We kunnen het wel mooi af gaan stemmen allemaal jaquote:Op woensdag 6 september 2023 14:45 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Wil je dat ik voor volgend jaar de data doorgeef? Kun je ook ondervinden of het ligt aan mijn vakantiedata
Welnee. In 2018 lagen we allemaal in juli te bakken, 2019 had een hele lange hittegolf in juli en augustus, 2020 was vrij stabiel over de hele zomer, 2021 was hetzelfde als dit jaar, maar minder extreem, 2022 piekte in augustus pas.quote:Op woensdag 6 september 2023 14:52 schreef ieniminimuis het volgende:
Sowieso heeft juni vaak beter weer dan juli en augustus
6 en 7 september hebben in de afgelopen 130 jaar gewoon toevallig nooit zo'n dag gehad. Leuk voor de fans van statistieken, zo'n record, maar het zegt natuurlijk helemaal niets als je bedenkt dat 8 september een veel hoger record heeft. Morgen kan het zomaar 4 graden warmer worden dan het oude record van 7 september, want dat is maar 27 graden.quote:Op woensdag 6 september 2023 14:49 schreef Elan het volgende:
[..]
Jij hebt het over de hele maand september ik heb het over vandaag. Nationale record voor De Bilt is er zojuist aangegaanEn er zullen nog vele volgen.
[ afbeelding ]
Sommige weerstations pakken serieus uit met 4 of graden er bij t.o.v. van het vorige record (Hoek van Holland)
Toeval of niet het blijft een bijzondere (record) reeks. Die helemaal past bij het nieuwe klimaat.quote:Op woensdag 6 september 2023 15:18 schreef Nattekat het volgende:
[..]
6 en 7 september hebben in de afgelopen 130 jaar gewoon toevallig nooit zo'n dag gehad. Leuk voor de fans van statistieken, zo'n record, maar het zegt natuurlijk helemaal niets als je bedenkt dat 8 september een veel hoger record heeft. Morgen kan het zomaar 4 graden warmer worden dan het oude record van 7 september, want dat is maar 27 graden.
September heeft sowieso wel echt een hoop oeroude dagrecords. De eerste twee weken zijn er maar twee records van na 2000.
Er zijn in heel 2023 maar drie warmterecords gesneuveld: 1 januari, 8 juli (de eerste en laatste tropische dag sinds 1 juli) en vandaag. Welke reeks heb je het over?quote:Op woensdag 6 september 2023 15:23 schreef Elan het volgende:
[..]
Toeval of niet het blijft een bijzondere (record) reeks. Die helemaal past bij het nieuwe klimaat.
Geen 30quote:Op woensdag 6 september 2023 14:08 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Het is nog aan het opwarmen. Zon is net over z'n hoogtepunt heen, dus het gaat nog wel even duren tot die niet meer genoeg kracht heeft om het naar de 30 te krijgen.
Juist het feit dat er in relatief korte tijd meerdere stokoude records sneuvelen geeft we aan hoe uniek deze hitteperiode is.quote:Op woensdag 6 september 2023 15:35 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Er zijn in heel 2023 maar drie warmterecords gesneuveld: 1 januari, 8 juli (de eerste en laatste tropische dag sinds 1 juli) en vandaag. Welke reeks heb je het over?
7, 9 en 10 september komen daar zoals het er nu uit ziet nog bij, maar we hebben het over dagrecords van 80 jaar oud. Het absolute record van september komt niet eens in gevaar, bij lange na niet.
dat ligt eraan waar je woont.quote:
Beter / goed weer is zeer suggestief.quote:Op woensdag 6 september 2023 14:55 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Welnee. In 2018 lagen we allemaal in juli te bakken, 2019 had een hele lange hittegolf in juli en augustus, 2020 was vrij stabiel over de hele zomer, 2021 was hetzelfde als dit jaar, maar minder extreem, 2022 piekte in augustus pas.
Ik denk dat je een verkeerd idee hebt van hoe warmterecords precies uniek zijn. De kans dat het zonder klimaatverandering was gebeurd is nihil natuurlijk, want dan hou je enkel die hele korte uitschieters over, maar anno 2023 zie ik enkel records die door stom toeval nog niet verbroken zijn. Dat die records stokoud zijn betekent niets anders dan dat er net een paar keer op rij 1 is gegooid met een dobbelsteen, het was slechts een kwestie van tijd tot er een warme week kwam die die nog vrij lage records even wat scherper ging zetten. Eind augustus zijn lange warme periodes als deze juist heel vaak voor gekomen.quote:Op woensdag 6 september 2023 15:51 schreef Elan het volgende:
[..]
Juist het feit dat er in relatief korte tijd meerdere stokoude records sneuvelen geeft we aan hoe uniek deze hitteperiode is.
Een absoluut maandrecord, dat onder perfecte omstandigheden slechts eenmalig ergens tot stand komt is vanuit het hele opwarmingsperspectief een stuk minder relevant.
Er worden ook vrijwel alleen nog maar warmterecords gebroken tegenwoordig. Dat nemen we inmiddels wel voor lief is maar is natuurlijk ook zeer zorgwekkend.
Mid Augustus (15-23e) hebben we ook een hele mooie zomerweek gehad. Alweer vergeten?quote:Op woensdag 6 september 2023 16:20 schreef INViCTuS het volgende:
Toch fijn dat we na juni nog even goed wat mooie zomerdagen krijgen.
Oja, maar toen zat ik in de bergen.quote:Op woensdag 6 september 2023 16:24 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Mid Augustus (15-23e) hebben we ook een hele mooie zomerweek gehad. Alweer vergeten?
Ik was hier, vond er weinig moois aan. Aan mijn energieverbruik te zien ben ik ook niks vergeten. Sommigen zijn al blij met nipt 25 graden en een waterig zonnetje volgens mij.quote:Op woensdag 6 september 2023 16:26 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Oja, maar toen zat ik in de bergen.
Toen was het eigenlijk te warm
Eelde 30,4quote:Op woensdag 6 september 2023 16:14 schreef Frutsel het volgende:
[..]
dat ligt eraan waar je woont.
In het westen is het koud, in drenthe regent het bijna altijd, dus daar is geen hittegolf
25 graden is dan ook een zomerse dag en gedurende die periode hebben we meerdere dagen >10 uur zon per dag gehad (volgens de gegevens van de Bilt).quote:Op woensdag 6 september 2023 16:29 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik was hier, vond er weinig moois aan. Aan mijn energieverbruik te zien ben ik ook niks vergeten. Sommigen zijn al blij met nipt 25 graden en een waterig zonnetje volgens mij.
Die hypothese raakt kant noch wal. Als jij 118 keer 1 gooit, en dan vervolgens drie keer achter elkaar 6 is dat terwijl je in een duidelijk opwarmende trend zit kun je dat niet af doen als mazzel/pech. Marcel Blaak zou een pittige mening over hebben over dat soort uitspraken.quote:Op woensdag 6 september 2023 16:18 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik denk dat je een verkeerd idee hebt van hoe warmterecords precies uniek zijn. De kans dat het zonder klimaatverandering was gebeurd is nihil natuurlijk, want dan hou je enkel die hele korte uitschieters over, maar anno 2023 zie ik enkel records die door stom toeval nog niet verbroken zijn. Dat die records stokoud zijn betekent niets anders dan dat er net een paar keer op rij 1 is gegooid met een dobbelsteen, het was slechts een kwestie van tijd tot er een warme week kwam die die nog vrij lage records even wat scherper ging zetten. Eind augustus zijn lange warme periodes als deze juist heel vaak voor gekomen.
Veel van die absolute Europese warmte-records zijn ook stokoud terwijl de zomertrend duidelijk warmer is. Is vanmiddag/vanmorgen nog gepost.quote:Maandrecords zijn juist interessant vanuit het hele opwarmingsperspectief, want als je record dat onder perfecte omstandigheden ontstaan is sneuvelt, is dat toch wel een dingetje.
Nee, mijn punt is vooral dat we in de afgelopen 100 jaar gewoon keer op keer net niet die ideale opbouw van de atmosfeer hadden in deze specifieke week. De laatste week van augustus heeft de afgelopen jaren meerdere malen tropisch weer opgeleverd en ook de tweede week van september heeft z'n portie aan tropische dagen al gehad. Individuele dagrecords vind ik niet zo boeiend, die records zijn er om verbroken te worden en worden zelfs in een niet opwarmend klimaat gewoon jaarlijks verbroken. Wat je zegt over het aantal ben ik het overigens wel mee eens.quote:Op woensdag 6 september 2023 16:35 schreef Elan het volgende:
[..]
Die hypothese raakt kant noch wal. Als jij 118 keer 1 gooit, en dan vervolgens drie keer achter elkaar 6 is dat terwijl je in een duidelijk opwarmende trend zit kun je dat niet af doen als mazzel/pech. Marcel Blaak zou een pittige mening over hebben over dat soort uitspraken.
[..]
Veel van die absolute Europese warmte-records zijn ook stokoud terwijl de zomertrend duidelijk warmer is. Is vanmiddag/vanmorgen nog gepost.
Qua totalen wat betreft verbroken daggrecords valt 2023 niet zozeer op nee, maar dit geeft wel een aardig idee wat betreft de situatie
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |