Dat probleem ken ik. Ik doe dit werk al meer dan 25 jaar (ooit begonnen als zaterdagpostbode), en afgezien van een kort uitstapje naar de telemarketing (wat op z'n zachtst gezegd geen succes was), heb ik nooit iets anders gedaan dan dit. Ondanks al het gereorganiseer (en de belachelijk slechte betaling) vind ik het wel nog steeds heel fijn dat je, binnen de grenzen, wel je eigen tijd kan indelen, en niet constant op je vingers wordt gekeken door leidinggevenden. Ik kan om 10 uur beginnen als ik wil, maar als ik om 13.00 uur pas begin is dat ook geen punt. En mijn TL is gelukkig een heel relaxte man. Natuurlijk heb ik ook vaak genoeg nagedacht over ander werk, ook omdat dit werk ver beneden mijn opleidingsniveau is. Maar ik zou echt niet weten wat ik anders zou moeten doen. Iets op een kantoor zou niks voor mij zijn, heel de dag achter zo'n beeldscherm, en al helemaal niet fulltime.quote:Op donderdag 14 september 2023 23:50 schreef wbwb het volgende:
[..]
Ik ben niet echt opgeleid, gezien ik niet eens de havo afgerond heb (alleen voor Nederlands gezakt in de coronaperiode). Ik ben 20 jaar en ik heb autisme, waardoor ik het ook heel lastig vind om iets anders te zoeken. Ik werk al ruim 5 jaar als postbezorger en heb het eigenlijk altijd met plezier gedaan, maar sinds Logisch Bezorgen is het echt niet meer leuk. Ik ben dus altijd postbezorger geweest en heb nog nooit iets anders gedaan en weet dus eigenlijk niet beter, dus daarom vind ik het ook lastig om te bedenken wat voor iets anders ik zou willen.
vertel even wat je beleeft,iedere dagquote:Op vrijdag 15 september 2023 15:08 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Dat probleem ken ik. Ik doe dit werk al meer dan 25 jaar (ooit begonnen als zaterdagpostbode), en afgezien van een kort uitstapje naar de telemarketing (wat op z'n zachtst gezegd geen succes was), heb ik nooit iets anders gedaan dan dit. Ondanks al het gereorganiseer (en de belachelijk slechte betaling) vind ik het wel nog steeds heel fijn dat je, binnen de grenzen, wel je eigen tijd kan indelen, en niet constant op je vingers wordt gekeken door leidinggevenden. Ik kan om 10 uur beginnen als ik wil, maar als ik om 13.00 uur pas begin is dat ook geen punt. En mijn TL is gelukkig een heel relaxte man. Natuurlijk heb ik ook vaak genoeg nagedacht over ander werk, ook omdat dit werk ver beneden mijn opleidingsniveau is. Maar ik zou echt niet weten wat ik anders zou moeten doen. Iets op een kantoor zou niks voor mij zijn, heel de dag achter zo'n beeldscherm, en al helemaal niet fulltime.
Gelukkig heb ik geen gezin en leef ik behoorlijk zuinig, zodat ik het dankzij huur- en zorgtoeslag prima red financieel.quote:Op vrijdag 15 september 2023 21:28 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
vertel even wat je beleeft,iedere dagde vrijheid is wel een postief punt,maar de centen een drama,zeker als je een gezin als hoofdverdiener moet onderhouden.
ja dat bedoel ik niet, de poststroom met 3/4 zakken per wijk of iets meer, etc..Over de toeslagen nog even,ik lees erover(steeds meer) dat ze dat willen gaan afschaffen dan is het hek helemaal van de dam,dan moet je wel een normale baan gaan uitvoeren.quote:Op vrijdag 15 september 2023 21:51 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Gelukkig heb ik geen gezin en leef ik behoorlijk zuinig, zodat ik het dankzij huur- en zorgtoeslag prima red financieel.
Ja, dat driebundelsysteem is waardeloos.Het kost een hoop extra tijd. Maar daar hebben we een plusknop voor.quote:Op zaterdag 16 september 2023 12:46 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
ja dat bedoel ik niet, de poststroom met 3/4 zakken per wijk of iets meer, etc..Over de toeslagen nog even,ik lees erover(steeds meer) dat ze dat willen gaan afschaffen dan is het hek helemaal van de dam,dan moet je wel een normale baan gaan uitvoeren.
Zelf heb ik niks met toeslagen daar wil ik niets van weten.Maar de laagst betaalden zijn daar ook grotendeels van afhankelijk.
Heb het idee dat ze landelijk een vermogen kwijt zijn aan al het extra werk,ik maak er steeds een ouderwetse 1 bundel van, dat werkt prima,en wat het nu is mag naar het land der fabelen.quote:Op zaterdag 16 september 2023 17:57 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Ja, dat driebundelsysteem is waardeloos.Het kost een hoop extra tijd. Maar daar hebben we een plusknop voor.
De overheid wil al jaren van de toeslagen af, maar dat gaat niet lukken. Ze wilden bijv. de kinderopvangtoeslag afschaffen en vervolgens de opvang gratis maken. Maar dat bleek niet haalbaar, want dan gaan nog meer mensen hun kinderen naar de opvang brengen, terwijl ze daar nu al mensen tekort komen.
Huurtoeslag wilden ze ook afschaffen, of op z'n minst sterk vereenvoudigen, maar die plannen zouden zo nadelig uitpakken dat ze onder grote maatschappelijke druk weer in de ijskast zijn gezet.
Hetzelfde gebeurde jaren geleden toen ze de zorgtoeslag wilden afschaffen, en dit vervangen door een inkomensafhankelijke zorgpremie.
Een van de opties die nu op tafel ligt is geloof ik om de toeslagen af te schaffen maar tegelijkertijd de uitkeringen te verhogen en het minimumloon op te trekken naar EUR 16 per uur. Dat zou in mijn geval een maandelijkse loonstijging opleveren die (bruto in elk geval) gelijk staat aan wat ik nu aan toeslagen ontvang. Maar dan leg je dus de rekening voor het afschaffen van de toeslagen volledig bij de werkgevers neer. En vergeet niet dat een dergelijke maatregel een opdrijvend effect zal hebben op ALLE lonen. Want stel je voor dat je nu EUR 18 per uur krijgt (50% boven het minimum) en ineens gaan de laagstbetaalden binnen jouw bedrijf naar EUR 16 per uur. Dan wil jij natuurlijk minimaal EUR 24 per uur krijgen.
Zoiets vraag ik altijd bij het postnl.punt zelf. Die kunnen dat heel goed uitleggen.quote:Op dinsdag 19 september 2023 12:51 schreef Tjin-Tjauw-Min het volgende:
Als je een retour doet naar een webshop en dit afgeeft bij een PostNL punt. Dan krijg je een bewijsje mee. Maar naast de label met met het adres die je er zelf op hebt geplakt, plakt de medewerker zelf nog een wit stickertje op het pakket naast de verzendlabel. Wat voor info staat daar allemaal op? Ik ben gewoon even benieuwd en moet dit weten.
Erg herkenbaar. De vrijheid is inderdaad ook erg fijn. Ik denk inmiddels ook niet dat heel de dag achter een computer zitten iets voor mij is. Dit is ook zeker niet wat ik voor ogen had. Het was alleen als bijbaantje bedoeld zolang ik nog op school zat, maar alles is toch net anders gelopen.quote:Op vrijdag 15 september 2023 15:08 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Dat probleem ken ik. Ik doe dit werk al meer dan 25 jaar (ooit begonnen als zaterdagpostbode), en afgezien van een kort uitstapje naar de telemarketing (wat op z'n zachtst gezegd geen succes was), heb ik nooit iets anders gedaan dan dit. Ondanks al het gereorganiseer (en de belachelijk slechte betaling) vind ik het wel nog steeds heel fijn dat je, binnen de grenzen, wel je eigen tijd kan indelen, en niet constant op je vingers wordt gekeken door leidinggevenden. Ik kan om 10 uur beginnen als ik wil, maar als ik om 13.00 uur pas begin is dat ook geen punt. En mijn TL is gelukkig een heel relaxte man. Natuurlijk heb ik ook vaak genoeg nagedacht over ander werk, ook omdat dit werk ver beneden mijn opleidingsniveau is. Maar ik zou echt niet weten wat ik anders zou moeten doen. Iets op een kantoor zou niks voor mij zijn, heel de dag achter zo'n beeldscherm, en al helemaal niet fulltime.
De " vrijheid " is inderdaad een heel klein pluspuntje, alhoewel daar ook langzamerhand aan gesleuteld is, zeker met de 3 bundelbezorging(giga uitloop,terwijl je accoord bent gegaan met de org. tijd).Voor de rest zit er geen enkel toekomstperspectief in dit werk, al zit je er 50jaar. Ook je pensioenopbouw is een drama,en dit alles eindigt, met dat er velen vertrekken.(zeker na gisteren met de bekendmaking wat er allemaal in 2024 aan zit te komen.)quote:Op dinsdag 19 september 2023 22:55 schreef wbwb het volgende:
[..]
Erg herkenbaar. De vrijheid is inderdaad ook erg fijn. Ik denk inmiddels ook niet dat heel de dag achter een computer zitten iets voor mij is. Dit is ook zeker niet wat ik voor ogen had. Het was alleen als bijbaantje bedoeld zolang ik nog op school zat, maar alles is toch net anders gelopen.
Ik heb het er ook nog met een collega over gehad. Die is er net als mij ook helemaal klaar mee en is het ook met mij eens. Zij zit ook te overwegen om te stoppen, maar weet ook niet goed wat ze dan zou willen gaan doen.
Had jouw eigen label al een barcode? Zo nee, dan was dat witte stickertje waarschijnlijk een barcode. Was het een retour naar een antwoordnummer? In sommige gevallen wordt deze rechtstreeks naar het postadres van het bedrijf gestuurd. In dat geval stond op het witte stickertje het nieuwe adres.quote:Op dinsdag 19 september 2023 12:51 schreef Tjin-Tjauw-Min het volgende:
Als je een retour doet naar een webshop en dit afgeeft bij een PostNL punt. Dan krijg je een bewijsje mee. Maar naast de label met met het adres die je er zelf op hebt geplakt, plakt de medewerker zelf nog een wit stickertje op het pakket naast de verzendlabel. Wat voor info staat daar allemaal op? Ik ben gewoon even benieuwd en moet dit weten.
Ik denk dat ik deze maand nog mijn ontslag ga indienen, dus dan ben ik na volgende maand weg. Dat is dan wel erg vervelend voor mijn collega's, zeker met de SKNJ dadelijk, maar ik moet ook eens aan mezelf denken.quote:Op woensdag 20 september 2023 20:34 schreef ophaling10 het volgende:
Wat vinden jullie van de titel?
Het begint hier weer aardig rustig te worden.
Zijn er al mensen vertrokken bij depots?,of het van plan?.
Dat is heel belangrijk,om aan je zelf te denken(en echt niet egoistisch)het grote gevaar van blijven is dat je langzamerhand wordt meegezogen in een neerwaartse spiraal(dit is al een tijd aan de gang),zelf wil ik er ook een eind aan breien,het is mooi geweest.quote:Op woensdag 20 september 2023 21:44 schreef wbwb het volgende:
[..]
Ik denk dat ik deze maand nog mijn ontslag ga indienen, dus dan ben ik na volgende maand weg. Dat is dan wel erg vervelend voor mijn collega's, zeker met de SKNJ dadelijk, maar ik moet ook eens aan mezelf denken.
ja weer negatief in het nieuws,het blijft maar door gaan,en heel zielig voor het konijn.quote:Op woensdag 20 september 2023 22:24 schreef wbwb het volgende:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)mere-schutting-okkie lol
ja dat zag ik gisteren,maar weet je waarom? dan kun je straks weer een raam ingooienquote:Op donderdag 21 september 2023 16:41 schreef Rafierafie het volgende:
En ondertussen houdt de bond zich ook bezig met de dingen die er echt toe doen: kozijnen.
Is er met jou ooit een vast depot afgesproken? Want ik weet wel dat als je op verzoek van PostNL (dus niet wanneer je zelf op een open loop biedt) op een ander dan je vaste depot moet lopen, en dat depot ligt op meer dan 15 minuten fietsen (enkele reis) vanaf je huis, dat je dan de heen- EN de terugreis mag bijplussen als werktijd.quote:Op donderdag 21 september 2023 19:00 schreef Petrichorodor het volgende:
hallo mede postbezorgers, kan je het weigeren dat je steeds wordt ingepland op andere depots? Ik heb 2 depots dicht bij huis in de plaats waar ik woon en ik vindt het prima om daar te werken alleen er is ook een ander ongeveer 16min fietsen van mijn huis. aan het begin van de zomervakantie viel ik daar op EIGEN initiatief in omdat ik wel wat wilde bijverdienen. Maar nu wordt ik hier standaard 2-3 dagen ingepland. Persoonlijk vind ik dat niet fijn aangezien ik dan voor even naar de wc, eten en hond uitlaten zo maar 3 kwartier kwijt ben PER KEER! daarnaast zijn de wijken nog verder van mijn huis verwijderd dan het depot
Weten jullie of ik dit kan weigeren of ben ik verplicht om deze diensten te doen?
heel erg bedankt voor je bericht!quote:Op donderdag 21 september 2023 19:11 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Is er met jou ooit een vast depot afgesproken? Want ik weet wel dat als je op verzoek van PostNL (dus niet wanneer je zelf op een open loop biedt) op een ander dan je vaste depot moet lopen, en dat depot ligt op meer dan 15 minuten fietsen (enkele reis) vanaf je huis, dat je dan de heen- EN de terugreis mag bijplussen als werktijd.
Mocht je geen vast depot hebben, wat bij sommige algemeen reserves het geval is, dan geldt bovenstaande bij bezorging vanaf ELK depot dat op meer dan een kwartier fietsen van je huis ligt.
Dus mocht je het niet kunnen weigeren, dan kun je in elk geval lekker plussen.
ja om daarop te besparen zijn ze vast met 5 bundels bezig,ze moeten wel beseffen dat aan al het gegrabbel een eind komtquote:Op donderdag 21 september 2023 18:25 schreef V__L_N het volgende:
Zo het kabinet verhoogd volgend jaar de minimumlonen naar 13.50 euro. Dat is een lekkere loonsverhoging vast. 1,42 per uur meer. En dan moeten de bonden nog gaan onderhandelen voor de rest van de tredes.
dat is ook zo dramatisch bij hun,ze adverteren met: in je eigen buurt,maar na verloop van tijd wordt van de hele situatie zwaar misbruik gemaakt,laat je niet afbluffen want je hebt meer rechten dan zij denken.quote:Op donderdag 21 september 2023 19:15 schreef Petrichorodor het volgende:
[..]
heel erg bedankt voor je bericht!
Ik weet het niet honderd procent zeker maaar ik weet wel dat ik op het dichtsbijzijnde depot heb gesolliciteerd. Van de terugreis bijplussen weet ik niets van af ( ik dacht bij 20 min heen en 20min terug pas)maar tussen depots plus ik altijd. Het gaat mij vooral om de tijd tijdens het bezorgen, ik loop ongeveer 4,5uur per dag en moet minstens 3x naar huis in die tijd, ik neem aan dat je dat niet mag bijplussen, en daar gaat het mij vooral om.
Wat hield die bekendmaking dan in?quote:Op woensdag 20 september 2023 08:10 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
De " vrijheid " is inderdaad een heel klein pluspuntje, alhoewel daar ook langzamerhand aan gesleuteld is, zeker met de 3 bundelbezorging(giga uitloop,terwijl je accoord bent gegaan met de org. tijd).Voor de rest zit er geen enkel toekomstperspectief in dit werk, al zit je er 50jaar. Ook je pensioenopbouw is een drama,en dit alles eindigt, met dat er velen vertrekken.(zeker na gisteren met de bekendmaking wat er allemaal in 2024 aan zit te komen.)
Waarschijnlijk is de eigenaar van Creditline Montage bevriend met de leiding van de BVPP...quote:Op donderdag 21 september 2023 16:41 schreef Rafierafie het volgende:
En ondertussen houdt de bond zich ook bezig met de dingen die er echt toe doen: kozijnen.
Oh dat is netjes. In de tijd dat ik nog veel van depot naar depot ging stond er in het CAO dat je reiskostenvergoeding kon krijgen als je vast op een ander depot werd gezet (een X aantal KM verder dan het depot waar je in dienst ging). Maar ja die paar cent per kilometer schiet natuurlijk niet op, plus dan was het de extra afstand vanaf je originele depot, niet vanaf huis. En dat was alleen voor als je dus vast op een ander depot werd gezet, niet voor incidenteel of reserves/flexwerkers..quote:Op donderdag 21 september 2023 19:11 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Is er met jou ooit een vast depot afgesproken? Want ik weet wel dat als je op verzoek van PostNL (dus niet wanneer je zelf op een open loop biedt) op een ander dan je vaste depot moet lopen, en dat depot ligt op meer dan 15 minuten fietsen (enkele reis) vanaf je huis, dat je dan de heen- EN de terugreis mag bijplussen als werktijd.
Mocht je geen vast depot hebben, wat bij sommige algemeen reserves het geval is, dan geldt bovenstaande bij bezorging vanaf ELK depot dat op meer dan een kwartier fietsen van je huis ligt.
Ik raad je aan om even een mailtje te sturen naar de or. Of als je dat te formeel vind, vraag het even in de PostNL medewerkers groep. Er zijn namelijk een tal van regels voor. En soms zijn ze idd verplicht reiskosten of reistijd te betalen. Maar in sommige gevallen mag een depot verplaatsing ook juist weer wel of niet. Heel situatie afhankelijk.quote:Op donderdag 21 september 2023 19:15 schreef Petrichorodor het volgende:
[..]
heel erg bedankt voor je bericht!
Ik weet het niet honderd procent zeker maaar ik weet wel dat ik op het dichtsbijzijnde depot heb gesolliciteerd. Van de terugreis bijplussen weet ik niets van af ( ik dacht bij 20 min heen en 20min terug pas)maar tussen depots plus ik altijd. Het gaat mij vooral om de tijd tijdens het bezorgen, ik loop ongeveer 4,5uur per dag en moet minstens 3x naar huis in die tijd, ik neem aan dat je dat niet mag bijplussen, en daar gaat het mij vooral om.
Tja, wisten ze ook niet hèquote:Op vrijdag 29 september 2023 20:19 schreef Bladblazer het volgende:
https://www.nu.nl/economi(...)terug-is-lastig.html
Waarom zou PostNL een boete moeten krijgen? PostNL heeft een vergunning aangevraagd voor de overname, en de staatssecretaris van EZ heeft deze verstrekt. Nu blijkt dat de staatssecretaris haar boekje te buiten is gegaan en deze vergunning niet had mogen geven, maar PostNL kan toch moeilijk verantwoordelijk gehouden worden voor een fout van de politiek?quote:Op zaterdag 30 september 2023 14:19 schreef IsItMeOrYou het volgende:
[..]
Tja, wisten ze ook niet hè. Ze zullen wel een symbolische boete krijgen van 1 euro. Als het een paar miljoen is kunnen ze de posttak wel opdoeken.. mooie tijd was dat, op een gegeven moment had PostNL ook nog zijn eigen dochter (netwerkvsp) voor post. Sommige regio's had je 5 bezorgers. Nu wil PostNL zelfs af van de 5 daagse bezorgweek
ken je het bedrijf als struisvogel in eigen zak?quote:Op zaterdag 30 september 2023 18:24 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Wie zin heeft om wat dieper in het onderwerp te duiken kan HIER de volledige tekst van de uitspraak vinden.
Opvallend is dat PostNL blijkbaar niet in de rechtbank heeft betoogd dat Sandd op het moment van overname nagenoeg failliet was (het "failing firm argument"). Sterker nog: PostNL heeft aangevoerd dat zij niet op de hoogte waren van de financiële situatie van Sandd ten tijde van de overname. Vrij ongeloofwaardig in mijn ogen, want je gaat niet even voor 130 mln een bedrijf opkopen zonder je eerst in de boekhouding te verdiepen, lijkt mij. Overigens heeft de rechter zelf de boekhouding en plannen van Sandd uit juli 2019 (dus vlak voor de overname) bestudeerd, en daaruit de conclusie getrokken dat Sandd het waarschijnlijk nog wel 3 tot 5 jaar uit had kunnen houden. Met andere woorden: Als Sandd niet was overgenomen door PostNL was waarschijnlijk tussen juli '21 en juli '24 alsnog de stekker eruit getrokken. Dus op de rand van faillissement is wellicht wat sterk uitgedrukt, maar ze waren in elk geval niet meer dan enkele meters van de rand verwijderd.
terugkomen als kersthulpquote:Op zaterdag 30 september 2023 21:03 schreef wbwb het volgende:
Overigens heb ik nu mijn ontslag ingediend en is 31 oktober dus mijn laatste werkdag. Ik weet alleen nog niet wat ik daarna wil gaan doen.
Gefeliciteerd met je exit bij deze pauper werkgever!quote:Op zaterdag 30 september 2023 21:03 schreef wbwb het volgende:
Overigens heb ik nu mijn ontslag ingediend en is 31 oktober dus mijn laatste werkdag. Ik weet alleen nog niet wat ik daarna wil gaan doen.
Op zich heb ik de tijd, ik weet alleen wel van mezelf dat ik er niet blij van word als ik heel lang niks hoef te doen, dus wil ik eigenlijk wel zo snel mogelijk iets anders vinden.quote:Op maandag 2 oktober 2023 09:55 schreef Bladblazer het volgende:
[..]
Gefeliciteerd met je exit bij deze pauper werkgever!![]()
Moet je snel iets anders vinden of heb je nog even tijd om uit te zoeken wat je er na wil gaan doen?
er is zo weinig te vinden over de ervaringen,met die glorieuze aanpassing onlangs,kan niet geloven dat iedereen het superdeluxe vind.quote:Op maandag 2 oktober 2023 10:49 schreef wbwb het volgende:
[..]
Op zich heb ik de tijd, ik weet alleen wel van mezelf dat ik er niet blij van word als ik heel lang niks hoef te doen, dus wil ik eigenlijk wel zo snel mogelijk iets anders vinden.
ze doen voorkomen alsof ze de allerbeste van nl zijn,en zien nergens iets in met hun 4 weken vakantieaanbod o.a. ,om over de rest van de "secundaire voorwaarden" maar niet te spreken.quote:Op maandag 2 oktober 2023 09:55 schreef Bladblazer het volgende:
[..]
Gefeliciteerd met je exit bij deze pauper werkgever!![]()
De aanpassing heeft zo te zien nog weinig effect gehad: https://radar.avrotros.nl(...)tnl-past-beleid-aan/quote:Op maandag 2 oktober 2023 14:43 schreef ophaling10 het volgende:
https://dagblad010.nl/Lan(...)%20onderzoek%20Radar
En dan nog die postbezorger die een kritische opmerking mag plaatsen richting Johan Haringsma over Efficiënt Bezorgen en het driebundelsysteem: "Het is best even wennen". Dat is wel het understatement van de dag. Een ander merk koffie is best even wennen. Dit is niet even wennen, dit is gewoon kut met peren! Logische routes die totaal niet logisch zijn, waarbij je dwars door sloten moet lopen, afsnijden door voortuinen, en zelfs bij 1 wijk word je geacht dwars door een kerkhof te crossen op je fietsje! En dan ben je ook nog veel tijd kwijt doordat je aan het begin van elk rondje in allerlei bundels moet gaan lopen graven. En daar krijg je dan een hele minuut per piekwijk voor. Die PostNL vervolgens weer probeert terug te halen door de nieuwe looptijden werkelijk idioot krap te zetten, met name op de piekdagen. We hebben nu wijken waar zelfs ervaren krachten soms wel twee keer zo lang over doen als wat er voor staat. De mensen lopen op hun tandvlees, en zelfs de meest onverbeterlijke positivo's geven aan dit niet lang meer zo vol te kunnen houden. Als klap op de vuurpijl vandaag nog een portalbericht van meneer Haringsma met de mededeling dat we de eerste weken van Efficiënt Bezorgen nog expres voor minder dan onze contracturen ingeroosterd zijn, zodat we konden wennen, maar dat we vanaf volgende week toch echt weer voor ons volle contract ingepland gaan worden. Terwijl veel mensen NU al enorm over hun uren heen gaan.quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 15:19 schreef V__L_N het volgende:
Ik heb dat werkoverleg filmpje gekeken. Wat een tranen trekkend slecht filmpje zeg. Er zit zo weinig informatie in dat je ook goed zonder had gekund. En dan die ene postbezorger die dan met moeite kan bedenken dat niet scannen iets positiefs is van de laatste periode (en volgens mij is dat ook al ouder).
De vergoeding is trouwens ook wel een end uitgeknepen. Uitbetaling van 12 minuten. "maar het filmpje duurt korter" ja wel 25 hele seconden korter.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik met OLK eigenlijk helemaal geen probleem heb. Logisch Bezorgen heeft mij echter wel doen besluiten om te stoppen. Veel te grote wijken zo met veel te grote bundels en dan achterlijke routes zoals bijvoorbeeld 3x helemaal heen en weer langs hetzelfde rijtje gaan i.p.v. gewoon 1x en dan inderdaad ook nog de veel te krappe tijden waardoor je regelmatig anderhalf uur moet plussen.quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 17:02 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
En dan nog die postbezorger die een kritische opmerking mag plaatsen richting Johan Haringsma over Efficiënt Bezorgen en het driebundelsysteem: "Het is best even wennen". Dat is wel het understatement van de dag. Een ander merk koffie is best even wennen. Dit is niet even wennen, dit is gewoon kut met peren! Logische routes die totaal niet logisch zijn, waarbij je dwars door sloten moet lopen, afsnijden door voortuinen, en zelfs bij 1 wijk word je geacht dwars door een kerkhof te crossen op je fietsje! En dan ben je ook nog veel tijd kwijt doordat je aan het begin van elk rondje in allerlei bundels moet gaan lopen graven. En daar krijg je dan een hele minuut per piekwijk voor. Die PostNL vervolgens weer probeert terug te halen door de nieuwe looptijden werkelijk idioot krap te zetten, met name op de piekdagen. We hebben nu wijken waar zelfs ervaren krachten soms wel twee keer zo lang over doen als wat er voor staat. De mensen lopen op hun tandvlees, en zelfs de meest onverbeterlijke positivo's geven aan dit niet lang meer zo vol te kunnen houden. Als klap op de vuurpijl vandaag nog een portalbericht van meneer Haringsma met de mededeling dat we de eerste weken van Efficient Bezorgen nog expres voor minder dan onze contracturen ingeroosterd zijn, zodat we konden wennen, maar dat we vanaf volgende week toch echt weer voor ons volle contract ingeppland gaan worden. Terwijl veel mensen NU al enorm over hun uren heen gaan.
erzijn ook stukken tussenuit gehaald of het geheel is aan elkaar geplakt zo schokt het,en lachende gezichten,het geheel is gewoon om te huilen.quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 15:19 schreef V__L_N het volgende:
Ik heb dat werkoverleg filmpje gekeken. Wat een tranen trekkend slecht filmpje zeg. Er zit zo weinig informatie in dat je ook goed zonder had gekund. En dan die ene postbezorger die dan met moeite kan bedenken dat niet scannen iets positiefs is van de laatste periode (en volgens mij is dat ook al ouder).
De vergoeding is trouwens ook wel een end uitgeknepen. Uitbetaling van 12 minuten. "maar het filmpje duurt korter" ja wel 25 hele seconden korter.
en het belangrijkste financieel schiet je er niets mee op,meer voor minder(lijkt wel een suprmarkt)quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 18:12 schreef wbwb het volgende:
[..]
Ik moet eerlijk zeggen dat ik met OLK eigenlijk helemaal geen probleem heb. Logisch Bezorgen heeft mij echter wel doen besluiten om te stoppen. Veel te grote wijken zo met veel te grote bundels en dan achterlijke routes zoals bijvoorbeeld 3x helemaal heen en weer langs hetzelfde rijtje gaan i.p.v. gewoon 1x en dan inderdaad ook nog de veel te krappe tijden waardoor je regelmatig anderhalf uur moet plussen.
Hoe werkt die business post eigenlijk?quote:Op zaterdag 30 september 2023 19:24 schreef wbwb het volgende:
Er zijn nog wel wat lokale postbedrijven, vaak lid van CZPN (Coöperatieve Zakelijke Post Nederland, beter bekend als Business Post) en onderdeel van een sociale werkplaats. Die hebben echter natuurlijk geen eigen landelijk dekkend bezorgnetwerk.
Dat is natuurlijk afhankelijk van het lid gezien het een coöperatie tussen verschillende bedrijven zijn. Ik weet wel dat depostBode, een lid van Business Post dat bezorgt in de regio Oss - Uden - Veghel, zo'n 6 miljoen brieven per jaar bezorgt in een bezorggebied van zo'n 300.000 adressen. Dan heb je dus gemiddeld voor elk adres slechts zo'n 20 brieven per jaar. Ik vermoed dat hun wijken dan inderdaad wel wat groter zijn. Ze hebben echter ook vaak de gemeente en de woningbouwvereniging als klant en dan denk ik dat het dus wel eens wil voorkomen dat ze sommige dagen wel bijna elke deur langs moeten in bepaalde wijken. Ik heb echter ook geen idee hoe zij bijvoorbeeld de niet-24-uurspost indelen, hoewel dat ook per lid verschilt denk ik.quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 22:34 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Hoe werkt die business post eigenlijk?
Fietsen die van het een naar het ander adres, en kan daar dan best een afstand tussen zitten?
Gezien ze alleen zakelijke post doen?
Lijkt me wel wel fijner dat er tussen adres en adres wat meer afstand is. In plaats van deur na deur in bv dezelfde straat af gaan zoals PostNL.quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 22:54 schreef wbwb het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk afhankelijk van het lid gezien het een coöperatie tussen verschillende bedrijven zijn. Ik weet wel dat depostBode, een lid van Business Post dat bezorgt in de regio Oss - Uden - Veghel, zo'n 6 miljoen brieven per jaar bezorgt in een bezorggebied van zo'n 300.000 adressen. Dan heb je dus gemiddeld voor elk adres slechts zo'n 20 brieven per jaar. Ik vermoed dat hun wijken dan inderdaad wel wat groter zijn. Ze hebben echter ook vaak de gemeente en de woningbouwvereniging als klant en dan denk ik dat het dus wel eens wil voorkomen dat ze sommige dagen wel bijna elke deur langs moeten in bepaalde wijken. Ik heb echter ook geen idee hoe zij bijvoorbeeld de niet-24-uurspost indelen, hoewel dat ook per lid verschilt denk ik.
Ik vind zelf dalwijken ook echt zo veel chiller om te bezorgen dan piekwijken, zeker nu met Logisch Bezorgen.quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 22:57 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Lijkt me wel wel fijner dat er tussen adres en adres wat meer afstand is. In plaats van deur na deur in bv dezelfde straat af gaan zoals PostNL.
Hoezo op volle contract ingeplant worden. Gaan ze dan de 13 weeks gemiddelde van die wijken ook optrekken? In hun eigen omschrijving van LB staat dat de tijden voor de wijken indicatieve tijden zijn die later aangepast kunnen worden. Als je op basis van indicatieve tijden wil gaan inroosteren... Slaat nergens op. Zeker groot personeelstekort bij jullie in de regio? Ik had vandaag ook weer 1,5 uur op 2,25. Ik gok dat ik eind van de week op minimaal 5 uur aan plustijd uitkom terwijl ik er maar 8 ingeroosterd sta. En dan heb ik dus 13 uur en dus maar 1,5 uur in de min ipv 6,5. Zou toch een beetje gek zijn dat ik 14,5 uur wil werken en dan straks er mega overheen wordt gedwongen.quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 17:02 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
En dan nog die postbezorger die een kritische opmerking mag plaatsen richting Johan Haringsma over Efficiënt Bezorgen en het driebundelsysteem: "Het is best even wennen". Dat is wel het understatement van de dag. Een ander merk koffie is best even wennen. Dit is niet even wennen, dit is gewoon kut met peren! Logische routes die totaal niet logisch zijn, waarbij je dwars door sloten moet lopen, afsnijden door voortuinen, en zelfs bij 1 wijk word je geacht dwars door een kerkhof te crossen op je fietsje! En dan ben je ook nog veel tijd kwijt doordat je aan het begin van elk rondje in allerlei bundels moet gaan lopen graven. En daar krijg je dan een hele minuut per piekwijk voor. Die PostNL vervolgens weer probeert terug te halen door de nieuwe looptijden werkelijk idioot krap te zetten, met name op de piekdagen. We hebben nu wijken waar zelfs ervaren krachten soms wel twee keer zo lang over doen als wat er voor staat. De mensen lopen op hun tandvlees, en zelfs de meest onverbeterlijke positivo's geven aan dit niet lang meer zo vol te kunnen houden. Als klap op de vuurpijl vandaag nog een portalbericht van meneer Haringsma met de mededeling dat we de eerste weken van Efficiënt Bezorgen nog expres voor minder dan onze contracturen ingeroosterd zijn, zodat we konden wennen, maar dat we vanaf volgende week toch echt weer voor ons volle contract ingepland gaan worden. Terwijl veel mensen NU al enorm over hun uren heen gaan.
Echt zo geknutseld. En dan aan het einde, ja ik hoor dat je kritisch bent. Het lijkt me goed dat we daar samen nog eens leuk over gaan praten... Tuuuuurlijk joh.quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 20:16 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
erzijn ook stukken tussenuit gehaald of het geheel is aan elkaar geplakt zo schokt het,en lachende gezichten,het geheel is gewoon om te huilen.
Hangt er vanaf hoe je het doet. Ik ben mega dol op piekdagen. Laat mij maar lekker van deur naar deur wandelen en post gooien. Daldagen waarbij maar 1/5 van de adressen post heeft vind ik een crime. Dan loop ik steeds deuren voorbij. Maar de afstand doe je wel, in een loopwijk gewoon minder prettig.quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 22:57 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Lijkt me wel wel fijner dat er tussen adres en adres wat meer afstand is. In plaats van deur na deur in bv dezelfde straat af gaan zoals PostNL.
wat ik wel weet is dat ze een fiets krijgen,schoenen,jas etc.. al heel wat beter dan: ?quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 22:54 schreef wbwb het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk afhankelijk van het lid gezien het een coöperatie tussen verschillende bedrijven zijn. Ik weet wel dat depostBode, een lid van Business Post dat bezorgt in de regio Oss - Uden - Veghel, zo'n 6 miljoen brieven per jaar bezorgt in een bezorggebied van zo'n 300.000 adressen. Dan heb je dus gemiddeld voor elk adres slechts zo'n 20 brieven per jaar. Ik vermoed dat hun wijken dan inderdaad wel wat groter zijn. Ze hebben echter ook vaak de gemeente en de woningbouwvereniging als klant en dan denk ik dat het dus wel eens wil voorkomen dat ze sommige dagen wel bijna elke deur langs moeten in bepaalde wijken. Ik heb echter ook geen idee hoe zij bijvoorbeeld de niet-24-uurspost indelen, hoewel dat ook per lid verschilt denk ik.
Ja het ziet er niet uit,ben benieuwd met Cmas wat een zooitje het gaat worden.quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 23:56 schreef V__L_N het volgende:
Echt zo geknutseld. En dan aan het einde, ja ik hoor dat je kritisch bent. Het lijkt me goed dat we daar samen nog eens leuk over gaan praten... Tuuuuurlijk joh.
200+ voor postbezorgers in een straal van 50 km om mij heen... En dat terwijl ze proberen er zo min mogelijk per depot uit te zetten.quote:Op woensdag 4 oktober 2023 08:53 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
Ja het ziet er niet uit,ben benieuwd met Cmas wat een zooitje het gaat worden.
Verder zie ik het aantal vacatures weer snel oplopen.
Toch bizar dat dit alles bij de concurrent wel zo geregeld is, en bij jullie niet.quote:Op woensdag 4 oktober 2023 08:47 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
wat ik wel weet is dat ze een fiets krijgen,schoenen,jas etc.. al heel wat beter dan: ?
Een kilometer denk ik niet, nee, of nou ja, in het buitengebied misschien. Maar zoals ik al zei komen die zo'n 20x per jaar bij elke brievenbus. Uitgaande van 250 werkdagen in een jaar, bezorgen zij gemiddeld bij 1 op de 12,5 huizen. Dus ze bezorgen bij 1 huis, slaan gemiddeld 11,5 huizen over en bezorgen dan bij het huis daarna weer.quote:Op woensdag 4 oktober 2023 14:17 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Toch bizar dat dit alles bij de concurrent wel zo geregeld is, en bij jullie niet.
Daarom zal postnl ook wel zoveel vacatures hebben.
Het werk opzich is denk ik niet eens zo verkeerd, maar als jezelf een fiets mag gaan kopenn haakt men al gauw af denk ik.
Maarre die business post;
Die postbezorger heeft dus een groter gebied, maar minder post?
Dus tussen brievenbus A en B kan zomaar een kilometer zitten?
dit soort bedrijven worden ook gesubsidieerd door de overheid,ook de bezorgers,daar krijgen ze ook een soort subsidie voor.quote:Op woensdag 4 oktober 2023 14:17 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Toch bizar dat dit alles bij de concurrent wel zo geregeld is, en bij jullie niet.
Daarom zal postnl ook wel zoveel vacatures hebben.
Het werk opzich is denk ik niet eens zo verkeerd, maar als jezelf een fiets mag gaan kopenn haakt men al gauw af denk ik.
Maarre die business post;
Die postbezorger heeft dus een groter gebied, maar minder post?
Dus tussen brievenbus A en B kan zomaar een kilometer zitten?
Dat niet per se, maar ze hebben wel vooral medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt. Daarvoor biedt de overheid geloof ik een gratis verzekering aan tegen verzuim en velen kunnen niet op 100% capacitieit werken, dus betaalt het overheid het verschil zeg maar zodat bedrijven toch dat soort medewerkers aannemen.quote:Op woensdag 4 oktober 2023 18:00 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
dit soort bedrijven worden ook gesubsidieerd door de overheid,ook de bezorgers,daar krijgen ze ook een soort subsidie voor.
Het lijkt dan of hun minder werkstress hebben. Omdat ze minder huizen hoeven te doen in mogelijk dezelfde werktijd. Misschien ook geen of minder grote bundels zoals jullie.quote:Op woensdag 4 oktober 2023 17:18 schreef wbwb het volgende:
[..]
Een kilometer denk ik niet, nee, of nou ja, in het buitengebied misschien. Maar zoals ik al zei komen die zo'n 20x per jaar bij elke brievenbus. Uitgaande van 250 werkdagen in een jaar, bezorgen zij gemiddeld bij 1 op de 12,5 huizen. Dus ze bezorgen bij 1 huis, slaan gemiddeld 11,5 huizen over en bezorgen dan bij het huis daarna weer.
En hun fiets en kledingpakket is wellicht ook betaald door de overheid.quote:Op woensdag 4 oktober 2023 18:00 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
dit soort bedrijven worden ook gesubsidieerd door de overheid,ook de bezorgers,daar krijgen ze ook een soort subsidie voor.
Wij krijgen na de proeftijd een heel kledingpakket, daarvoor geloof ik alleen een hesje ofzo. Zodra je vast in dienst bent krijg je ook regelmatig punten en daarmee kan je dan nieuwe kleding bestellen. Momenteel zijn daar voor mij de volgende dingen te bestellen:quote:Op woensdag 4 oktober 2023 21:35 schreef Ponsai het volgende:
[..]
En hun fiets en kledingpakket is wellicht ook betaald door de overheid.
Zou mijn inziens ook voor jullie postnl'ers moeten gelden. Want een fiets is toch erg prijzig. Je laat een vrachtwagen chauffeur toch ook geen vrachtwagen zelf kopen
Wat krijgen jullie voor kleding?
Zie nl wel altijd de postbezorgers in PostNL kleding
Genoeg keuze.quote:Op woensdag 4 oktober 2023 22:52 schreef wbwb het volgende:
[..]
Wij krijgen na de proeftijd een heel kledingpakket, daarvoor geloof ik alleen een hesje ofzo. Zodra je vast in dienst bent krijg je ook regelmatig punten en daarmee kan je dan nieuwe kleding bestellen. Momenteel zijn daar voor mij de volgende dingen te bestellen:
[ afbeelding ]
En helaas ook geen zomerjas meer sinds kort. Enkel een regen/zomerjas. Daar heb ik de waterdichtheid nog niet van kunnen testen, maar als zomerjas ie ie echt te warm (onvoldoende ademend). En sowieso mag ie volgens het label alleen op de hand gewassen worden, net als dat padded jack (wat eigenlijk de naam jack niet waard is, het is gewoon een ultradun inritsvoerinkje) en de softshell. Alleen op de hand wassen? Wat een onzin! We leven niet meer in de jaren 30, en het is ook geen dure cashmier sweater of zo.quote:Op woensdag 4 oktober 2023 23:48 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Genoeg keuze.
Behalve een mooie rugzak voor de bammetjes
Dat blijkt.quote:
Officieel moet je PostNL-kleding aan hebben, maar teamleiders zijn allang blij als er iemand is die gewoon zijn werk doet, dus handhaven gebeurt niet echt.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 09:18 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Dat blijkt.
Sowieso bizar dat jullie niet fatsoenlijke kleding en schoenen vergoed krijgen. Ik kom daar met mijn hoofd niet bij.
Moet je wel verplicht postnl kleding aan tijdens het bezorgen?
Of mag dit ook in eigen kleding?
Dacht ik al.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 09:49 schreef wbwb het volgende:
[..]
Officieel moet je PostNL-kleding aan hebben, maar teamleiders zijn allang blij als er iemand is die gewoon zijn werk doet, dus handhaven gebeurt niet echt.
Een kantine? Heb je onze depots ooit gezien?quote:Op donderdag 5 oktober 2023 15:53 schreef Ponsai het volgende:
Hebben jullie eigenlijk wel pauze in een kantine? Of moeten jullie op de fiets eten?
Nee.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 15:56 schreef wbwb het volgende:
[..]
Een kantine? Heb je onze depots ooit gezien?
De vakbonden maken zich daar ook al jaren hard voor. Maar meer dan een kortingsbon voor schoenen van Ecco of Human Nature en een (totaal niet kostendekkende) fietsvergoeding van EUR 11,50 in de maand heeft dat helaas niet opgeleverd.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 15:53 schreef Ponsai het volgende:
Deze vraag ligt al langer op mijn vingertoppen. Is ook zeker geen aanval.
Maar waarom kopen jullie zelf bv jullie schoenen en fiets?
Waarom eisen jullie niet dat jullie werkgever dit verstrekt?
Ik vind echt vreemd dat dit kan, en heb dan ook medelijden met jullie.
Hebben jullie eigenlijk wel pauze in een kantine? Of moeten jullie op de fiets eten?
Diep respect voor jullie
En waar is die 11.50 dan voor?quote:Op donderdag 5 oktober 2023 15:59 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
De vakbonden maken zich daar ook al jaren hard voor. Maar meer dan een kortingsbon voor schoenen van Ecco of Human Nature en een (totaal niet kostendekkende) fietsvergoeding van EUR 11,50 in de maand heeft dat helaas niet opgeleverd.
De meeste postbezorgers halen hun post op in een kale garagebox zonder voorzieningen. Brood moet je dan maar onderweg opeten en voor een sanitaire stop ben je aangewezen op vriendelijke winkeliers, en anders wordt het wildplassen.
Sommige bezorgers lopen vanuit iets luxueuzere depots. Mijn depot heeft zowaar een toilet en een Senseo-machine, maar niet iedereen heeft die mazzel.
Vind je het raar dat het aantal vacatures weer oplopen, je hebt zelfs maar 4 weken vrij net zoveel als iemand die de hele dag in z n nest ligt,dit is echt niks hoor,en dat blijkt want ik heb al zeer veel nieuwen zien komen en gaan.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 16:07 schreef Ponsai het volgende:
[..]
En waar is die 11.50 dan voor?
Een band plakken is nog duurder.
Sparen voor een fiets kan ook niet. Ik dacht jullie krijgen bv 100 euro om die je kan inzetten voor sparen voor een fiets, onderhoud etc.
Ik heb de postbezorgers hier nooit met een rugzak zien fietsen. Dus dacht dat jullie wel ergens konden eten: "even naar depot fietsen voor koffie en wc en stoel".
Maar jullie gooien dus de thermoskan en bammetjes in de fietstas?
En wildplassen, wat erg dat dat moet. Maar kan me ook voorstellen dat het vaak knijpen is, want je kan binnen bebouwde kom niet overal je gulp openen vrees ik.
Zeer logisch dat er zoveel vacatures zijn.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 18:40 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
Vind je het raar dat het aantal vacatures weer oplopen, je hebt zelfs maar 4 weken vrij net zoveel als iemand die de hele dag in z n nest ligt,dit is echt niks hoor,en dat blijkt want ik heb al zeer veel nieuwen zien komen en gaan.
Als je niet oppast leg je zelfs geld bij iedere maand,als je niet handig bent en je steeds naar een hersteller moet(a 60eu/uur excl materiaal) dan gaat het hard.Alleen in het bestuur en topmanagement, die hebben alles,kijk eens op google ,kantoor post,de echte werkers kunnen doodvallen.verder heb je 3 loontreden (3jr) en daarna is het over al loop je er 40jr. een gezin kun je er ook niet van onderhouden,door het zeer zware werk ben je na afloop geheel op,iets erbij,forget it dat red je fysiek niet,kom je thuis met amper 1k ,velen hebben nog minder.
Geloof graag dat dat veel sjouwen is. Ik heb aan jullie gedacht toen ik het bol boek zag.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 22:50 schreef wbwb het volgende:
Die bol.com dingen zijn nog best zwaar ook. Er zaten echt superdikke en superzware bundels bij vandaag. Dat is echt niet leuk meer zo.
Ik heb zelf dus al ontslag genomen en weet dat 1 collega ook daaraan zit te denken, plus betwijfel ik dat een bepaalde zieke collega nog terugkomt. Ik denk niet dat het hier goed gaat komen met de SKNJ dadelijk, maar gelukkig ben ik dan al weg.
Het probleem is dat we niet zoveel te eisen hebben. Het verloop onder bezorgers is zo groot en de meeste zijn geen lid van een vakbond. Dat betekend dat bij de meeste cao onderhandelingen er niet zo erg onderhandeld wordt. Het kleine beetje druk dat de vakbondsleden wel kunnen zetten met bv stakingen worden onderuitgehaald door een rechter. Postbezorging is namelijk essentieel belangrijk en dat betekend dat we niet mogen staken. Dus het blijft bij een beetje spelde prikjes geven. De fnv ondertekend al jaren onze cao niet, maar dat veranderd niks aan het straatbeeld.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 15:53 schreef Ponsai het volgende:
Deze vraag ligt al langer op mijn vingertoppen. Is ook zeker geen aanval.
Maar waarom kopen jullie zelf bv jullie schoenen en fiets?
Waarom eisen jullie niet dat jullie werkgever dit verstrekt?
Ik vind echt vreemd dat dit kan, en heb dan ook medelijden met jullie.
Diep respect voor jullie
Wij krijgen op het depot posttassen binnen die al op loopvolgorde gesorteerd zijn. Wel krijgen we aparte tassen met kleine post, grote post en pakjes. We dragen zo'n postvest omdat je daarin dan de kleine post en grote post apart in kan doen zonder die samen hoeven te voegen. Wel is het soms een uitdaging om te kijken hoe je al die tassen handig op je fiets mee kan krijgen. Sinds Logisch Bezorgen kan ik sowieso maar een halve piekwijk meenemen. Ik heb ook alleen 2 fietstassen achterop en je hebt dan natuurlijk minstens 1 tas kleine post, 1 tas grote post en 1 tas pakjes, dus dan moet ik kijken wat ik dan waar bij kan proppen en dan ook dat ik overal hetzelfde deel van meeneem.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 23:36 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Geloof graag dat dat veel sjouwen is. Ik heb aan jullie gedacht toen ik het bol boek zag.
Moeten jullie eigenlijk ook zelf sorteren? Of staat de fietstas in depot gesorteerd klaar?
Die lichten hier kwakken een(1) straat van 75 woningen in 2 bundels(met plenty van die rommelboeken,machinepost was een bundel van een 35cm ),dat is een hoge oranje tas vol,daaraan kun je zien dat ze echt omhoog zitten en van alles aannemen, ook wat er eigenlijk niet hoort te zitten.Zoals iemand al aangaf een exodus zit er aan te komen.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 22:50 schreef wbwb het volgende:
Die bol.com dingen zijn nog best zwaar ook. Er zaten echt superdikke en superzware bundels bij vandaag. Dat is echt niet leuk meer zo.
Ik heb zelf dus al ontslag genomen en weet dat 1 collega ook daaraan zit te denken, plus betwijfel ik dat een bepaalde zieke collega nog terugkomt. Ik denk niet dat het hier goed gaat komen met de SKNJ dadelijk, maar gelukkig ben ik dan al weg.
ja dat pauzeverhaal ook zoiets moois,daar in Den Haag achter de duinen zitten ze lekker languit in de kantine,als de bezem erdoor gaat,kan de helft eruit,die kunnen eventueel de "logische" bezorging gaan uitvoeren voor een 10eu/uur,kijken of ze dat fijn vinden.quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 00:04 schreef V__L_N het volgende:
[..]
Het probleem is dat we niet zoveel te eisen hebben. Het verloop onder bezorgers is zo groot en de meeste zijn geen lid van een vakbond. Dat betekend dat bij de meeste cao onderhandelingen er niet zo erg onderhandeld wordt. Het kleine beetje druk dat de vakbondsleden wel kunnen zetten met bv stakingen worden onderuitgehaald door een rechter. Postbezorging is namelijk essentieel belangrijk en dat betekend dat we niet mogen staken. Dus het blijft bij een beetje spelde prikjes geven. De fnv ondertekend al jaren onze cao niet, maar dat veranderd niks aan het straatbeeld.
De meeste bezorgers nemen trouwens helemaal geen pauze. Daar hebben we namelijk geen recht op. Tenminste, je mag onbetaald pauze nemen. Dan zet je je postnl werknemers app met prikklok op pauze. Maar vaak is dat niks. Ergens op straat een broodje eten vinden mensen toch vaak ook commentaar waardig. In de zomer (bij 30 graden) probeer ik elk half uur even 5 minuten in de schaduw te komen.
Wat betreft plassen. Als je een beetje ervaren bent leert je lichaam wel om niet te hoeven hoor. Ik kan zo'n 4 uur non-stop lopen bv, wat maar goed is ook. Want geen mogelijkheid hier en ik zie mezelf als vrouw niet achter een boom stappen. Dus dat moet echt wachten tot ik klaar ben, als lopende bezorger ga je tussendoor ook niet even snel naar huis.
In mijn posttas zit idd een liter water en een banaantje. Is het heel koud in de winter dan vervang ik het water voor thee, is het heel warm in de zomer dan voor cola.
Bizar mannen dat jullie dat "geen fatsoenlijk pauze" accepteren.quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 08:07 schreef ophaling10 het volgende:
ja dat pauzeverhaal ook zoiets moois,daar in Den Haag achter de duinen zitten ze lekker languit in de kantine,als de bezem erdoor gaat,kan de helft eruit,die kunnen eventueel de "logische" bezorging gaan uitvoeren voor een 10eu/uur,kijken of ze dat fijn vinden.
Laten wij nou net maximaal 5,5 uur mogen werken op een dag. Of nou ja, maximaal 5 uur per dag en maximaal 3 keer per week maximaal 5,5 uur.quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 19:56 schreef Bladblazer het volgende:
Vanaf 5,5 uur werk per dag heb je recht op pauze, maar dit hoeft niet betaald te worden:
https://www.rijksoverheid(...)-pauzes-tijdens-werk
die 5,5 gaan velen dik overheen,zeker nu.quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 20:04 schreef wbwb het volgende:
[..]
Laten wij nou net maximaal 5,5 uur mogen werken op een dag. Of nou ja, maximaal 5 uur per dag en maximaal 3 keer per week maximaal 5,5 uur.
Heel veel postbezorgers kunnen pas vanaf een uur of 11 beginnen met lopen. Uiterlijk om 17 uur moet de post eigenlijk in de bus liggen. Qua tijden is dat dus niet mogelijk. Daar komt nog bij dat elke dag 8 uur lopen op hoog tempo met een zware lading aan je lijf en achter je fiets eigenlijk niet te doen is.quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 20:16 schreef Ponsai het volgende:
Waarom hebben jullie niet gewoon diensten van acht uur?
Op papier.
Als je drie maanden structureel overuren maakt heb je recht op het gemiddelde van die uren.
Op contract. Stel je word ziek, dan gaat men uit van je contracturen (qua uitkering)
Je hebt inderdaad het recht om je contracturen aan te laten passen naar je 13 weeks gemiddelde. Bij ziekte berekent het systeem geloof ik je 13 weeks gemiddelde van die dag.quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 20:16 schreef Ponsai het volgende:
Waarom hebben jullie niet gewoon diensten van acht uur?
Op papier.
Als je drie maanden structureel overuren maakt heb je recht op het gemiddelde van die uren.
Op contract. Stel je word ziek, dan gaat men uit van je contracturen (qua uitkering)
Oké dat wist ik niet.quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 22:00 schreef wbwb het volgende:
Laten wij nou net maximaal 5,5 uur mogen werken op een dag
8 uur post bezorgen moet ik niet aan denken, nee, zeker niet met die piekwijken van tegenwoordig met ook die dikke bundels. Misschien dat dat met alleen dalwijken wel te doen is, 8 uur, maar ja, 8 uur aan dallen lopen gaat niet gebeuren.quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 21:04 schreef Rafierafie het volgende:
[..]
Heel veel postbezorgers kunnen pas vanaf een uur of 11 beginnen met lopen. Uiterlijk om 17 uur moet de post eigenlijk in de bus liggen. Qua tijden is dat dus niet mogelijk. Daar komt nog bij dat elke dag 8 uur lopen op hoog tempo met een zware lading aan je lijf en achter je fiets eigenlijk niet te doen is.
De meeste mensen die dit werk nooit hebben gedaan begrijpen niet hoe zwaar dit werk kan zijn en vaak ook is. Een dienst van 8 uur op papier is in de praktijk bijna altijd langer dan dat. Alleen in de zomer tijdens de vakantieperiode hou je nog wel eens tijd over op je lopen.
Is inderdaad iets van PostNL. De volgende tekst staat namelijk in het Detailontwerp Bezorgen:quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 22:01 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Oké dat wist ik niet.
Geldt voor die collega's van de business post geloof ik niet?
Sprak laatst de bezorger toen ik hem een kop koffie aanbod en ik dacht dat die zei dat hij rond reed van 9u tot 17u
Hoeveel uur het dan mag zijn voor mensen ouder dan 55? Geen idee. Kan ik ook nergens vinden.quote:De maximale bestelduur per dag mag 5,5 uur (jonger dan 55 jaar) bedragen voor max 3 dagen per week, overige dagen max 5 uur. Deze maximale bestelduur per dag geldt niet voor de autobestelling.
in een kwartier? ren jij langs de brievenbussen hahaquote:Op vrijdag 6 oktober 2023 22:09 schreef wbwb het volgende:
Ik moet wel zeggen dat ik geloof ik erg snel ben met dalwijken. Voorheen had ik ook een wijk met 170 adressen, daar stond dan voor een dal een half uur tot drie kwartier voor, maar die haalde ik regelmatig in een kwartier.
hij heeft 1 poststuk voor 170 afgiftepuntenquote:Op vrijdag 6 oktober 2023 22:12 schreef Ponsai het volgende:
[..]
in een kwartier? ren jij langs de brievenbussen haha
Drie kwartier MINNEN? Zijn er op jullie depot serieus mensen die MINNEN? Minnen is niet verplicht, dus waarom zou je het doen? Je hebt al een zeer laag uurloon, en dan ga je PostNL ook nog eens vragen of ze je wat minder uren willen uitbetalen?quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 22:09 schreef wbwb het volgende:
[..]
8 uur post bezorgen moet ik niet aan denken, nee, zeker niet met die piekwijken van tegenwoordig met ook die dikke bundels. Misschien dat dat met alleen dalwijken wel te doen is, 8 uur, maar ja, 8 uur aan dallen lopen gaat niet gebeuren.
Overigens staan sinds Logisch Bezorgen die uren hier veel te laag voor piekdagen en veel te hoog voor daldagen. 1,5 uur plussen op een piekwijk of 3 kwartier minnen op een dalwijk komt zo regelmatig voor.
Ik moet wel zeggen dat ik geloof ik erg snel ben met dalwijken. Voorheen had ik ook een wijk met 170 adressen, daar stond dan voor een dal een half uur tot drie kwartier voor, maar die haalde ik regelmatig in een kwartier.
Voor een evenwichtige belasting van de lichamen van de bezorgers zou dat wel het beste zijn. Maar piek/dal is efficiënter, in die zin dat het PostNL minder uren kost. Hoe meer je de post clustert, dus hoe meer poststukken je in 1x in een bus gooit, hoe beter. Als je elke dag 1 brief in een bus gooit dan kost dat meer tijd dan wanneer je er dinsdag 3 in de bus gooit, donderdag nog 2, en de bus op de andere dagen overslaat.quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 22:55 schreef Ponsai het volgende:
Waarom hebben ze die piek en dal dagen in het leven geroepen?
Is het niet beter om gewoon vijf dagen te verdelen tussen piek en dal in?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |