Fretwork is de algemeen manager van team De Patattenachtervolging - Powered by Pauwels Kipkap. Jaarlijks schrijft hij zijn gedachten neer in een column.Nu de laatste koers geweest is, volgt een periode van rust voor de professionele wielrenner. Niet in de minste plaats voor zij die gepresteerd hebben dit jaar. Ik moet helaas vaststellen dat mijn renners er beter aan zouden doen een maand voorsprong te nemen op de concurrentie om volgend jaar hun plichten beter te vervullen. U snapt, mijn wielrenners worden betaald om te presteren, en dit jaar is de verhouding prestatie:beloning nogal scheef komen te staan. Dat zeg ik niet als peetvader van mijn renners, maar als hun opdrachtgever.
Als we kijken naar de grote vedettes van de ploeg, de jongens die ik rijkelijk beloon, zie je dat vooral Julian (red. Alaphilippe) en Mark (red. Cavendish) zich voornamelijk hebben laten meevoeren in het peloton, zonder daadwerkelijk een poging te doen op winst. Zeker, er is geveinsd aan te vallen of mee te sprinten, maar als de finish dichterbij kwam bleek dit slechts optisch bedrog. Jakub Mareczko kon dit tij niet keren.
Ivan Ramiro Sosa, Kelland O'Brien, George Bennett, Michael Morkov en Louis Meintjes hebben dit jaar een aantal keer de kantjes eraf gelopen, daar kunnen we eerlijk over zijn. Samen zouden ze gaan trainen, maar hun
Garmin's bleken kapot te zijn. Uiteindelijk bleek deze trainingsweek slechts het front voor een potsierlijke orgie van junk food, tot laat gokken en hangen met goedkope vrouwen in Las Vegas. Dat wordt in onze roedel niet getolereerd, voor de renners althans. Zij zullen de komende weken een ploegleiderscursus volgen om stil te staan bij hun gedrag.
Lorenzo Rota, Natnael Tesfatsion en Marco Haller vonden het na de eerste paar rondes wel genoeg geweest. Natuurlijk, je moet vorm opbouwen of herstellen van een valpartij. Of je moet je vrouw bijstaan na de geboorte van je kind. Maar de arbeidsethiek, ik heb daar mijn twijfels bij. Als je bij mij thuis vraagt of ik ooit ziek ben of me bemoeid heb met de opvoeding van de kinderen denk ik dat het antwoord duidelijk genoeg is. Prestaties moet je willen, daarvoor moet je zo dorstig zijn als voor de eerste borrel na je ochtendwandeling.
Jasper de Buyst, dat moet ik toegeven, die heeft overgepresteerd. Zijn targets voor volgend jaar zullen bijgesteld worden.
Al met al een teleurstellend seizoen, van een ploeg die bewezen heeft verankerd te zijn in de wielerhistorie. Je kan de ploegleiding niks aanrekenen, maar de renners zullen moeten weten dat dit niet is waarvoor zij gehaald zijn naar onze mooie familie.
In het bijzonder wil ik nog even stil staan bij toptalent Marco Brenner. Domme Marco, achterlijke Marco, brutale vlerk Marco. Hoe krijg je het in vredesnaam voor elkaar om je te groot te wanen voor een team als het onze, en het heft in eigen hand te nemen. Het is algemeen bekend dat wij de beste mechaniekers hebben, en dan zelf je zadel verplaatsen! Ik kan daar niet bij... Ik heb mechanieker Jeffrey huilend bij mij op kantoor gehad en zijn vrouw mogen bellen met het dramatische nieuws. De 19 maanden interne schorsing zijn uiteraard het begin van een lange rehabilitatie, dat die uren op de bank hem weer rugpijn mogen opleveren.
Ik geloof zelf niet zo in rapportcijfers, maar voor de lezers thuis:
- buitenlandse renners 1/10
- Jasper de Buyst 7.5/10
- Ploegleiding 10/10
Tijd voor een borrel, tot volgend jaar.
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
Stilaan weer op topniveau na jaren als fietsende hamburger