Niet bang zijn om even de tijd te nemen om iets op te zoeken! Die boekjes liggen niet voor niets op tafel.quote:Op maandag 23 oktober 2023 17:08 schreef qajariaq het volgende:
Ook reeds een maand terug voorlopig benoemd als lid, voorzitter heb ik geen zin in dus als daar voldoende van zijn hou ik me gedeisd.
Deze gemeente (Schagen) moet je dus solliciteren op functie en stemlokaal. Nadeel is dat de snelste die reageert dus voorzitter kan worden. Dat levert dus niet perse een geschikt iemand op. Daarnaast zou ik liever gewoon melden waar ik wel en niet wil zitten en dat je dan vanzelf hoort wat het is geworden.
Wat ik begrijp hoef ik de cursus en examen niet opnieuw te doen, hopelijk mag dat nog wel want fouten maken is zeer vervelend vind ik. Vorige keer wist ik even niet dat een blinde dus wel iemand in het hokje erbij mag hebben. Wel 'netjes' en zonder stress opgelost maar ik zat domweg fout en daar baal ik van. Dus elke keer die cursus vind ik juist wel goed.
Ja en nee.quote:Op maandag 23 oktober 2023 18:13 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Niet bang zijn om even de tijd te nemen om iets op te zoeken! Die boekjes liggen niet voor niets op tafel.
In Den Haag geef je je ook op voor specifieke functie op specifiek stembureau. Voor de (plaatsvervangend) voorzitters is er altijd een soort van iq-test en persoonlijkheidstest geweest, maar dat is vanaf aankomende verkiezingen afgeschaft.quote:Op maandag 23 oktober 2023 17:08 schreef qajariaq het volgende:
Ook reeds een maand terug voorlopig benoemd als lid, voorzitter heb ik geen zin in dus als daar voldoende van zijn hou ik me gedeisd.
Deze gemeente (Schagen) moet je dus solliciteren op functie en stemlokaal. Nadeel is dat de snelste die reageert dus voorzitter kan worden. Dat levert dus niet perse een geschikt iemand op. Daarnaast zou ik liever gewoon melden waar ik wel en niet wil zitten en dat je dan vanzelf hoort wat het is geworden.
Wat ik begrijp hoef ik de cursus en examen niet opnieuw te doen, hopelijk mag dat nog wel want fouten maken is zeer vervelend vind ik. Vorige keer wist ik even niet dat een blinde dus wel iemand in het hokje erbij mag hebben. Wel 'netjes' en zonder stress opgelost maar ik zat domweg fout en daar baal ik van. Dus elke keer die cursus vind ik juist wel goed.
Dat is hier dus sinds de afgelopen verkiezingen. Prima hoor, gaat sneller en met minder fouten.quote:Op maandag 30 oktober 2023 21:34 schreef qajariaq het volgende:
Vaak hoor je dat andere gemeenten alleen tot op partijniveau tellen op de verkiezingsdag. Ook een optie maar het afmaken vind ik persoonlijk leuker.
Wij doen dat absoluut niet. Wel mogen mensen per telefoon een kopietje sturen en we hebben zo iemand zelfs koffie aangeboden maar wij blijven strak de regels volgen. Dus machtiging niet getekend is thuis een handtekening halen of niet stemmen. Geen (kopie)ID is per telefoon alsnog regelen. Geen zin in rare ophef achteraf en je moet toch op de een of andere manier controleren of die handtekening klopt.quote:Op maandag 30 oktober 2023 23:31 schreef DJKoster het volgende:
Aan het einde was het allemaal veel makkelijker: "oh, geen handtekening maar de naam klopt. Succes met stemmen!"
In Rotterdam wordt op de stembureau's alleen op partijniveau geteld. Na het tellen gaan alle materialen naar een centraal punt en daar wordt de volgende dag op kandidaatniveau herteld. (En dat dient meteen als controle van de eerdere telling.)quote:Op maandag 30 oktober 2023 @ 21:34 schreef qajariaq het volgende:
Vaak hoor je dat andere gemeenten alleen tot op partijniveau tellen op de verkiezingsdag. Ook een optie maar het afmaken vind ik persoonlijk leuker.
Bedoel je om de materialen over te dragen? In Rotterdam is het verzamelpunt niet het stadhuis, maar naar dat punt moeten inderdaad wel de voorzitter en plaatsvervangend voorzitter samen in dezelfde auto naartoe. Heb dat vorige keer gedaan en je neemt dan samen met iemand op de centrale locatie nog even alle details door en dan zet je geloof ik nog een handtekening en dan mag je weg.quote:Op woensdag 1 november 2023 @ 19:27 schreef FlyingFish het volgende:
Andere voorzitters, moeten jullie ook verplicht met de andere voorzitter samen naar het stadhuis? Dat hebben ze hier vorig jaar voor het eerst ingesteld. Erg onpraktisch qua vervoer (zeker omdat ik dat deel voorheen als ochtend-shift kon overslaan).
Dat is vergelijkbaar met hier idd, maar hier is het wel op het stadhuis, en met wat hapjes en drankjes erbij. Vorige keer zijn we ruim een uur bezig geweest omdat de tellingen dankzij een vastlopende app niet gecontroleerd konden worden en we een verschil van zo’n 90 stemmen hadden (en de enveloppen al verzegeld waren) op 1100 uitgebrachte stemmen. Is de volgende dag gelukkig wel opgelost, maar was even een puinhoop. Maar toen wij weggingen kwamen er ook nog voorzitters net binnen lopen, dus uiteindelijk viel het nog mee.quote:Op donderdag 2 november 2023 16:20 schreef Breuls het volgende:
[..]
Bedoel je om de materialen over te dragen? In Rotterdam is het verzamelpunt niet het stadhuis, maar naar dat punt moeten inderdaad wel de voorzitter en plaatsvervangend voorzitter samen in dezelfde auto naartoe. Heb dat vorige keer gedaan en je neemt dan samen met iemand op de centrale locatie nog even alle details door en dan zet je geloof ik nog een handtekening en dan mag je weg.
In Den Haag gaat één van de drie gewone stemburealeden mee met de voorzitter. Plaatsvervangend voorzitter blijft met de twee andere leden en de één/twee tellers achter tot afsluiten.quote:Op woensdag 1 november 2023 19:27 schreef FlyingFish het volgende:
Wij tellen alleen op partijniveau, de rest doen ze donderdag elders.
Ik ben voorzitter, maar helaas wel aan de andere kant van de stad. Tot zover het ‘we proberen je bij een stembureau in de buurt te plaatsen’. Moet nu wel met de auto ook, OV rijdt nog niet en met de fiets moet ik door wat tunnels die ik liever vermijd als het rustig op straat is.
Andere voorzitters, moeten jullie ook verplicht met de andere voorzitter samen naar het stadhuis? Dat hebben ze hier vorig jaar voor het eerst ingesteld. Erg onpraktisch qua vervoer (zeker omdat ik dat deel voorheen als ochtend-shift kon overslaan).
Maar is er dan maar 1 voorzitter en 1 plaatsvervangend voorzitter?quote:Op vrijdag 3 november 2023 21:07 schreef Cirilico het volgende:
[..]
In Den Haag gaat één van de drie gewone stemburealeden mee met de voorzitter. Plaatsvervangend voorzitter blijft met de twee andere leden en de één/twee tellers achter tot afsluiten.
Er zijn twee shifts en elke shift heeft een eigen team. In de ochtend heb je een voorzitter, een plaatsvervangend voorzitter en twee stemleden.quote:Op zaterdag 4 november 2023 00:37 schreef FlyingFish het volgende:
[..]
Maar is er dan maar 1 voorzitter en 1 plaatsvervangend voorzitter?
In mijn gemeente wordt gewerkt met 2 voorzitters, 1 voor shift 1 en een voor shift 2. Plaatsvervangend voorzitter is er niet, maar die kan voor toiletbezoek oid worden aangewezen. Telling wordt geleid door voorzitter shift 2.
Een gewoon stemlid/plaatsvervangend voorzitter van shift 2 mee naar het stembureau zou wel beter zijn. In principe ben ik van 5:45 (vertrek van huis) tot 1:00 bezig nu. Wel met een break tussen 14:00 en 20:30, maar dat is ook geen ‘even bijslapen’-break. Voor mensen die op donderdag moeten werken is dat eigenlijk al geen optie.
Volgens mij stemmen Rotterdam en Den Haag de procedures op elkaar af, maar dat weet ik niet zeker. Ik dacht een keer meegekregen te hebben dat ze (grotendeels) dezelfde e-learning gebruiken.quote:Op zaterdag 4 november 2023 10:13 schreef Breuls het volgende:
Ja, in Rotterdam werkt het ook zo, al zijn er geloof ik in de eerste shift ook drie stembureauleden ipv twee, en het wisseltijdstip is 15:30.
Dat zijn wel heel veel mensen. Er zijn hier volgens mij wel ochtendleden die zich vrijwillig ook als teller opgeven in de avond.quote:Op zaterdag 4 november 2023 15:06 schreef FlyingFish het volgende:
Bij ons moet de gehele ochtendshift terug komen om te tellen. Dus we zijn vanaf 20:45 met 10 personen (5 per shift). Apart dat het per gemeente zo varieert hoe ze het invullen.
Woensdag 22 november 2023quote:Hoeveel geld krijgen jullie betaald?
Hier als voorzitter ¤200, als gewoon lid ¤140. Dat was voor mij reden om als voorzitter aan de slag te gaan, bijna dezelfde werktijden en ¤60 meer…
Maar dat bedrag is dus voor 7,5 plus ca 3 = 10,5 uur, voor de voorzitters ca 11,5 uur.
Volgens mij hebben wij ook diezelfde e-learning, maar dan met een iPad toevoeging, die gebruiken ze niet overal. De basis informatie is uiteindelijk eigenlijk overal hetzelfde, dus het zou logisch zijn als dat landelijk aangeleverd wordt. Maar goed, wat logisch is hoeft niet de praktijk te zijn…quote:Op zaterdag 4 november 2023 16:24 schreef Cirilico het volgende:
[..]
Volgens mij stemmen Rotterdam en Den Haag de procedures op elkaar af, maar dat weet ik niet zeker. Ik dacht een keer meegekregen te hebben dat ze (grotendeels) dezelfde e-learning gebruiken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |