abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210494126
Bij Verbove wordt het de komende dagen/weken spannend, kan Oekraïne een doorbraak forceren? Of loopt het vast?

quote:
Het Oekraïense tegenoffensief verloopt moeizamer en trager dan vooraf werd verwacht, met name vanwege de sterke Russische verdedigingslinies. De strategie werd daarom aangepast: geen grote aanval, maar veel kleine stapjes in de hoop de vijand uit te putten. "Maar je kunt niet steeds één klap uitdelen en dan de ander laten herstellen", stelt Simoens. "Je moet ook eens een klap uitdelen en ervoor zorgen dat de ander op de grond blijft liggen."

Daarom zal oud-commandant De Kruif de komende dagen het front nauwgezet volgen. "Als de Oekraïners nu vorderen, dan betekent dat de volgende Russische linies zwak zijn en dan kan het snel gaan. Als ze niet vorderen, dan zijn ze het momentum hier weer kwijt. Het wordt dus zeker interessant."
Overigens heeft Oekraïne meer ijzers in het vuur, maar Verbove lijkt toch wel het interessantst vanwege het doorbreken van de landbrug van Rusland.

quote:
Een groter risico vormt de situatie in het noordoosten, waar Rusland in de richting van Koepjansk aanvalt. "De vraag is of Rusland daar weet door te drukken", zegt De Kruif. "Het is als armpje drukken: wie kan wie laten reageren? En tot nu toe leidt Oekraïne."

De Oekraïners drukken immers niet alleen bij Robotyne op het front. Oostelijker valt Oekraïne aan ten zuiden van het recent bevrijde dorp Oerozjajne. In het westen plantten troepen dinsdag een Oekraïense vlag aan de overkant van de Dnjepr-rivier bij de stad Cherson. En niet te vergeten: ook bij de felbevochten stad Bachmoet gaat het vechten nog altijd door.
https://nos.nl/artikel/24(...)ordt-het-interessant

[ Bericht 16% gewijzigd door luxerobots op 01-09-2023 00:17:20 ]
pi_210494131
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 22:58 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Moet wel lukken toch?
160x gevechtsvliegtuigen lukt vast wel maar zullen denk ik niet allemaal F16 zijn.
pi_210494145
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 23:25 schreef luxerobots het volgende:
Bij Verbove wordt het de komende dagen/weken spannend, kan Oekraïne een doorbraak forceren? Of loopt het vast?
[..]
Overigens heeft Oekraïne meer ijzers in het vuur, maar Verbove lijkt toch wel het interessantst vanwege het doorbreken van de landbrug van Rusland.
[..]
Waarom heb je 2x dezelfde quote gepost? :P

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 31-08-2023 23:44:44 ]
pi_210494255
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 23:26 schreef ExtremeSatisfication het volgende:

[..]
160x gevechtsvliegtuigen lukt vast wel maar zullen denk ik niet allemaal F16 zijn.
In eerste instantie niet, maar in de loop van de tijd/jaren zullen er steeds meer bijkomen lijkt me.
pi_210494257
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 23:25 schreef luxerobots het volgende:
[..]
[..]
Oekraine is nu eindelijk door de eerste verdedigingslinies heen, ondanks de inzet van de beste russische eenheden, en maandenlange voorbereiding.

Vanaf nu zal het eerder sneller gaan.
pi_210494290
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 23:46 schreef oheng het volgende:

[..]
De russen waren gisteren of eergisteren het noorden van Verbove al aan het beschieten met artillerie.
[..]
Oekraine is nu eindelijk door de eerste verdedigingslinies heen, ondanks de inzet van de beste russische eenheden, en maandenlange voorbereiding.

Vanaf nu zal het eerder sneller gaan.
Belangrijk is hoe snel ze na Verbove verder kunnen oprukken.

Komende weken zal wel duidelijk worden wat de Russen nog in de strijd kunnen gooien dunkt me.
pi_210494308
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 23:51 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Belangrijk is hoe snel ze na Verbove verder kunnen oprukken.

Komende weken zal wel duidelijk worden wat de Russen nog in de strijd kunnen gooien dunkt me.
Ze zitten nu naast én achter de russische loopgraven he. En mijnenvelden zijn nu ook een minder groot probleem; er zijn er minder van, en het is duidelijk waar de veilige paden lopen. En de russen zelf worden nu óók beperkt in hun bewegingen door hun eigen mijnenvelden.

Harstikke imposant die verdedigingslinies, totdat er een gat ontstaat.
pi_210494331
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 23:54 schreef oheng het volgende:

[..]
Ze zitten nu naast én achter de russische loopgraven he. En mijnenvelden zijn nu ook een minder groot probleem; er zijn er minder van, en het is duidelijk waar de veilige paden lopen. En de russen zelf worden nu óók beperkt in hun bewegingen door hun eigen mijnenvelden.

Harstikke imposant die verdedigingslinies, totdat er een gat ontstaat.
Natuurlijk, maar het is niet de laatste linie en de Russen zullen er de nodige reserves op af sturen.
Dit is de doorbraak waar we op zaten te wachten, maar dan blijft het nog wel spannend.
pi_210494375
Russische officier wordt ‘opgeblazen door een drone terwijl hij op zijn vrije dag zijn gazon aan het maaien is’ nabij de Oekraïense grens.

https://www.dailymail.co.(...)awn-Schetinovka.html

^O^
pi_210494388
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 23:57 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Natuurlijk, maar het is niet de laatste linie en de Russen zullen er de nodige reserves op af sturen.
Dit is de doorbraak waar we op zaten te wachten, maar dan blijft het nog wel spannend.
Ja, maar ik weet het niet hoor, ik zie vanaf het begin continue de elite VDV, marine en BARS opduiken... En Wagner doet niet meer mee.
En zelfs dat russische "offensief" bij Kupyansk lijkt met de dag meer op propaganda. En bij Kherson rommelt het ook onderling.

Het zal me niks verbazen als er ergens een flink zwak plek in de russische verdediging zich aan het ontwikkelen is.
Bijvoorbeeld de 205e Brigade bij Kherson haha

Vertaling:
Again, 205...
The situation with the 205 brigade, where we have been talking about problems for a week, is unfolding in an unexpected direction: comrades write that someone from the command gave instructions to detain Saponkov , Romanov and Zhivov . There are also screenshots from internal chats , in which such an indication is given of checkpoints in the brigade's area of ​​​​responsibility.
  vrijdag 1 september 2023 @ 00:10:49 #12
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_210494394
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 23:51 schreef Nebelwerfer het volgende:
weken zal wel duidelijk worden wat de Russen nog in de strijd kunnen gooien dunkt me.
Er liggen 3 linies nabij Verbove, en daarnaast liggen er nog verdedigingswerken aan de T0401. Er is nog erg veel werk te verzetten bovendien zal de positie verbreed moeten worden om niet in het mes te lopen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  vrijdag 1 september 2023 @ 00:14:00 #13
56749 BlaZ
pi_210494415
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 00:08 schreef oheng het volgende:

[..]
Ja, maar ik weet het niet hoor, ik zie vanaf het begin continue de elite VDV, marine en BARS opduiken... En Wagner doet niet meer mee.
En zelfs dat russische "offensief" bij Kupyansk lijkt met de dag meer op propaganda. En bij Kherson rommelt het ook onderling.

Het zal me niks verbazen als er ergens een flink zwak plek in de russische verdediging zich aan het ontwikkelen is.

Vertaling:
Again, 205...
The situation with the 205 brigade, where we have been talking about problems for a week, is unfolding in an unexpected direction: comrades write that someone from the command gave instructions to detain Saponkov , Romanov and Zhivov . There are also screenshots from internal chats , in which such an indication is given of checkpoints in the brigade's area of ​​​​responsibility.

Bars zijn zeker geen eliteeenheden; dit zijn reservisten.
pi_210494421
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 00:08 schreef oheng het volgende:

[..]

Vertaling:
Again, 205...

Eens hoor, de ontwikkelingen zien er goed uit.

Het zou me ook niets verbazen als die zwakke plek elders geraakt wordt dan op de punten waar men nu aan het drukken is.

Aan de andere kant moeten we ook niet te luchtig doen over de nog af te leggen afstand en de bijhorende obstakels.
pi_210494437
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 00:10 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Er liggen 3 linies nabij Verbove, en daarnaast liggen er nog verdedigingswerken aan de T0401. Er is nog erg veel werk te verzetten bovendien zal de positie verbreed moeten worden om niet in het mes te lopen.
Dat lijkt mij ook, je kan niet alleen naar voren blijven doorstoten. Nu lijkt het erop dat Oekraïne wel meer winst heeft in de breedte, aldus uamaps.
  vrijdag 1 september 2023 @ 00:27:30 #16
56749 BlaZ
pi_210494479
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 00:18 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Dat lijkt mij ook, je kan niet alleen naar voren blijven doorstoten. Nu lijkt het erop dat Oekraïne wel meer winst heeft in de breedte, aldus uamaps.
De doorbraak bij Robotine is ongeveer 3km breed en het uitgeschoven stuk richting Verbove 1,5km, men zal dus eerst of in het oosten bij Novoprokovka en daaropvolgend Novofedorivka moeten innemen of Kopan en daaropvolgend Novoprokopivka waarna je de tweede linie kunt doorbreken.

Het voorname probleem is dat een doorbraak door een smal front te makkelijk te counteren is voor de Russen met drones en luchtoverwicht.

Een bijkomend probleem van het langzaam oprukken is dat het de Russen de gelegenheid geeft om extra verdedigingslinies te bouwen, zeker aangezien het ondertussen erg duidelijk waar men poogt door te breken.

Een voordeel voor de Oekraïners in dit gebied is overigens dat er weinig toevoerwegen zijn waardoor de aanvoerroutes van de Russen voorspelbaar zijn.

De gevechtsrichting naar Verbove zou ook kunnen duiden op een mogelijk doel om in de richting van Polohy / Bilmak aan te vallen.
pi_210494513
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 00:27 schreef BlaZ het volgende:

[..]
De doorbraak bij Robotine is ongeveer 3km breed en het uitgeschoven stuk richting Verbove 1,5km, men zal dus eerst of in het oosten bij Novoprokovka en daaropvolgend Novofedorivka moeten innemen of Kopan en daaropvolgend Novoprokopivka waarna je de tweede linie kunt doorbreken.

Juist daar schijnen de Oekraïners ook wat vorderingen te maken.

Eenmaal door de linie gebroken zal deze waarschijnlijk ook makkelijker breder op te rollen zijn. Ben benieuwd naar de komende weken,
pi_210494548
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 00:14 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Bars zijn zeker geen eliteeenheden; dit zijn reservisten.
Het is relatief he. BARS eenheden zijn veelal ervaren vrijwilligers met een hoger moreel. Dit in tegenstelling tot veel reguliere leger eenheden. Wagner, marine, en VDV zijn ook geen echte elite eenheden (meer). Alleen het is belangrijk om aan te geven hoe de russen hun beste eenheden inzetten.

Exacte definities zijn minder interessant.
  vrijdag 1 september 2023 @ 00:54:08 #19
56749 BlaZ
pi_210494585
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 00:34 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Juist daar schijnen de Oekraïners ook wat vorderingen te maken.

Eenmaal door de linie gebroken zal deze waarschijnlijk ook makkelijker breder op te rollen zijn. Ben benieuwd naar de komende weken,
Dat is afhankelijk van hoe de linies opgebouwd zijn. Als deze wat verder uit elkaar liggen kun je na doorbraak via makkelijker posities oprollen, als de linies snelopeenvolgende zijn is dit effect minder sterk.

De recente uitbreiding van 2km ten oosten van Robotine is wel belangrijk inderdaad.
pi_210494604
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 00:54 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Dat is afhankelijk van hoe de linies opgebouwd zijn. Als deze wat verder uit elkaar liggen kun je na doorbraak via makkelijker posities oprollen, als de linies snelopeenvolgende zijn is dit effect minder sterk.

De recente uitbreiding van 2km ten oosten van Robotine is wel belangrijk inderdaad.
We maken het mee.

Als Oekraïne zich er stevig kan neerzetten hebben ze wel meerdere opties ja. Polohy of Bilmak zou ook goed kunnen.
Ook op andere plekken zullen de Russen zwakker worden of zich al terugtrekken.
pi_210494711
SMO@Pskov part deux _O-

Eerder in de week
twitter
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_210494719
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 01:00 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
We maken het mee.

Als Oekraïne zich er stevig kan neerzetten hebben ze wel meerdere opties ja. Polohy of Bilmak zou ook goed kunnen.
Ook op andere plekken zullen de Russen zwakker worden of zich al terugtrekken.
Indien er inderdaad spraken is van een doorbraak richting Verbove, en die uiteindelijk succesvol blijkt te zien. Dan denk ik dat Oekraïne zich zal gaan richten op het gebied ten zuidwesten van Verbove. Romanivske zal dan denk ik een belangrijk doelwit worden. Verder oostwaarts doorstoten uit Verbove lijkt mij gezien de topografie van het gebied in eerste instantie onwaarschijnlijk.
  vrijdag 1 september 2023 @ 01:43:06 #23
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  vrijdag 1 september 2023 @ 01:44:08 #24
9362 Dubbelzuurrr
Humanistisch misantroop
pi_210494731
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 01:38 schreef Knoc het volgende:

[..]
Indien er inderdaad spraken is van een doorbraak richting Verbove, en die uiteindelijk succesvol blijkt te zien. Dan denk ik dat Oekraïne zich zal gaan richten op het gebied ten zuidwesten van Verbove. Romanivske zal dan denk ik een belangrijk doelwit worden. Verder oostwaarts doorstoten uit Verbove lijkt mij gezien de topografie van het gebied in eerste instantie onwaarschijnlijk.
Ik neem aan dat ze willen doorstoten naar Mariupol. Al die nameless towns maken niet zoveel uit als de weg naar de Krim niet afgesneden is.
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
pi_210494750
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 01:44 schreef Dubbelzuurrr het volgende:

[..]
Ik neem aan dat ze willen doorstoten naar Mariupol. Al die nameless towns maken niet zoveel uit als de weg naar de Krim niet afgesneden is.
Klopt, die nameless towns zijn totaal niet relevant. De topografie van het gebied echter wel. Ten westen van Romanivske begint een heuvelrug die ruim 80 meter hoger ligt dan het gebied eromheen. Die heuvelrug is ook nog eens onderdeel van de Surovikin linie, de bekende tweede hoofdlinie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')