abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210724920
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2023 11:10 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Ik heb hierboven al een paar keer geschreven dat de leeftijd van de fietser alleen belangrijk is, als het die fietser is die de schade claimt.
Maar niet onderbouwd, zoals @Aratanax wel gedaan heeft en zoals degene die jij quote ook zou doen in zijn uitspraak.

[ Bericht 8% gewijzigd door Wiedanwel op 23-09-2023 12:57:09 ]
pi_210725599
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 september 2023 12:36 schreef Wiedanwel het volgende:

[..]
Maar niet onderbouwd, zoals @:aratanax wel gedaan heeft en zoals degene die jij quote ook zou doen in zijn uitspraak.
Weet je, ik zou hier best diepgaand over willen discussiëren. Maar dan wel met iemand die qua kennis, opleiding en ervaring in de buurt van mijn persoontje komt. En als ik zie wat jij schrijft dan stel ik vast dat jij niet tot die categorie behoort.

Belangrijkste is dat ts hier gewoon zijn schade vergoed gaat krijgen.
pi_210725873
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2023 14:14 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Nou, goedschiks niet, zie OP.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_210726628
quote:

[..]
Iemand die zo trots is op de enorme bak kennis en ervaring die het persoontje :') heeft op dit gebied zou TS natuurlijk ook even kunnen helpen met een degelijke bron zodat ie wat munitie heeft voor als het nodig blijkt. Met een linkje naar een vergelijkingssite help je hem inhoudelijk niet verder...

[ Bericht 7% gewijzigd door Wiedanwel op 23-09-2023 16:45:25 ]
pi_210726703
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 september 2023 16:40 schreef Wiedanwel het volgende:

[..]
Iemand die zo trots is op de enorme bak kennis en ervaring die het persoontje :') heeft op dit gebied zou TS natuurlijk ook even kunnen helpen met een degelijke bron zodat ie wat munitie heeft voor als het nodig blijkt. Met een linkje naar een vergelijkingssite help je hem inhoudelijk niet verder...
Stttttt....
pi_210733169
quote:

[..]
Weet je, ik zou hier best diepgaand over willen discussiëren. Maar dan wel met iemand die qua kennis, opleiding en ervaring in de buurt van mijn persoontje komt. En als ik zie wat jij schrijft dan stel ik vast dat jij niet tot die categorie behoort.

Oké, nu wil ik minstens één fatsoenlijke bron (en niet degene die ik al aangehaald heb) waaruit blijkt dat de bijzondere overmachtsregel (dat in geval van kinderen onder de 14 jaar alleen sprake kan zijn van overmacht als sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid aan de kant van het kind) niet van toepassing is in het kader van de reflexwerking van art. 185 WVW. En HR Chan-a-Hung/Maalsté telt niet, want daar staat het niet.
pi_210734306
quote:
0s.gif Op zondag 24 september 2023 08:55 schreef Aratanax het volgende:

[..]
Oké, nu wil ik minstens één fatsoenlijke bron (en niet degene die ik al aangehaald heb) waaruit blijkt dat de bijzondere overmachtsregel (dat in geval van kinderen onder de 14 jaar alleen sprake kan zijn van overmacht als sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid aan de kant van het kind) niet van toepassing is in het kader van de reflexwerking van art. 185 WVW. En HR Chan-a-Hung/Maalsté telt niet, want daar staat het niet.
Zucht.

Hier een citaat uit het interne spoorboekje van verzekeraars:

Gemotoriseerde vordert schadevergoeding van ongemotoriseerde jonger dan 14 jaar
Het kind zelf is niet aansprakelijk (art. 6:164 BW), maar diens ouders (art. 6:169 BW). De 100%-regel
reflecteert niet zodat er ruimte voor de gemotoriseerde is om schade te verhalen.
De causale
verdeling moet worden vastgesteld en vervolgens de billijkheidscorrectie. Elementen die hierbij een rol
spelen zijn het ‘Betriebsgefahr’ (in het nadeel van de gemotoriseerde), de wederzijdse ernst van de
gemaakte fouten, de beperkte verwijtbaarheid, de ernst van het eventueel door de gemotoriseerde
opgelopen letsel en andere omstandigheden, zoals bijvoorbeeld het al dan niet verzekerd zijn van de
aansprakelijkheid van de ouders.

Hier laat ik het bij. Parels voor de zwijnen...

[ Bericht 1% gewijzigd door paardendokter op 24-09-2023 11:10:09 ]
pi_210734661
quote:
0s.gif Op zondag 24 september 2023 10:51 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Zucht.

Hier een citaat uit het interne spoorboekje van verzekeraars:

Gemotoriseerde vordert schadevergoeding van ongemotoriseerde jonger dan 14 jaar
Het kind zelf is niet aansprakelijk (art. 6:164 BW), maar diens ouders (art. 6:169 BW). De 100%-regel
reflecteert niet zodat er ruimte voor de gemotoriseerde is om schade te verhalen.
De causale
verdeling moet worden vastgesteld en vervolgens de billijkheidscorrectie. Elementen die hierbij een rol
spelen zijn het ‘Betriebsgefahr’ (in het nadeel van de gemotoriseerde), de wederzijdse ernst van de
gemaakte fouten, de beperkte verwijtbaarheid, de ernst van het eventueel door de gemotoriseerde
opgelopen letsel en andere omstandigheden, zoals bijvoorbeeld het al dan niet verzekerd zijn van de
aansprakelijkheid van de ouders.

Hier laat ik het bij. Parels voor de zwijnen...
Je zit mis. Dit citaat gaat over de 100%-regel en niet over de bijzondere overmachtsregel. Dat de 100%-regel (en ook de 50%-regel) niet doorwerkt in de reflexwerking van art. 185 WVW blijkt letterlijk uit HR Chan-a-Hung/Maalsté.
pi_210734680
En voor de helderheid: de reflexwerking houdt alleen maar in dat de gemotoriseerde een gedeelte van zijn eigen schade moet dragen. Dus sowieso eens dat TS een schadevergoeding kan krijgen, de vraag is of TS zijn gehele schade vergoed krijgt.
pi_210774535
Kleine update, gisteren is de schade expert langs gekomen, het schade bedrag is bepaald en daar gaat de rechtsbijstand mee aan de slag. Het zal nog altijd afwachten zijn wat er gaat gebeuren, maar ook de eigen rechtsbijstand geeft aan dat het bedrag waarschijnlijk niet volledig vergoed gaat worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door boegschroef op 28-09-2023 14:00:21 ]
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_210833468
Update: Tegen alle verwachtingen in keert de tegenpartij 100% uit.Onze eigen RB schiet deze week nog het schade bedrag voor zodat de schade gemaakt kan worden.

Na alle verhalen op internet gingen we uit van max 50% maar het wordt dus gewoon 100% vergoed.
pi_210833627
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2023 16:06 schreef boegschroef het volgende:
Update: Tegen alle verwachtingen in keert de tegenpartij 100% uit.Onze eigen RB schiet deze week nog het schade bedrag voor zodat de schade gemaakt kan worden.

Na alle verhalen op internet gingen we uit van max 50% maar het wordt dus gewoon 100% vergoed.
Hoezo tegen alle verwachting in ? Ik heb hierboven al uitgelegd dat je gewoon je schade vergoed gaat krijgen. Gefeliciteerd !
pi_210834472
quote:
1s.gif Op donderdag 21 september 2023 20:40 schreef Wiedanwel het volgende:

[..]

Edit: ik lees nu pas dat de fietser 12 jaar oud was. Dan is TS kansloos, tenzij hij dan naast zijn onschuld ook opzet of bewuste roekeloosheid kan bewijzen.

[..]

Nou, gelukkig voor ts bleek de zaak niet zo kansloos als jij voorspelde....
pi_210834626
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2023 17:58 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Nou, gelukkig voor ts bleek de zaak niet zo kansloos als jij voorspelde....
Ik ben blij voor TS, en heb zelf ook weer wat geleerd. Alhoewel, geleerd? Ik mis nog steeds jouw bron.

[ Bericht 6% gewijzigd door Wiedanwel op 04-10-2023 18:34:10 ]
pi_210835199
quote:
1s.gif Op woensdag 4 oktober 2023 18:15 schreef Wiedanwel het volgende:

[..]
Ik ben blij voor TS, en heb zelf ook weer wat geleerd. Alhoewel, geleerd? Ik mis nog steeds jouw bron.
Artikel 185 wvw.

No thnx
pi_210835475
quote:
1s.gif Op woensdag 4 oktober 2023 18:15 schreef Wiedanwel het volgende:

[..]
Mijn bron is mijn eigen parate kennis
pi_210838418
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2023 16:26 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Hoezo tegen alle verwachting in ? Ik heb hierboven al uitgelegd dat je gewoon je schade vergoed gaat krijgen. Gefeliciteerd !
Je hebt gelijk, ik bedoel eigenlijk meer dat we niet verwacht hadden dat de RB dit zo snel met de verzekering geregeld heeft.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')