abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_210679088
Hier kun je alles vragen over tuinieren, van grond verbeteren tot 'is dit onkruid of niet?' Er staan verderop in F&F ook topics over moestuinen, kamerplanten en vogels en egels in je eigen tuin (al zijn jullie hier ook welkom ;)).

Goeie websites
Buitenleven, tuinmagazine
Charles Dowding, YouTubekanaal over gemakkelijk en tijdbesparend tuinieren
De Hessenhof (plantenkiezer), biologische kwekerij met gezaghebbende plantenindex
De tuinen van Appeltern, plantenindex, voorbeeldtuinen en andere tuininspiratie
Diana's mooie moestuin, blog over de moestuin
Flora van Nederland, informatie over inheemse planten
MijnTuin.org, sociaal netwerk voor en door de tuinliefhebbers
The Garden Professors, wetenschappelijke kennis over planten
Tuinmanieren, YouTubekanaal met 'how to'-video's

Goeie boeken
Alles kan wachten: tuinieren op ontspannen wijze, Romke van de Kaa
Bloemen uit de tuin: zelf zaaien, planten & plukken, Silvia Dekker
De Tuinplanten Bijbel, Geoff Bryant
Ontwerpen met planten, Piet Oudolf & Noel Kingsbury
Tuinieren met Monty Don, Monty Don

Goeie app
Pl@ntNet, plantidentificatie

Goeie webshops
Cruydt-Hoeck, wilde planten en zaden
De Bolster, biologische zaden
De Tuinstek, diverse planten (let op: ophalen in de kop van NH)
De Warande, stinzenplanten en verwilderingsbollen
De Wilde, rozenkwekerij
De Wiltfang, tuingereedschap
Dima vaste planten
Directplant, diverse planten
Ferdinandushof, bijzondere tuinplanten en dahlia's
Haagplanten.net
Het groene paradijs, diverse planten
Hortus Alkmaar, zaden
Huiberts biologische bloembollen
Kleurjetuin, diverse planten
MyPalmShop, palmen en andere exotische planten
Natuurlijk sterker, biologische kwekerij
Nijssen Tuin & Bulbs Heemstede, diverse planten en bollen
Plantwerk, kwekerij
Seedo, zaden
Sprinklr, biologische tuinplanten
Tuinflora, heesters
Tuinplantenwinkel.nl, diverse planten
Van der Wal, zaadhandel en tuinwinkel
Vreeken's zaden (let op: lange bezorgtijd)

Biologische zaden
Voor wilde bijen en andere insecten is het het beste om zaadjes te gebruiken waar geen gif in zit, biologisch dus. Maar het aanbod in deze zaden is niet groot. Hier onze tips voor het kopen van biologische zaden:

Waar koop je biologische zaden?
Webshops voor biologische zaden

Tuinen van Fok!'ers O+

Rozen bij @sigme:

Het juffertjesexperiment van @AnneX:

Lange teunis van @Blues:

Clematis en kamperfoelie bij @Erosjuhhh:

Kattenstaarten bij @claudia_x:

De voortuin-in-wording van @Debsterr:

Weelderige bloeiers bij @bleiblei:

En @Tuindier:

En @Jagärtrut:

En bij @Patroon:

Flora en fauna bij @athlonkmf:

Hortensia's en leliegras bij @Hupje:

Het resultaat van een rondje langs kwekers door @Lucky_Strike:

Aanwinst in de nieuwe tuin van @Seven., een witte kornoelje:

Trompetklimmer bij @Radegast:

De schuimende boom van @SV-tje:

Vierdaagseblommen bij @Vanyel:

Toscaanse jasmijn van @Twieki:

De dahlia van @miss_sly:

En tot slot de tuin-op-papier van @Doedezemaar:

[ Bericht 2% gewijzigd door Claudia_x op 19-09-2023 11:14:31 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_210679220
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2023 23:51 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Of beter nog: zoveel mogelijk de noodzaak om water bij te geven vermijden. Ik zou zelf nog wel een regenton in de buurt van de kas willen hebben. En dat is gezeur, want ik woon aan het water en kan even doorlopen naar de sloot. Maar daar ben ik al te beroerd voor. :+
[..]
Dat sowieso. Maar bij jonge aanplant, bloempotten, een moestuin, hanging baskets, een hittegolf, etc is water toch wel handig :)
Spoilers!
pi_210679276
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2023 00:22 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Dat sowieso. Maar bij jonge aanplant, bloempotten, een moestuin, hanging baskets, een hittegolf, etc is water toch wel handig :)
Maak notities, @Seven.:
- géén planten in potten nemen;
- als je dan toch planten in potten wil: neem planten die langere tijd tegen droogte kunnen;
- géén hanging baskets nemen;
- géén moestuin nemen;
- als je dan toch een moestuin wil: maak een druppelsysteem;
- aanplanten in een periode waarin regen wordt voorspeld;
- als je dan toch buiten die periode wilt planten: creëer schaduw met bamboestokken en lakens;
- sterke planten selecteren (de boeken van Oudolf en de website van De Hessenhof vind ik fijne bronnen om hiervoor te raadplegen);
- planten zetten op de plek waar ze gedijen.

Dat laatste klinkt alsof het logisch is, maar veel mensen zetten hun zinnen op een bepaalde plant zonder er rekening mee te houden of de omstandigheden daar wel geschikt voor zijn. Een wadi is bijvoorbeeld een leuk idee, maar blijft die in de zomer niet te lang droog en kunnen de planten daar dan tegen?

En met veel mensen bedoel ik vooral mezelf.
pi_210679290
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2023 23:04 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik moet even kwijt dat mijn tuin zo ontzettend tof aan het worden is O+

Ik heb 240 planten in +/- 30 soorten gekocht. Ik ben de afgelopen week druk geweest met het indelen en onkruidvrij maken van de borders en bloembakken. Morgen en overmorgen gaat het meerendeel de grond in. Ik ben er zo blij mee *O*

Jullie krijgen natuurlijk nog een uitgebreid verslag met plantennamen en foto's maar ik ga zondag op vakantie en de planten uit de potjes halen heeft even wat meer prioriteit ;)
Is dit trouwens gelukt? Ik hoop het, want het regent zo fijn!
pi_210679350
Oeh, druppelsysteem gaat op m'n wensenlijst voor de tuin O+ . Maar eerst maar eens zien wanneer we überhaupt kunnen gaan bestraten :') .
Resistance is futile.
pi_210679866
Alvast flink aan het snoeien geweest werd langzamerhand een Rimboe.
pi_210679966
quote:
6s.gif Op dinsdag 19 september 2023 00:31 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Maak notities, @:seven.:
- als je dan toch planten in potten wil: neem planten die langere tijd tegen droogte kunnen;
- géén moestuin nemen;
- als je dan toch buiten die periode wilt planten: creëer schaduw met bamboestokken en lakens;
- sterke planten selecteren (de boeken van Oudolf en de website van De Hessenhof vind ik fijne bronnen om hiervoor te raadplegen);

Dat laatste klinkt alsof het logisch is, maar veel mensen zetten hun zinnen op een bepaalde plant zonder er rekening mee te houden of de omstandigheden daar wel geschikt voor zijn. Een wadi is bijvoorbeeld een leuk idee, maar blijft die in de zomer niet te lang droog en kunnen de planten daar dan tegen?

En voor lief nemen als dit niet lukt. Wij hebben de hedera in het voorjaar gepland op het juiste moment, maar hadden toen Corona dus weinig energie om te planten en er kwam een hele droge periode aan waarin wij op vakantie waren. Dit heeft heel veel planten de kop gekost omdat dit (aan de buitenkant van de tuin) een van de weinige plekken met zon is. De hedera op de kopse kant doet het fantastisch en heeft al een kwart van de schutting bedekt, maar andere stukken zullen we in het najaar echt opnieuw moeten doen.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_210680251
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 07:18 schreef SV-tje het volgende:

[..]
En voor lief nemen als dit niet lukt. Wij hebben de hedera in het voorjaar gepland op het juiste moment, maar hadden toen Corona dus weinig energie om te planten en er kwam een hele droge periode aan waarin wij op vakantie waren. Dit heeft heel veel planten de kop gekost omdat dit (aan de buitenkant van de tuin) een van de weinige plekken met zon is. De hedera op de kopse kant doet het fantastisch en heeft al een kwart van de schutting bedekt, maar andere stukken zullen we in het najaar echt opnieuw moeten doen.
Het scheelt dat je hedera hebt die t al wel doet en dan makkelijk kan stekken. Blijven de kosten ook weer beperkt ;)
pi_210680262
quote:
6s.gif Op dinsdag 19 september 2023 00:31 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Maak notities, @:seven.:
- géén moestuin nemen;

Zo waar allemaal!

Het voordeel van het feit dat ik dit jaar niet zo veel in de tuin heb kunnen doen, is dat het allemaal een beetje zijn gang is gegaan en ik nu dus goed kan zien wat waar goed gedijt. Ik heb wat planten op een plek gezet die het daar niet zo goed deden, en die ga ik verplaatsen als er wat van over is. Andere planten hebben zich uitgezaaid, soms naar plekken waar ik ze niet had bedacht, en die blijven daar maar lekker staan. Kennelijk doen ze het daar goed :)

Wat me echt heel erg tegenvalt, zijn de klimplanten. Ik had toch verwacht dat in dit derde jaar de schutting zo hier en daar al best goed begroeid zou zijn, maar het wil niet.
Ik heb een hedera, een kamperfoelie, een akebia, een andere hedera met kleiner blad en een clematis apple blossom tegen de ene schutting staan. Het zijn allemaal nog steeds maar kleine stukjes, geen enkele doet het mooi. Het waait er ook altijd zo enorm, ik denk echt dat dat van invloed is.
Aan de andere kant een klimroos die dit jaar eindelijk wat lijkt te doen, en een aantal jasmijnen die zoooo tergend langzaam groeien, dat ook die schuttingen nog volledig leeg zijn.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_210680373
Vaak schieten die klimplanten op een gegeven moment wel door, hoe ver staan de planten van elkaar af?

Staan ze tussen de tegels, een extra tegel wippen kan ook helpen.
pi_210680396
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 september 2023 08:22 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Zo waar allemaal!

Het voordeel van het feit dat ik dit jaar niet zo veel in de tuin heb kunnen doen, is dat het allemaal een beetje zijn gang is gegaan en ik nu dus goed kan zien wat waar goed gedijt. Ik heb wat planten op een plek gezet die het daar niet zo goed deden, en die ga ik verplaatsen als er wat van over is. Andere planten hebben zich uitgezaaid, soms naar plekken waar ik ze niet had bedacht, en die blijven daar maar lekker staan. Kennelijk doen ze het daar goed :)

Wat me echt heel erg tegenvalt, zijn de klimplanten. Ik had toch verwacht dat in dit derde jaar de schutting zo hier en daar al best goed begroeid zou zijn, maar het wil niet.
Ik heb een hedera, een kamperfoelie, een akebia, een andere hedera met kleiner blad en een clematis apple blossom tegen de ene schutting staan. Het zijn allemaal nog steeds maar kleine stukjes, geen enkele doet het mooi. Het waait er ook altijd zo enorm, ik denk echt dat dat van invloed is.
Aan de andere kant een klimroos die dit jaar eindelijk wat lijkt te doen, en een aantal jasmijnen die zoooo tergend langzaam groeien, dat ook die schuttingen nog volledig leeg zijn.
Je hebt best zandgrond toch? Misschien een tekort aan voedingsstoffen?
Clematis houd van kalkrijke grond, misschien dat dat mist? Kun je je grond ergens een keer laten testen?
pi_210680484
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 00:33 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Is dit trouwens gelukt? Ik hoop het, want het regent zo fijn!
Ik ben tot +/- 120 gekomen voor we op vakantie gingen. Ik ben blij voor de planten dat het regent. Voor mezelf, iets minder. Camping, drassig Noord-Holland :')
Spoilers!
pi_210680504
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2023 08:51 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Ik ben tot +/- 120 gekomen voor we op vakantie gingen. Ik ben blij voor de planten dat het regent. Voor mezelf, iets minder. Camping, drassig Noord-Holland :')
Ah, dat laatste is wel jammer. Maar hoera voor de planten! Het zou niet leuk zijn als je thuiskomt en 120 verdroogde planten aantreft. En het kan hard gaan...
pi_210680573
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 september 2023 08:22 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Zo waar allemaal!

Geef de moed niet op met de klimplanten en blijf vooral proberen. Sommige planten hebben meer tijd nodig. En misschien gaat het met andere planten wel goed. Hier begint na jaren de schutting eindelijk vol te worden. Ik heb eerst clematissen geplant en daarna nog schijnaugurk, hop en een klimroos. Die klimroos gaat ineens hard. Van hop heb ik begrepen dat het een woekeraar is en dat zie ik wel terug. Schijnaugurk gaat wat minder hard maar ook voortvarend.

De clematissen blijven achter, maar ze komen wel elk jaar terug. De ene clematis gaat wat harder dan de andere. Dat is niet per se fijn, want de snel groeiende clematissen blijven aan de onderkant vrij kaal. Als ik ze terugsnoei, duurt het weer zo lang voor ze een fatsoenlijk formaat hebben - en zo modder ik aan met de clematissen.

Ik heb niet lang geleden een overzicht van de progressie van mijn passiebloem gedeeld (hier, onder de spoiler: Claudia_x in F&F / Bloemen/planten in je eigen tuin #78 Zomeren!!). Dit jaar - in jaar 5! - is het voor het eerst een weelderige klimplant.

En ik heb het geloof ik eerder gezegd, maar je kunt ook experimenteren met eenjarige klimmers.
pi_210680649
Zelf verplant ik trouwens voortdurend, als ik merk dat een plant het niet goed doet of als een combinatie me niet bevalt. Zo had ik een alstroemeria in de kas gezet, die wat gelig blad kreeg en op een bepaald moment steeds verder achteruitging. Net iets te laat heb ik die buiten neergezet. Ik had weinig hoop, maar de plant liep weer uit. En ik was klaarblijkelijk een stukje vergeten in de kas, want daar liep die óók weer uit. Dus nu heb ik de plant per ongeluk vermeerderd.

Over het algemeen merk ik dat veel planten vergevingsgezind zijn. Daardoor verplant ik heel makkelijk en houd ik me vaak niet aan de periode die daarvoor wordt geadviseerd. Het enige waar ik op let, is dat ik het doe in een periode met regen.

Er zijn ook planten, een kleine minderheid, die het niet redden. Een enkele keer vervang ik die, maar meestal accepteer ik de uitkomst: de survival of the fittest. Dat maakt tuinieren meteen minder frustrerend. Fuck de Toscaanse jasmijn. :W
pi_210680697
Hier doet de passiebloem het bizar goed, was een lullig plantje van de Lidl dat ik in juli of zelfs augustus geplant heb, hij groeit en bloeit heel uitbundig, je ziet bijna per dag het verschil

De rest van de klimplanten, op 1 clematis na, blijft wat achter of is zelfs doodgegaan, maar over het geheel genomen ben ik niet ontevreden.
En het onkruid doet het ook erg goed ;)
pi_210680775
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 08:39 schreef Hatseflats22 het volgende:
Vaak schieten die klimplanten op een gegeven moment wel door, hoe ver staan de planten van elkaar af?

Staan ze tussen de tegels, een extra tegel wippen kan ook helpen.
Het is een schutting van 18 meter en er zitten meters tussen de verschillende planten. Allemaal in de volle grond in borders, geen tegels.

De theorie zegt dat ze het heel goed moeten doen...
pi_210680796
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 08:41 schreef Puala het volgende:

[..]
Je hebt best zandgrond toch? Misschien een tekort aan voedingsstoffen?
Clematis houd van kalkrijke grond, misschien dat dat mist? Kun je je grond ergens een keer laten testen?
Mijn grond is vooral in de voortuin zandgrond. In de zij- en achtertuin is dat een stuk minder. Kalk bij de clematis kan ik wel eens doen, dat is een goede. De grond is inmiddels niet meer heel schraal en er staan ook planten die het heel goed doen. Ik geef het ook nog niet op :P
pi_210680819
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 09:03 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Geef de moed niet op met de klimplanten en blijf vooral proberen. Sommige planten hebben meer tijd nodig. En misschien gaat het met andere planten wel goed. Hier begint na jaren de schutting eindelijk vol te worden. Ik heb eerst clematissen geplant en daarna nog schijnaugurk, hop en een klimroos. Die klimroos gaat ineens hard. Van hop heb ik begrepen dat het een woekeraar is en dat zie ik wel terug. Schijnaugurk gaat wat minder hard maar ook voortvarend.

De clematissen blijven achter, maar ze komen wel elk jaar terug. De ene clematis gaat wat harder dan de andere. Dat is niet per se fijn, want de snel groeiende clematissen blijven aan de onderkant vrij kaal. Als ik ze terugsnoei, duurt het weer zo lang voor ze een fatsoenlijk formaat hebben - en zo modder ik aan met de clematissen.

Ik heb niet lang geleden een overzicht van de progressie van mijn passiebloem gedeeld (hier, onder de spoiler: Claudia_x in F&F / Bloemen/planten in je eigen tuin #78 Zomeren!!). Dit jaar - in jaar 5! - is het voor het eerst een weelderige klimplant.

En ik heb het geloof ik eerder gezegd, maar je kunt ook experimenteren met eenjarige klimmers.
De clematis wil hier echt niet zo. Telkens als er een beetje groei in zit, gaan de uitlopers weer dood.
De onderkant van de hedera is hier ook vrij kaal, terwijl van de kamperfoelie juist de onderkant het wel goed doet, maar ook hier de takken die wel beginnen te groeien, dood gaan.

Ik denk er inmiddels over om toch een bruidsluier aan te planten. Vervelend snelle groeier, maar dan heb je in ieder geval wat.

Eenjarigen heb ik ook geprobeerd, zoals klimmende winde en oostindische kers, maar die zijn beide amper tot niet opgekomen.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ik eigenlijk helemaal geen groene vingers heb, enorme fouten maak en een nog slechtere grond heb dan ik al denk :D
pi_210680832
Van die bruidssluier ga je spijt krijgen, niet doen hoor
pi_210680933
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2023 09:39 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik heb al eerder bruidsluier gehad, en die was prima in toom te houden. Gewoon lekker rigoreus snoeien zo nu en dan.
pi_210681451
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 september 2023 09:30 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Het is een schutting van 18 meter en er zitten meters tussen de verschillende planten. Allemaal in de volle grond in borders, geen tegels.

De theorie zegt dat ze het heel goed moeten doen...
Oh ja, dergelijke klimplanten mogen wel wat dichter bij elkaar staan. Ik zou om de meter een klimplant zetten, juist ook de iele klimplanten zoals kamperfoelie en clematis.
pi_210681454
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 september 2023 09:37 schreef miss_sly het volgende:

[..]
De clematis wil hier echt niet zo. Telkens als er een beetje groei in zit, gaan de uitlopers weer dood.
De onderkant van de hedera is hier ook vrij kaal, terwijl van de kamperfoelie juist de onderkant het wel goed doet, maar ook hier de takken die wel beginnen te groeien, dood gaan.

Ik denk er inmiddels over om toch een bruidsluier aan te planten. Vervelend snelle groeier, maar dan heb je in ieder geval wat.

Eenjarigen heb ik ook geprobeerd, zoals klimmende winde en oostindische kers, maar die zijn beide amper tot niet opgekomen.
Kamperfoelie gaat hier als een tierelier en die staat in de volle wind.

Wat de eenjarigen betreft: dan zit het hem dus vooral in het zaaien? Ik heb daar wisselend succes mee en heb deze video op mijn te kijken-lijstje staan:

quote:
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ik eigenlijk helemaal geen groene vingers heb, enorme fouten maak en een nog slechtere grond heb dan ik al denk :D
Welnee! Sowieso geloof ik niet in "groene vingers". Tuinieren is gewoon een kwestie van uitproberen en, als je het leuk vindt, studeren.

[ Bericht 9% gewijzigd door Claudia_x op 19-09-2023 11:10:19 ]
pi_210681478
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2023 09:39 schreef Doedezemaar het volgende:
Waarom dan? Is-ie net zo moeilijk uit te roeien als, pak 'em beet, paardenstaart? Ik vrees namelijk geen enkele plant, behalve paardenstaart.
pi_210681806
Ik heb zulke fijne herinneringen aan reuzenbalsemien en zou niets liever willen dan het in m'n tuin zaaien. Het is alleen een invasieve exoot die erg slecht is voor de wilde bij.

Weten jullie een inheems alternatief dat ook van die springende zaaddoosjes heeft?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')