Ja klopt! Ze zijn heel dramatisch hier. Ik dacht altijd dat dit soort Jerry Springer gedrag fictie was. Maar het blijkt dat er toch een soort van waarheid in zit. Ze kunnen in ieder geval heel overdreven doen.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 21:44 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Dat had je in Montana ook wel ja. Alles in malls, alles met de auto (terwijl de bus in principe gratis was!). Ik fietste daar wel veel, maar met -28C naar de campus fietsen was wel een uitdaging! En -30C in een houten huis van bijna 100 jaar oud met enkele ramen ook, we hebben wel eens een week de oven aan gehad om te zorgen dat waterleidingen in de muren niet bevroren.
Een van de dingen die me het meeste aanstonden in de VS was dat men altijd maar ervan uitging dat anderen er op uit waren je een loer te draaien, en altijd ging men uit van het ergste. Als iemand had gezegd om 20u op een feestje te zijn, en het was 20:10 dan begon men al ongerust te worden, en om 20:30 was zo iemand op zijn minst verkracht of had een ongeluk gehad. Bizar wel. Is dat in Canada ook zo? Ik vriendin van me woont in Noord Alberta, en werkt voor de park services, die vraagt altijd wanneer ik langskom, ziet er schitterend uit daar!
Dakloosheid/drugsgebruik is hier een extreem groot probleem. Omda de gezondheidzorg zo slecht is, is er geen psychische hulp voor mensen die dat nodig hebben. Iedere stad heeft meerdere tent kampen waar er honderden junkies in het openbaar gebruiken. Onze auto wordt iedere nacht meerdere keren bezocht om te checken of de deuren op slot zitten. Ook de achterdeur. Soms liggen ze in je achtertuin en vindt je een spuit.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 23:03 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
En hoe is het met de veiligheid? Veel criminaliteit? Of kun je gewoon de voordeur open laten? (dat hoorde ik ergens)
Ik weet ook niet of wapenbezit legaal is..
Is het waar dat Nieuw Zeeland een heel hoog tiener/jeugd zelfmoord percentage heeft? Dat las ik ergens.quote:
Jaquote:Op vrijdag 22 augustus 2025 23:33 schreef Universeinmotion het volgende:
[..]
Is het waar dat Nieuw Zeeland een heel hoog tiener/jeugd zelfmoord percentage heeft? Dat las ik ergens.
Dank je voor jouw antwoordquote:Op vrijdag 22 augustus 2025 22:22 schreef Universeinmotion het volgende:
[..]
Dakloosheid/drugsgebruik is hier een extreem groot probleem. Omda de gezondheidzorg zo slecht is, is er geen psychische hulp voor mensen die dat nodig hebben. Iedere stad heeft meerdere tent kampen waar er honderden junkies in het openbaar gebruiken. Onze auto wordt iedere nacht meerdere keren bezocht om te checken of de deuren op slot zitten. Ook de achterdeur. Soms liggen ze in je achtertuin en vindt je een spuit.
Er zitten hele hordes bij de supermarkt, de Mcdonalds, De drive-ins, de kruispunten in het verkeer. Altijd met gestolen tv's, karretjes vol met rotzooi en een gestookt vuur van plastic en karton. Ik heb meerdere keren moeten bellen omdat iemand een overdosis nam voor mijn neus in de parkeerplaats voor mijn huis. Mijn kinderen maken dat mee. Alle scholen gaan hier dus op slot tijdens lestijden. Je kunt hier zeker niet leven met een deur die niet op slot is. Dan is het wachten op problemen. Er lopen echt heel veel geestelijk instabiele mensen rond.
Wapenbezit mag hier alleen als je een jacht vergunning hebt. Anders niet. En dat is maar goed ook.
Ik vraag me soms weleens af of mensen in koude gebieden/staten meer drugs gebruiken. Nergens op gebaseerd ofzo maar dat idee krijg ik soms. Denk jij dat het drugsgebruik in Canada erger is dan in de VS? Dat de gezondheidszorg daar zo slecht is is nieuws voor mij!quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 22:22 schreef Universeinmotion het volgende:
[..]
Dakloosheid/drugsgebruik is hier een extreem groot probleem. Omda de gezondheidzorg zo slecht is, is er geen psychische hulp voor mensen die dat nodig hebben. Iedere stad heeft meerdere tent kampen waar er honderden junkies in het openbaar gebruiken. Onze auto wordt iedere nacht meerdere keren bezocht om te checken of de deuren op slot zitten. Ook de achterdeur. Soms liggen ze in je achtertuin en vindt je een spuit.
Er zitten hele hordes bij de supermarkt, de Mcdonalds, De drive-ins, de kruispunten in het verkeer. Altijd met gestolen tv's, karretjes vol met rotzooi en een gestookt vuur van plastic en karton. Ik heb meerdere keren moeten bellen omdat iemand een overdosis nam voor mijn neus in de parkeerplaats voor mijn huis. Mijn kinderen maken dat mee. Alle scholen gaan hier dus op slot tijdens lestijden. Je kunt hier zeker niet leven met een deur die niet op slot is. Dan is het wachten op problemen. Er lopen echt heel veel geestelijk instabiele mensen rond.
Wapenbezit mag hier alleen als je een jacht vergunning hebt. Anders niet. En dat is maar goed ook.
Pannekoekenmix kan je zo makkelijk zelf maken, het is echt overbetalen voor een beetje gemak.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 21:36 schreef Universeinmotion het volgende:
[..]
Calgary had een hele grote Nederlandse winkel! Die mis ik nu al! Daar gaat mn rode kool en koopmans pannekoeken mix. Ze hadden zelfs rookworst.
Klinkt niet lekker. Ik vond juist dat Vancouver veel relaxter was dan Seattle. In Seattle als we uitgingen vroeg altijd iemand uit de groep of je op zn drinken wilde letten als diegene naar de WC ging, zelfs als er maar 3 of 4 anderen in de zaak waren, in Vancouver zet iemand gewoon zijn glas neer en gaat naar de WC. Ook veel meer daklozen en mensen die bedelden in Seattle in vergelijking met Vancouver.quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 22:22 schreef Universeinmotion het volgende:
[..]
Zou best kunnen hoor, ik vraag me datzelfde af over het drankgebruik in Finland bijv. Denk ook dat het met daglicht te maken heeft.. dat zie je zelfs in mini-vorm in NL bij strenge winters.. winterdepri enzoquote:Op zaterdag 23 augustus 2025 03:28 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Ik vraag me soms weleens af of mensen in koude gebieden/staten meer drugs gebruiken. Nergens op gebaseerd ofzo maar dat idee krijg ik soms. Denk jij dat het drugsgebruik in Canada erger is dan in de VS? Dat de gezondheidszorg daar zo slecht is is nieuws voor mij!
Waarom woon je daar?quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 22:22 schreef Universeinmotion het volgende:
[..]
Ja dat is waar. In Alaska zitten ook veel mensen aan de drank.quote:Op zaterdag 23 augustus 2025 14:26 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Zou best kunnen hoor, ik vraag me datzelfde af over het drankgebruik in Finland bijv. Denk ook dat het met daglicht te maken heeft.. dat zie je zelfs in mini-vorm in NL bij strenge winters.. winterdepri enzo
Dit was Vancouver in 2022. Dat is nu nog veel erger. Tent City noemen ze het. Google Vancouver Tent city maar. Hier een straat Downtown. Maar die tenten zijn nog veel erger. Bekijk deze YouTube-videoquote:Op zaterdag 23 augustus 2025 13:47 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Klinkt niet lekker. Ik vond juist dat Vancouver veel relaxter was dan Seattle. In Seattle als we uitgingen vroeg altijd iemand uit de groep of je op zn drinken wilde letten als diegene naar de WC ging, zelfs als er maar 3 of 4 anderen in de zaak waren, in Vancouver zet iemand gewoon zijn glas neer en gaat naar de WC. Ook veel meer daklozen en mensen die bedelden in Seattle in vergelijking met Vancouver.
Maar dakloos in Alberta in de winter, brrrr.
Drugsproblemen zag je ook wel veel in Seattle ja, maar zelfs in een klein stadje in Montana. Toen ik er naartoe verhuisde had ik niet verwacht verslaafde prostituees tegen te komen achter de Walmart in een stadje met nog geen 30.000 inwoners. Verslaagde prostituee was iets van de grote steden was mijn ervaring. Wat ik deed achter de Walmart? Ik fietste erlangs onderweg naar een andere big box store, ben toch een Nederlander he! En de kortste weg van mijn huis kwam ik achter de Walmart langs.
Wij hebben hier een woning. Man heeft een enorm goed betaalde baan hier. Onze kinderen hebben hier een heel leven opgebouwd. Ik spreek de taal, hij andersom niet.quote:
Ow wow, ik was in 2011 op reis in de regio en Vancouver/Canada was een hele verademing t.o.v. Seattle/US. In die laatste troffen we juist heel veel daklozen en in Canada juist niet. Het is dan wel vrij snel heel hard achteruit gegaan in Canada als ik deze beelden zie.quote:Op maandag 25 augustus 2025 04:00 schreef Universeinmotion het volgende:
Dit was Vancouver in 2022. Dat is nu nog veel erger. Tent City noemen ze het. Google Vancouver Tent city maar. Hier een straat Downtown. Maar die tenten zijn nog veel erger. Bekijk deze YouTube-video
Ik was in Vancouver in 2015 en 2016 vooral, weet niet hoe snel het veranderd is. Walmart....ik ben er wel eens om 3u s'nachts naar toe gegaan, puur om te kijken wat voor volk er dan rondloopt, want wie gaat er nu naar de Walmart om 3 uur s'nachts op een woensdag? Schijnbaar dus gezinnen met kleutersquote:Op maandag 25 augustus 2025 04:00 schreef Universeinmotion het volgende:
[..]
Dit was Vancouver in 2022. Dat is nu nog veel erger. Tent City noemen ze het. Google Vancouver Tent city maar. Hier een straat Downtown. Maar die tenten zijn nog veel erger. Bekijk deze YouTube-video
Ook in Vancouver moet je geen glas op de bar laten staan in de avond. Op een terrasje overdag? ligt helemaal aan de locatie. Vancouver is heel groot he! En ja, Walmart lui zijn echt te bizar voor woorden. Er is altijd wel wat aan de hand. En ze lopen ook zo veel in Pyjamas. Dat vind ik zo vreselijk hahaha! Wie gaat er nou in een pyjama naar buiten![]()
Veel van de daklozen gaan in de nacht naar een shelter. En degene die dat weigeren in de winter vertrekken vaak naar de kleine stadjes in BC omdat het daar natuurlijk warmer is in de winter. Mijn stadje heeft weinig last van daklozen omdat wij geen warme ruimtes aanbieden. Maar wij zitten vlakbij Edmonton en daar is het echt gevaarlijk in sommige wijken. Mijn man moet met deuren op slot door de straat rijden als loodgieter. Want ze slaan gewoon op de ruiten bij een stoplicht.
Waarom ben je uit Noorwegen vertrokken? En vooral ook waarom naar Portugal?quote:Op donderdag 23 oktober 2025 12:10 schreef Process153 het volgende:
Jaartje Engeland , 19 jaar op een eiland in Noorwegen en nu sinds 2 jaar in Portugal
En ja , ik ben een echte kaaskop uit Alkmaar
Herrinnert u zich storm Hans nog , 2 jaar geleden? Wel , het duurde bijna 3 dagen voor de 606 weer begaanbaar was , aangezien het halve landschap op de weg lag. Ik was er toen wel een beetje klaar mee. 25 km naar het dorp , 2 uur op de pont naar de stad , en geen sociaal leven. Vooral mijn gezin was het helemaal zat.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 12:46 schreef Fogel het volgende:
[..]
Waarom ben je uit Noorwegen vertrokken? En vooral ook waarom naar Portugal?
* Fogel ziet zichzelf ook niet de rest van zijn leven in Noorwegen wonen (inmiddels alweer zo'n 25 jaar hier)
Mooiste stad van Nederland natuurlijkquote:Op donderdag 23 oktober 2025 12:10 schreef Process153 het volgende:
ik ben een echte kaaskop uit Alkmaar
Hans heb ik gelukkig zelf weinig overlast van gehad (omgeving Trondheim), maar ik snap wel dat het lastiger is op een eiland.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 13:10 schreef Process153 het volgende:
[..]
Herrinnert u zich storm Hans nog , 2 jaar geleden? Wel , het duurde bijna 3 dagen voor de 606 weer begaanbaar was , aangezien het halve landschap op de weg lag. Ik was er toen wel een beetje klaar mee. 25 km naar het dorp , 2 uur op de pont naar de stad , en geen sociaal leven. Vooral mijn gezin was het helemaal zat.
Gelukkig is mijn familie Portugees , en mijn schoonmoeder vond op internet een oude boerderij voor een prikkie. ( na 2 jaar beulen weet ik waarom het zo goedkoop was )
Ik heb nu een goed lopende zaak , wijngaard en olijfboomgaard . Momenteel zit ik tussen de wijn- en olijfoogst , dus beetje tijd over om te fokken
25 graden en een beetje wind
Nice! Enige achtergrond in boeren? Of leven echt helemaal omgegooid vanuit Noorwegen? Ik neem aan dat je daar iig geen wijngaard en olijfboomgaard hadquote:Op donderdag 23 oktober 2025 13:10 schreef Process153 het volgende:
[..]
Herrinnert u zich storm Hans nog , 2 jaar geleden? Wel , het duurde bijna 3 dagen voor de 606 weer begaanbaar was , aangezien het halve landschap op de weg lag. Ik was er toen wel een beetje klaar mee. 25 km naar het dorp , 2 uur op de pont naar de stad , en geen sociaal leven. Vooral mijn gezin was het helemaal zat.
Gelukkig is mijn familie Portugees , en mijn schoonmoeder vond op internet een oude boerderij voor een prikkie. ( na 2 jaar beulen weet ik waarom het zo goedkoop was )
Ik heb nu een goed lopende zaak , wijngaard en olijfboomgaard . Momenteel zit ik tussen de wijn- en olijfoogst , dus beetje tijd over om te fokken
25 graden en een beetje wind
Haha , mijn enige agrarische ervaring was mijn zoldertuin , waar ik overigens zeer goed in ben. Verder kon ik het gras tussen de tegels niet eens in leven houden. Hiervoor heb ik slechts 2 banen gehad , defensie in Nederland en cipier in Noorwegen.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 21:28 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Nice! Enige achtergrond in boeren? Of leven echt helemaal omgegooid vanuit Noorwegen? Ik neem aan dat je daar iig geen wijngaard en olijfboomgaard hadOf had je wel een vergelijkbare zaak daar?
Grappig verkoopt wijn nog dan? In Frankrijk raken ze het aan de straatstenen niet meer kwijt. Weer was echt ruk het afgelopen jaar, te warm en daardoor alles minder (qua fruit alleen appels en pruimen die het goed deden). Nog zo'n jaar en wij gaan naar iets anders kijken, meer noordelijk. Het wordt nu te lang warm hier.quote:Op vrijdag 24 oktober 2025 01:41 schreef Process153 het volgende:
[..]
Haha , mijn enige agrarische ervaring was mijn zoldertuin , waar ik overigens zeer goed in ben. Verder kon ik het gras tussen de tegels niet eens in leven houden. Hiervoor heb ik slechts 2 banen gehad , defensie in Nederland en cipier in Noorwegen.
Toen ik hier 2 jaar geleden de boel kwam bezichtigen zag ik voor het eerst in mijn leven een olijfboom , met olijven.Tot groot vermaak van de makelaar rukte ik een paar van die dingen uit de boom en stak ze in mijn mond. Blijkt dat die dingen onbewerkt niet te vreten zijn. Zit een goedje in wat ze bitter maakt.
Waar het mij vooral om ging was 4 hectaren druiven , want drank. In Noorwegen stookte ik wodka uit suiker , want drank is onbetaalbaar daar. Het eerste wat ik hier heb gedaan was een stookvergunning aangevraagd. Ik mag nu legaal 10k liter per jaar stoken. Vorig jaar als proef alvast 800 liter aguardente , soort cognac , gestookt.Dat ligt nu in vaatjes in de kelder te chillen. Ik heb nu mijn eerste echte oogst druiven tot wijn verwerkt , in totaal zo`n 14k liter witte en rode wijn . Waaronder 1500 liter rood uit 2 nieuwe plastic vuilcontainers, want volgens de locals kun je geen goede wijn maken in plastic vaten. Inmiddels weten ze beter. Mijn Cliquot is zeer goed te doen lol.
Tevens heb ik nog zo`n 3 hectare akkergrond , waar ik dit jaar voor het eerst mais en graan verbouwd heb. Lees : Bourbon en bier. En een hele horde vruchtbomen waar ik het meeste maar van ingevroren heb om later wat mee te doen. Helaas werkte het weer niet echt mee dus de oogst daarvan waas niet echt top. Over her algemeen stopt het hier eind april met regenen om rond begin oktober weer te beginnen. Afgelopen maand maar iets van 25 mm neerslag gehad. Tevens is het hier een week tegen de 50 graden geweest , wat ook niet echt hielp.
Maar waar ik me voornamelijk mee bezig houd is onderhoud en verherbouwing van machines. Ik heb al diverse mensen terug aan het boeren gekregen door simpelweg hun machines weer aan de praat te krijgen.Plus , als ik eens iets nodig heb kan ik het meestal gewoon lenen , zoals de combine van 1 van mijn buren die grotendeels voor de lol vanaf de grond af opnieuw heb opgebouwd. De ene hand wast de andere. Het leuke hiervan is dat langzaam maar zeker de lokale economie weer een beetje op gang komt.
Al met al een hele goede beslissing geweest om deze kant op te verkassen.
Ik zou eerlijk gezegd niet weten of dat hier verkoopt , aangezien ik dat via mijn bedrijf moet doen. En zoals je misschien uit eigen ervaring weet , bureaucratie is hier volkssport nr 1. Maar ik heb een maat in Noorwegen met een groothandel die er wel geinteresseerd in is , alsook mijn olijfolie. Worst case scenario prop ik alles in Bag In Box en stuur het noordwaards. Vang ik nog de hoofdprijs ook.En verkoopt mijn wijn niet , dan stook ik alles naar alcohol. Paar jaar geduld terwijl dat spul in het vat zit en voilla.quote:Op vrijdag 24 oktober 2025 07:54 schreef Managarm het volgende:
[..]
Grappig verkoopt wijn nog dan? In Frankrijk raken ze het aan de straatstenen niet meer kwijt. Weer was echt ruk het afgelopen jaar, te warm en daardoor alles minder (qua fruit alleen appels en pruimen die het goed deden). Nog zo'n jaar en wij gaan naar iets anders kijken, meer noordelijk. Het wordt nu te lang warm hier.
Krijg je nog terugleveringvergoeding?quote:Op vrijdag 24 oktober 2025 09:42 schreef Process153 het volgende:
[..]
Ik zou eerlijk gezegd niet weten of dat hier verkoopt , aangezien ik dat via mijn bedrijf moet doen. En zoals je misschien uit eigen ervaring weet , bureaucratie is hier volkssport nr 1. Maar ik heb een maat in Noorwegen met een groothandel die er wel geinteresseerd in is , alsook mijn olijfolie. Worst case scenario prop ik alles in Bag In Box en stuur het noordwaards. Vang ik nog de hoofdprijs ook.En verkoopt mijn wijn niet , dan stook ik alles naar alcohol. Paar jaar geduld terwijl dat spul in het vat zit en voilla.
Maar dat doe ik niet echt voor het geld. Mijn voornaamste bron van inkomsten zijn mijn zonnepanelen. Letterlijk binnenlopen terwijl je met een eigengestookte borrel onder een boom zit.ik heb afgelopen jaar mijn installatie verdubbeld naar 800 maal 500W panelen , en in totaal 300 kWh aan batterijen. Daarmee zijn mijn bedrijfskosten bijna nul.
Verder heb ik de mazzel dat ik de volledige waterrechten heb over mijn riviertje , dus water is niet zo`n groot probleem.Zelfs deze zomer kwam er genoeg naar beneden. Ik zit op het laagste punt in de wijde omgeving , dus alles stroomt mijn kant op.
Enige nadeel hier is de temperatuur. Na 20 jaar Noorwegen met een all time high van 32 graden is het hier afzien. Begin Juli was het hier 48 graden , met een nacht temp van 35. Ben ik niet echt op gebouwd.
Gelukkig heb ik mijn terrein wel schoon van mimosa enzo , dus weinig brandgevaar.Komende winter de boel aan de overkant maar eens aanpakken. 4 km2 wildernis opschonen en herbeplanten.
Tijd voor een bak koffie
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |