abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 donderdag 31 augustus 2023 @ 12:56:21 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_210486070
De prijs van een biertje en een sigaretje gaat volgend jaar verder omhoog. Het kabinet gaat meer belasting heffen op alcohol en tabak. Met de inkomsten daarvan wil het kabinet volgend jaar de koopkracht van alle burgers wat opkrikken en armoede te lijf gaan.

Dat melden bronnen in Den Haag. Gisteravond rondde het kabinet de onderhandelingen af voor de begroting die met Prinsjesdag bekendgemaakt moet worden. Geheel naar traditie lekte dat al uit. Het demissionaire kabinet trekt 2 miljard euro extra uit om de koopkracht van burgers ietsjes op te krikken, maar vooral gezinnen te helpen die in de armoede dreigen te belanden.

Hoeveel duurder een pakje sigaretten of een biertje exact worden, is nog onduidelijk. Maar het kabinet hoopt met de verhoging van alcoholbelasting 54 miljoen euro extra op te halen jaarlijks, bij sigaretten gaat het om 46 miljoen euro extra.

Peuk
Bij sigaretten zal de accijns, de belasting, ‘gelijker’ worden getrokken met de belasting op shag, die nu ook al hoger is. Een pakje shag zou vanaf komend jaar gemiddeld 20 euro gaan kosten, bij sigaretten zou de prijs gemiddeld op 10 euro uitkomen. Maar die prijzen worden dus nog iets hoger.

Dat is niet de enige maatregel die pijn gaat doen. De hogere middeninkomens gaan meer belasting betalen over een deel van het inkomen. Door de hoge inflatie zouden zij over een groter deel van hun inkomen het lagere belastingtarief (van zo’n 37 procent) betalen, maar die grens wordt aangepast, waardoor ze over een iets groter deel van hun inkomen het hoogste tarief, 49,5 procent, gaan betalen.

De maatregelen raken dus Nederlanders met een hoger, of hoog middeninkomen, naast natuurlijk rokers en mensen die graag een biertje of borrel lusten.

Het idee daarachter is: we kunnen daarmee álle Nederlanders iets laten profiteren. De koopkracht zou namelijk voor iedereen iets omhoog gaan volgend jaar, al is het nog niet terug op het niveau van vorige jaren. Daarvoor heeft de inflatie er te veel ingehakt.

Bovendien wil het kabinet armoede voorkomen. Volgend jaar dreigden liefst 1 miljoen Nederlanders door de armoedegrens te zakken. Het kabinet wil dat dus voorkomen door met een hogere zorg- en huurtoeslag te komen, en een hoger kindgebonden budget.

Brandstof
Overigens grijpt het kabinet juist níet in bij de brandstofprijzen. De belasting op brandstof stijgt volgend jaar weer, nadat deze tijdelijk was verlaagd. Maar het kabinet pakt dat vooralsnog niet aan, waardoor burgers bij de pomp een tientje duurder uit zijn in januari, bij een volle tank.

De ministers laten verder ingrijpen hierbij aan de Tweede Kamer, omdat dit honderden miljoenen euro's aan belastinginkomsten zou gaan schelen en dat geld momenteel niet gemist kan worden. De Tweede Kamer kan het alsnog afdwingen dat de belasting weer wordt verlaagd, in het debat na Prinsjesdag bijvoorbeeld, maar zal dan moeten laten bezuinigen op andere dossiers. Het kabinet legt de bal daarover dus bij de Kamer zelf. Deels ook omdat er verkiezingen aankomen, zeggen ingewijden, dan mag de Kamer zelf alvast een koers uitzetten. Wat ook geldt: het kabinet wil de vingers aan zo'n operatie niet branden.

https://www.ad.nl/politie(...)-voorkomen~a1670ee1/

Terecht. Laat de armoedzaaiers maar boeten. Nu nog de contributie bij sportverenigingen verhogen. Ik ben zo blij in de jaren 80 en 90 uit te zijn gegaan. Lekker in de kroeg roken, voor 5 gulden per shagbuil. En een rondje geven aan 10 man voor 20 gulden. Niet meer omrekenen naar guldens ? My ass.

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  donderdag 31 augustus 2023 @ 12:59:30 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_210486088
Prima. Maar behalve de prijzen verhogen zou het ok goed zijn om alcoholreclames geherinterpreteerd stoppen en geen verkoop van alcohol en tabak in supermarkten en tankstations. Anders lijkt het net alleen om het geld te gaan.
The End Times are wild
  Trouwste user 2022 donderdag 31 augustus 2023 @ 13:01:37 #3
7889 tong80
Spleenheup
pi_210486108
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 12:59 schreef LXIV het volgende:
Prima. Maar behalve de prijzen verhogen zou het ok goed zijn om alcoholreclames geherinterpreteerd stoppen en geen verkoop van alcohol en tabak in supermarkten en tankstations. Anders lijkt het net alleen om het geld te gaan.
Het gaat dan ook alleen om geld. De rest zal ze worst wezen. Ze hebben op vrijdagmiddag gewoon een naborrel met de harddrug alcohol.

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_210486124
Rechts of links, belastingverhogingen zijn altijd de oplossing voor politici. En dan vooral dingen duurder maken die juist de armere mensen leuk vinden/nodig hebben.
pi_210486130
Bier nog duurder?

Betaalde laatst al ¤3,50 voor 25cl lauw bier op een festival....
Krat bier kost ook al snel over de ¤20.
:')

Gelukkig woon ik aan de Duitse grens, daar is het nog betaalbaar.
pi_210486134
Dan ben je mooi klaar als arme alcoholist of roker.
pi_210486142
Januari suikertax op frisdrank 24cent per liter :')

(Ik dacht dat Rutte opgeflikkerd was?)
pi_210486148
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 12:59 schreef LXIV het volgende:
Maar wel goksites promoten overal..
:')
pi_210486149
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 13:03 schreef MoreDakka het volgende:
Rechts of links, belastingverhogingen zijn altijd de oplossing voor politici. En dan vooral dingen duurder maken die juist de armere mensen leuk vinden/nodig hebben.
Als je geld nodig hebt moet je het altijd wel ergens anders vandaan halen.

Er zullen dus altijd wel mensen zijn die het er niet mee eens zijn.
pi_210486164
quote:
1s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 13:04 schreef etuiedelapiel het volgende:

Suikertaks had al vele malen eerder gemoeten.
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  Forum Admin donderdag 31 augustus 2023 @ 13:12:00 #11
35723 crew  GGMM
pi_210486196
Mooi zo

Als je niet van die troep af kan blijven betaal je maar mooi
Alweer zo'n prachtige post van mij.
Nicki Minaj en ik
Mijn vissen in actie.
pi_210486199
quote:
Dus per januari de cola 50 cent duurder :')
En de suikervrije Cola natuurlijk ook want Cola is Cola qua prijs :')
You know what they call a Quarter Pounder with Cheese in Paris?
  donderdag 31 augustus 2023 @ 13:16:53 #13
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_210486235
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 13:12 schreef GGMM het volgende:
Mooi zo

Koekoek.
  donderdag 31 augustus 2023 @ 13:18:27 #14
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_210486250
De aap komt uit de mouw; Kaag en haar magere mannetjes lopen alweer te genieten. Klimaatplannetjes moeten koste wat het kost (en dat is véél) doorgaan.

En tegelijkertijd dan janken dat de inflatie te hoog is.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_210486253
quote:
Mooi zo

Kansloze figuren die niks beters te doen hebben dan anderen micromanagen. Jammer dat het mij extra geld moet kosten, maar ben blij dat je zelf diep ongelukkig moet zijn om zo te worden.
  donderdag 31 augustus 2023 @ 13:19:20 #16
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_210486257
quote:

Braddie wordt van alle kanten tegengewerkt.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_210486266
"Meer uitgeven? Meer heffen!" dus weer eens als adagium in plaats van "meer uitgeven? dan eerst besparen".
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
pi_210486273
Als de rokers nou een beetje slim zijn, dan slaan ze gewoon voor een paar jaar aan vape spullen in.

Nog 4 maanden om allemaal lekkere smaakjes te kopen. Geen euro aan accijns.
  Forum Admin donderdag 31 augustus 2023 @ 13:22:12 #19
35723 crew  GGMM
pi_210486286
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 13:19 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Kansloze figuren die niks beters te doen hebben dan anderen micromanagen.
Dat valt mee, veel meer dan 'stemmen op een partij die dit graag doorvoert' doe ik er niet aan :)
Alweer zo'n prachtige post van mij.
Nicki Minaj en ik
Mijn vissen in actie.
pi_210486293
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 13:21 schreef Toefjes het volgende:
Nog 3 maanden om allemaal lekkere smaakjes te kopen.
Hm, dat is toch per 1 juli ook verboden?

quote:
Geen euro aan accijns.
Nóg niet.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
  Forum Admin donderdag 31 augustus 2023 @ 13:23:22 #21
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_210486303
Dat gaat een hoop pomphouders in de grensstreek de kop kosten.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_210486306
quote:
7s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 13:22 schreef nostra het volgende:

[..]
Hm, dat is toch per 1 juli ook verboden?
[..]
Nóg niet.
Online verkoop is verboden. ( Al zijn er ook nog online aanbieders die er lak aan hebben). Dus je zal naar een fysieke vape shop moeten. Kom er toevallig net van terug :P
pi_210486308
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 13:05 schreef Toefjes het volgende:

[..]
Als je geld nodig hebt moet je het altijd wel ergens anders vandaan halen.

Er zullen dus altijd wel mensen zijn die het er niet mee eens zijn.
Dat klopt, maar als je het presenteert als een koopkracht-injectie voor de armeren dan slaat dit nergens op natuurlijk.

Gooi gewoon een dikke accijns op elektrische auto's als je geld nodig hebt, bijvoorbeeld.
pi_210486317
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 13:23 schreef Toefjes het volgende:

[..]
Online verkoop is verboden. Dus je zal naar een fysieke vape shop moeten. Kom er toevallig net van terug :P
Oh joh, ik dacht dat dat ook voor de smaakjes gold. Heb er toen meteen vier dozijn van ingeslagen online. :') Maar fysiek kan ik dus nog toeslaan voor 2024, dat scheelt. :o
pi_210486320
Crosspost:
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 12:11 schreef Red_85 het volgende:

https://www.telegraaf.nl/(...)-tegen-armoede-neemt

Middenklasse wordt genaaid, armen worden iets ontzien. Rijken hebben nauwelijks verlies en merken weinig

quote:
De rekening wordt vooral betaald door hogere inkomens iets zwaarder aan te slaan. Door de hoge inflatie zou de grens voor het betalen van het toptarief in de inkomstenbelasting flink opschuiven. Het kabinet gaat die stijging niet helemaal doorvoeren, waardoor hogere inkomens eerder het hoge tarief (49,5 procent) gaan betalen.

Daarmee is het grootste deel van de rekening betaald. De optie om de winstbelasting voor bedrijven te verhogen heeft de eindstreep niet gehaald, door de goed draaiende economie zit er al een meevaller in de opbrengsten van die taks. Het kabinet haalt nog wel 100 miljoen euro op met het verhogen van de accijnzen op tabak (46 miljoen) en alcohol (54 miljoen).
En natuurlijk worden bedrijven ontzien. Juist daar waar het meeste geld zit, wordt het lekker met rust gelaten.
:|W

Dit is toch compleet niet meer uit te leggen?
Brandstoffen duurder
Hogere belasting druk

Net nu de inflatie eindelijk een beetje normaal is geworden, willen ze het land nog eens een trap na geven. Ga. Weg.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_210486321
Hoe dan? Het zijn voornamelijk die armoedzaaiers die roken en zuipen.
  donderdag 31 augustus 2023 @ 13:25:41 #27
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_210486326
Ritje(s) naar Duitsland worden steeds interessanter, ook al wonen wij niet eens direct aan de grens.

Maar b.v. 2x per maand flink inkopen daar en meteen ff tanken gaat straks zowaar lonen. Niet voor sigaretten overigens want ik rook toch niet.
pi_210486355
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 13:25 schreef Alloch87 het volgende:
Dit is niet altijd zo m.b.t. het drinken van alcohol.

https://www.parool.nl/nie(...)van-europa~b6c1b57a/
  donderdag 31 augustus 2023 @ 13:28:12 #29
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_210486360
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 13:25 schreef Alloch87 het volgende:
Ja en nee. Lager opgeleiden roken meer, hoger opgeleiden drinken meer.
Onderstaande link is achter betaalmuur overigens.
https://www.volkskrant.nl(...)ken-minder~bb15db33/

Edit; Rutger05 was me voor. :)

[ Bericht 4% gewijzigd door thedeedster op 31-08-2023 14:36:31 ]
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_210486361
Wordt nog leuk trouwens voor de douane, die kunnen de cocaine toestroom amper behappen. Sigarettensmokkel is straks net zo lucratief
pi_210486374
quote:
Mooi zo

Ze betalen nu toch ook al?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')