abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 31 augustus 2023 @ 16:06:14 #1
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_210487871
https://www.consumentenbo(...)n%20bij%20hun%20bank

Grofgezegd komt het erop neer dat het bij oplichting tegenwoordig mogelijk is om via de bank de gegevens van de oplichter te achterhalen of in ieder geval van de katvanger wiens betaalrekening gebruikt is. Deze gegevens kun je doorsturen naar de deurwaarder die de zaak vervolgens overneemt: kosteloos en daarna eveneens -zo begrijp ik tenminste- ook kosteloos zal dagvaarden indien betaling uitblijft.

Is er al iemand die hier gebruik van heeft gemaakt?
  donderdag 31 augustus 2023 @ 16:13:25 #2
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_210487952
Zelf trouwens al jaren niet meer opgelicht op marktplaats, dus geen eigen ervaring hiermee. Maar zodra dat wel het geval is, zal ik niet aarzelen om zo'n figuur aan te pakken en te confronteren met zn hebzucht. Heb namelijk het idee dat veel marktplaatsoplichters gewoon de boel besodemieteren omdat 9 van de 10 slachtoffers het er maar bij laten zitten.
pi_210488205
Als de verkoper nu vol blijft houden het artikel wél verzonden te hebben (verzendbewijs kwijt, of niet ontvangen bij verzendpunt) wat dan?

Of koper heeft het wel ontvangen, maar beweert van niet?
  donderdag 31 augustus 2023 @ 16:43:15 #4
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_210488246
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 16:38 schreef Lizayra het volgende:
Als de verkoper nu vol blijft houden het artikel wél verzonden te hebben (verzendbewijs kwijt, of niet ontvangen bij verzendpunt) wat dan?

Dat zal ie aan de bank moeten aangeven dan.. en wellicht in een later stadium aan de rechter.
Denk dat je dat soort argumenten vrij snel kan tackelen door eerdere correspondentie tussen koper en verkoper.
pi_210488980
Ah, deze regeling is dus sinds 2021, dat is vrij recentelijk. Ik heb er in ieder geval nog nooit iets over gehoord of gelezen. Ik ben ook benieuwd naar de ervaringen naar diegenen die van deze regeling gebruik hebben gemaakt.

*volg topic*

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 31-08-2023 17:45:12 ]
pi_210489055
Ik denk dat het vooral een wassen neus is

Beschermde mensen, onder de 18 of onder curatele krijg je al de NAW waarschijnlijk niet van.

Of deze eis
quote:
Je hebt op de webpagina ‘Controleer verkoopgegevens’ van de politie de gegevens ingevuld. Je kreeg daarna een waarschuwing over het IBAN van de oplichter, in een rood kader. De bank wil een schermafbeelding van die waarschuwing. Die waarschuwing verschijnt als er drie meldingen zijn over dezelfde verkoper/oplichter.
Een beetje profi oplichter zal de bankrekening van een katvanger gebruiken, daar zit je dan met je dagvaarding van een dakloze die zijn rekening af heeft gegeven in ruil voor wat halve liters.

Hooguit de meerderjarige, gelegenheidsdief (zoals in topic Werkpaard) zal je hier misschien mee kunnen aanpakken.

Uiteindelijk als iemand gewoon nee zeggen en z'n middelvinger opsteekt dan moet je alsnog naar de rechter toe.

En het hele feest zal straks wel teruggedraaid gaan worden nadat de eerste onschuldige (evt. katvanger) opa helemaal de tyfus wordt geslagen door een kamp Harrie, omdat postnl de CDs van Frans Bauer is kwijtgeraakt ...
Dum de dum
pi_210489308
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 17:55 schreef Fe2O3 het volgende:
Ik denk dat het vooral een wassen neus is
Ik ben ook wel sceptisch hierover ja.

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 31-08-2023 22:21:01 ]
  donderdag 31 augustus 2023 @ 18:40:38 #8
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_210489730
Volgens de evaluatie van de pilot had het een resultaat van 87%. Dat vind ik toch fors dus van mijn kant geen twijfel.

Ik denk dat heel veel oplichters gewoon denken ermee weg te komen en het zien als een manier om snel wat geld binnen te harken omdat de aangiftebereidheid en vervolgingskans door de politie drastisch laag is.

Als er dan opeens een brief van de bank en/of deurwaarder op de mat valt of de bank geeft je gegevens vrij, dan wordt het toch een ander verhaal.

Zodra ik opgelicht wordt zal ik het niet nalaten om deze persoon op kosten te jagen als dat kan en mn geld op deze manier terug te krijgen.
  donderdag 31 augustus 2023 @ 18:43:42 #9
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_210489816
quote:
Of deze eis
quote:
Je hebt op de webpagina ‘Controleer verkoopgegevens’ van de politie de gegevens ingevuld. Je kreeg daarna een waarschuwing over het IBAN van de oplichter, in een rood kader. De bank wil een schermafbeelding van die waarschuwing. Die waarschuwing verschijnt als er drie meldingen zijn over dezelfde verkoper/oplichter.
Dat vind ik wel een ietwat rare eis. Het suggereert dat iemand die slachtoffer is van een eenmalige oplichter deze procedure niet kan starten omdat er niet voldoende aangiftes liggen. Lekker dan, als je toch voor een flink bedrag opgelicht bent..
pi_210489884
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 18:40 schreef Kamelenteen het volgende:
Volgens de evaluatie van de pilot had het een resultaat van 87%. Dat vind ik toch fors dus van mijn kant geen twijfel.
Ik lees het ja, dat is best hoog maar ik denk dat dat een tijdelijk effect is en dat oplichters andere methodes gaan gebruiken die buiten deze regeling vallen zoals.... Paypal?

quote:
Uit de evaluatie van de pilot blijkt dat een groot deel (87%) van de 211 slachtoffers die mee deden een resultaat hadden. Ze kregen hun geld terug, troffen een betalingsregeling of kregen te maken met een gerechtelijke procedure of vonnis.

[ Bericht 19% gewijzigd door #ANONIEM op 31-08-2023 18:47:19 ]
  donderdag 31 augustus 2023 @ 18:52:29 #11
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_210490043
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 18:46 schreef ExtremeSatisfication het volgende:

[..]
Ik lees het ja, dat is best hoog maar ik denk dat dat een tijdelijk effect is en dat oplichters andere methodes gaan gebruiken die buiten deze regeling vallen zoals.... Paypal?
[..]

Dat zou heel mooi zijn. Paypal wordt namelijk op bijv marktplaats nauwelijks gebruikt :)

Ik denk dat het effect vooral zit in het feit dat de oplichters onverwacht geconfronteerd werden met actie, waar ze niets hadden verwacht. Bedoel, van de politie hoef je niks te vrezen. Daar wordt een aangifte slechts geregistreerd voor de statistieken om vervolgens in een lade te verdwijnen. Dat weet de gemiddelde oplichter immers ook.

Als er dan een brief van de bank komt die vraagt om uitleg en later een deurwaarder.. dan zal er toch wel een lampje gaan branden dat ze erbij zijn. En zeker als de deurwaarderskosten er bovenop komen.
pi_210490658
Uit eigen ervaring: een wassen neus tenzij het om serieuzere bedragen gaat.

Ik ben voor een kleine 100 euro opgelicht op marktplaats. Specifiek vanwege deze regeling heb ik aangifte gedaan, om daarna dus tegen die vreemde voorwaarde te lopen. De registratie in dat register gebeurt namelijk pas als de politie je zaak (3 dus) daadwerkelijk inhoudelijk behandelt, en dat gebeurt dus met het overgrote deel van de aangiftes inzake internet-oplichting niet...

Dus hoewel het gepresenteerd wordt als dé civielrechtelijke oplossing bij oplichting, ben je alsnog in beginsel afhankelijk van de politie die helemaal geen capaciteit heeft voor kleine zaken.
pi_210490993
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 16:06 schreef Kamelenteen het volgende:
Is er al iemand die hier gebruik van heeft gemaakt?
Nog niet, maar as we speak in gang aan het zetten. Deze regeling kende ik niet. Dank voor het erop wijzen :Y
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_210491034
Hadden ze jaren geleden al wel mogen doorvoeren.
pi_210491089
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 19:30 schreef Wiedanwel het volgende:

Ik ben voor een kleine 100 euro opgelicht op marktplaats. Specifiek vanwege deze regeling heb ik aangifte gedaan, om daarna dus tegen die vreemde voorwaarde te lopen. De registratie in dat register gebeurt namelijk pas als de politie je zaak (3 dus) daadwerkelijk inhoudelijk behandelt, en dat gebeurt dus met het overgrote deel van de aangiftes inzake internet-oplichting niet...

Dus hoewel het gepresenteerd wordt als dé civielrechtelijke oplossing bij oplichting, ben je alsnog in beginsel afhankelijk van de politie die helemaal geen capaciteit heeft voor kleine zaken.
Ik ben eerder dit jaar naar mijn mening opgelicht voor een iets groter bedrag. Zonde geld en zo, maar voornamelijk uit principe aangifte gedaan.

Welke voorwaarde precies? Dat zoeken op IBAN een waarschuwing op moet leveren in dat register?
En wat bedoel je met inhoudelijke behandeling door de Politie? Je bedoelt dat er pas na 3 aangiftes een melding in het register komt? Ik weet natuurlijk niet of mijn aangifte 1 van die 3 is, maar dat maakt toch niet uit? Je mag toch hopen dat ze geautomatiseerd een seintje krijgen als er "aan de lopende band" over hetzelfde IBAN aangegeven wordt en dat dat een trigger is om in elk geval iets te doen...

Voor het betalen heb ik het IBAN door die tool gehaald en geen melding, n.a.v. dit topic de voorwaarden gelezen en voor de zekerheid het IBAN nog eens gecheckt; inmiddels dus wél een waarschuwing. En dat verbaast me niet, gezien de "verkoper" allemaal adverteert en vermoedelijk dus aan niemand levert :+

[ Bericht 8% gewijzigd door baskick op 31-08-2023 20:09:01 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_210492456
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 20:00 schreef baskick het volgende:

[..]
Welke voorwaarde precies? Dat zoeken op IBAN een waarschuwing op moet leveren in dat register?
Ja, die
quote:
En wat bedoel je met inhoudelijke behandeling door de Politie?
Ik kreeg n.a.v. mijn aangifte bericht "dat de officier van justitie heeft besloten om niet tot verdere opsporing en vervolging over te gaan". Ik ben er vanuit gegaan dat daardoor mijn aangifte niet meetelde als één van de 3.

Toegegeven, slechts een aanname; ik weet alleen dat het iban nooit in de database is verschenen maar ik kan me niet voorstellen dat ik het enige slachtoffer ben van de betreffende markplaatsscam.
Achteraf gezien was het duidelijk de bedoeling om binnen 24 uur zoveel mogelijk kleine bedragen op te halen
  vrijdag 1 september 2023 @ 00:54:19 #17
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_210494586
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 19:53 schreef baskick het volgende:

[..]
Nog niet, maar as we speak in gang aan het zetten. Deze regeling kende ik niet. Dank voor het erop wijzen :Y
You go girl baskick!

Benieuwd naar de verloop van het proces. Hou ons op de hoogte!

De voorwaarde van de check op mijnpolitie vind ik ook een beetje apart. Een aangifte zou voldoende moeten zijn naar mijn idee. Een valse aangifte is namelijk strafbaar. Nu komt de oplichter die iemand voor 500 euro oplicht er makkelijker mee weg dan degene die 3 aangiftes weet verzamelen voor kleine bedragen?
pi_210494596
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 16:38 schreef Lizayra het volgende:

Niet ontvangen kan niet. Kwijtraken is eigen fout.

Met track en trace kun je precies volgen waar je pakket is.
  vrijdag 1 september 2023 @ 08:49:26 #19
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_210495635
Als verkoper iets versturen, dan ben je verantwoordelijk voor dat versturen tot het bij de koper is. Dus verzenden met verzekering, en, handtekening (aangetekend).

Dat niemand dat doet voor een pokemonkaart van 2,50 oid is een andere zaak natuurlijk.
Dum de dum
  Official ESF Kreviewer vrijdag 1 september 2023 @ 08:59:47 #20
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_210495714
Wat is dit voor clickbait titel-ellende. Dat artikel is van 13 juli.
  vrijdag 1 september 2023 @ 09:19:39 #21
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_210495865
quote:
De voorwaarde van de check op mijnpolitie vind ik ook een beetje apart.
Maar eigenlijk zit er wel wat achter nu ik er meer over nadenk, want he hebt 13 maanden oid. Dus net als in het geval van baskick kan je misschien eerst niet, maar later wel dit verzoek indienen als de persoon echt een oplichter is itt tot iemand die een keer last heeft van een postnl pakket kwijt oid gevalletje.
Dum de dum
pi_210497191
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 08:49 schreef Fe2O3 het volgende:
Als verkoper iets versturen, dan ben je verantwoordelijk voor dat versturen tot het bij de koper is. Dus verzenden met verzekering, en, handtekening (aangetekend).

Dat niemand dat doet voor een pokemonkaart van 2,50 oid is een andere zaak natuurlijk.
Is de koper niet degene die kiest voor verzending en daar ook voor betaalt? Verzending gaat via een postbedrijf. Daar heeft de verkoper niets mee te maken.
  vrijdag 1 september 2023 @ 13:02:27 #23
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_210497916
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 12:00 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Is de koper niet degene die kiest voor verzending en daar ook voor betaalt? Verzending gaat via een postbedrijf. Daar heeft de verkoper niets mee te maken.
quote:
Is de koper of verkoper verantwoordelijk voor verzending van het product?
U kunt verschillende afspraken maken over het verzenden van uw product. U moet zelf regelen voor wie het risico is:

Zegt de verkoper in de advertentie dat hij het product verzendt of bezorgt? Dan is het risico voor de verkoper. Als het misgaat, moet hij het aankoopbedrag terugbetalen of een nieuw product verzenden.
Staat in de advertentie ‘verzenden voor risico van de koper’? Dan ligt het risico bij de koper.
Geeft de verkoper duidelijk aan dat de koper het product moet ophalen, maar vraagt de koper toch om verzending? Dan ligt het risico bij de koper.
Wanneer u een product aangetekend laat verzenden, kunt u de verzekering vragen om de schade te vergoeden.
Wordt het product niet geleverd? Dan hangt het van uw situatie af of u nog iets kunt doen. Neem contact op met een van onze juristen.
https://www.juridischloke(...)0product%20verzenden.
Dum de dum
pi_210498453
quote:
Duidelijk. Zo zie je maar weer dat details belangrijk zijn.
pi_210498722
Misschien een beetje off-topic, maar ik kocht een Fjallraven jas op MArktplaats.

Ging opvallend vlot en makkelijk ("te" eigenlijk) en maakte flink bedrag over...

Kwam dus niet en verkoper kwam met rare redenen...."ligt bij me (letterlijk) vriendin", "ik ben even weg", "je hoort van me" etc.

Nou niks ontvangen. Ben ik gaan dreigen.....met MP melding. Na week geld teruggestort. Interpreteerde dit gewoon als een poging tot. Verkoper ook niet meer op MP
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 1 september 2023 @ 16:26:47 #26
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_210500372
quote:
15s.gif Op vrijdag 1 september 2023 08:59 schreef Kreator het volgende:
Wat is dit voor clickbait titel-ellende. Dat artikel is van 13 juli.
En de regeling is zelfs nog ouder. Maakt ook verder niet uit, want het gaat niet om de nieuwswaarde maar om de regeling waarvan menig persoon niet van het bestaan weet, laat staan of het ook zo makkelijk werkt. Hopelijk horen we dat van @baskick over een aantal weken, die de gang nalv dit topic in werking heeft gezet.
pi_210508422
quote:
1s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 21:22 schreef Wiedanwel het volgende:

[..]
Ja, die
[..]
Ik kreeg n.a.v. mijn aangifte bericht "dat de officier van justitie heeft besloten om niet tot verdere opsporing en vervolging over te gaan". Ik ben er vanuit gegaan dat daardoor mijn aangifte niet meetelde als één van de 3.

Toegegeven, slechts een aanname; ik weet alleen dat het iban nooit in de database is verschenen maar ik kan me niet voorstellen dat ik het enige slachtoffer ben van de betreffende markplaatsscam.
Achteraf gezien was het duidelijk de bedoeling om binnen 24 uur zoveel mogelijk kleine bedragen op te halen
Helder. Mijn aangifte is pas (nou ja) enkele maanden oud en staat (dus) nog op 'In behandeling'. Er geldt een termijn van 13 maanden. Ik zou zeggen: check het periodiek even, mogelijk wordt het IBAN later alsnog als verdacht aangemerkt in het LMIO-register.
pi_210508536
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 16:26 schreef Kamelenteen het volgende:

[..]
En de regeling is zelfs nog ouder. Maakt ook verder niet uit, want het gaat niet om de nieuwswaarde maar om de regeling waarvan menig persoon niet van het bestaan weet, laat staan of het ook zo makkelijk werkt. Hopelijk horen we dat van @:baskick over een aantal weken, die de gang nalv dit topic in werking heeft gezet.
Van de week dus inderdaad in werking gezet. De bank wilde eerst dat ik bij hen melding van de fraude zou maken en daarna kon ik pas de procedure in gang zetten. Het kon wel in hetzelfde gesprek met dezelfde medewerker. De stukken (pv en uitdraai LMIO-register) zijn toegestuurd. Ik zal het (tussen)resultaat hier delen :Y Als ik de naw-gegevens krijg, zal ik verzoeken mijn aangifte laten aanvullen én mijn dossier bij rechtsbijstandsverzekeraar laten heropenen (die hebben het gesloten, want volgens de voorwaarden moet ik de naw-gegevens van de tegenpartij verstrekken).
  zaterdag 2 september 2023 @ 15:05:13 #29
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_210509047
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 13:58 schreef baskick het volgende:

[..]
Van de week dus inderdaad in werking gezet. De bank wilde eerst dat ik bij hen melding van de fraude zou maken en daarna kon ik pas de procedure in gang zetten. Het kon wel in hetzelfde gesprek met dezelfde medewerker. De stukken (pv en uitdraai LMIO-register) zijn toegestuurd. Ik zal het (tussen)resultaat hier delen :Y Als ik de naw-gegevens krijg, zal ik verzoeken mijn aangifte laten aanvullen én mijn dossier bij rechtsbijstandsverzekeraar laten heropenen (die hebben het gesloten, want volgens de voorwaarden moet ik de naw-gegevens van de tegenpartij verstrekken).
Je kan de stukken volgens die regeling direct bij LAVG deurwaarders indienen. Kosteloos nemen zij het dan van jou over. Jouw rechtsbijstand blijft er dan buiten.
pi_210511409
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 15:05 schreef Kamelenteen het volgende:

[..]
Je kan de stukken volgens die regeling direct bij LAVG deurwaarders indienen. Kosteloos nemen zij het dan van jou over. Jouw rechtsbijstand blijft er dan buiten.
Waar kan ik daarover lezen? Als rechtsbijstand er geen heil in ziet, kan ik dat overwegen.
pi_210511454
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 18:43 schreef Kamelenteen het volgende:

[..]
Dat vind ik wel een ietwat rare eis. Het suggereert dat iemand die slachtoffer is van een eenmalige oplichter deze procedure niet kan starten omdat er niet voldoende aangiftes liggen. Lekker dan, als je toch voor een flink bedrag opgelicht bent..
Klopt, je wil voorkomen dat een zakelijk geschil of flessentrekkerij hier onder valt.
pi_210512868
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 18:58 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Klopt, je wil voorkomen dat een zakelijk geschil of flessentrekkerij hier onder valt.
Een valse aangifte is strafbaar. In zoverre zou dat dus enige bescherming moeten bieden.

Bovendien krijgt de persoon eerst een brief van de bank en heeft deze de mogelijkheid om met de bank in contact te treden daarover of in ieder geval erop te reageren. Degene wiens gegevens worden opgevraagd, heeft dus de mogelijkheid zijn verhaal te doen. Dat kan ie ook in stap 2, als het overgedragen wordt aan een deurwaarder en er een rechtszaak zal volgen.

Dus ja, ik snap het enerzijds dat ze echt 3 aangiftes als minimum willen hebben, maar anderzijds is het onlogisch omdat de aangiftebereidheid niet bijzonder hoog is.
pi_210512898
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 21:05 schreef Inbox het volgende:

[..]
Een valse aangifte is strafbaar. In zoverre zou dat dus enige bescherming moeten bieden.

Bovendien krijgt de persoon eerst een brief van de bank en heeft deze de mogelijkheid om met de bank in contact te treden daarover of in ieder geval erop te reageren.

Dus ja, ik snap het enerzijds dat ze echt 3 aangiftes als minimum willen hebben, maar anderzijds is het onlogisch omdat de aangiftebereidheid niet bijzonder hoog is.
Alleen is het geen valse aangifte als je aangifte doet van flessentrekkerij. Dat het feit uiteindelijk niet strafbaar blijkt maakt niet dat de aangifte vals was.

En de brief van de bank, ja. Sure. Maar je wil ook daar de werkdruk niet perse te hoog maken.

Qua aangifte bereidheid, tja. Nederlanders, huilen dat er niets gebeurt totdat ze moeite moeten doen.
pi_210518744
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 16:13 schreef Kamelenteen het volgende:
Zelf trouwens al jaren niet meer opgelicht op marktplaats, dus geen eigen ervaring hiermee. Maar zodra dat wel het geval is, zal ik niet aarzelen om zo'n figuur aan te pakken en te confronteren met zn hebzucht. Heb namelijk het idee dat veel marktplaatsoplichters gewoon de boel besodemieteren omdat 9 van de 10 slachtoffers het er maar bij laten zitten.
de drempel om te"adverteren" ligt veel te laag(te veel rommelaar zitten erop),ze hebben door de jaren wel het een en ander geitroduceerd: rekening gecheckt, gecontroleerde verkoper maar het is nog niet afdoende.
Bij Ebay is het een stuk beter geregeld,ook daar zijn risico s ,maar zelf nog nooit meegemaakt, btw ook niet bij mp.
Misschien een systeem op mp dat je alleen in kan loggen om te verkopen met een vast ip adres,of een of ander kastje zoals een bankreader,dit kost wel geld,maar volgens mij is er wel markt voor.
pi_210518770
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 19:30 schreef Wiedanwel het volgende:

voor 100 eu maak je heel wat incassokosten en langdurig gezemel, dat weten ze ook daarom lichten ze met dit soort bedragen mensen op.Het beste en dat wordt door iedereen afgeraden(maar het houdt anders niet op) even zelf langs gaan.
pi_210518794
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 08:49 schreef Fe2O3 het volgende:

dat laatste is ook een wassen neus,een rondje sm laat zien dat er veelal door een bezorger getekend is,en als je thuis komt kan het pakket verdwenen zijn.Ook op dat gebied moet er nog veel veranderen.
pi_210518870
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 14:00 schreef blomke het volgende:
Misschien een beetje off-topic, maar ik kocht een Fjallraven jas op MArktplaats.

Ging opvallend vlot en makkelijk ("te" eigenlijk) en maakte flink bedrag over...

Kwam dus niet en verkoper kwam met rare redenen...."ligt bij me (letterlijk) vriendin", "ik ben even weg", "je hoort van me" etc.

Nou niks ontvangen. Ben ik gaan dreigen.....met MP melding. Na week geld teruggestort. Interpreteerde dit gewoon als een poging tot. Verkoper ook niet meer op MP
beste prijzen 220 voor een blouse
pi_210518939
Ik kom veel oplichters tegen op marktplaats helaas. Ik ben al jaren niet meer opgelicht maar kom ze met regelmaat wel tegen. Deze nieuwe wet schrikt ze dus niet echt af.
Wat mij wel is opgevallen is dat ze bijna altijd een bankrekeningnummer gebruiken uit Litouwen.
Ze zijn in elk geval makkelijk te herkennen. Nieuw account van enkele dagen.
Hun locatie zit altijd of helemaal in het noorden, of helemaal in het zuiden en reageren alleen op bieders die op een behoorlijk afstand zitten. Als je dan aangeeft dat je het wil afhalen geven ze een adres door dat helemaal aan de andere kant van Nederland zit. Ook proberen ze je vanaf het eerste bericht je uit de marktplaats omgeving te krijgen en via whatsapp verder te gaan.
pi_210519190
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2023 13:56 schreef Moederenkind het volgende:
Ik kom veel oplichters tegen op marktplaats helaas. Ik ben al jaren niet meer opgelicht maar kom ze met regelmaat wel tegen. Deze nieuwe wet schrikt ze dus niet echt af.
Wat mij wel is opgevallen is dat ze bijna altijd een bankrekeningnummer gebruiken uit Litouwen.
Ze zijn in elk geval makkelijk te herkennen. Nieuw account van enkele dagen.
Hun locatie zit altijd of helemaal in het noorden, of helemaal in het zuiden en reageren alleen op bieders die op een behoorlijk afstand zitten. Als je dan aangeeft dat je het wil afhalen geven ze een adres door dat helemaal aan de andere kant van Nederland zit. Ook proberen ze je vanaf het eerste bericht je uit de marktplaats omgeving te krijgen en via whatsapp verder te gaan.
Bankrekening uit Litouwen is waarschijnlijkde Revolut bankapp. Niks bijzonders, zij richten zich nu ook op de Nederlandse markt met tv-reclames en zijn hier al jaren actief.

In dergelijke accounts daar is dus gewoon handel in.

Veel oplichters zijn simpele zielen. Net als menig niet-oplichter zijn ze niet op de hoogte van deze vrij onbekende regeling.

[ Bericht 2% gewijzigd door Inbox op 03-09-2023 20:56:48 ]
pi_210520581
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2023 13:50 schreef ophaling10 het volgende:

[..]
beste prijzen 220 voor een blouse
:Y ook beste kwaliteit.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 20 november 2023 @ 01:33:39 #41
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_211354182
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 19:53 schreef baskick het volgende:

[..]
Al een update, @baskick ?
pi_211354340
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2023 01:33 schreef Kamelenteen het volgende:

[..]
Al een update, @:baskick ?
Naw-gegevens ontvangen van de bank, maar sprake van een complexe situatie en daarom nog niet verder gekomen met de oplichting an sich. Loopt nog.
  maandag 20 november 2023 @ 06:55:22 #43
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_211354653
Dat gedeelte, de adresgegevens ontvangen, werkt dus :)

Complexe situatie doet me gissen wat je daar precies mee bedoelt, maar je bent er nog mee bezig. Kan me zo voorstellen dat je oplichter daar niet blij mee zal zijn.
pi_211355817
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2023 06:55 schreef Kamelenteen het volgende:
Dat gedeelte, de adresgegevens ontvangen, werkt dus :)

Complexe situatie doet me gissen wat je daar precies mee bedoelt, maar je bent er nog mee bezig. Kan me zo voorstellen dat je oplichter daar niet blij mee zal zijn.
Yes, dat werkt :Y Het was niet per se heel laagdrempelig (begrijpelijk), maar ook niet echt gebruiksvriendelijk - lang aan de lijn, mailen met stukken, zelf achter status na gaan, reminderen na verstrijken van de termijn.

Het is een principekwestie voor me en ik maal er niet om of de andere partij er blij mee is, zeg maar :+ Mensen die opgelicht worden, zijn doorgaans ook niet zo blij.

Ik wacht nog even af wat er uit het (indirecte) contact met de vermoedelijke oplichter komt. Het contact is nog pril; het is nog niet zeker of de rekeninghouder de oplichter is of 'slechts' katvanger, bijvoorbeeld.

Afhankelijk daarvan ga ik terug naar de rechtsbijstandverzekeraar. Het liefst heb ik nakoming van de overeenkomst, anders verhalen op de ontvanger. Als de rbv het af wil kopen, kijk ik of er andere opties zijn. Geld terug is leuk, maar op deze manier bereik ik niet het beoogde doel (stoppen van de oplichter, verhalen van het betaalde bij de ontvanger).

[ Bericht 8% gewijzigd door baskick op 20-11-2023 10:42:10 ]
pi_211358121
Ik ben een aantal jaren terug opgelicht via marktplaats. Had een bod gedaan op een E-reader maar omdat ik voor werk in het buitenland zat en het product wel graag wilde aangeboden een aanbetaling te doen van 85 euro.

2 weken later toen ik weer thuis was en een afspraak wilde maken om het op te halen werd er natuurlijk niet meer gereageerd op mijn berichtjes.

Ik had de 80 euro overgemaakt via mijn eigen bank, dus had wel een naam en Iban nummer.

Online aangifte gedaan en dacht er nooit meer iets van te horen. Kreeg wel een mooie brief van de politie dat mijn zaak in behandeling was.

Een paar maanden later kwam er toch ineens nieuws met weer een brief van de officier van justitie wat een passende straf zou zijn.

De doodstraf had ik erop gereageerd maar dat is het niet geworden.

Er werd een betalingsschikking getroffen, en zou 50 euro terug krijgen, in maandelijkse termijnen van 8 euro.

Dus aangifte doen heeft wel zin, bij voldoende aangiftes pakken ze het toch op. Kost je een half uurtje aan inloggen en formulieren invullen.
pi_211363498
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2023 10:35 schreef baskick het volgende:

[..]
Yes, dat werkt :Y Het was niet per se heel laagdrempelig (begrijpelijk), maar ook niet echt gebruiksvriendelijk - lang aan de lijn, mailen met stukken, zelf achter status na gaan, reminderen na verstrijken van de termijn.

Het is een principekwestie voor me en ik maal er niet om of de andere partij er blij mee is, zeg maar :+ Mensen die opgelicht worden, zijn doorgaans ook niet zo blij.

Ik wacht nog even af wat er uit het (indirecte) contact met de vermoedelijke oplichter komt. Het contact is nog pril; het is nog niet zeker of de rekeninghouder de oplichter is of 'slechts' katvanger, bijvoorbeeld.

Afhankelijk daarvan ga ik terug naar de rechtsbijstandverzekeraar. Het liefst heb ik nakoming van de overeenkomst, anders verhalen op de ontvanger. Als de rbv het af wil kopen, kijk ik of er andere opties zijn. Geld terug is leuk, maar op deze manier bereik ik niet het beoogde doel (stoppen van de oplichter, verhalen van het betaalde bij de ontvanger).

Je kan nu toch gaan voor stap 2: het inschakelen van de deurwaarder die de zaak overneemt van je zonder kosten? Die kosten die komen dan voor rekening van de oplichter en dat zou ik 'm gewoon zeggen. Katvanger of niet zou mij echt aan mn reet roesten.

Wel bizar dat je er zelf achteraan moest gaan bij de bank, na het invullen van de noodzakelijke gegevens. Zou verwachten dat dat allemaal geautomatiseerd is bij de bank. Geen reactie van rekeninghouder? Hup, aanvinken, paar dagen later gegevens doorsturen naar de aanvrager ervan. Kennelijk niet dus.

Maar goed dat je die gegevens in ieder geval krijgt :Y Ik geloof dat ik gelijk op Google zou zitten om te kijken wat voor woning het is en of ik de persoon op bijv facebook kan achterhalen.
pi_211364214
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2023 21:43 schreef Inbox het volgende:

[..]
Je kan nu toch gaan voor stap 2: het inschakelen van de deurwaarder die de zaak overneemt van je zonder kosten? Die kosten die komen dan voor rekening van de oplichter en dat zou ik 'm gewoon zeggen. Katvanger of niet zou mij echt aan mn reet roesten.
Daar moet ik me even in verdiepen.

quote:
Wel bizar dat je er zelf achteraan moest gaan bij de bank, na het invullen van de noodzakelijke gegevens. Zou verwachten dat dat allemaal geautomatiseerd is bij de bank. Geen reactie van rekeninghouder? Hup, aanvinken, paar dagen later gegevens doorsturen naar de aanvrager ervan. Kennelijk niet dus.
De bank hanteerde dezelfde termijnen - alhoewel ze eerst dagen zeiden en later werkdagen - maar een ander startmoment. Ik telde vanaf mijn melding/aanleveren stukken, zij vanaf briefdatum. En ik hang op dag 16 direct aan de digitale lijn.

quote:
Maar goed dat je die gegevens in ieder geval krijgt :Y Ik geloof dat ik gelijk op Google zou zitten om te kijken wat voor woning het is en of ik de persoon op bijv facebook kan achterhalen.
Allemaal gedaan natuurlijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door baskick op 22-11-2023 10:21:16 (typo) ]
pi_211364413
Staat allemaal vermeld in de link van de Consumentenbond:

LAVG: https://www.lavg.nl/eerste-hulp-bij-online-fraude/
SODA: https://bijinternetfraude.nl/
Aansprakelijkgesteld Nederland: https://www.aansprakelijkgesteld.nl/no-cure-no-pay
pi_212631055
Een update van mijn ervaring met het terugvorderen van geld na het doorlopen van de "Procedure NAW-gegevens Begunstigde bij niet-bancaire Fraude" (PNBF).

Op basis van de van de bank ontvangen naw-gegevens heb ik het met de vertegenwoordiger van de begunstigde geprobeerd op te lossen.

De Consumentenbond schrijft het volgende:
quote:
Betaalt de oplichter niet terug? Dan krijg je de NAW-gegevens. Banken kunnen wel besluiten dat je de gegevens niet krijgt. Bijvoorbeeld als het om een kwetsbare minderjarige gaat, of iemand die onder curatele staat. Ook kan de verdachte bezwaar indienen tegen het doorgeven van zijn adresgegevens. Daar moet dan wel een gegronde reden voor zijn.
Vertegenwoordiger, want sprake van een voogd van een organisatie die duidt op een van bovenstaande uitzonderingen. Kennelijk zag de bank geen probleem de gegevens toch te delen *O*

De voogd (alhans, een collega van en namens de voogd) en ik kwamen er niet uit; de rekeninghouder ontkende richting de wettelijk vertegenwoordiger en die kon of wilde niet doorpakken en suggereerde dat ik dan inderdaad maar een incassotraject moest starten. Vanaf die dag lijken de activiteiten van de oplichter wel gestopt (althans, via de profielen die ik van hem/haar inmiddels in beeld had). Goh - toch toevallig :+

Door LAVG telefonisch goed te woord gestaan en vervolgens met de van de bank ontvangen naw-gegevens, kopie van het PV, PDF'je van de banktransactie de zaak online aangemeld. Na het indienen is de communicatie niet al te best. Uiteindelijk heeft het incassobureau het betaalde bedrag gevorderd, vermeerderd met 'kosten ter vastelling van schade en aansprakelijkheid eiser' en 'kosten ter vastelling van schade en aansprakelijkheid incassobureau' (gezamenlijk de hoofdsom) en vermeerderd met incassokosten à ¤57 + btw daarover. Dat kwam neer op 195% van het betaalde bedrag.

De begunstigde (of de voogd of instelling van de voogd of iemand anders namens de begunstigde, dat weet ik niet) heeft de hoofdsom voldaan en de incassokosten + btw onbetaald gelaten. Het incassobureau was kennelijk content genoeg, want heeft het dossier daarna afgehandeld (uitbetaald aan mij) en gesloten.

De oplichter heeft uiteindelijk 165% van het ontvangen bedrag betaald. De minnelijke oplossing die ik eerst heb geopperd was goedkoper geweest.

Na ontvangst van het geld heb ik mijn aangifte aangevuld met de naw-gegevens (en aangegeven dat het betaalde bedrag intussen terugbetaald is).

Mijn ervaring is overwegend positief. Ik had graag meer en duidelijkere informatie gehad gedurende het proces, maar de uitkomst bevalt me goed (al dekken de gevorderde kosten niet de tijd die ik eraan kwijt ben geweest). Het heeft allemaal wel héél lang geduurd qua doorlooptijd; bijna 6 maanden tussen het belletje met de bank en de uitbetaling van het incassobureau.

@Kamelenteen, dank voor het aanmaken van dit topic; zonder dit topic had ik nooit geweten van het bestaan van deze regeling _O_
pi_212632793
Mooi dat het boefje alsnog het bedrag heeft terugbetaald. 65% had wat meer mogen zijn, maar hopelijk heeft ie ervan geleerd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')