abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210520060
Herstelbetalingen VS na racisme: bestuurders zetten geld opzij

Bestuurders in steeds meer delen van de Verenigde Staten willen herstelbetalingen gaan uitkeren aan zwarte Amerikanen wier families systematisch werden gediscrimineerd. Met name in linkse staten wordt geld opzij gezet. Een goede zaak, vindt James Knowles. Hij was onderdeel van een zwarte en latino gemeenschap die in de jaren zestig uit hun huizen werden gezet om plaats te maken voor industrie.

Herstelbetalingen zijn sommen geld die uitgekeerd worden voor onrecht dat zwarte mensen of hun voorouders is aangedaan door racisme vanuit de overheid. "De discussie in de Verenigde Staten is aan het verschuiven", zegt correspondent Erik Mouthaan. "Het gaat veel minder om de vraag of het nodig is, dat is in de democratische staten een gepasseerd station, nu gaat het meer om de vraag hoeveel geld aan hoeveel mensen wordt gegeven."

Zwarte wijk opgeheven
Een voorbeeld is het verhaal over Russell City, een wijk een uurtje buiten San Francisco die in de jaren zestig van de vorige eeuw werd gesloopt om plaats te maken voor een industrieterrein. De met name zwarte en latino arbeiders moesten vertrekken, hun huizen gingen tegen de vlakte. Uit notulen blijkt dat voor hun wijk werd gekozen omdat zij arm en van kleur waren. Ook was de verwachting dat die bewoners weinig weerstand zouden bieden.

De gemeente heeft al excuses aangeboden en overweegt een vorm van betalingen, net als de provincie. En dat vindt Aisha Knowles volledig terecht, zegt ze terwijl ze met haar zus Ayanna en haar vader James over het bedrijventerrein loopt.

Mochten de herstelbetalingen voor de zussen Knowles en hun vader er komen, dan kan dat uit verschillende potjes komen. De gemeente heeft niet veel geld, maar dan is er nog de provincie en de staat Californië. Een adviescommissie op staatsniveau drong al aan op een pakket dat op zou kunnen lopen tot een miljoen dollar per getroffen bewoner.

Correspondent Erik Mouthaan zegt dat die kostenramingen op verzet stuiten. "Californië zou miljarden kwijt zijn terwijl de staat het al financieel zwaar heeft. Dus niet iedereen staat te juichen."
https://www.rtlnieuws.nl/(...)nigde-staten-racisme
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_210520187
Dat moeten ze lekker zelf weten. Zolang we het hier in Nederland maar niet doen
pi_210520205
quote:
7s.gif Op zondag 3 september 2023 15:17 schreef koffiekoekjes het volgende:
Misschien alleen in Amsterdam.
pi_210520349
Nog even een zelfgekozen fotootje erbij gezet omdat de foto’s uit het RTL Nieuws-artikel te weinig reacties oproepen?
pi_210520386
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2023 15:24 schreef Raw85 het volgende:
Nog even een zelfgekozen fotootje erbij gezet omdat de foto’s uit het RTL Nieuws-artikel te weinig reacties oproepen?
Ja, hoe raad je het?
  zondag 3 september 2023 @ 15:30:53 #6
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_210520457
quote:
White supremacists march on Orlando, waving swastika flags and raising Heil Hitler salutes - just days after racist Dollar General store attack in Jacksonville that left three dead
https://www.dailymail.co.(...)left-three-dead.html

Dat gaat nog wat worden daar. Ik zou er ook niet vrolijk van worden als mijn belastinggeld gebruikt wordt voor de nazaten van slachtoffers.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  zondag 3 september 2023 @ 15:32:57 #7
459912 FlippingCoin
pi_210520503
quote:
Het probleem is dat die problemen 1 voor 1 overgenomen worden in Nederland en onze buurlanden.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
pi_210520509
quote:
16s.gif Op zondag 3 september 2023 15:30 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Dat gaat nog wat worden daar. Ik zou er ook niet vrolijk van worden als mijn belastinggeld gebruikt wordt voor de nazaten van slachtoffers.
Beetje jammer dat de andere kant dus kennelijk halve nazis zijn. Als je denkt dat nuance in Nederland ver te zoeken is lopen we wat dat betreft nog flink voor ten opzichte van de Muricanen
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  zondag 3 september 2023 @ 15:33:47 #9
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_210520518
Moeten zij weten.
  zondag 3 september 2023 @ 15:35:07 #10
459912 FlippingCoin
pi_210520537
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2023 15:33 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Beetje jammer dat de andere kant dus kennelijk halve nazis zijn. Als je denkt dat nuance in Nederland ver te zoeken is lopen we wat dat betreft nog flink voor ten opzichte van de Muricanen
De polarisatie is daar groter dan hier ja, nog wel.
  zondag 3 september 2023 @ 15:38:03 #11
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_210520585
quote:
"Californië zou miljarden kwijt zijn terwijl de staat het al financieel zwaar heeft. Dus niet iedereen staat te juichen."
Je kan de politie wel opheffen , die doen niks meer daar , komt er iig wat geld vrij.

Ik ben inmiddels overleden
  zondag 3 september 2023 @ 15:42:41 #12
471559 Un_Chien_Andalou
Slicing up eyeballs
pi_210520667
Ah ja, de fiery but mostly peaceful mobs... mooi te zien hoe ze zich ontplooien bevrijd van het juk der politie

:')

Mooie grafbende daar :D
got me a movie, I want you to know
slicing up eyeballs, I want you to know
pi_210520799
Dit zijn steevast herstelbetalingen die rechtstreeks te linken zijn aan recentere beleidsbeslissingen waarbij specifiek te identificeren mensen zijn geraakt en die worden dan schadeloos gesteld.

Onvergelijkbaar met de discussie zoals in Nederland waar men aan helikoptergeld denkt.

Ik vind het daarom ook een goed idee, terwijl ik faliekant tegen herstelbetalingen ben in Nederland voor (mogelijke) nazaten van slaven.
pi_210521377
Ik wacht nog op de herstelbetalingen van:
- de Romeinen
- de Hunnen
- de Vandalen
- de Rooms katholieke kerk
- de Fransen (Napoleon)
- de Duitsers (WO2)
- de EU (klimaatonzin en migratie)
- "onze" politici (wanbeleid)
- de Farmaindustrie (woeker en bijwerkingen)
en wrs ben ik nog heel veel vergeten, dus kom maar op met de miljoenen !

PS de Spanjaarden vergeten wegens 80 jarige oorlog
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_210522301
Die foto. _O-

Wat een vreselijke totaaldebielen zeg.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_210522447
quote:

[..]

Als Amerikaan zijnde Heil Hitler gaan lopen roepen is nou ook niet bepaald het toonbeeld van intelligentie, je opa heeft er waarschijnlijk nog tegen gevochten zo'n 75 jaar geleden. :')
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  zondag 3 september 2023 @ 17:03:21 #17
459912 FlippingCoin
pi_210522535
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2023 16:58 schreef Hathor het volgende:

[..]
Als Amerikaan zijnde Heil Hitler gaan lopen roepen is nou ook niet bepaald het toonbeeld van intelligentie, je opa heeft er waarschijnlijk nog tegen gevochten zo'n 75 jaar geleden. :')
Misschien zijn het grammar nazi's en vechten ze tegen het gebruiken van als zijnde? :o
pi_210524130
quote:
Hadden wij katoenplukkers hier dan?
pi_210524155
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2023 15:26 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Ja, hoe raad je het?
Van wélk nieuwsbericht komt deze foto in hemelsnaam?
pi_210524197
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2023 19:40 schreef Toine51 het volgende:

[..]
https://medium.com/@Old_S(...)society-c3e24ac3fcf6
https://www.ewmagazine.nl(...)nen-vergeten-38270w/
https://twitter.com/XAVIAERD/status/1625637958891212802

Het is een groepering in de VS die jarenlang steeds meer volgers kreeg onder blanken en die op extreme wijze hun vermeende ereschuld toonde aan zwarte Amerikanen.
  zondag 3 september 2023 @ 19:49:47 #22
471559 Un_Chien_Andalou
Slicing up eyeballs
pi_210524239
deze zelfkastijding is zo zwak :') beginners... echt hoor, wat een amateurs...
got me a movie, I want you to know
slicing up eyeballs, I want you to know
pi_210524339
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2023 19:40 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Volgens mij waren dit de rituelen waar sommige linkse en progressieve Amerikanen zich tot wenden tijdens de 'Black Lives Matter' zomer van drie jaar geleden (zie bijvoorbeeld ook deze video of deze). Maar dit is verder natuurlijk niet heel relevant voor het artikel, al zou je het nog het argument kunnen maken dat die zomer een aanzet was voor die soort belachelijk beleid.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  zondag 3 september 2023 @ 20:12:35 #24
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_210524484
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2023 16:15 schreef Oud_student het volgende:
Ik wacht nog op de herstelbetalingen van:
- de Romeinen
- de Hunnen
- de Vandalen
- de Rooms katholieke kerk
- de Fransen (Napoleon)
- de Duitsers (WO2)
- de EU (klimaatonzin en migratie)
- "onze" politici (wanbeleid)
- de Farmaindustrie (woeker en bijwerkingen)
en wrs ben ik nog heel veel vergeten, dus kom maar op met de miljoenen !

PS de Spanjaarden vergeten wegens 80 jarige oorlog
quote:

[..]

Zie ook deze reactie:
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2023 15:46 schreef VEM2012 het volgende:
Dit zijn steevast herstelbetalingen die rechtstreeks te linken zijn aan recentere beleidsbeslissingen waarbij specifiek te identificeren mensen zijn geraakt en die worden dan schadeloos gesteld.

Onvergelijkbaar met de discussie zoals in Nederland waar men aan helikoptergeld denkt.

Ik vind het daarom ook een goed idee, terwijl ik faliekant tegen herstelbetalingen ben in Nederland voor (mogelijke) nazaten van slaven.
Krekker is de bom!
  zondag 3 september 2023 @ 20:21:11 #25
459912 FlippingCoin
pi_210524604
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2023 20:12 schreef KreKkeR het volgende:

[..]
[..]
Zie ook deze reactie:
[..]

Maar de OP spreekt wel over nabestaanden? :?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')