Dat snap ik wel.quote:Op maandag 28 oktober 2024 19:40 schreef Teslynd het volgende:
niet naar buiten gaan als je hoort dat je buren op de trap lopen, even wachten tot ze helemaal voorbij zijn.
LOLquote:Op zaterdag 26 oktober 2024 21:19 schreef cempexo het volgende:
[..]
Ja...je moet de Deense taal beheersen. Geen Deense taal beheersen is geen job. De DK werkgever mag je niet aannemen. Overigens is het uiteraard noodzakelijk om met de gewone burger te kunnen communiceren.
Zuid Jutland is geregeld in het verleden eigendom geweest van Duitsland, dat is de oorzaak van een soort eigen taal. Niettegenstaande spreken ze ook gewoon Deens.quote:Op maandag 28 oktober 2024 19:49 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
LOL
Als ik hoor meekrijg is Deens spreken voor Denen ook een dingetje is. Mensen uit Kopenhagen verstaan de Denen uit Zuid Jutland echt niet.
Niet 20Minuten.ch maar https://www.20min.chquote:Op maandag 28 oktober 2024 19:27 schreef Teslynd het volgende:
Heb een jaar in Zwitserland gewoond & gewerkt. Was ruim voor het bestaan van Schengen en er gold een (...)
Heb geen verslag van het terugverkrijgen gezien. Ze hebben er inmiddels hun krantenmuren, met wel een aantal vrij leesbare artikelen en telkens aanbiedingen met korting op het eerste jaarabonnement oid. 20Minuten.ch is nog steeds vrij, is het gratis blaadje als de Spits. Heb wat lezersfoto's gezien van het glazen bakje waarin de kranten liggen, met een sjagrijnige rode kat erop of erin. Erin lijkt me wel een probleem als je een krant wil.
Vriendin van me woont in Davos, inmiddels zelfs een Zwitsers paspoort, vaak op bezoek geweest, en ook verschillende andere vrienden van me wonen er of hebben er gewoond. En Zwitsers zijn inderdaad niet echt open. Duurde jaren voor mensen uit hetzelfde huis (andere appartementen) haar groetten. Ook heel erg op de regeltjes. Je moet niet bedenken zonder het je buren te laten weten, en hun toestemming te hebben, een verhuiswagen voor te laten komen. En de vuilnis een uurtje te vroeg buiten zetten leidt ook tot een boete.quote:Op maandag 28 oktober 2024 19:27 schreef Teslynd het volgende:
Heb een jaar in Zwitserland gewoond & gewerkt. Was ruim voor het bestaan van Schengen en er gold een contignent voor buitenlandse werknemers, uitsluitend in bepaalde beroepen. Daarnaast waren er legers seizoensarbeiders, die meestal in een soort pensioen woonden. Was er huishoudelijke hulp in een pensionaat. Heb m'n ogen uitgekeken naar de merkwaardige combinaties van zwaar achterhaald en hypermodern. Er was een schoonmaakapparaat dat me telkens aan de ouderwetse ijsco-wagens deed denken. Die werd alleen gebruikt tijdens de grote schoonmaak voorafgaand aan de vakanties, want zuinig mee zijn omdat het zo'n duur apparaat was. Heb daar beseft onmiskenbaar Nederlands te zijn en beter geleerd om er niet van alles uit te flappen.
Voor mij is het geen land om er te willen wonen. Wel heel geschikt voor vakanties. Maar het is er inmiddels veel voller gebouwd, dus ook minder aantrekkelijk geworden.
De wijk waar ik woonde, was een oude met grote houten huizen. Bijna alles is vervangen. Ben nog in zo'n woning geweest. Twee deuren in het trappenhuis. Achter zo'n deur een smalle dwarsgang met 3 deuren: gedeelde wc zonder licht, laat staan een fonteintje en twee woningen (voor en achter). Bij de ingang stond onder de trap meestal wel een kinderwagen. Daarmee ben ik ook opgegroeid. Waar ik nu woon, zijn soms onverdraagzame lieden die al een probleem maken als kleine buurmeisjes (of hun moeder) hun poppenwagen daar laten staan. Maar in Zwitserland kan je al het huis uitgezet worden, als je kinderen voor burenlawaai zorgen. Daar zijn véél meer onverdraagzame lieden dan hier.
Waar veel Nederlanders problemen mee hebben, komt door hun eigen houding plus het feit dat je op een juiste manier geïntroduceerd moet zijn. Je kan niet zomaar ergens binnenstappen en gewoon meepraten alsof dat de normaalste zaak is. Laat staan dat je zomaar als buitenstaander voorstelt om samen iets leuks te gaan doen.
Binnen Zwitserland hebben Nederlandse werknemers over het algemeen wel een goede naam.
Heb een een poosje naar de video-serie "Wein doch" van de website Watson.ch gekeken. Een redactielid wordt dronken gevoerd en dan volgde een monoloog over iets wat dwars zat. Wat ze normaal nooit hardop zou kunnen zeggen, kwam er toen gewoon uitgerold. Dus een paar glazen Wein om het hoofd onhelder te maken en dan weinen over wat je dwars zit... Eentje ging al door het lint bij de gedachte aan mensen die 's morgens vroeg in de trein naar je werk tegen je beginnen te praten alsof het gewoon is in de trein onderhoudend te babbelen: Wir sind Schweizer, wir reden nicht im Zug!
De laatste keer dat ik er was, was in 1999. Het land heeft behoorlijk te lijden sinds een paar jaar daarna bij hun Schengen inging. Het is aangenomen na de volksstemming met voorbehoud dat ze er ook weer van af kunnen. Later koos men via een landelijk referendum ermee te stoppen en dat krijgen ze goed te voelen van de EU, ze werden gelijk gestraft voor het uiten van die wens. Zitten niet meer in diverse uitwisselingsprogramma's en zo. Wat bij ons het Marokkanen-probleem is, is voor hun het Balkan-probleem en op de eerste Schengen-dag stonden er al hordes Balkanners voor de grensovergangen te dringen. Een deel kende het land natuurlijk al als seizoensarbeiders. Maar het was al drastisch veranderd in het begin van de jaren 90. Keek m'n ogen uit toen de winkelwagentjes ineens het muntjesslot hadden.
Toen ik in mss 1986 in een groepje een fietsvakantie deed, had ik al bij voorbaat een fietsslot meegenomen. Na een paar keer werd me dringend verzocht de fiets niet telkens op slot te doen, dat was hier niet nodig. Inmiddels dus wel. Maar de eerste bekende fietsdiefstal schijnt van een redactielid van een krant geweest te zijn en die heeft net zo lang de stad rondgefietst tot hij de zijne zag. Heb geen verslag van het terugverkrijgen gezien. Ze hebben er inmiddels hun krantenmuren, met wel een aantal vrij leesbare artikelen en telkens aanbiedingen met korting op het eerste jaarabonnement oid. 20Minuten.ch is nog steeds vrij, is het gratis blaadje als de Spits. Heb wat lezersfoto's gezien van het glazen bakje waarin de kranten liggen, met een sjagrijnige rode kat erop of erin. Erin lijkt me wel een probleem als je een krant wil.
O ja, die open deuren voorbij het afgesloten portiek. Ben een keer gedachteloos op de verkeerde verdieping naar binnen gegaan. Dan sta je wel even raar te kijken en doet dan gauw die paar stappen terug.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 17:00 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Vriendin van me woont in Davos, inmiddels zelfs een Zwitsers paspoort, vaak op bezoek geweest, en ook verschillende andere vrienden van me wonen er of hebben er gewoond. En Zwitsers zijn inderdaad niet echt open. Duurde jaren voor mensen uit hetzelfde huis (andere appartementen) haar groetten. Ook heel erg op de regeltjes. Je moet niet bedenken zonder het je buren te laten weten, en hun toestemming te hebben, een verhuiswagen voor te laten komen. En de vuilnis een uurtje te vroeg buiten zetten leidt ook tot een boete.
Maar je krijgt wel weer je abbonements-geld van het OV terug tijdens je vakantie, als je je OV-kaart op het station achterlaat wanneer je op vakantie bent.
Overigens liet zij vaak de voordeur open. Dan kwam ik bijv 's middags ergens aan als zij aan het werk was, en dan liet ze gewoon de voordeur open zodat ik erin kon. Dat zou ik in Nederland, of hier in het VK, minder snel doen denk ik.
Die centrale verwarming ging daar ook uit op een gegeven moment 's avonds ja!quote:Op woensdag 30 oktober 2024 18:45 schreef Teslynd het volgende:
[..]
O ja, die open deuren voorbij het afgesloten portiek. Ben een keer gedachteloos op de verkeerde verdieping naar binnen gegaan. Dan sta je wel even raar te kijken en doet dan gauw die paar stappen terug.
Balkons valt me nog in. Die ik ervaren heb, hellen naar de buitenkant. Net of je een zetje krijgt als je over de hoge balkonmuur leunt om iets wat dichtbij het gebouw is te zien. Het regenwater wordt via een kort pijpje middenvoor afgevoerd. Misschien is dit laatste eindelijk veranderd in de laatste decennia.
Verwarming in veel flats en meergezinswoningen centraal aan/uitgezet. Dat bv om 23:00 de radiators afkoelen, want dan lig je immers al in bed en na 23:00 douchen/baden is natuurlijk al gauw verboden. O herinnering.
Zaterdag was poetsdag, Zo moest je bv op de stenen binnentrap 10min per tree boenen. Heb verteld dat niet te kunnen en dus nooit gedaan. Wel zo goed mogelijk geboend, maar niet 10min lang per tree. Je was blij als dat klaar was en dan was er al gauw een soort restenmaaltijd in de bedrijfskeuken (was meestal gewoon goed te eten). Toen werd het herfst. Na zo'n vervelende poetsdag: ai, verwarming kapot. Naar de baas gegaan. 't Was niet kapot, hij zei doodleuk dat hij de cv centraal had uitgezet, want dat was niet nodig omdat de zon lekker warm naar binnen scheen. Centraal uitgezet omdat je dan in de kelder één knop hoeft uit te draaien ipv al die afzonderlijke radiators in hun kamers op een rijtje, alle in de zon. Whut!! dacht deze Nederlandse. Wees erop dat her personeel aan de andere kant woont en 's middags géén zon binnen kreeg. Eigenlijk wou hij het zo laten, maar ik dus niet. Ziet er naar uit, dat de Joegoslavische meisjes daar nooit wat over hebben durven zeggen of in elk geval niet blijven vasthouden aan recht op een verwarmde kamer buiten werkuren. Overigens liet deze baas ook bijna altijd overdag de toegangsdeuren van hun appartement van het slot.
In veel Zwitserse huizen is het nog steeds gewoon om via de ene slaapkamer naar de andere te gaan. In bovengenoemd appartement lagen 3 slaapkamers op een rijtje. Of in elk geval via de woonkamer naar de kleine slaapkamer (kinderkamer). Maar op Funda zie je dan weer oude Nederlandse flats waar je door de smalle keuken of door de ouderslaapkamer naar de douche moet.
Ik ben er vastgelopen op het vroege. Er waren drie huishoudelijk medewerksters en we hadden een per week roulerend programma, Op de "begane" grond moest je om 7:00 uur beginnen om het ontbijt voor te bereiden. Dat heeft me de grootste moeite gekost. En de koffie was smerig, net alsof er nog drab in zat. Was eigenlijk afgestemd op een soort koffie verkeerd, maar dat kende ik toen nog niet. Bij de taakbeschrijving werd gezegd: kijk, er is nog koffie en we zetten de nieuwe daar overheen (want weggooien is zonde, ook al had het over de tuin gegooid kunnen worden). Na een paar keer vieze koffie zetten, zette ik stiekem elke keer verse koffie. Als de jongens naar school waren gingen wij ontbijten, wat voor mij te vroeg was en ik wilde geen smerige koffie. Ben dat brood wel gaan waarderen, maar niet voor 's morgens vroeg. Als ik het me goed herinner, werd 's avonds het vaatwerk alvast gedekt. Dus 's morgens vroeg zorgen voor koffie, warme melk, brood, boter, beleg. Boter werd als schijfjes geserveerd. Pak boter in de pers en dan de zwengel ronddraaien. zodat er bloemvormige schijfjes uit kwamen. De melk was er trouwens verrukkelijk, behalve als het afgeroomd werd.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 21:44 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Die centrale verwarming ging daar ook uit op een gegeven moment 's avonds ja!
En ook op voortgangsgesprek de vraag of ze wat eerder op het werk kon zijn. Ze huurde dan wel een kamer dichtbij (3 minuten lopen), en was altijd zeker 5 min VOOR aanvang dienst aanwezig, maar ze zouden liever zien dat ze 10-15 minuten VOOR aanvang van de dienst aanwezig zou zijn. Die 2e kamer die ze bij haar werk huurde kon ze overigens van haar belasting aftrekken, kostte dus niks netto.
Je zoekt de conflict-zones wel op he?quote:
Haha, blijkbaarquote:Op donderdag 14 november 2024 15:56 schreef flipsen het volgende:
[..]
Je zoekt de conflict-zones wel op he?
Elke 12 aaneengesloten maanden die je niet in Nederland ingeschreven staat verlies je inderdaad 2% AOW. In Engeland heb je aanspraak op een soort AOW als je er 10 jaar woont (dat was mede een overweging bij salarisbespreking voor een eventuele baan weer ergens anders buiten het VK voor mij vorig jaar).quote:Op zondag 23 februari 2025 15:55 schreef Teslynd het volgende:
Nu er weer geschreven wordt over belasting aangifte doen, valt me in dat ik pas jaren na dat ene jaar in Zwiterland hoorde over AOW-pensioenopbouw. Dus dat je over de jaren dat je vanaf je 16e in Nederland woont opbouwt. Elk jaar eruit betekent 2% korting op de AOW.
Het betekent dat je goed moet bijhouden wanneer je waar werkte. Als het formeel werk was, heb je mss daarmee ook ouderdomspensioen opgebouwd en dat kan het gat/gaatje aanvullen. Dat moet je dan via de ambassade van dat land opvragen.
Bij emigratie heb je hopelijk dit soort dingen goed geregeld.
In Zwitserland bouw je daar de lokale AOW op, die flink hoger ligt dan in NL. Dus in dat geval maakt het weinig uit. Verblijven in andere landen kan inderdaad even opletten zijn.quote:Op zondag 23 februari 2025 15:55 schreef Teslynd het volgende:
Nu er weer geschreven wordt over belasting aangifte doen, valt me in dat ik pas jaren na dat ene jaar in Zwiterland hoorde over AOW-pensioenopbouw. Dus dat je over de jaren dat je vanaf je 16e in Nederland woont opbouwt. Elk jaar eruit betekent 2% korting op de AOW.
Het betekent dat je goed moet bijhouden wanneer je waar werkte. Als het formeel werk was, heb je mss daarmee ook ouderdomspensioen opgebouwd en dat kan het gat/gaatje aanvullen. Dat moet je dan via de ambassade van dat land opvragen.
Bij emigratie heb je hopelijk dit soort dingen goed geregeld.
Grappig genoeg wende ik heel snel aan de kou. Vooral omdat Alberta in de winter bijna geen bewolking heeft. Dus minder deprimerend. Maar met -40 zit je wel weken binnen en bestel je al je booddschappen. Je kan niet eens ademen joh! Alberta heeft mooie wilde natuur ja! Dat zeker. En toch mis ik mijn kneuterige dorpje. Lekker fietsen, op een terrasje zitten, buiten kunnen winkelen.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 21:30 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
In Calgary kon je tenminste nog elk jaar wel wat Nederlandse cultuur snuiven met de worldcupwedstrijden schaatsen! Maar (delen van) Alberta zijn wel erg mooi! Lange steenkoude winters wel volgens mij. Ik wist niet dat de gezondheidszorg er zo erbarmelijk was
Dat had je in Montana ook wel ja. Alles in malls, alles met de auto (terwijl de bus in principe gratis was!). Ik fietste daar wel veel, maar met -28C naar de campus fietsen was wel een uitdaging! En -30C in een houten huis van bijna 100 jaar oud met enkele ramen ook, we hebben wel eens een week de oven aan gehad om te zorgen dat waterleidingen in de muren niet bevroren.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 21:36 schreef Universeinmotion het volgende:
[..]
Grappig genoeg wende ik heel snel aan de kou. Vooral omdat Alberta in de winter bijna geen bewolking heeft. Dus minder deprimerend. Maar met -40 zit je wel weken binnen en bestel je al je booddschappen. Je kan niet eens ademen joh! Alberta heeft mooie wilde natuur ja! Dat zeker. En toch mis ik mijn kneuterige dorpje. Lekker fietsen, op een terrasje zitten, buiten kunnen winkelen.
Dat is nog iets wat ik haat. Geen binnenstad met winkels en gezellig terrasjes. Allemaal strip malls ver uit elkaar. Geen hond te zien buiten. Geen kinderen op straat die spelen, geen mensen die wandelen. Iedereen rijdt auto naar een overdekt centrum, en de rest is krekels. Bah.
Calgary had een hele grote Nederlandse winkel! Die mis ik nu al! Daar gaat mn rode kool en koopmans pannekoeken mix. Ze hadden zelfs rookworst.
En hoe is het met de veiligheid? Veel criminaliteit? Of kun je gewoon de voordeur open laten? (dat hoorde ik ergens)quote:Op donderdag 21 augustus 2025 21:22 schreef Universeinmotion het volgende:
Ik woon 13 jaar in Canada. In meerdere Provincies gewoond. Net verhuisd van Calgary naar het Noorden ( Nog steeds Alberta)
Ik haat Canada. Hah!
(...)
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |