abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 2 oktober 2023 @ 19:40:35 #126
471559 Un_Chien_Andalou
Slicing up eyeballs
pi_210816321
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2023 14:51 schreef Perrin het volgende:

[..]
Het lijkt nu echt een soort 'Falling Down' scenario.
Psychische problemen, sociale problemen, opleiding wordt 'm niet, huis uitgezet en toen is ie doorgeslagen.
dit dus, plus het feit dat hij compleet geschift was bij voorbaat, dieren mishandelen, hallucinante superioriteitsgevoelens, ongelofelijke haat naar alles wat niet zoals hij was. F. is gewoon echt een compleet geschifte criminele gek, volgens het boekje.Treurig genoeg was dat een terechte diagnose van Marlous.
got me a movie, I want you to know
slicing up eyeballs, I want you to know
  maandag 2 oktober 2023 @ 20:43:56 #127
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_210817049
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2023 16:40 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Een beetje van hem, een beetje van verkeerde ondersteuning, een beetje van de omgeving en helaas ontspoort het dan af en toe helemaal :{

Gelukkig is er goed bezuinigd op dit soort dingen de afgelopen jaren. Gaaf land
Ook met bakken extra geld blijf je dit houden. Er blijven altijd mensen die onder de radar blijven.

Zeker als ze zelf niet inzien dat ze hulp nodig hebben.

Altijd alles maar op bezuinigingen en de overheid gooien is veels te makkelijk.
The name is Putler, Vladimir Putler
  maandag 2 oktober 2023 @ 20:53:13 #128
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210817166
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2023 20:43 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
Ook met bakken extra geld blijf je dit houden. Er blijven altijd mensen die onder de radar blijven.

Zeker als ze zelf niet inzien dat ze hulp nodig hebben.

Altijd alles maar op bezuinigingen en de overheid gooien is veels te makkelijk.
Plus dat deze intelligent genoeg is om de gemiddelde GGZ-medewerker van tafel te blazen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 2 oktober 2023 @ 20:58:21 #129
338319 ZarB
Piña colada
pi_210817224
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2023 20:53 schreef Leandra het volgende:

[..]
Plus dat deze intelligent genoeg is om de gemiddelde GGZ-medewerker van tafel te blazen.
Dat laatste betwijfel ik, als hij er een spelletje van wil maken en de boel wil saboteren dan zal de gemiddelde ggz medewerker daar (terecht) geen enkele energie in willen steken.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_210817326
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2023 18:46 schreef Nober het volgende:

[..]
En nu gaan de buren (17, 14 en 5 jaar) ook uitgezet worden?
Ze zullen daar denk ik ook niet willen blijven wonen, op de plek waar hun moeder en zusje zijn omgebracht.
  maandag 2 oktober 2023 @ 21:13:49 #131
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210817414
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2023 21:07 schreef proud_mami het volgende:

[..]
Ze zullen daar denk ik ook niet willen blijven wonen, op de plek waar hun moeder en zusje zijn omgebracht.
Punt is denk ik vooral dat ze er niet kunnen blijven wonen als ze dat wel zouden willen.

Al wil een broer of zus van moeder daar wel met de kinderen wonen om voor de kinderen te zorgen dan kan dat nog niet, zelfs niet als die persoon nu dakloos zou zijn, want gut oh gut, dan heeft hij/zij over 13 jaar, als de jongste het huis uit gaat woonruimte, en dat is niet de bedoeling.
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 2 oktober 2023 @ 21:15:41 #132
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210817433
quote:
1s.gif Op maandag 2 oktober 2023 20:58 schreef ZarB het volgende:

[..]
Dat laatste betwijfel ik, als hij er een spelletje van wil maken en de boel wil saboteren dan zal de gemiddelde ggz medewerker daar (terecht) geen enkele energie in willen steken.
Ik stel niet dat hij er een spelletje van zou willen maken, dat is jouw conclusie, maar ik denk wel dat hij de gemiddelde GGZ-medewerker van tafel blaast, en niet als spelletje.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_210817670
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2023 21:15 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik stel niet dat hij er een spelletje van zou willen maken, dat is jouw conclusie, maar ik denk wel dat hij de gemiddelde GGZ-medewerker van tafel blaast, en niet als spelletje.
Geen idee wat jij verstaat onder een gemiddelde GGZ-medewerker (behoorlijk decadente bias btw), maar dat deze man tot die daad kwam had niemand kunnen voorspellen.
pi_210817985
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2023 16:25 schreef Ponsai het volgende:

Klopt.
Dan hebben we vaak nog de fase van de hersenen die zich aan het ontwikkelen zijn (tot medio 20).

Maar wist je ook dat je van bv veel stress hersen gerelateerde problemen kan krijgen?
Ook als je hersenen al ontwikkeld zijn.
Is een stuk ondergeschoven kindje, maar kan ook goed mis gaan doen.
Of een en ander elkaar versterken.

Fouad had een combi van ziektebeelden, máár ik denk (indirect) ook veel stress met zijn school.
Dat laatste aspect kan je dan ook flink uit onbalans maken.
En bv naar de fles laten grijpen. Of peuken. Of drugs. Of gokken.

Mogelijk ook stress ervaren door de buurtgenoten.
Waarmee ik hen niet door een negatief moeras wil sleuren.
Maar vertalen naar Fouad hoe dat mogerlijkerwijs voor hem heeft gevoeld als zijn bovenbuurman hem filmde etc
Ik heb eens zitten nadenken en me proberen te verplaatsen in zijn situatie. F. had geen enkele vrienden, geen of nauwelijks contact met zijn familie, heeft nog nooit een vriendin gehad. Leefde in complete isolement en had daarnaast nog flink wat onverwerkte trauma's uit zijn jeugd

De enige positieve waar die zijn aan vast kon houden was zijn opleiding als arts. Wellicht dacht die als ik eenmaal mijn papieren binnen heb dat zijn leven ook wat rooskleuriger eruit zou zien. Persoonlijk denk ik dat die bedrogen zou uitkomen maar goed, dat is een ander verhaal

Zijn opleiding was zijn enige houvast op een beter leven. Toen die dat dreigde te verliezen heeft die eerst geprobeerd een advocaat in te schakelen, wat niet werkte, maar is ook vrijwillig naar een psychiater toegestapt voor een psychologische evaluatie

Toen dat allemaal geen enkele effect had, is die waarschijnlijk in een diep zwart gat beland. De mensen in de Universiteit stonden hem in de weg en dreigden zijn enige kans op een beter leven te ontnemen. De papieren niet krijgen betekent voor hem dat er geen enkele hoop meer is op een normaal leven. Het, stres die deze realisatie met zich meebracht, zal vast ondragelijk voor hem zijn geweest( zie zijn alcohol misbruik). En dan heb je nog een buurvrouw die je telkens voor geen enkele reden ( in zijn beleving dan) de politie belde puur om hem te naaien

Dit betekent niet dat ik zijn daden goedkeur. Het is een monster die drie onschuldige levens heeft ontnomen
Laat daar geen misverstanden over bestaan
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 2 oktober 2023 @ 22:12:19 #135
29278 crew  Nizno
Versie 4.5
pi_210818020
Gebrek aan zelfreflectie gewoon.

Als de opleiding halen je enige houvast zou zijn op een gelukkig leven, dan zou hij jaren geleden al gesprekken met GGZ kunnen hebben aangevraagd en inmiddels de wachtlijst wel al door zijn gekomen.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_210818319
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2023 22:09 schreef Ali_boo het volgende:

[..]
Ik heb eens zitten nadenken en me proberen te verplaatsen in zijn situatie. F. had geen enkele vrienden, geen of nauwelijks contact met zijn familie, heeft nog nooit een vriendin gehad. Leefde in complete isolement en had daarnaast nog flink wat onverwerkte trauma's uit zijn jeugd

De enige positieve waar die zijn aan vast kon houden was zijn opleiding als arts. Wellicht dacht die als ik eenmaal mijn papieren binnen heb dat zijn leven ook wat rooskleuriger eruit zou zien. Persoonlijk denk ik dat die bedrogen zou uitkomen maar goed, dat is een ander verhaal

Zijn opleiding was zijn enige houvast op een beter leven. Toen die dat dreigde te verliezen heeft die eerst geprobeerd een advocaat in te schakelen, wat niet werkte, maar is ook vrijwillig naar een psychiater toegestapt voor een psychologische evaluatie

Toen dat allemaal geen enkele effect had, is die waarschijnlijk in een diep zwart gat beland. De mensen in de Universiteit stonden hem in de weg en dreigden zijn enige kans op een beter leven te ontnemen. De papieren niet krijgen betekent voor hem dat er geen enkele hoop meer is op een normaal leven. Het, stres die deze realisatie met zich meebracht, zal vast ondragelijk voor hem zijn geweest( zie zijn alcohol misbruik). En dan heb je nog een buurvrouw die je telkens voor geen enkele reden ( in zijn beleving dan) de politie belde puur om hem te naaien

Dit betekent niet dat ik zijn daden goedkeur. Het is een monster die drie onschuldige levens heeft ontnomen
Laat daar geen misverstanden over bestaan
Ik ga met je mee.
Ik denk ook dat hij zo tot zijn daden is gekomen. Waar bij zijn ziek brein* en alcoholmisbruik niet relativerend heeft gewerkt

* Hoe ziek zal het pbc wel uit gaan wijzen denk ik
pi_210818470
quote:
maar is ook vrijwillig naar een psychiater toegestapt voor een psychologische evaluatie
Ja? Waar haal jij die info vandaan?
pi_210818503
quote:
99s.gif Op maandag 2 oktober 2023 22:12 schreef Nizno het volgende:
Gebrek aan zelfreflectie gewoon.

Als de opleiding halen je enige houvast zou zijn op een gelukkig leven, dan zou hij jaren geleden al gesprekken met GGZ kunnen hebben aangevraagd en inmiddels de wachtlijst wel al door zijn gekomen.
Ook best vreemd, want je wordt als student doodgegooid tot in het extreme met het neerpennen van zelfreflectierapportages. Dan had ie keer op keer onvoldoendes daarvoor gekregen.

Plus dat er achteraf een enorme financiele wantoestand bleek bij deze gast, huurachterstand van een half jaar, meerdere malen geschorst van de studie door wangedrag en toch valt niemand uit zijn omgeving iets te verwijten om deze daad van die man te voorkomen, denk ik.

[ Bericht 14% gewijzigd door Firuze60 op 02-10-2023 23:20:40 ]
  Manager PR/Moderator maandag 2 oktober 2023 @ 23:14:46 #139
269689 crew  Viv
pi_210818562
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2023 23:02 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ja? Waar haal jij die info vandaan?
Klok en klepel. :X De universiteit stelde een psychologische evaluatie verplicht, en daar stemde hij mee in, maar het is er nooit van gekomen voor zover bekendgemaakt.

quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2023 23:06 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ook best vreemd, want je wordt als student doodgegooid tot in het extreme met het neerpennen van zelfreflectierapportages. Dan had ie keer op keer onvoldoendes daarvoor gekregen.
Je hoeft niet per se tot zelfreflectie in staat te zijn om zo'n rapportage neer te pennen. Op een gegeven moment weet je wel wat ze willen horen. :!
pi_210818643
quote:
1s.gif Op maandag 2 oktober 2023 23:14 schreef Viv het volgende:

[..]
Je hoeft niet per se tot zelfreflectie in staat te zijn om zo'n rapportage neer te pennen. Op een gegeven moment weet je wel wat ze willen horen. :!
Dat! Heb ik nooit iets van begrepen, hoor. Het liegen en bedriegen begint daar al. ;)
  maandag 2 oktober 2023 @ 23:41:44 #141
64288 Bensel
Ladderzat
pi_210818741
Het lijkt een perfecte storm te zijn geweest van allerlei factoren. Ik hoorde dat hij autistisch zou zijn. Dat kan een hoop verklaren als ik het zo lees. Zijn rechtlijnigheid, onvermogen om met tegenslag om te gaan, frustratie die zich omzet in agressie. Er kan bij autisme 2 dingen gebeuren in hoge stresssituaties (en daar was hier wel sprake van met de dreigende uitzetting, en niet krijgen diploma)
Een autistic shutdown (vluchtgedrag bijv naar een donkere kamer moeten om vervolgens daar te wachten tot er weer ruimte komt of een agressieve reactie (knop om, rood zien, de controle compleet verliezen).

Ik ben zelf autistisch met een relatief hoog IQ. Ik ben er zelf bijna aan onderdoor gegaan, op een ruwweg dezelfde manier, alleen dan vrij letterlijk op mezelf gericht, Mijn gedachten waren in die tijd erg rechtlijnig. Ook ik had vanwege problemen met mijn executieve functies (brievenbus niet meer leeghalen, zaken niet kunnen regelen die heel simpel lijken) schulden, en een deel van autisme is ook een vatbaarheid voor perfectionisme. En dat brengt een schuldgevoel met zich mee, 'ik moet het zelf kunnen doen' idee. Hulp vragen kwam niet eens in mij op. Ik leefde alleen er mee. Niemand die het wist.

De bom moest eerst barsten, ik heb net op tijd iemand kunnen inlichten.in mijn geval koos ik meer voor de autistic shutdown. Toen er hulp kwam, kon ik enkele dagen niets. Mijn stressniveau was 15 op een schaal van 10, mijn hoofd barstte figuurlijk uit elkaar van alle gedachten, maar was tegelijkertijd leeg. Er was geen ruimte om meer verder te denken.

Enige tijd later moest ik in gesprek met Enexis voor heraansluiting. Dat ging niet als gepland. En dat triggerde bij mij agressie. Ik ben een zachtaardig, geduldig persoon, maar men wist mijn frustratie sterk te verhogen door gewoon totaal niet behulpzaam te zijn. Men wist mij zo ver te pushen dat ik medewerkers volledig de grond in geboord heb met scheldkanonnades, gedreigd heb met allerlei dingen, zo erg dat er politie langs de deur geweest is. (maar ik was niet thuis op dat moment). Dat was mijn aggressie respons. Het was dat ik niet de directe middelen had, maar het had slecht kunnen aflopen (al zou het bij mij meer richitng objecten gaan dan personen).

Doordat ik dit nu meegemaakt heb, en weet wat mijn autisme met mij doet kan ik mijn stressfactoren verlagen en waat ik dankzij therapie nu waar mijn grenzen liggen. Ik zeg niet dat er nooit iets meer zal gebeuren, maar heb de handvatten en ervaring die ik nodig ben om het in de toekomst te voorkomen

Ik begrijp dus wat er gebeurt is. Ik keur het op geen enkele manier goed, en deze man heeft levens verwoest. Ik begrijp echter wel het hoe nu. Is het iets waar de rechter rekening mee moet houden? Daar ben ik niet over uit. Zou hij terug kunnen keren in de maatschappij? enkel na zijn volledige straf en met een hele hoop begeleiding

[ Bericht 5% gewijzigd door Bensel op 02-10-2023 23:44:27 (Extra deel toegevoegd ) ]
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
pi_210818800
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2023 23:41 schreef Bensel het volgende:
Het lijkt een perfecte storm te zijn geweest van allerlei factoren. Ik hoorde dat hij autistisch zou zijn. Dat kan een hoop verklaren als ik het zo lees. Zijn rechtlijnigheid, onvermogen om met tegenslag om te gaan, frustratie die zich omzet in agressie. Er kan bij autisme 2 dingen gebeuren in hoge stresssituaties (en daar was hier wel sprake van met de dreigende uitzetting, en niet krijgen diploma)
Een autistic shutdown (vluchtgedrag bijv naar een donkere kamer moeten om vervolgens daar te wachten tot er weer ruimte komt of een agressieve reactie (knop om, rood zien, de controle compleet verliezen).

Ik ben zelf autistisch met een relatief hoog IQ. Ik ben er zelf bijna aan onderdoor gegaan, op een ruwweg dezelfde manier, alleen dan vrij letterlijk op mezelf gericht, Mijn gedachten waren in die tijd erg rechtlijnig. Ook ik had vanwege problemen met mijn executieve functies (brievenbus niet meer leeghalen, zaken niet kunnen regelen die heel simpel lijken) schulden, en een deel van autisme is ook een vatbaarheid voor perfectionisme. En dat brengt een schuldgevoel met zich mee, 'ik moet het zelf kunnen doen' idee. Hulp vragen kwam niet eens in mij op. Ik leefde alleen er mee. Niemand die het wist.

De bom moest eerst barsten, ik heb net op tijd iemand kunnen inlichten.in mijn geval koos ik meer voor de autistic shutdown. Toen er hulp kwam, kon ik enkele dagen niets. Mijn stressniveau was 15 op een schaal van 10, mijn hoofd barstte figuurlijk uit elkaar van alle gedachten, maar was tegelijkertijd leeg. Er was geen ruimte om meer verder te denken.

Enige tijd later moest ik in gesprek met Enexis voor heraansluiting. Dat ging niet als gepland. En dat triggerde bij mij agressie. Ik ben een zachtaardig, geduldig persoon, maar men wist mijn frustratie sterk te verhogen door gewoon totaal niet behulpzaam te zijn. Men wist mij zo ver te pushen dat ik medewerkers volledig de grond in geboord heb met scheldkanonnades, gedreigd heb met allerlei dingen, zo erg dat er politie langs de deur geweest is. (maar ik was niet thuis op dat moment). Dat was mijn aggressie respons. Het was dat ik niet de directe middelen had, maar het had slecht kunnen aflopen (al zou het bij mij meer richitng objecten gaan dan personen).

Doordat ik dit nu meegemaakt heb, en weet wat mijn autisme met mij doet kan ik mijn stressfactoren verlagen en waat ik dankzij therapie nu waar mijn grenzen liggen. Ik zeg niet dat er nooit iets meer zal gebeuren, maar heb de handvatten en ervaring die ik nodig ben om het in de toekomst te voorkomen

Ik begrijp dus wat er gebeurt is. Ik keur het op geen enkele manier goed, en deze man heeft levens verwoest. Ik begrijp echter wel het hoe nu. Is het iets waar de rechter rekening mee moet houden? Daar ben ik niet over uit. Zou hij terug kunnen keren in de maatschappij? enkel na zijn volledige straf en met een hele hoop begeleiding
Wat een openhartig verhaal, Bensel. En ja, ik vermoed ook dat er een enorme kortsluiting in de hersenpan van Fouad is ontstaan, maar dan nog. Uit frustratie je hond een mes tussen de ribben steken, je konijnen martelen etc etc, dan was er al jarenlang iets mis met deze man. En niemand had kunnen voorzien dat hij zo ver zou gaan om te gaan moorden.
pi_210818826
Die Fouad heeft maandenlang gepost op dat forum en daar klonk hij niet bepaald in de war, maar gewoon woedend op alles en iedereen. Ook op de dag van de aanslag lijkt hij vrij koeltjes geacteerd te hebben. Het lijkt me dus niet een plotselinge uitbarsting zoals bij jou Bensel, maar een van tevoren zeer goed beraamde en uitgevoerde aanslag.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_210818838
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2023 23:58 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Die Fouad heeft maandenlang gepost op dat forum en daar klonk hij niet bepaald in de war, maar gewoon woedend op alles en iedereen. Ook op de dag van de aanslag lijkt hij vrij koeltjes geacteerd te hebben. Het lijkt me dus niet een plotselinge uitbarsting zoals bij jou Bensel, maar een van tevoren zeer goed beraamde en uitgevoerde aanslag.
Klopt, maar dat van te voren bedachte idee zat al in een hersenpan die psychotisch was.
  dinsdag 3 oktober 2023 @ 00:05:24 #145
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210818863
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2023 00:00 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Klopt, maar dat van te voren bedachte idee zat al in een hersenpan die psychotisch was.
Ah, nu was hij psychotisch toen hij 3 moorden pleegde?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_210818875
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2023 00:05 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ah, nu was hij psychotisch toen hij 3 moorden pleegde?
ok, wat denk jij dan? Bij zijn volle verstand?
  dinsdag 3 oktober 2023 @ 00:10:46 #147
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210818880
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2023 00:08 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
ok, wat denk jij dan? Bij zijn volle verstand?
Dit lijken geplande acties te zijn, knap als je dat psychotisch en wel zo doet, en dan ook nog eens zo rustig naar buiten wandelen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_210818894
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2023 00:10 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dit lijken geplande acties te zijn, knap als je dat psychotisch en wel zo doet, en dan ook nog eens zo rustig naar buiten wandelen.
Anders dan geformuleerd, bij zijn volle verstand met vooruit geplande zaken en een duidelijk doel; "Mijn vijanden moeten dood." Ok, heel gepland, wel, maar vind jij dat gezond?
  dinsdag 3 oktober 2023 @ 00:15:59 #149
64288 Bensel
Ladderzat
pi_210818899
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2023 23:58 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Ik denk dat je onderschat hoe lang zo'n gemoedstoestand kan duren. Het probleem en hoe ik daar mee om ging voor de eerste bom was een situatie die 2 jaar heeft geduurd, gedurende die tijd werkte ik feitelijk naar de 'conclusie' toe. Ik vermoed dat bij hem het niet anders was.Een autist kijkt over het algemeen heel droog, zonder emotie naar de wereld, zeker op de momenten dat de stress hoog is. Dat koelbloedige is omdat al het andere aan emotie weggefilterd wordt. Een autist heeft ook een enorm concentratievermogen, en blijft dus makkelijk 'on track' op zulke momenten. Doen wat je denkt dat je moet doen, feitelijk.
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
  Manager PR/Moderator dinsdag 3 oktober 2023 @ 00:18:13 #150
269689 crew  Viv
pi_210818906
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2023 23:54 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Wat een openhartig verhaal, Bensel. En ja, ik vermoed ook dat er een enorme kortsluiting in de hersenpan van Fouad is ontstaan, maar dan nog. Uit frustratie je hond een mes tussen de ribben steken, je konijnen martelen etc etc, dan was er al jarenlang iets mis met deze man. En niemand had kunnen voorzien dat hij zo ver zou gaan om te gaan moorden.
Jawel :X één van zijn buurmannen heeft dat na de zoveelste dierenmishandeling letterlijk tegen een agent gezegd: het eerstvolgende slachtoffer is een mens.

Zie: https://nos.nl/nieuwsuur/(...)-van-zijn-labiliteit
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')