Roy het volgende:
Nee mag niet, moet 100%
https://www.webwinkelkeur(...)ngsrecht-bedenktijd/
Waardevermindering mag in rekening gebracht worden als monteren onder het onderlijnde geschaard wordt.quote:De consument is slechts aansprakelijk voor de waardevermindering van de zaak als een behandeling van de zaak verder is gegaan dan noodzakelijk om de aard, de kenmerken en de werking daarvan vast te stellen [...]
Hoe wil je de aard, de kenmerken en de werking van bijvoorbeeld een stoel vaststellen zonder die te monteren?quote:Op maandag 2 oktober 2023 22:57 schreef baskick het volgende:
Artikel 6:230s lid 3 BW:
[..]
Waardevermindering mag in rekening gebracht worden als monteren onder het onderlijnde geschaard wordt.
Als de webshop aangeeft het liever gedemonteerd en in doos terug wil hebben dan doen we dat uiteraard. Ik zit niet te wachten op 50% inhouding.quote:Op maandag 2 oktober 2023 22:45 schreef Eix het volgende:
[..]
Men mag waardevermindering in rekening brengen. Dat staat ook in het door jou gelinkte artikel. Weigeren mag niet. Hoe kom je bij de stelling dat TS recht heeft op 100%?
Overigens, mijn beeld is wel dat wat deze shop hier flikt niet mag. Ik meen gelezen te hebben dat waardevermindering door verpakking en montage namelijk niet op gaat. Als in, de consument moet het product kunnen uitproberen zoals in de winkel. Dus geld inhouden omdat de verpakking geopend is en het product in elkaar gezet gaat in beginsel niet op - tenzij de koper verder is gegaan dan noodzakelijk. Daarnaast moet de waardevermindering realistisch zijn en minimaal 50% inhouden vind ik in ieder geval erg fors.
-edit: anderzijds, als je het gemonteerd wil retourneren en zij zodoende arbeidsuren moeten maken om het weer verkoopbaar te krijgen dan is het allicht wel een realistisch bedrag.
Ik kan het gewoon demonteren en in doos afleveren. Waarom moet mij dat 50% kosten (zowel gemonteerd als gedemonteerd)?quote:Op maandag 2 oktober 2023 22:57 schreef baskick het volgende:
Artikel 6:230s lid 3 BW:
[..]
Waardevermindering mag in rekening gebracht worden als monteren onder het onderlijnde geschaard wordt.
Maar (zonder verpakking en) in gemonteerde staat omdat je het niet zonder schade kunt demonteren? Als ik jou was zou ik met 50% in m'n handjes knijpen
Kan wel in originele staat terugsturen. Ook al heb ik geprobeerd om het zo netjes mogelijk uit de verpakking te halen, is het hier en daar met al dat plastic niet in volledige staat qua verpakking in de doos te plaatsen. Lijkt me dat dit juist het ondernemersrisico is, daarom bestaat de wet koop op afstand ook. Super vervelend voor de ondernemer, maar het is zoals het is. Alleen 50% is wel fors. Eerst zeggen ze dat het alleen bij beschadigen zouden toepassen en nu geven ze aan dat een van rechtswege volgens hun beleid 50% is.quote:Op maandag 2 oktober 2023 22:49 schreef Fer het volgende:
Je hebt het gebruikt en kunt het niet meer in originele staat terugsturen. Bovendien zit de verkoper nu met extra verpakkings en transportkosten als hij het opnieuw wil verkopen.
Lagere vergoeding lijkt me dus wel gepast.
Goed van je dat je het edit. Schelden doe je maar ergens anders.quote:Op maandag 2 oktober 2023 22:29 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Je moet het in een redelijke staat in de originele verpakking retour sturen, blijkbaar wil jij daar niet aan voldoen en wil niet eens de moeite nemen om het netjes uit elkaar te halen in de originele verpakking te steken
Dan is 50% gerechtvaardigd
quote:Op maandag 2 oktober 2023 22:45 schreef Eix het volgende:
[..]
Men mag waardevermindering in rekening brengen. Dat staat ook in het door jou gelinkte artikel. Weigeren mag niet. Hoe kom je bij de stelling dat TS recht heeft op 100%?
Overigens, mijn beeld is wel dat wat deze shop hier flikt niet mag. Ik meen gelezen te hebben dat waardevermindering door verpakking en montage namelijk niet op gaat. Als in, de consument moet het product kunnen uitproberen zoals in de winkel. Dus geld inhouden omdat de verpakking geopend is en het product in elkaar gezet gaat in beginsel niet op - tenzij de koper verder is gegaan dan noodzakelijk. Daarnaast moet de waardevermindering realistisch zijn en minimaal 50% inhouden vind ik in ieder geval erg fors.
-edit: anderzijds, als je het gemonteerd wil retourneren en zij zodoende arbeidsuren moeten maken om het weer verkoopbaar te krijgen dan is het allicht wel een realistisch bedrag.
Meubels moeten in elkaar om ze te testenquote:de consument slechts aansprakelijk is voor de waardevermindering van de zaak als een behandeling van de zaak verder is gegaan dan noodzakelijk om de aard, de kenmerken en de werking daarvan vast te stellen
Retourneren kan binnen 100 dagen.quote:Op maandag 2 oktober 2023 22:45 schreef miss_sly het volgende:
Wat staat er in de algemene voorwaarden?
Scheelt weer dat algemene voorwaarden niet boven de wet gaan.quote:Op maandag 2 oktober 2023 23:15 schreef Santello het volgende:
[..]
Retourneren kan binnen 100 dagen.
Voor zover mogelijk in originele staat en verpakking aangeboden.
Mag geen sporen van gebruik of montage bevatten (wat houdt sporen in, dat het überhaupt gemonteerd is?)
Retourlabel ontvangen of ophaal afspraak inplannen.
Kosten retour voor eigen rekening (daarom voorstel om zelf te brengen)
Indien sporen van gebruik of montage bevat, wordt een percentage van het aankoopbedrag ingehouden. Het percentage is afhankelijk van de ernst van de gebruikerssporen na controle. (in dit geval is er niets gecontroleerd)
Sinds wanneer is aangeven dat je een lui varken bent gelijk aan schelden @noodgangquote:Op maandag 2 oktober 2023 23:09 schreef Santello het volgende:
[..]
Goed van je dat je het edit. Schelden doe je maar ergens anders.
Wat je zegt klopt niet. Ik probeerde mee te denken met de webshop. Ik weet niet hoe ze omgaan met retouren. Sommige webshops kijken er niet eens naar om en vernietigen het of sturen het door elders. Voor hetzelfde geldt kiezen ze ervoor om het in de showroom te plaatsen voor verkoop. Hiermee geef ik ze juist een extra optie. Als de webshop aangeeft dat het in doos terug moet, dan doe ik dat. Anders had ik de dozen wel weggegooid.quote:Op maandag 2 oktober 2023 23:22 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Sinds wanneer is aangeven dat je een lui varken bent gelijk aan schelden @:noodgang
Hij wil het niet eens uit elkaar schroeven en enigszins proberen om het weer in de originele verpakking te steken
Het is de toon die de muziek maakt.quote:Op maandag 2 oktober 2023 23:15 schreef Santello het volgende:
[..]
Retourneren kan binnen 100 dagen.
Voor zover mogelijk in originele staat en verpakking aangeboden.
Mag geen sporen van gebruik of montage bevatten (wat houdt sporen in, dat het überhaupt gemonteerd is?)
Retourlabel ontvangen of ophaal afspraak inplannen.
Kosten retour voor eigen rekening (daarom voorstel om zelf te brengen)
Indien sporen van gebruik of montage bevat, wordt een percentage van het aankoopbedrag ingehouden. Het percentage is afhankelijk van de ernst van de gebruikerssporen na controle. (in dit geval is er niets gecontroleerd)
Dat was niet wat ik bedoelde en ook niet mijn intentie. Ik zei er ook bij, dat ik het onbeschadigd wil afleveren en bang ben bij het plaatsen in de doos schade maak die er nu in gemonteerde staat niet is. Heb je weleens een ikea doos geopend? Dat zit allemaal netjes in de doos met allerlei foam en dergelijke. Vrij lastig.quote:Op maandag 2 oktober 2023 23:30 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
[..]
Het is de toon die de muziek maakt.
in de OP gaf je aan dat je de producten niet uit elkaar wilde halen en ze wel even langs zou brengen, dat is niet hoe het werkt, je moet ze weer netjes uit elkaar schroeven, zo goed mogelijk en onbeschadigd in de originele verpakking doen en terug sturen.
Nu zeg je eigenlijk dat je geen zin hebt om ze uit elkaar te halen, de ondernemer dat maar moet doen, de dozen kapot of vermist zijn en je 100% van je geld wil (of dit waar is of niet, geen idee, zo komt het over).
net heel gek dat de ondernemer dan zoiets heeft van: flikker maar op, daar heb je weer een klaploper
Tja, dat is de keerzijde van de koop op afstand. Jij bent verantwoordelijk om het bouwpakket weer bij de webshop te krijgen in onbeschadigde staat waarin je het ontvangen hebt. Als dat je lukt, dan heeft de ondernemer geen recht om in te houden omdat het uitgepakt of gemonteerd is geweest.quote:Op maandag 2 oktober 2023 23:36 schreef Santello het volgende:
[..]
... dat ik het onbeschadigd wil afleveren en bang ben bij het plaatsen in de doos schade maak die er nu in gemonteerde staat niet is. Heb je weleens een ikea doos geopend? Dat zit allemaal netjes in de doos met allerlei foam en dergelijke. Vrij lastig.
...
U miste als?quote:Op maandag 2 oktober 2023 23:04 schreef Eix het volgende:
[..]
Hoe wil je de aard, de kenmerken en de werking van bijvoorbeeld een stoel vaststellen zonder die te monteren?
Er zijn - bizar genoeg - zelfs voorbeelden waar mensen een wasmachine of printer uittesten zonder dat de winkelier aanspraak kan maken op waardevermindering.
Nou, demonteren van geschroefde meubels leidt m.i. per definitie tot schade.quote:Op maandag 2 oktober 2023 23:06 schreef Santello het volgende:
[..]
Ik kan het gewoon demonteren en in doos afleveren. Waarom moet mij dat 50% kosten (zowel gemonteerd als gedemonteerd)?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |