Omdat als je geen genormaliseerde groepen test die een reflectie zijn van het gemiddelde nivo, je slechts een conclusie kan trekken over de geteste groep, en er geen relevantie is aangaande het gemiddelde nivo.quote:Op donderdag 16 december 2004 15:21 schreef thabit het volgende:
[..]
Dat is nog steeds geen redenering die in het hoofdletters uitgespelde WAAROM aangeeft.
De conclusie die we uit te toets kunnen trekken is dat Nederland op het LAAGSTE niveau goed presteert. De conclusie die we uit de IMO kunnen trekken is dat Nederland op het HOOGSTE niveau vergelijkbaar is met ontwikkelingslanden.quote:Op donderdag 16 december 2004 15:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Omdat als je geen genormaliseerde groepen test die een reflectie zijn van het gemiddelde nivo, je slechts een conclusie kan trekken over de geteste groep, en er geen relevantie is aangaande het gemiddelde nivo.
Nee, is het ook niet, het is een onderdeel van Filosofie. Dat veel wiskunde faculteiten een afdeling logica hebben doet daar niets aan af, ze hebben immers ook een afdeling filosofie van de wiskunde, waar de meeste logica afdelingen aan zullen hangen.quote:Op donderdag 16 december 2004 15:24 schreef thabit het volgende:
[..]
Daartoe wil ik eerst weten wat er niet duidelijk was aan de vraag. Jij beweert dat logica geen onderdeel van de wiskunde is. Ik constateer dat wiskundevakgroepen vaak specialisaties in de logica hebben en vraag me af waarom ze dat hebben als logica geen onderdeel van de wiskunde is.
Dat is een probleem van steekproeftrekking en niet van 'normalisering'.quote:Op donderdag 16 december 2004 15:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Omdat als je geen genormaliseerde groepen test die een reflectie zijn van het gemiddelde nivo, je slechts een conclusie kan trekken over de geteste groep, en er geen relevantie is aangaande het gemiddelde nivo.
En de assumtie hier is dat de Pisa test het laagste niveau representeerd. Je kan geen conclusie trekken uit de prestatie van selecte individuen naar het gemiddelde nivo van Nederland.quote:Op donderdag 16 december 2004 15:27 schreef thabit het volgende:
[..]
De conclusie die we uit te toets kunnen trekken is dat Nederland op het LAAGSTE niveau goed presteert. De conclusie die we uit de IMO kunnen trekken is dat Nederland op het HOOGSTE niveau vergelijkbaar is met ontwikkelingslanden.
Je kunt net zo min een conclusie trekken uit een test van laag niveau over het gemiddelde niveau. Je zult daarvoor een test moeten hebben die vragen bevat van alle niveau's.quote:Op donderdag 16 december 2004 15:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En de assumtie hier is dat de Pisa test het laagste niveau representeerd. Je kan geen conclusie trekken uit de prestatie van selecte individuen naar het gemiddelde nivo van Nederland.
haha.. leke conclusiesquote:Op donderdag 16 december 2004 15:27 schreef thabit het volgende:
[..]
De conclusie die we uit te toets kunnen trekken is dat Nederland op het LAAGSTE niveau goed presteert. De conclusie die we uit de IMO kunnen trekken is dat Nederland op het HOOGSTE niveau vergelijkbaar is met ontwikkelingslanden.
Ook dit is nog steeds geen antwoord op de vraag WAAROM ze die afdelingen dan hebben.quote:Op donderdag 16 december 2004 15:29 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, is het ook niet, het is een onderdeel van Filosofie. Dat veel wiskunde faculteiten een afdeling logica hebben doet daar niets aan af, ze hebben immers ook een afdeling filosofie van de wiskunde, waar de meeste logica afdelingen aan zullen hangen.
38e, dan heb je per ongeluk nog een goed jaar aangeklikt. Meestal is het beroerder.quote:Op donderdag 16 december 2004 15:37 schreef zurich het volgende:
[..]
haha.. leke conclusies
dat nederland op (denk ik) de 38e plaats staat op IMO vind ik..erg jammer...
In het Pisa onderzoek zijn probibalistische IRT modellen gebruikt. Daarmee vallen, als er een goede steekproef is genomen uit de populatie, meer uitspraken te doen over de verdeling van vaardigheden in de populatie dan alleen het gemiddelde. Ook over extremen zijn dan goed uitspraken te doen. Met die techniek is ook het 'niveau van de toets' ook minder relevant: dat heeft meer te maken met de nauwkeurigheid waarmee de extremen (in de meeste gevallen) gemeten worden.quote:Op donderdag 16 december 2004 15:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En de assumtie hier is dat de Pisa test het laagste niveau representeerd. Je kan geen conclusie trekken uit de prestatie van selecte individuen naar het gemiddelde nivo van Nederland.
Met probilistische IRT modelllen is dat wel mogelijk. Het enige probleem is de nauwkeurigheid waarmee dat niveau gemeten wordt. Er is alleen een probleem wanneer (vrijwel) alle vragen goed dan wel fout beantwoord worden, omdat dat niet een probibalistisch model gebruikt klan worden.quote:Op donderdag 16 december 2004 15:36 schreef thabit het volgende:
[..]
Je kunt net zo min een conclusie trekken uit een test van laag niveau over het gemiddelde niveau. Je zult daarvoor een test moeten hebben die vragen bevat van alle niveau's.
Uit een test op hoog niveau uit een selecte groep mensen kun je wel concluderen hoe goed het hoogste niveau is dat wordt onderwezen in een land; de selecte groep heeft immers dat hoogste niveau onderwijs genoten.
En?quote:Op donderdag 16 december 2004 15:38 schreef thabit het volgende:
[..]
Ook dit is nog steeds geen antwoord op de vraag WAAROM ze die afdelingen dan hebben.
Je maakt nog steeds je stelling van Pisa als laagste nivo niet duidelijk, en je een aantal mensen van het hoogste niveau zegt vrij weinig. Dat is net zoiets als stellen dat Nederlanders slecht kunnen fietsen omdat Nederlandse renners de tour de france niet winnenquote:Op donderdag 16 december 2004 15:36 schreef thabit het volgende:
[..]
Je kunt net zo min een conclusie trekken uit een test van laag niveau over het gemiddelde niveau. Je zult daarvoor een test moeten hebben die vragen bevat van alle niveau's.
Uit een test op hoog niveau uit een selecte groep mensen kun je wel concluderen hoe goed het hoogste niveau is dat wordt onderwezen in een land; de selecte groep heeft immers dat hoogste niveau onderwijs genoten.
Binnen welk type drogredenering valt dit? Het vraagteken achter "En" suggereert dat er een vraag gesteld wordt. In deze vraag ontbreken echter persoonsvorm en onderwerp waardoor het volkomen onduidelijk is wat de vraag nu is en de beantwoorder maar moet gokken wat er bedoeld wordt.quote:
Omdat een goede beheersing van de logica nuttig is bij het bedrijven van de wiskunde (elke wetenschap)?quote:Op donderdag 16 december 2004 15:38 schreef thabit het volgende:
[..]
Ook dit is nog steeds geen antwoord op de vraag WAAROM ze die afdelingen dan hebben.
k had ze ooit allemaal van de laatste 10 jaar opgezocht...quote:Op donderdag 16 december 2004 15:39 schreef thabit het volgende:
[..]
38e, dan heb je per ongeluk nog een goed jaar aangeklikt. Meestal is het beroerder.
http://www.kennislink.nl/web/show?id=124717quote:Op donderdag 16 december 2004 15:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je maakt nog steeds je stelling van Pisa als laagste nivo niet duidelijk.
Binnen welk type drogredeneringen valt het negeren van mensen die aangeven dat je redering niet geheel correct is?quote:Op donderdag 16 december 2004 15:46 schreef thabit het volgende:
[..]
Binnen welk type drogredenering valt dit?
Dit lijkt me een correcte redenering. Waarom is logica eigenlijk nuttig bij het bedrijven van wiskunde?quote:Op donderdag 16 december 2004 15:47 schreef Karboenkeltje het volgende:
[..]
Omdat een goede beheersing van de logica nuttig is bij het bedrijven van de wiskunde (elke wetenschap)?
"Vrij simpele wiskunde" is niet gelijk aan "het allerlaagste niveau wiskunde".quote:Op donderdag 16 december 2004 15:51 schreef thabit het volgende:
[..]
http://www.kennislink.nl/web/show?id=124717
Ik quote hieruit: "vrij simpele wiskunde".
Dat is zo. Goed wiskunde-onderwijs is daarom ook geen voldoende voorwaarde maar wel een noodzakelijke voorwaarde om goed te kunnen argumenteren.quote:Op donderdag 16 december 2004 15:50 schreef zurich het volgende:
[..]
k had ze ooit allemaal van de laatste 10 jaar opgezocht...
dat klopt... niet.. echt fascinerend..
in sommige landen is filosofie verplicht..wiskunde natuurlijk ook....
maar we kunne niet beweren dat bijv. china ( nummer 1 op IMO) veel beter dan bijv. nederland.. n 38. op het gebied van argumenteren.. china is immers een communistisch land...daar doen ze niet graag aan debatteren en discusseren..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |