Uiteraard, maar een flinke inflatie helpt natuurlijk een hoop..quote:Op woensdag 20 september 2023 18:06 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Dat is juist het hele idee van de aflossingsvrije hypotheek...
Verfrissend om zoiets te lezen. In dit topic zie je ook weinig aanpassingsbereidheid van mensen die meer vanuit de werkgeverskant redeneren. In mijn zware tijd waren ze keihard: we nemen je niet aan. En ik moest maar zien wat ik kon doen om iemand zover te krijgen om me wel aan te nemen. En eerlijk gezegd, werkgevers die zich nog steeds star opstellen kunnen wat mij betreft dus ook gewoon failliet gaan. Er zijn echt nog wel goede werknemers te vinden tegen een betaalbaar salaris. Zulke verhaaltjes kreeg ik ook te horen in die tijd. Het is echt tijd dat werknemers weer eens wat te zeggen krijgen want we zitten inmiddels in de situatie dat de jonge generatie niet eens meer een woning kan betalen, een primaire levensbehoefte. Terwijl de zombiebedrijven uit de coronatijd nog overeind worden gehouden (al gaat dat gelukkig ook veranderen).quote:Op woensdag 20 september 2023 15:53 schreef Elan het volgende:
[..]
Veel problemen zijn inderdaad oplosbaar maar ontstaan door totaal mismanagement ik zie het hier bij ons ook. Er was een tijd dat het ruk draaide maar de dingen die ze hebben aangepakt van hogerhand staan totaal niet in relatie tot de feitelijke problematiek. Zo'n dure theoretisch onderlegde crisismanager komt dan de boel wel even doorlichten maar heeft geen idee hoe dingen in de praktijk werken en waar de problemen ontstaan.
Een verziekte werkcultuur of totale inefficiėnte is een veel groter probleem in dit land dan lonen die achter zouden blijven.
Werknemers hebben het nu toch voor het kiezen? Profiteer ervanquote:Op woensdag 20 september 2023 19:29 schreef Daboman het volgende:
[..]
Het is echt tijd dat werknemers weer eens wat te zeggen krijgen want we zitten inmiddels in de situatie dat de jonge generatie niet eens meer een woning kan betalen, een primaire levensbehoefte.
Metalelektro heeft ook nog die wazige tijdelijke inflatie correctie van ¤60,- netto op je salaris, welke in mei 2024 afloopt.quote:Op maandag 18 september 2023 15:01 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Metalelektro is er zo een die achterloopt volgensmij:
Loonstijgingen in deze Cao
Loonsverhogingen
De feitelijke salarissen zijn verhoogd met:
- 5,5 % per 1 december 2022 en
- worden verhoogd per 1 januari 2024 met 3,5 %.
De bedragen van de minimum verhoging bij voltijd arbeid en van de minimum vakantiebijslag bij voltijd arbeid zijn opgenomen in de tabellen bij 3.3.1 resp. 3.7.1.
Wat mij betreft gaat het niet over mijzelf want ik heb het meer dan goed. Maar ik kan nog steeds plaatsvervangend boos zijn over het gemakzucht waarmee werkgevers hiermee omspringen. Geen kijkje willen geven in de boekhoudkundige cijfers, gewoon maar roepen dat ze het niet kunnen betalen, terwijl de jongere generatie een primaire levensbehoefte niet meer kan betalen. Even serieus. De jongere generatie is onze toekomst...quote:Op woensdag 20 september 2023 20:55 schreef baskick het volgende:
[..]
Werknemers hebben het nu toch voor het kiezen? Profiteer ervan
Met de opvang kosten helemaal waar.quote:Op maandag 18 september 2023 23:08 schreef MisChrartin het volgende:
Eigenlijk is het wel terecht om een forse inflatiecorrectie komt.
Onze CAO is in voorjaar 2022 voor het laatst vernieuwd. Toen is er 4% loonsverhoging geweest en eenmalig 1000 bruto voor de gestegen energiekosten.
Nu is er nog steeds geen akkoord bereikt.
Mijn energieprijzen zijn door het dak gegaan en zijn nog steeds exorbitant. We zitten op een warmtenet en ik betaal omgerekend hetzelfde als iemand die 3 euro per kuub gas betaalt. En die ratten van Eneco hebben de warmteprijs niet verlaagd terwijl de gasprijs al veel lager is geworden. Onze lasten voor alleen warmte zijn al 250 euro per maand in een A label huis, ik verwarm niet verder dan 20 graden, alleen de woonkamer en badkamer.
Kinderopvang is 12% omhoog gegaan afgelopen jaar en wordt per januari weer verhoogd.
Er moet in de nieuwe CAO echt een forse stap worden gemaakt om alleen al op 0 koopkrachtvermindering uit te komen. Maar ik zie het niet gebeuren omdat ze vorig jaar ‘al 1000’ tegemoet zijn gekomen aldus de werkgever.
Als ik het per maand optel: energie +150 euro, kinderopvang +150 euro per maand.
Om 300 netto erbij te krijgen moet ik ongeveer 660 bruto erbij krijgen.
En dan heb ik boodschappen etc nog niet eens meegenomen. 10% salarisstijging zou daarom helemaal niet te hoog zijn, sterker nog, dan ga ik er alsnog op achteruit qua koopkracht.
Ik weet van onze eenheden, dat er exorbitante winsten worden gemaakt met installaties van bijna 30 jaar oud. Puur door de energieprijzen voor consumenten.quote:Op donderdag 21 september 2023 10:02 schreef Daboman het volgende:
Wat mij betreft gaat het niet over mijzelf want ik heb het meer dan goed. Maar ik kan nog steeds plaatsvervangend boos zijn over het gemakzucht waarmee werkgevers hiermee omspringen. Geen kijkje willen geven in de boekhoudkundige cijfers, gewoon maar roepen dat ze het niet kunnen betalen, terwijl de jongere generatie een primaire levensbehoefte niet meer kan betalen. Even serieus. De jongere generatie is onze toekomst...
Dat is niet helemaal hoe het werkt aangezien de KPI's veelal in % van de winst worden uitgedrukt. In jouw voorgestelde scenario zal er niet aan de targets voldaan worden waardoor of de prijs omhoog moet (wat dus meer winst met zich meebrengt) of op arbeid bespaard worden (wat banen kost).quote:Op dinsdag 19 september 2023 23:03 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
De prijzen zullen als gevolg van gestegen arbeidskosten echter nooit net zo hard stijgen als die arbeidskosten.
Simpelweg omdat een bedrijf ook nog (veel) kosten heeft die geen directe relatie hebben met de arbeidskosten.
Als bij bedrijf X nu de helft van de kosten uit arbeidskosten bestaat en de lonen gaan met 10% omhoog, dan hoeft dat bedrijf X als, gevolg van gestegen arbeidskosten de prijzen met 'slechts' 5% te verhogen om aan het eind van de rit evenveel winst over te houden.
het lab qua geld is een drama,of je post wo hebt of Hlo het is net boven wml.quote:Op woensdag 20 september 2023 15:17 schreef Elan het volgende:
[..]
Lab achtergrond als in laborant? De screening voor preventie borstkanker is van 2 naar 3 jaar gegaan door dat er een tekort zou zijn aan laboranten.
Is het gevoelsmatig goedkoper, of is die machine op de lange termijn daadwerkelijk goedkoper? Dat zijn echt twee verschillende dingenquote:Op woensdag 27 september 2023 10:50 schreef Aloria het volgende:
Mijn werkgever zit ook in zwaar weer gok ik, we zijn net samen gesmolten met een grotere zorgaanbieder. ( niet voor niks ) ze hebben heel veel vastgoed in de verkoop gezet ( dat kun je eenmalig doen maar dan houdt dat ook op )
We krijgen maar 9 cent vergoeding per km en er heerst heel veel onvrede op de werkvloer, veel collega's die weggaan waar we niemand voor terug kunnen vinden maar ook veel bewoners die wegvloeien naar andere kleinere organisaties omdat het daar goedkoper is waar we niemand voor terug krijgen.
Vorig jaar gingen bijna alle medewerkers via de wet een schaal omhoog behalve de 2 onderste schalen waar de meeste werknemers inzitten. Dat heeft heel veel kwaad bloed gezet en dan zegt de werkgever niet dat is oneerlijk laten we de andere 2 zelf omhoog halen.........
Er worden hele rare acties uitgehaald zoals hele dure apparaten die zelf wasmiddel in de wasmachine gooien, wat al duur is in kopen maar dan ook nog elektriciteit verbruiken en onderhoud nodig hebben laat staan het speciale wasmiddel wat apart geleverd moet worden..... Wij gebruikten hiervoor gewoon waspoeder......... ja iedere domme idioot weet dat waspoeder in de kosten een heeeeeeeeeeeeel stuk goedkoper is dan een duur apart apparaat.
Hele korte diensten van 2 uur en 45 minuten... langere diensten zijn tussen de 6 en 7 uur... dus heb je een weinig uren contract mag je nog bijna 5 dagen werken in de week.
nou ja het is niet mijn bedrijf ik vind het alleen erg jammer om te zien dat de kwaliteit van zorg op sommige groepen echt hard achteruit gaat want de bewoners kunnen er niks aan doen.
De eerste onderhandelingsronde is op 5 oktober staat hier: https://www.fnv.nl/nieuws(...)ek-liegen-er-niet-omquote:Op woensdag 27 september 2023 10:27 schreef Fredgroes het volgende:
Ik ben zelf ook benieuwd wat de bouw cao gaat doen, dit is ook zo een cao die voor alle flinke stijgingen is gesloten. De huidige cao loopt nog tot eind dit jaar maar ik kan nergens lezen of er al onderhandeld word of wat de eisen zijn.
dat klopt idd, maar ik ben bang dat er door de werkgevers flink moelijk word gedaan over de loonstijging omdat het niet heel lekker gaat in de branche...quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 11:45 schreef Moederenkind het volgende:
In de bouw hebben ze 2 maal 2,5% verhoging gekregen dit jaar. Ze lopen dus zwaar achter op de inflatie.
De eis van de FNV is dus niet heel vreemd.
Het gaat niet naar verwachting in die branche maar het is nu ook niet zo dat ze verlies maken toch?quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 11:51 schreef Fredgroes het volgende:
[..]
dat klopt idd, maar ik ben bang dat er door de werkgevers flink moelijk word gedaan over de loonsteiging omdat het niet heel lekker gaat in de branche...
De reactie van de werkgevers is wel erg makkelijk te pareren. Dit reageren ze:quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 19:49 schreef Fredgroes het volgende:
cnv heeft voor 1 jaar gekozen met 8% stijging en 100 euro bruto erbij en zoals verwacht hebben de werkgevers deze eisen als onbespreekbaar genoemd...
Bron: https://www.bouwendnederl(...)bouw-infra-gestart-1quote:Onze leden bouwen elke dag door aan een mooier, duurzamer en veiliger Nederland. Tegelijkertijd zorgt de aanhoudende stikstofproblematiek ervoor dat projecten niet of later vergund kunnen worden. Door krapte op het elektriciteitsnet worden gebouwen niet of later aangesloten. Gestegen rentes, bouwkosten en aangescherpte wet- en regelgeving zorgen ervoor dat opdrachten niet rendabel gebouwd kunnen worden. En dat terwijl de bevolking naar verwachting harder blijft groeien dan verwacht en steeds meer mensen een passende woning zoeken. Renovatie en nieuwe aanleg zijn nodig om in te kunnen spelen op de groeiende mobiliteitsvraag. Ook staan we aan de vooravond van een gigantische energietransitie. De bouw- en infrasector is voor dit alles een onmisbare schakel.
Tja, in het voorstel van de werkgevers staat geen concreet getal tegenover de voorstellen van de bonden. Maar ze willen wel zomaar even de doorbetaling bij langdurige ziekte ernstig versoberen.quote:Op woensdag 18 oktober 2023 11:24 schreef Fredgroes het volgende:
Je verwacht het niet...
"Alhoewel de onderlinge sfeer goed is, luidt de conclusie na de tweede onderhandelingsdag dat cao-partijen elkaar nog weinig genaderd zijn. Bonden blijven vasthouden aan hun voorstellen die leiden tot een voor werkgevers onbespreekbare loonkostenstijging"
https://www.bouwendnederl(...)ngen-verlopen-stroef
Bijzonder, ze hebben de afgelopen jaren al veel meer dan die 8 procent op de manuren gezet in het kader van 'inflatie'.quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 19:49 schreef Fredgroes het volgende:
cnv heeft voor 1 jaar gekozen met 8% stijging en 100 euro bruto erbij en zoals verwacht hebben de werkgevers deze eisen als onbespreekbaar genoemd...
dan is het gesprek direct klaar toch?quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 19:49 schreef Fredgroes het volgende:
ik denk dat de werkgevers eerst maar eens met een voorstel zelf moeten komen voor het loon. Maar dat zal wel een karige 5% over 2 jaar worden...quote:Op donderdag 19 oktober 2023 18:31 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dan is het gesprek direct klaar toch?
Dat lijkt mij wat hoogquote:Op vrijdag 20 oktober 2023 09:41 schreef Fredgroes het volgende:
[..]
ik denk dat de werkgevers eerst maar eens met een voorstel zelf moeten komen voor het loon. Maar dat zal wel een karige 5% over 2 jaar worden...
Howcanimakethisaboutmequote:Op donderdag 19 oktober 2023 19:08 schreef hollandia02 het volgende:
Ga volgend jaar (1 januari 2024) door al die loonsverhogingen al 33 procent meer verdienen dan 1 januari 2022 dus kom maar doorrr
Lonen zijn ook in 22//23 nimmer op macro niveau 10% gestegen, vraag mij af of het zelfs de 5% heeft gehaal.quote:Op maandag 18 september 2023 15:18 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Op dit moment vooral even afwachten, want met wat de FNV wil duurt het allemaal vooral veel langer. De oorzaak van deze ellende ligt in de geldpers en de idioot lage rentestanden van de ECB van de afgelopen jaren, waar we nu weinig meer aan kunnen doen maar waar hopelijk wel van geleerd is voor de toekomst.
En ja, dat zal wat mensen in de problemen brengen. Een deel kan dat oplossen door zelf de tering naar de nering te zetten en een deel zal er ondersteuning bij nodig hebben. Gelukkig voor die groep zijn we daar in Nederland vrij gul mee. Het kan niet anders; ga je komend jaar wéér de lonen met 10+% verhogen, dan heb je over een jaar precies hetzelfde probleem. Die carrousel draait gewoon verder.
Je vergeet er gemakshalve bij te melden dat volgens dit artikel een loon-prijsspiraal in strikte zin niet aan de orde is, maar wel een wisselwerking tussen prijzen en lonen waardoor de inflatie wordt aangewakkerd. Uit de conclusie:quote:Op maandag 18 september 2023 13:59 schreef Moederenkind het volgende:
en voordat de pro-kapitalisme pro-multinational pro-loonslaaf gekkies het topic bestormen met hun loon prijsspiraal gedram... lees dit even:
https://esb.nu/sterke-loo(...)%20de%20prijzen%20in.
kort samengevat: het is niet aan de orde
Lijkt me vooral een betoog om de huidige recordwinsten niet nóg verder te verhogen. De situatie van de jaren zeventig, waarin bedrijven om het hoofd boven water te houden de prijzen wel moesten verhogen, is totaal niet aan de orde.quote:Op zaterdag 21 oktober 2023 09:18 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Je vergeet er gemakshalve bij te melden dat volgens dit artikel een loon-prijsspiraal in strikte zin niet aan de orde is, maar wel een wisselwerking tussen prijzen en lonen waardoor de inflatie wordt aangewakkerd. Uit de conclusie:
"Naarmate de werknemers een groter deel van hun inkomensverlies snel gecompenseerd krijgen, en bedrijven deze kostenstijgingen in grotere mate doorberekenen, zal de inflatie langer aanhouden. Vooruitkijkend is het daarom wenselijk dat zowel de arbeidskosten als het winstinkomen zich in de komende jaren beheerst zullen ontwikkelen."
Het is zuur voor jou, maar die laatste zin geeft de werkgevers gewoon gelijk.
Ach rond 2010 hebben ze hetzelfde gedaan. Vier jaar later was het ook weer huilen dat ze geen personeel konden vinden.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 11:04 schreef ArnosL het volgende:
[..]
De reactie van de werkgevers is wel erg makkelijk te pareren. Dit reageren ze:
[..]
Bron: https://www.bouwendnederl(...)bouw-infra-gestart-1
In alles schreeuwt het dat de huidige problematiek tijdelijk is en dat er een enorme bak werk aan komt. Meer dan genoeg redenen om goed voor je personeel te zorgen en ze bij je te houden.
De vraag is of je dan ook daadwerkelijk meer overhoud met al die prijsstijgingen.quote:Op donderdag 19 oktober 2023 19:08 schreef hollandia02 het volgende:
Ga volgend jaar (1 januari 2024) door al die loonsverhogingen al 33 procent meer verdienen dan 1 januari 2022 dus kom maar doorrr
ik heb het vermoeden dat wat vanmijn 8% in euro's overblijft signficiant meer is dan dat van jouw 33%quote:Op donderdag 19 oktober 2023 19:08 schreef hollandia02 het volgende:
quote:Op zaterdag 25 november 2023 10:44 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik heb het vermoeden dat wat vanmijn 8% in euro's overblijft signficiant meer is dan dat van jouw 33%
😜quote:
Voor de loonschalen onder modaal is dit een verhoging van meer dan 10% op jaarbasis. Modaal is ongeveer ¤3000 bruto per maand ex vakantietoeslag.quote:Op zaterdag 25 november 2023 10:42 schreef Fredgroes het volgende:
historisch hoog eindbod werkgevers bouw
https://www.bouwendnederl(...)od-cao-bouw-en-infra
Looptijd
Een looptijd van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2024 (12 maanden).
Loon
Tijdens de looptijd van de cao worden de lonen twee maal verhoogd:
1-1-2024 3,5% plus 50 euro per maand structureel (part-time naar rato)
1-7-2024 3,5% plus 50 euro per maand structureel (part-time naar rato)
vorige keer was de zeven procent voor anderhalf jaar...
ik kom bij mijn salaris tot 9,5% maar mijn salaris is hoger dan modaal.quote:Op zaterdag 25 november 2023 19:42 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Voor de loonschalen onder modaal is dit een verhoging van meer dan 10% op jaarbasis. Modaal is ongeveer ¤3000 bruto per maand ex vakantietoeslag.
Die ¤50 is op een modaal inkomen dus ~ 1,67% bovenop de procentuele verhoging van 3,5%. Dat maakt de totale verhoging dus afgrond 10,3%.
Bij een bouwplaatsmedewerker die ¤2500 verdient, zit je al op 11%.
75 p/m er bij en 6% vanaf 1 jan.quote:Op zaterdag 25 november 2023 19:15 schreef Pap89 het volgende:
GGI, ben benieuwd zal wel weer zoals altijd tegenvallen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |