Er zitten helemaal geen haken en ogen aan als je je niet zelf opzadelt met een Jezus complex.quote:Op donderdag 31 augustus 2023 08:43 schreef RealistAtheist het volgende:
Er valt zeker wat voor te zeggen om roofkunst terug te geven. Waar ik mij echter wel zorgen om maak is. Blijft de kunst op deze manier wel behouden. Vooral in instabiele landen kijk naar Tunesië en de aanslag op het Bardo museum. Syrië waar veel oude artefacten vernietigd zijn. En zo zijn er veel meer plekken. Ik vraag me af of het op veel plekken veilig is om roofkunst heen te sturen. En dan heb ik het nog niet eens over de omstandigheden waaronder kunst bewaard zou worden in bepaalde landen. Hebben ze wel klimaatkamers om te zorgen dat de stukken in optimale conditie blijven ed? Er zitten nog wel wat haken en ogen aan.
Wat is hier Jezuscomplex aan? In veel landen is de situatie nou eenmaal niet stabiel. Dus dan kan je best de afweging maken of je het het risico waard vindt om kunstschatten misschien verloren te laten gaan door ofwel oorlog/onlusten ofwel niet de mogelijkheid hebben om deze kunstwerken goed te bewaren. Of ze dan toch maar onder goede condities in westerse musea te bewaren.quote:Op donderdag 31 augustus 2023 15:49 schreef HiZ het volgende:
[..]
Er zitten helemaal geen haken en ogen aan als je je niet zelf opzadelt met een Jezus complex.
Je hebt wel gelijk dat dat niet de taak zou moeten zijn van de huidige bezitters, maar of de VN of een andere organisatie dat zou moeten/kunnen doen vraag ik mij sterk af.quote:Op donderdag 31 augustus 2023 09:02 schreef Hexagon het volgende:
Om eerlijk te zijn denk ik niet dat men deze objecten heel erg gaat missen in ons land. Dus prima om terug te geven. Wellicht zou je wel wat afspraken moeten maken over een recht om het hier nog eens naartoe te halen voor tijdelijke tentoonstelling en het recht tot toegang voor onderzoekers uit Nederland.
Wat betreft bescherming van erfgoed in minder stabiele landen dat is wel een terechte zorg. Maar ik denk dat dat meer een VN taak zou moeten zijn in plaats van dat wij andermans cultuurgoed gaan zitten behouden.
Het is niet jouw/onze verantwoordelijkheid.quote:Op donderdag 31 augustus 2023 16:19 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Wat is hier Jezuscomplex aan? In veel landen is de situatie nou eenmaal niet stabiel. Dus dan kan je best de afweging maken of je het het risico waard vindt om kunstschatten misschien verloren te laten gaan door ofwel oorlog/onlusten ofwel niet de mogelijkheid hebben om deze kunstwerken goed te bewaren. Of ze dan toch maar onder goede condities in westerse musea te bewaren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |