abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 14 september 2023 @ 18:49:40 #1
65846 Bocaj
47th President.
pi_210636174
Met name de kipschnitzels en kipburgers etc.
Ik merk bij de Jumbo en Dirk dat het bijna alleen maar separatorvlees is.

Bij de AH echter helemaal geen separatorvlees.
Het kan dus wel gewoon om zonder separatorvlees producten te maken.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Separatorvlees

Heb de klantenservice gemaild van Jumbo en Dirk, maar die geven aan dat het gewoon prima vlees en duurzaam is. :')

Eten jullie het gewoon?
pi_210636190
Um mijn eerste gok om te antwoorden is : katten en honden eten ook vaak troep kwa vlees en kunnen toch ook flink oud worden?
pi_210636248
waarom niet? (maar dan moet het wel substantieel goedkoper zijn)

Maarja, alle kip in de super lijkt wel oplichterij ofzo. (dat gezanik met injecten van vocht)

Aan de andere kant: waarom zou je voedsel verspillen als vleesproducent? In vervlogen tijden trok men er soep van, en nu maakt men kipburgers. Beetje oude cornflakes eroverheen voor t korstje. 14.gif

Dus eigenlijk wel 'duurzaam' in de zin dat er misschien 1% minder kip verspild wordt. (even 't plastic en vervoer niet meenemen in de duurzaamheidsberekening).

En meer omzet voor de super door het verkopen van slachtafval :7

Win-win-win, wat is de probleem eigenlijk?
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_210636311
In basis is er weinig mis met separatorvlees. Niet culinair maar wel voedzaam en minder verspilling. Het probleem zit hem meer in de hoeveelheid zout en andere toeslagstoffen die gebruikt worden om er iets toonbaars van te maken. Maar dat geldt voor een vegaburger net zo.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  donderdag 14 september 2023 @ 19:32:09 #5
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_210636637
Separatorvlees is juist geweldig en de beste manier om verspilling tegen te gaan in dit land waar het grootste deel van het dier maar eng en moeilijk is, maar men wel iedere dag vlees moet eten.
  donderdag 14 september 2023 @ 19:32:30 #6
65846 Bocaj
47th President.
pi_210636642
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:59 schreef Het_Bokje het volgende:
waarom niet? (maar dan moet het wel substantieel goedkoper zijn)
Merk daar niets van. (Het blijft dan bij de super hangen of de producent.)
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 19:04 schreef stavromulabeta het volgende:
In basis is er weinig mis met separatorvlees. Niet culinair maar wel voedzaam en minder verspilling. Het probleem zit hem meer in de hoeveelheid zout en andere toeslagstoffen die gebruikt worden om er iets toonbaars van te maken. Maar dat geldt voor een vegaburger net zo.
quote:
De goedkopere varianten kunnen enkel zo goedkoop zijn omdat het niet om vlees gaat, maar om veredeld afval. Je leest dus beter de ingrediëntenlijst in kleine letters op de verpakking, voor je achteloos de goedkoopste verwerkte vleesproducten in je winkelkar laadt. Want bij de goedkoopste varianten eet je geen vlees meer, enkel verwerkte “dierlijke eiwitten” die werden vermengd met emulgatoren en andere additieven om het product ietwat eetbaar te maken.
Te veel vlees eten is sowieso niet gezond, meer dan 200 gram per dag heeft een mens echt niet nodig. Ook als je erg prijsbewust koopt, koop je beter enkel vlees zonder seperatorvlees of dierlijke eiwitten als belangrijkste ingrediënten. Je eet beter één echt worstje, dan tien worstjes die gemaakt werden van roze smurrie.
https://mens-en-gezondhei(...)-seperatorvlees.html
pi_210636707
Nee, vind het gewoon ook niet lekker smaken
pi_210636710
quote:
5s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:49 schreef Bocaj het volgende:

Bij de AH echter helemaal geen separatorvlees.
Het kan dus wel gewoon om zonder separatorvlees producten te maken.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Separatorvlees

Heb de klantenservice gemaild van Jumbo en Dirk, maar die geven aan dat het gewoon prima vlees en duurzaam is. :')

Eten jullie het gewoon?
Jazeker, knakworstjes, kip en kalkoen separaat
pi_210637037
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 19:32 schreef Bocaj het volgende:
Te veel vlees eten is sowieso niet gezond, meer dan 200 gram per dag heeft een mens echt niet nodig
Hoi is er nog een verschil tussen iemand van 1 meter 60 en een van 2 meter? :)
  donderdag 14 september 2023 @ 20:30:49 #10
65846 Bocaj
47th President.
pi_210637202
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 20:11 schreef realnice11 het volgende:

[..]
Hoi is er nog een verschil tussen iemand van 1 meter 60 en een van 2 meter? :)
Gaat vaak om gemiddelden. ;)
pi_210637227
200gr vlees per dag, excl. water, paneermeel en andere toevoegingen, vind ik anders best veel. Ik eet veel vlees, maar denk niet dat ik het haal...
  donderdag 14 september 2023 @ 20:53:26 #12
65846 Bocaj
47th President.
pi_210637481
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 20:33 schreef exelletor het volgende:
200gr vlees per dag, excl. water, paneermeel en andere toevoegingen, vind ik anders best veel. Ik eet veel vlees, maar denk niet dat ik het haal...
Ik haal het wel.
300gr mager rundergehakt gaat gewoon mee in één maaltijd.
pi_210637934
Frikandellen zijn ook grotendeels separatorvlees (kip, varken en soms wat paard), paneermeel en kruiden.

Ik eet weleens een frikandelletje.
Ik antwoord dus met ja.
  maandag 18 september 2023 @ 16:48:00 #14
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_210674572
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 20:33 schreef exelletor het volgende:
Is het ook. Het advies van het voedingscentrum is maximaal 500 gram per week (70 gram per dag).

quote:
Op basis van de voedselconsumptiecijfers uit 2019-2021 blijkt dat de consumptie van vlees de afgelopen jaren is gedaald. Per dag eten we gemiddeld 87 gram vlees. Dat is 18 procent minder dan in de periode 2007-2010. De consumptie is nog het hoogst onder mannen (115 gram per dag). Bijna de helft van het vlees dat we eten is bewerkt vlees.
(...)

Wat is het voedingsadvies voor vlees?
Het advies is om niet meer dan 500 gram vlees per week te eten, waarvan maximaal 300 gram rood vlees, zoals rundvlees en varkensvlees. Dit is inclusief vleeswaren. Onbewerkt mager vlees staat in de Schijf van Vijf. Het advies is om een keer per week vis te eten en een of meerdere dagen per week vegetarisch te eten. Als vleesvervanger kun je peulvruchten, tofu, tempé of ei nemen of ongezouten noten.

https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vlees.aspx
I am a black hole shitting into the void
  dinsdag 19 september 2023 @ 10:21:48 #15
65846 Bocaj
47th President.
pi_210681142
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2023 16:48 schreef Gimmick het volgende:
Is het ook. Het advies van het voedingscentrum is maximaal 500 gram per week (70 gram per dag).

Dat is nog niet eens een halve kipfilet... Das nix man! :N
pi_210681544
quote:
5s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:49 schreef Bocaj het volgende:
Ik zie het probleem niet. Maar bedankt dat je het leren van een nieuw woordje met ons gedeeld hebt. :) Ik kende de term ook niet.

Als ik een kippenpoot eet, eet ik ook alle kleine restjes van het bot af. Wel zo respectvol naar het dier dat tenslotte dood is gemaakt voor mijn consumptie. Het minste dat ik kan doen is het smakelijk klaar te maken en er niks van te verspillen.
pi_210681557
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:59 schreef Het_Bokje het volgende:
Maarja, alle kip in de super lijkt wel oplichterij ofzo. (dat gezanik met injecten van vocht)
Kipfilet is droog, of het nou van de slager komt of van de supermarkt. Kippenborst met geïnjecteerd water is minder droog (tenzij je het te lang laat garen). Dus kippenborst met geïnjecteerd water is goed.
pi_210681570
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 19:04 schreef stavromulabeta het volgende:
Vooral de hoeveelheid zout is echt een probleem. Die toeslagstoffen zijn volgens mij meestal gewoon tarwebloem of maiszetmeel. Niks mis mee, tenzij je een glutenallergie hebt.
pi_210681580
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 20:53 schreef Bocaj het volgende:

[..]

Ik haal het wel.
300gr mager rundergehakt gaat gewoon mee in één maaltijd.
Eet jij die hele maaltijd in je eentje, op één dag??? :D

Als ik een pasta maak met 300 gram gehakt, dan eet ik daar met twee personen minstens twee dagen van!
  dinsdag 19 september 2023 @ 17:35:06 #20
65846 Bocaj
47th President.
pi_210685226
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 11:19 schreef RetepV het volgende:

[..]
Eet jij die hele maaltijd in je eentje, op één dag??? :D

Als ik een pasta maak met 300 gram gehakt, dan eet ik daar met twee personen minstens twee dagen van!
Als ik dat door roerbak groente (400gr) doe dan haal ik daar 2 borden uit en dan zijn die borden nog niet eens helemaal gevuld.
Ik eet weinig tot geen rijst, pasta, aardappelen. (Eet hoofdzakelijk groenten met vlees of ei.)
  dinsdag 19 september 2023 @ 17:43:50 #21
65846 Bocaj
47th President.
pi_210685325
Tweederde van de Nederlanders weet niets van separatorvlees.
quote:
Een nieuwe opiniepeiling in opdracht van voedselwaakhond Foodwatch wijst uit dat 72% van de consumenten niet weet wat separatorvlees is. 74% van de respondenten weet niet in welke producten separatorvlees zit. Diepgravend onderzoek door Foodwatch wijst bovendien uit dat de Staat haar zaken niet op orde heeft als het gaat om de traceerbaarheid en verwerking van dit vlees, dat zeer gevoelig is voor bacteriën.

Separatorvlees is de amorfe roze of grijze vleesmassa, ook wel gekend als ‘spuitvlees’, ‘schraapvlees’ of ‘pink slime’, verkregen uit de karkassen van geslachte dieren. Vooral bij pluimvee, soms varkens. Separatorvlees wordt mechanisch met een lage- of hogedrukmachine van de resten van de botten gesepareerd. Het hogedruk-separatorvlees is zo fijn van structuur dat het een soort vleespasta of pink slime wordt. Uiteindelijk komt het terecht in producten als frikandellen en kipnuggets. Een groot deel wordt ook verwerkt in diervoeding.

Het gebrek aan inzicht over separatorvlees ligt niet aan de consument: ook de Nederlandse Waren- en Voedselautoriteit (NVWA) en ministerie van Volksgezondheid kunnen foodwatch niet precies vertellen hoe het zit. De Staat heeft simpelweg geen idee wie, waar, hoeveel separatorvlees produceert, verwerkt en distribueert en hoeveel separatorvlees in Nederland aanwezig is en wordt geconsumeerd. Dit is problematisch.

Separator vlees brengt de nodige risico’s met zich mee. Ten eerste een gezondheidsrisico: bacteriën voelen zich heerlijk in het roze goedje, wat al snel kan uitgroeien tot gevaarlijke aantallen. Ten tweede een frauderisico: separatorvlees kan (voor een duurdere prijs) als vers of kwaliteitsvlees verkocht worden, zonder vermelding op het etiket. Ten slotte weet je ook niet wat je eet: het zou kunnen dat je geliefde portie kipnuggets naast kip ook varken bevat.

Uit de opiniepeiling blijkt dat consumenten bacteriële groei het ergste risico (67%) vinden. Hierna volgen fraude (23%) en (ongewilde) consumptie van kip of varken (10%).

De productieketen van separatorvlees kenmerkt zich door een gebrek aan traceerbaarheid, capaciteit en handhaving. Daarmee breekt de Nederlandse staat de Europese wet. Als de productie van ‘pink slime’ niet aan strenge eisen voldoet brengt dat risico’s met zich mee.

- Geen traceerbaarheid: niemand weet in welke producten separatorvlees zit en waar het wordt geproduceerd, ook de staat niet.
- Geen handhaving: de staat handhaaft Europese voorschriften (omtrent de productie, hygiëne en etikettering van separatorvlees) niet of legt ze bewust naast zich neer.
- Geen capaciteit: het toezicht van de NVWA op separatorvlees en de vleesindustrie is ontoereikend, wat de voedselveiligheid in gevaar brengt.

Naar aanleiding van de opiniepeiling van foodwatch geeft 94% van de consumenten aan dat ze het belangrijk vinden dat hier verandering in komt: de overheid en de NVWA moeten inzicht verkrijgen in de traceerbaarheid van separatorvlees en de Nederlandse consument beschermen tegen de bijhorende risico’s. Foodwatch heeft de Nederlandse overheid via een brief om opheldering gevraagd en eis volledige transparantie en bewijs dat Nederland voldoet aan de wet op voedselveiligheid.
pi_210692065
Knakworst, bockworst, bbq worsten overige kant en klaar snacks/borrelhapjes voor in de frituurpan. Als je dit wel eens eet dan eet je ook wel eens separatovlees. :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')