abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210775646
Rotterdam ziet energietransitie vastlopen en stuurt brandbrief naar kabinet

“Jullie kunnen in het volgende regeerakkoord allerlei klimaatdoelen zetten, maar zonder Rotterdam ga je het niet redden.” Robert Simons zegt het met een lachend gezicht, maar de havenwethouder is bloedserieus. Hij is vol onbegrip over de handelswijze van het Rijk. Door de stikstofcrisis worden geen natuurvergunningen afgegeven, waardoor minstens 35 verduurzamingsprojecten in de haven op de lange baan geschoven zijn. Rotterdam luidt daarom in een brandbrief naar het kabinet de noodklok.

De Rotterdamse zorgen over de voortgang van de verduurzaming zijn niet van vandaag of gisteren. Het Havenbedrijf Rotterdam signaleerde meer dan een jaar geleden al dat de energietransitie in de haven dreigt vast te lopen. Oorzaak: de stikstofcrisis, die niet alleen de woningbouw lamlegt, maar dus ook een van de motoren van de Nederlandse economie treft.

Rotterdam wil de CO2-uitstoot in de haven over zes jaar met 55 procent hebben verminderd ten opzichte van de stikstofuitstoot van 1990. In een concreet cijfer: uit de schoorstenen moet vanaf 2030 jaarlijks ruim 13 miljoen ton CO2 minder komen.

Verduurzaming haven loopt vast
Die doelstelling loopt gevaar nu investeringen in verduurzaming van de haven vastlopen vanwege de stikstofcrisis. Het gaat volgens havenwethouder Robert Simons (Leefbaar Rotterdam) om 35 projecten waarmee ongeveer 8 miljard euro gemoeid is. Als die projecten gerealiseerd worden, dan neemt de uitstoot van de Rotterdamse haven jaarlijks met 10 miljoen ton af.

Bedrijven willen bijvoorbeeld waterstoffabrieken bouwen en leidingen leggen om de gefabriceerde waterstof te transporteren. Ze willen schepen kunnen laden en lossen die waterstof vervoeren, maar daarvoor moeten speciale terminals komen. Elektriciteit die opgewekt wordt door windparken op zee moet aan land worden gebracht en toegevoegd worden aan het elektriciteitsnet.

Simons ergert zich er groen en geel aan. “In deze kabinetsperiode is er op stikstofgebied geen stap vooruit gezet. We kunnen in Rotterdam geen projecten doen die een tijdelijke kleine uitstoot van CO2 hebben, waardoor de energietransitie niet gerealiseerd kan worden.”
https://www.rijnmond.nl/n(...)ndbrief-naar-kabinet
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_210776326
Wat is toch die verstikkende deken over ons land?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_210776378
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 13:08 schreef Weltschmerz het volgende:
Wat is toch die verstikkende deken over ons land?
Dat heet politieke incompetentie. Eigenlijk ook criminele bestuurspolitiek
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_210776381
Ik snap er geen bal van. In Duitsland hoor je niets over stikstof en wordt er vrolijk verder gebouwd...
Hoezo stikstofprobleem
pi_210776409
quote:
1s.gif Op donderdag 28 september 2023 13:14 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
De overheid heeft geprobeerd om een uitzondering voor duurzame projecten te verlenen die op termijn juist de uitstoot van stikstof verminderde, maar toen stapte een klimaatorganisatie naar de rechter die gelijk kreeg.
pi_210776430
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 13:17 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
De overheid heeft geprobeerd om een uitzondering voor duurzame projecten te verlenen die op termijn juist de uitstoot van stikstof verminderde, maar toen stapte een klimaatorganisatie naar de rechter die gelijk kreeg.
Precies wat ik dus schreef
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_210776458
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 13:18 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Precies wat ik dus schreef
Het is zowel incompetent handelen van onze overheid als dom handelen van die klimaatorganisatie waardoor die zijn eigen klimaatdoelen tegenwerkt.
pi_210776464
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 13:14 schreef YoopY het volgende:
Ik snap er geen bal van. In Duitsland hoor je niets over stikstof en wordt er vrolijk verder gebouwd...
Hoezo stikstofprobleem
Die hebben dan ook een stuk minder vee rondlopen.
pi_210776748
quote:
Hoezo stikstofprobleem
Hier in Utrecht wordt ook volop gebouwd, de ene na het andere kantoor/magazijn wordt neergezet.
Alsof de stikstofnorm alleen voor huizen geldt.
pi_210776796
Een global goals vlag hijsen is niet voldoende?
pi_210776988
Het was een keuze van dit kabinet om duurzaamheidsprojecten en woninghuizen onder hetzelfde later voorspelbaar afgeschoten "geitenpaadje" te laten vallen als nieuwe industrie en landbouw.

Maar blijf vooral VVD/D66 stemmen voor de economie.
pi_210780292
quote:
1s.gif Op donderdag 28 september 2023 13:14 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Nee, geen incompetentie. Dit heet 'communisme'. Dat het niet werkt is geen bijwerking, maar een feature.
pi_210780528
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 13:55 schreef ReplaR het volgende:

[..]
Hier in Utrecht wordt ook volop gebouwd, de ene na het andere kantoor/magazijn wordt neergezet.
Alsof de stikstofnorm alleen voor huizen geldt.
hier worden in de wijk volop appartementen en huizen gebouwd
pi_210780532
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 13:23 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Die hebben dan ook een stuk minder vee rondlopen.
en ook nog verdeeld over een veel groter oppervlakte
pi_210780630
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 13:22 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Het is zowel incompetent handelen van onze overheid als dom handelen van die klimaatorganisatie waardoor die zijn eigen klimaatdoelen tegenwerkt.
Stikstof heeft niets met klimaatverandering te maken. Twee verschillende aspecten van uitstoot.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_210780655
quote:
Hoezo stikstofprobleem
Duitsland heeft een veel lagere vee-dichtheid dan Nederland.
pi_210780676
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 19:39 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Stikstof heeft niets met klimaatverandering te maken. Twee verschillende aspecten van uitstoot.
Speciaal voor jou dan: de organisatie die ageert tegen de Nederlandse stikstofuitstoot, is dom bezig op deze manier
waardoor de eigen doelen worden tegen gewerkt.
pi_210780696
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 19:45 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Speciaal voor jou dan: de organisatie die ageert tegen de Nederlandse stikstofuitstoot, is dom bezig op deze manier
waardoor de eigen doelen worden tegen gewerkt.
Was het Urgenda dan die ook ageerde tegen de stikstofuitstoot, of alleen tegen de uitstoot van CO2?
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_210780803
Kip en ei verhaal. Iets bouwen om minder CO2 uit te stoten voor de lange termijn stoot relatief weinig NOx uit voor korte duur en die ruimte is er niet. Aangezien de NH3 die de intensieve veeteelt uitstoot een grotere impact heeft zal men daar moeten beginnen. Minstens halveren die veestapel dus want dan kan er gebouwd worden.

Aangezien De rotterdamse haven met fabrieken verreweg de belangrijkste factor voor onze economie is heeft R'dam voorrang op de boeren met hun 1,7% toevoeging aan het BBP.

Nu dat we in R'dam al last krijgen van de boeren zal er wel ergens een belletje gaan rinkelen. Ik ben voor sancties in de vorm van stopzetting landbouwsubsidies uit Brussel. Dan is het snel met die boeren afgelopen.
Rule of acquisition #214. Never begin a business negotiation on an empty stomach.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')