abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210771373
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2023 19:46 schreef WammesWaggel het volgende:

Als het een pitbull was geweest had je het waarschijnlijk met je leven en/of snoetje moeten bekopen ;(
Nee, een verkeerde hap van een Herder kan zoiets niet veroorzaken natuurlijk.

Dit topic en de vooroordelen soms. _O-
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
pi_210771494
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2023 20:32 schreef Pisces29 het volgende:

[..]
Nee, een verkeerde hap van een Herder kan zoiets niet veroorzaken natuurlijk.

Dit topic en de vooroordelen soms. _O-
Je begrijpt het verschil toch wel tussen een beet of een hond die blijft vasthouden uit vechtlust en paniek?
pi_210771650
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2023 19:46 schreef WammesWaggel het volgende:

Wellicht was het een Blinde Herder?
Als het een pitbull was geweest had je het waarschijnlijk met je leven en/of snoetje moeten bekopen ;(
De hond schrok zelf net zo erg als ik. En ja, heel blij dat hij direct los liet en het geen pitbull was :X Ik moest wel hechtingen en je hebt het nog heel lang kunnen zien; nu nog een klein wit litteken bij mijn kin. Klein beetje 'grote honden trauma' aan over gehouden en ik ben zo iemand die bij het zien van een pitbull/herder/doberman aan de andere kant van de weg gaat lopen.

Al heb ik ook nog wel de pitbull van een vriendin 'gered', maar dat is een heel ander verhaal :+
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_210771692
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2023 20:55 schreef Isabeau het volgende:

[..]
De hond schrok zelf net zo erg als ik. En ja, heel blij dat hij direct los liet en het geen pitbull was :X Ik moest wel hechtingen en je hebt het nog heel lang kunnen zien; nu nog een klein wit litteken bij mijn kin. Klein beetje 'grote honden trauma' aan over gehouden en ik ben zo iemand die bij het zien van een pitbull/herder/doberman aan de andere kant van de weg gaat lopen.

Al heb ik ook nog wel de pitbull van een vriendin 'gered', maar dat is een heel ander verhaal :+
Een pitbull laat dan meestal niet los. In je laatste geval. Dan heb je overwicht gehad op die pitbull.
pi_210771805
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2023 20:58 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Een pitbull laat dan meestal niet los. In je laatste geval. Dan heb je overwicht gehad op die pitbull.
Een andere hond laat net zo goed niet los hoor. Als ze wel loslaten is het gewoon een beet vanuit paniek of angst. Als ze wel vasthouden en heen en weer gaan is het wel attack mode.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_210771846
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2023 18:34 schreef Repentless het volgende:

[..]
Ik snap dat dat niet prettig is. Ik vind het echter wel opvallend vaak. Aangezien ik zelf een hond heb, kom ik het hele jaar door in wandel-/natuurgebieden met zowel aangelijnde als loslopende honden (waar toegestaan). Ik maak het nooit mee dat andere honden tegen me opspringen en ik zie ook eigenlijk zo goed als nooit dat honden random tegen wandelaars zonder hond opspringen.

Vandaar dat ik meerdere keren per week erg veel vind. Maar goed, dat is mijn eigen ervaring. Die van jou is anders. :)
Ik heb één keer meegemaakt dat een Duitse Herder mij achterna ging en wilde pakken toen ik achter een erf langs fietste. Mja, iedereen zei als van "die hond is vals blabla"

In wandel/losloopgebieden samen met mijn hond nooit maar dan ook nooit iets gehad wat op agressie leek ofzo, niet met rottweilers en niet met pitbulls.
pi_210771967
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2023 21:10 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Een andere hond laat net zo goed niet los hoor. Als ze wel loslaten is het gewoon een beet vanuit paniek of angst. Als ze wel vasthouden en heen en weer gaan is het wel attack mode.
Pitbull blijven vaak rukken.
  woensdag 27 september 2023 @ 21:24:26 #108
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_210771968
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2023 21:14 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Ik heb één keer meegemaakt dat een Duitse Herder mij achterna ging en wilde pakken toen ik achter een erf langs fietste. Mja, iedereen zei als van "die hond is vals blabla"

In wandel/losloopgebieden samen met mijn hond nooit maar dan ook nooit iets gehad wat op agressie leek ofzo, niet met rottweilers en niet met pitbulls.
Nee, ik ook niet. Nu zijn mijn persoonlijke ervaringen niet de maatstaf voor de algehele tendens. Maar aangezien jij en ik met onze hond het hele jaar door voortdurend in wandel- en losloopgebieden komen, waar wandelaars zowel met als zonder hond lopen, en het nooit meemaken, kan ik mij simpelweg niet voorstellen dat iemand meerdere keren per week random wordt besprongen door een hond.

Ik neem aan dat ik niet heel toevallig steeds op de plekken ben waar dat niet gebeurt en iemand anders zonder hond zich steevast daar bevindt waar hij door honden wordt besprongen.
pi_210772036
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2023 21:24 schreef Repentless het volgende:

[..]
Nee, ik ook niet. Nu zijn mijn persoonlijke ervaringen niet de maatstaf voor de algehele tendens. Maar aangezien jij en ik met onze hond het hele jaar door voortdurend in wandel- en losloopgebieden komen, waar wandelaars zowel met als zonder hond lopen, en het nooit meemaken, kan ik mij simpelweg niet voorstellen dat iemand meerdere keren per week random wordt besprongen door een hond.

Ik neem aan dat ik niet heel toevallig steeds op de plekken ben waar dat niet gebeurt en iemand anders zonder hond zich steevast daar bevindt waar hij door honden wordt besprongen.
Wel in stadswijken> Heb ik het niet over dagelijks bespringen.
  woensdag 27 september 2023 @ 21:31:02 #110
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_210772064
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2023 21:29 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Wel in stadswijken> Heb ik het niet over dagelijks bespringen.
Maar daar hoort een hond ook niet los te lopen. Dus daar is kritiek op de eigenaar zeker terecht, wanneer dat wel het geval is.
pi_210772077
quote:

[..]

Naja, ik kan wel iets bedenken. Neem nou paupervolk uit een grote stad diie een hond nooit écht uit laten en het beestje amper opgevoed hebben. Mensen die denken van "leuk, we nemen een hond" en het puur zien als object of accessoire.

Dat is heel iets anders dan je hond alle liefde geven, vaak er op uit en als puppy goed opvoeden. Gewoon zoals je een hond hoort op te voeden. Die honden kom ik, dat neem ik dus aan, wél tegen in het bos waar ze los mogen lopen.
pi_210772078
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2023 21:31 schreef Repentless het volgende:

[..]
Maar daar hoort een hond ook niet los te lopen. Dus daar is kritiek op de eigenaar zeker terecht, wanneer dat wel het geval is.
Ja. Maar dat soort honden mogen van mij ook een muilkorf.
pi_210772091
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2023 21:24 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Pitbull blijven vaak rukken.
Dat doen alle honden hoor als ze echt in agressie attack modus zijn.
pi_210772156
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2023 21:33 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Dat doen alle honden hoor als ze echt in agressie attack modus zijn.
Nee. Niet in mijn ervaring. Ze bijten. Dat kan heftig zijn en laten los. Pitbull doen dat niet. Ik heb er iemand voor uit de kroeg gezet omdat hij dat niet begreep. Uberhaupt niet die plek. Ook niet meedenken over het gevaar.
  woensdag 27 september 2023 @ 22:05:30 #115
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_210772526
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2023 21:31 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Naja, ik kan wel iets bedenken. Neem nou paupervolk uit een grote stad diie een hond nooit écht uit laten en het beestje amper opgevoed hebben. Mensen die denken van "leuk, we nemen een hond" en het puur zien als object of accessoire.

Dat is heel iets anders dan je hond alle liefde geven, vaak er op uit en als puppy goed opvoeden. Gewoon zoals je een hond hoort op te voeden. Die honden kom ik, dat neem ik dus aan, wél tegen in het bos waar ze los mogen lopen.
Ja, dat kan. Maar ik woon in de Randstad en kom dat eigenlijk ook nooit tegen. Het zal ongetwijfeld voorkomen, maar dat iemand zonder hond wekelijks meerdere keren ongewenst wordt besprongen door een hond op straat, lijkt me uiterst sterk.
  woensdag 27 september 2023 @ 22:07:46 #116
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_210772543
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2023 21:31 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Ja. Maar dat soort honden mogen van mij ook een muilkorf.
Mag van mij ook hoor. Maar wanneer ze aangelijnd zijn en jij er zonder hond langsloopt zonder er aandacht aan te geven, word je mijns inziens echt niet voortdurend besprongen.
pi_210772576
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2023 22:07 schreef Repentless het volgende:

[..]
Mag van mij ook hoor. Maar wanneer ze aangelijnd zijn en jij er zonder hond langsloopt zonder er aandacht aan te geven, word je mijns inziens echt niet voortdurend besprongen.
Dat gebeurt ook niet voortdurend. Maar als het mis gaat staan de grenzen open.
pi_210772615
Onze herder deed ook nooit iets behalve 6 keer bij jonge koeien.
pi_210772799
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2023 21:36 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Nee. Niet in mijn ervaring. Ze bijten. Dat kan heftig zijn en laten los. Pitbull doen dat niet. Ik heb er iemand voor uit de kroeg gezet omdat hij dat niet begreep. Uberhaupt niet die plek. Ook niet meedenken over het gevaar.
Zoals ik zei, je hebt meerdere soorten bijten. Vanuit angst, vanuit agressie, etc. Een kleine snelle beet die ze vervolgens loslaten is gewoon angst of paniek.
pi_210773101
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2023 22:33 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Zoals ik zei, je hebt meerdere soorten bijten. Vanuit angst, vanuit agressie, etc. Een kleine snelle beet die ze vervolgens loslaten is gewoon angst of paniek.
Ja. Uit statistieken blijkt dat pitbulls dan vaak niet loslaten. Anders waren ze ook geen probleem. De keel van je tekkel is ineens weg.
pi_210773134
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2023 23:13 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Ja. Uit statistieken blijkt dat pitbulls dan vaak niet loslaten. Anders waren ze ook geen probleem. De keel van je tekkel is ineens weg.
Ugh, moeilijk zeg om iets grondiger na te denken. Maar goed, laat maar eens zien en dan wil ik ook graag de oorzaak en de duur van de beet weten. Namelijk, was het een beet vanuit paniek of angst? Of territoriaal? Was het echt jachtinstinct? En op dier of mens? En graag het verschil met andere soorten honden.
pi_210773169
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2023 23:17 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Ugh, moeilijk zeg om iets grondiger na te denken. Maar goed, laat maar eens zien en dan wil ik ook graag de oorzaak en de duur van de beet weten. Namelijk, was het een beet vanuit paniek of angst? Of territoriaal? Was het echt jachtinstinct? En op dier of mens? En graag het verschil met andere soorten honden.
Da ga ik je morgen mss uitleggen. Niu geen zin in. Je ontkent het probleem met dit soort honden gewoon. Vooral eigenaren eigenlijk.
pi_210773364
quote:

[..]

Als ik mountainbike door de bossen rondom Utrecht kom ik vrijwel altijd mensen tegen die A) hun hond los hebben lopen en B) waarvan er bijna altijd wel een hond met je mee gaat rennen als een dolle. Dat voelt heel onprettig want je weet niet of een hond ineens in je been gaat hangen. Of omdat die honden ineens helemaal hyper zijn bijna in je voorwiel hangen. En dat zijn dan geen kleine hondjes ofzo. En dan die baasjes maar schreeuwen tegen de hond die ze niet onder controle hebben.

Het zijn korte verbindibgstukjes die ik door gewoon bos fiets naar de officiële mountainbike route. En omdat het een drukker bos is doe ik altijd rustig aan zodat je geen overlast veroorzaakt.

1 keer rende een hond erg lang mee. Eigenlijk hoop je dan dat die baasjes daarna uren moeten zoeken naar hun hond zodat ze de volgende keer hun verantwoordelijkheid nemen en die hond aan lijnen.
Als ik in de verte een loslopende hond zie probeer ik een andere route te kiezen omdat ik niet kan voorspellen wat er gaat gebeuren.

[ Bericht 14% gewijzigd door MisChrartin op 28-09-2023 00:07:12 ]
  donderdag 28 september 2023 @ 00:29:58 #124
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_210773443
quote:
1s.gif Op donderdag 28 september 2023 00:00 schreef MisChrartin het volgende:

[..]
Als ik mountainbike door de bossen rondom Utrecht kom ik vrijwel altijd mensen tegen die A) hun hond los hebben lopen en B) waarvan er bijna altijd wel een hond met je mee gaat rennen als een dolle. Dat voelt heel onprettig want je weet niet of een hond ineens in je been gaat hangen. Of omdat die honden ineens helemaal hyper zijn bijna in je voorwiel hangen. En dat zijn dan geen kleine hondjes ofzo. En dan die baasjes maar schreeuwen tegen de hond die ze niet onder controle hebben.

Het zijn korte verbindibgstukjes die ik door gewoon bos fiets naar de officiële mountainbike route. En omdat het een drukker bos is doe ik altijd rustig aan zodat je geen overlast veroorzaakt.

1 keer rende een hond erg lang mee. Eigenlijk hoop je dan dat die baasjes daarna uren moeten zoeken naar hun hond zodat ze de volgende keer hun verantwoordelijkheid nemen en die hond aan lijnen.
Als ik in de verte een loslopende hond zie probeer ik een andere route te kiezen omdat ik niet kan voorspellen wat er gaat gebeuren.
Tja, hier zijn een aantal factoren van toepassing:

- Lopen die honden los waar het niet mag: duidelijke zaak, eigenaar doet het niet goed. Terechte kritiek.
- Lopen die honden los waar het mag? Zo ja, mag je daar dan ook mountainbiken?

Indien wel: terechte kritiek, jij hoeft er als mountainbiker geen hinder van te ondervinden als een eigenaar zijn hond niet onder controle heeft. Is jouw probleem of verantwoordelijkheid ook niet.

Indien niet: honden reageren onaangelijnd wat anders op snellere objecten als fietsen. Als je ergens gaat fietsen waar dat eigenlijk niet voor bedoeld is en je weet dat je onaangelijnde honden kunt treffen, dan moet je (naar mijn mening) ook niet verbaasd zijn als een loslopende hond daarop kan reageren. Ongewenst fysiek contact maken door de hond vind ik dan alsnog te allen tijde de verantwoordelijkheid van de eigenaar, want jij vraagt er niet om, maar je brengt jezelf dan wel in de situatie waar dat aneller kan gebeuren. :)
pi_210775867
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2023 23:23 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Da ga ik je morgen mss uitleggen. Niu geen zin in. Je ontkent het probleem met dit soort honden gewoon. Vooral eigenaren eigenlijk.
Uitleggen hoeft niet, doe maar gewoon de data waar ik om vroeg.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')